Sopot

Sopot

Default Banner.jpg

STAD: Sopot
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning inv.
Riktnummer
Densitet/km2
SpråkPolska
Transport
Flygplats(er)
Järnvägsstation(er)

Sopot [1] är en kuststad i norra Polen. Tillsammans med Gdansk och Gdynia bildar Sopot Trestaden (Trójmiasto).

Att ta med sig till Sopot[Redigera]

Att ta med sig från Sopot[Redigera]

Fakta om Sopot[Redigera]

Sopot är en kurort med brunn, sanatorier och teater. Staden är en av Polens äldsta semesterort. Orten ligger vid en bred och milslång strand. Redan på 1500-talet byggde Gdańsks överklass sina sommarhus här. Sopots främsta landmärke är ”Molo”, som är Europas längsta träpir. Den är 512 meter lång. Vid gågatan Monte Cassino (Monciak) ligger bland annat det "sneda huset". Arkitektbyrå Szotyńscy & Zaleski inspirerades av sagoboksillustratören Jan Marcin Szancer och den svenske grafikern Per Dahlberg.

Historik[Redigera]

Stadsdelar[Redigera]

Sopot är indelat i 16 distrikt:

  • Sopot Centrum
  • Karlikowo
  • Kamienny Potok
  • Przylesie
  • Dolny Sopot Grunwaldzka
  • Dolny Sopot Haffnera
  • Lisie Wzgórze
  • Zajęcze Wzgórze
  • Górny Sopot
  • Brodwino
  • Osiedle Mickiewicza
  • Świemirowo
  • Stawowie
  • Leśna Polana\Gręzowo
  • Centrum Południe – Kościuszki
  • Sopocki Las

Att ta sig till Sopot[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med bil
Med cykel

Förflyttning i Sopot[Redigera]

Med buss
Med tåg
Med bil
Med taxi
Med cykel

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort

I de flesta restauranger och affärer går det att betala med kort. Planerar man däremot att handla på marknad kan det vara bra att ha med sig kontanter.

Bankomater

Bankomater finns utplacerade lite varstans i staden. Dessa fungerar på samma sätt som hemma i Sverige. Man kan dock behöva betala en liten avgift mellan sin lokala bank och bankomaten.

Boende[Redigera]

Lyx
Medel
Budget
Vandrarhem och camping

Mat och dryck[Redigera]

Lyx
  • Manca Restaurant Powstancow Warszawy 80 in Dworek Admiral, tel: +48 58 550 37 78. Europeiskt, fisk och skaldjur. Bästa restaurangen i Sopot enligt tripadvisor.
  • L'Entre Villes Restaurant al. Niepodleglosci 737, tel: +48 58 550 37 78. Fransk inspirerad meny, romantisk atmosfär. Högt rankad på tripadvisor.

Medel
Budget
  • Prosto Sopot (Pizza i Piwo) ul. Kosciuszki 14 (alldeles intill stationen), tel: +48 601 637 637. God pizza och öl till ett bra pris. Rankat som nummer ett i kategorin “billiga hak” på tripadvisor.
  • El Regreso Bitwy pod Płowcami 67a (strax utanför stranden), tel: +48 516 070 869. Mexikansk meny, passar både för barn och vuxna, välgjorda margaritas. Bra ranking på tripadvisor.

Pubar och barer
  • Coctail Bar Max Ul. Grunwaldzka, tel: +48 691 130 000. Bar med exotisk nisch på sina drinkar, som vill få besökaren att känna sig som i paradiset. Fruktiga drinkar som görs av bartendern efter smak och önskemål. Rankat som nummer ett i kategorin “Nattliv i Sopot” på tripadvisor.

Att se[Redigera]

  • Vid gågatan Boh. Monte Cassinos slut börjar den piren Molo [2] som är Europas längsta pir.

Att göra[Redigera]

Shopping
Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

  • Ingen allemansrätt existerar, vilket innebär att man inte får vistas överallt eller gå i alla skogar. Därför kan det vara bra att kolla upp om en äng eller skog har en ägare innan man exempelvis väljer att sätta upp sitt tält där.
  • Lämna dricks om du upplevt en god service på något ställe. Räcker med 10% av totalbeloppet. Det anses som oartigt att inte lämna dricks. Det behövs däremot inte lämnas någon dricks om en serviceavgift redan inkluderats på notan.

Problemlösare[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Sopot
Får absolut inte missas
  • Molo w Sopocie är Europas längsta träpir med en längd ut i havet på cirka 511 meter.
  • Sopotfestivalen är en årlig internationell musiktävling och en av de största musiktävlingarna i Europa. Hade premiär redan år 1961.
  • Goda fiskrätter på väldigt många av Sopots olika restauranger till varierande prisklasser. Eftersom Sopot ligger precis vid havet är fiskrätter något det inte råder brist på bland restaurangerna.
  • The Sopot hippodrome hästkapplöpningsbanan belägen i ett idylliskt område, med trevliga promenadstråk i en avslappnande och grön miljö. Här kan man både ta ridlektioner och se tävlingar av hög klass i olika hästsporter.