Malta

Malta

Default Banner.jpg

LAND: Malta
Flagga
FlagMalta.png
Lokalisering
LocationMalta.png
Snabbfakta
HuvudstadValletta
RegeringRepublik
ValutaEuro (EUR)
Ytatotal: 316 km2
vatten: Försumbart
Befolkning398 534 (2004) inv.
SpråkMaltesiska, Engelska
ReligionKatolicism 98 %, övriga 2 %
Landsnummer+356
Internetdomän.mt
TidszonUTC+1
Karta över Malta.

Malta [1] är ett land i Medelhavet, söder om Sicilien. Landet består av ett antal öar, varav de tre största är bebodda.

Att ta med sig till Malta[Redigera]

Mycket kan man köpa på Malta, om man har glömt det hemma, men har du redan en adapter för engelska kontakter, så tar den gärna med dig. Du kommer att behöva den, eftersom Malta war en del av "Commonwealth" och fortfarande har de gamla elkontakterna.

Att ta med sig från Malta[Redigera]

Fakta om Malta[Redigera]

Läs gärna på http://www.visitmalta.com/. Där hittar du i stort sett allt du behöver veta om Malta.

Historik[Redigera]

Omkring 870 efter Chr. byggde araber staden Mdina, men flyttade senare huvudstaden närmare havet. Italienare har också bosatt sig på ön. Historikerna antar att Malta inte alltid har varit en ö. Genom blandningen av arabiska och italienska kom maltesiskan till, som är ett semitiskt språk skriven med latinska bokstäver. Senare erövrade engelsmännen ö-riket, men innan dess har Malta erövrats av andra folk. Det strategiska läget i Medelhavet har gjort det svårt för öarnas invånare. - Maltesiska och engelska är nuförtiden de två officiella språken på Malta.

Malteser är som deras språk, blandade. Jag har upplevt dem som glada, vänliga och öppna. Nästan varje Malteser är bra på engelska. Det är inga problem att fråga dem efter vägen och även om du frågar i taxicentralen, men sedan väljer att gå till fots, tar de inte illa upp. Svårt var det för mig att få en maltesisk vän, det lyckades mig aldrig. Malteser anser, att utländska personer inte behöver lära sig maltesiska, men utan att kunna det där språket förblir man en främling.

Klimat[Redigera]

Typiskt medelhavsklimat med milda vintrar och varma, regnfria somrar. Luften är dock väldigt fuktig på öarna.

Högtider[Redigera]

Det finns många högtider på Malta. Varje kommun har sitt eget helgon, som de firar en gång om året. De firar också karneval i februari varje år, men festen går varken att jämföra med den tyska eller den brasilianska. Det är mest en tävling om de bästa kostymerna. Malteser älskar fyrverkerier och avslutar varje fest, också en del privata med fyrverkerier. Mer om högtiderna hittar du på "Visit Malta" (se ovan).

Regioner[Redigera]

De tre bebodda öarna:

Städer[Redigera]

Att ta sig till Malta[Redigera]

Med flyg

All internationell flygtrafik anländer till Malta International Airport (MIA).

  • Air Malta, Maltas eget flygbolag, har regelbunda turer från de större europeiska städerna, Nordafrika och Mellanöstern. Man har bland annat direktflyg till Arlanda.
  • Scandinavian Airlines har även vissa turer från Skandinavien till Malta.
Med buss
Med tåg
Med båt

Från Valetta går regelbunda båtturer till Catania i Italien. Resan tar ungefär fyra timmar och kan bli något obekväm då sjögången kan vara ganska så hård när det blåser.

Det finns även en snabb katamaranförbindelse (ca 90 min) mellan Valetta och Pozzallo. Priset för en enkel resa är ca 8,85 euro och biljetter köps vid kajen.

Med bil
Med cykel

Förflyttning i Malta[Redigera]

Med flyg
Med buss

Buss är ett smidigt och relativt billigt sätt att förflytta sig på Malta. På huvudön är de gula och på Gozo är de gråa. Busstidtabeller finns oftast inte vid busshållplatserna, så vill man vara på den säkra sidan, kan man köpa en speciell busskarta med alla bussnumren.

Med tåg

Det finns inga järnvägar på Malta och därför inte heller några tåg.

Med bil
Med taxi

Malta har två taxityper. De vita taxibilarna, som är de vanligast förekommande, ägs av chaufförerna själva medan de svarta ägs av taxibolag. De svarta taxibilarna är billigare, eftersom chaufförerna till de vita ofta tjänar på att lura turisterna till att betala mer än vad de egentligen borde.

Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Malta ligger i ungefär samma prisklass som norra och västra Europa. Resturanger och affärer i turistområden kan vara mycket dyra, likaså importerade varor.

Gångbara valutor

Valutan är sedan 1 januari 2008 Euro.

Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Det finns goda möjligheter i alla prisklasser för den som vill hitta boende på Malta. Det finns bland annat flera stora hotellkedjor som Hilton och Radisson SAS.

Mat och dryck[Redigera]

Att se[Redigera]

En av Maltas största sevärdheter är Azure Window. På en liten båttur kan man få se bergen och dess fina mönster som en krokodil och en elefant samt ett ansikte. Blue Lagoon är ett solklart måste!

Att göra[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Kolla boendet det första du gör. Mögel är vanligt, då många hus/hotell är byggda i sandsten.

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats
  • Officiell turisthemsida [2]

Svenska konsulatet, tfn: 2569 1790

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas