Ha Giang

Ha Giang är en provins i den nordöstra delen av Vietnam, imponerar besökare med sin höga karstplatå, branta kullar, slingrande vägar och etnisk mångfald. Den är idealisk för utomhusaktiviteter som vandring och camping.

Förstå[Redigera]

Map of districts in Hagiang
Lolo ethnic women in traditional custom

Provinsen Ha Giang ligger i norra Vietnam, omgiven av Cao Bang, Tuyen Quang, Lao Cai och Yen Bai, och innehåller Vietnams nordligaste punkt. Den delar en lång gräns med södra Kina. Det finns 10 distrikt, inklusive Bac Quang, Quang Binh, Xin Man, Hoang Su Phi, Vi Xuyen, Quan Ba, Yen Minh, Dong Van, Meo Vac, Bac Me och 1 stad (Ha Giang stad).

Etniska minoriteter[Redigera]

Ha Giang består av många olika etniska minoriteter (tjetjener, Tay, Hmong, Dao, Nung, Cao Lan, Hoa, Lo Lo, etc.). De kan särskiljas av sina kläder.

Klimat[Redigera]

Klimatet är uppdelat i två olika årstider: regnig och torr säsong. Beroende på höjden kommer klimatet att förändras. Provinsen är bra att besöka under hela året. September till november och mars till maj är när temperaturen är mest angenäm, i mitten av 20-talet. Sommarmånaderna kan vara ganska regniga och i lägre höjder fuktiga, förvänta sig mer än 30 grader. December och lite i februari faller temperaturen, särskilt i bergen, så bära några bra kläder. Det finns år när snö har fallit över Ha Giang.

Oktober och november är högsäsong för lokala vietnamesiska turister. Det är den tid då bovete blommar och förväntar sig att hotell, vandrarhem och motorcykeluthyrning kan vara mycket upptagna. Det är en mycket bra idé att boka din vistelse och aktiviteter i förväg under dessa månader.

Ta sig dit[Redigera]

My Dinh buss station

Ha Giang stad, där de flesta turister börjar utforska provinsen, ligger 320 km från Hanoi. De flesta turister tar bussen till Ha Giang. Från Hanoi är busstationen med de flesta bussar Mỹ Đình (ca 10 km, 6 miles väster om Hoàn Kiếm Lake) där du hittar dagbussar som går från kl. 5.30 till 12.30 med nära timmeavgångar. Ju bättre sätt du kan gå till Cat Ba Express kontor på 37b Nguyễn Hữu Huân street (Hanoi gamla kvartalet - nära av äggkock) kan de hjälpa till med att ringa lokalbussen inkluderar överföring till mötesplatsen som du inte behöver oroa dig för hur man ring taxi eller taxi kan gå runt ... Nattbussarna börjar avgå från 18.00 till 21.30. Både dag och natt bussar sova soffor (utan toaletter inuti). Bussresan tar ungefär 6 ½ timmar med ett mellanvägsstopp. Observera att nattbussarna anländer Hà Giang mycket tidigt, men de flesta bussföretag låter kunden stanna ombord och fortsätta sova till gryningen kommer fram.

Ditt vandrarhem / hotell i Hanoi kan ofta hjälpa dig att boka biljetter. Om du anländer till busstationen utan biljettuppehåll, är det inte tillåtet att skötas (som tyvärr gör sitt bästa för att fuska dig för biljettpriser) och betala endast med biljetträknaren eller om du tas till bussen och tilldelas en plats betalar du inte före avgång . Bussledaren tar upp busspris någon gång i resan. Priset ska vara VND 200 000 (ca US $ 9) utom högsäsong.

Retur till Hanoi avgår med liknande intervaller / tider från Hanoi.

Från Sa Pa måste du först ta en buss till Lào Cai. Från Lào Cai finns det bara två dagliga lokala bussar som ansluter till Ha Giang. En klockan 6.00 och en annan klockan 11.00. Samma tidpunkt för motsatt riktning. Från Lao Cai tar det upp till 7 timmar att nå staden Ha Giang.

Ta sig runt[Redigera]

Det finns möjlighet att utforska provinsen med lokala bussar eller hyra bil med en förare. Men mest turist gör förmodligen upptäckten av Ha Giang-provinsen med motorcykel. Det finns ett antal biluthyrningsföretag i Ha Giang Town. När provinsen får fler och fler människor att upptäcka provinsen kan det vara bra att boka på förhand, särskilt i oktober och november när provinsen också ser toppen av lokala turister.

De flesta resenärer går på en slinga i norra Ha Giang (Tam Son, Yen Minh, Dong Van, Meo Vac, Lung Cu ...). Observera att vägarna är tarmacked nästan hela tiden, men de är smala, slingrande, går brant både upp och ner och med potholes här och där och därmed ganska krävande att köra. För en motorcykeltur försök att fördela minst 3 dagar.

Många områden är också bra för vandring.

Se[Redigera]

Ma Pi Leng Pass

Ma Pi Leng Pass: Vägen är ganska svår men ett stopp i detta pass kommer att ha en panoramautsikt över provinsen. Landskap i Ma Pi Leng pass är unik med majestätisk och vild skönhet. Med tanke på norr och nordost samlas tusentals gråa berg i horisonten. Över Ma Pi Leng finns ett berg med 2.000 meter höjd belägen på "Happiness" vägen som förbinder Ha Giang, Dong Van och Meo Vac stad.

Quan Ba ​​Heaven Gate: ca 1.500m över havet, detta är ingången till Dong Van Plateau. Vägen till Quan Ba ​​Heaven gate är slingrande, vridig korsning kalksten berg. Från toppen av Heaven Gate kan du titta ner över en stor dal oändliga terrasserade fält, visa en charmig skönhet som ett paradis svagt synligt genom molnen.

Twin Mountain

Dong Van Plateau: Beläget norr om Ha Giang, nära den kinesisk-vietnamesiska gränsen, är denna platå täckt av karstfjällen. Dong Van är en idealisk plats för vandring och bergsklättring, där grandiösa berg kan utmana din anda för riktigt. I motsats till det är fantastiska landskap, möten med lokala etniska minoriteter och lär sig av sina livs berättelser, ingenstans finns i världen.

Rice Terrass av Hoang Su Phi: ett upplandskvarter i Ha Giang-provinsen, tar det ca 100 km med buss från centrum av Ha Giang till Hoang Su Phi. erkänd som national arv 2012, är Hoang Su Phi terrasserade risfält ett idealiskt resmål för sightseeing såväl som fotografer.

Hmong King Palace: beläget i Xa Phin Village i Dong Van District, som ligger cirka 24 km från distriktets centrum. Med en yta på 1120 m2 byggdes byggnaden i början av 1900-talet i form av bokstaven 王 (som betyder "kung" på engelska). Detta är inte bara en historisk relik men också ett fantastiskt arkitektoniskt landmärke av lokala etniska grupper. Denna byggnad är också en destination som alltid är intresserad av många besökare.

Lung Cu Flag Tower: Byggd på toppen av Dragon Mountain, i distriktet Dong Van och modellerad på flaggstornet i Hanoi. Plug in 12.9m flagstaff är en nationell flagga med en yta på 54m², som representerar för 54 etniska grupper i Vietnam. Vid fottornet finns ett jubileumsbyggnad där man visar produktionsverktyg, kostymer och kulturprodukter av de etniska grupperna i Ha Giang. Trappan som leder till toppmötet har 389 stensteg men för att nå toppen av tornet måste man också klättra upp en trappstege på 140 steg. Pho Bang Village ': lugn och lugn stad, som ligger 117 km från Ha Giang stad, Pho Bang Village är hemma för Hoa och Mong etniciteter. Husen omfamnar den traditionella arkitekturen. De har träkolonner och lera väggar.

Dong Van Old Town: Ligger mitt i dalen omgiven av stenar. Kvartalet är bildat från början av 1900-talet, har bara några få familjer i H'mong, Tay och Kinesen, allt fler, fler och fler lokala invånare finner det. Det äldsta huset är Luong-familjen, som byggdes sedan 1860. Den gemensamma arkitekturen är här i två våningar hus och yin och yang tak. Livsstil och det dagliga livet för etniska människor som: Kinh, Tay, Mong, Hoa ... är mycket imponerande.

Dong Van Market

Meo Vac Town: ligger smidigt i en liten dal omgiven av stenigt berg. Resan här längs den spektakulära Mai Pi Leng Pass, cirka tjugo kilometer från Dong Van, är huvudattraktionen. Det finns olika etniska minoriteter grupper som bor i Meo Vac inklusive H'mong, Kinh, Tay, Dao, etc. De flesta etniska grupper har behållit sin kultur orörda från omvärlden.

Peaceful Yen Minh

Marknader: Marknaderna i Ha Giang, som marknaden Quan Ba, Yen Minh och särskilt Khau Vai kärlek lockar många besökare. Dong Van-marknaden hålls varje söndag. Till salu är lokala produkter gjorda av etniska människor från Mong, Han, Dao, Giay och Tay. För att komma till marknaden i tid måste de lämna sina hem mycket tidigt på morgonen eller till och med en dag tidigare. Khau Vai Love Market hålls endast den 26 och 27 dagen av den tredje mån månaden. Därifrån kan både ensamstående och gifta människor i olika etniska grupper komma för att hitta en idealisk livspartner och dela sin känsla och förståelse för varandra.

Yen Minh - Dong Van pass. Ideellt skulle vara att tillbringa en natt i Yen Minh för att bryta resan. Det finns motell och några hotell där, en morgonmarknad med minoriteter, ett blått trevligt motell nära marknaden med rimliga priser. Ställ av till Dong Van tidigt på morgonen (runt 7-8 am) och förbered din kamera eftersom resan är fascinerande: dimmiga tysta kullar, blåsiga vägar med vackra höga berg och några byar i dalarna. Du kan också komma närmare gränskontrollstationen och se de gamla stilhusen som även har några kinesiska skrifter på den.

Att göra[Redigera]

Korsa vägar som krossar genom fantastiska berg, se med egna ögon de etniska minoriteternas byar som ligger i kullar eller förlorade i dalarna. Marknader är också perfekta platser för dem som vill uppleva lokalliv och kultur av etniska minoriteter.

  • MAMA'S HOUSE HOSTEL:

Kontaktinformation: No 368, 20 thang 8 street, 1st group, P. Nguyễn Trãi, Hà Giang, 310000, Vietnam
Website: explorehagiang.com
Phone: +84 91 512 19 87
Facebook: -
Instagram: -
Ett av de bästa sätten att ta sig runt och se Ha Giang är genom att hyra motorcyklar. Mama's House Hostel erbjuder dels uthyrning av motorcyklar för att ta sig runt på egen hand. Dessutom erbjuds även guidade turer av erfarna guider.

Äta[Redigera]

Thang Den
Banh cuon Trung (Ångade risrullar med ägg

Thang Den (Riskaka)

Thang Den är en populär maträtt i provinsen Ha Giang. Det ser ut som Banh troi i Hanoi, också av glutinous rismjöl. Mel kommer att knådas i sfärformer och kokas i en het vattenkanna. Denna maträtt serveras med socker och ingefära soppa. Toppings kombineras med vissa sesam och jordnötter. Lämplig för kalla nätter på vintern.

Au Tau gröt (Cháo Ấu Tẩu)

Vandra i staden Ha Giang på vintern kan du enkelt hitta en liten restaurang och smaka Au Tau gröt. Denna maträtt är en kombination av läckerhet: den goda doften av klibbigt ris blandat med klibbigt ris skördat från den gyllene terrassen på Ha Giang; den nutty smak av simmered vatten caltrop med gris trotters; och smaken av växtbaserade blad; och den smakfulla smaken av markkött. Au Tau gröt är tillgänglig i Ha Giang alla årstider men säljs bara på kvällen.

Torkat fläsk eller buffelkött

Du kan njuta av torkat fläsk eller buffelkött på många ställen i Ha Giang. Det är specialmat i måltiderna av svart thailändska. Detta kött tillverkas vanligtvis av muskler av bufflar och kor fritt på nordvästra bergen. Med den torkade buffeln är smaken av rök nästan intakt. Denna maträtt kan serveras med majsalkohol.

Ångade Risrullar

Ångade Risrullar är en maträtt från norra Vietnam. Bánh cuốn är gjorda av rismjöl smör, hälls ut på en platt platta och ångas sedan rullade upp och fylld med fyllning. Men det finns en speciell typ av ångade risrullar som har blivit en specialitet i Ha Giang, en bergig provins i nordöstra delen av landet: ångad risrullar med ägg. Vädret i Ha Giang är coolt året runt, så det är en trevlig behandling för både lokalbefolkningen och besökare när man ser leverantörer som erbjuder heta ångade risrullar tidigt på morgonen när dimma fortfarande hänger i luften.

Sova[Redigera]

  • MAMA'S HOUSE HOSTEL:

Website: explorehagiang.com
Phone: +84 91 512 19 87
Facebook: -
Instagram: -

Mama's house hostel är helt nyöppnat vandrarhem i provinsen Ha Giang i Norra Vietnam. Vårt vandrarhem är familjeägt och drivs av en lokal familj och vi kan erbjuda rena och fräscha rum med komfortabla sängar. Det är ett ställe där du kan ta det lugnt, koppla av och träffa likasinnade resenärer från hela världen. Ifall du är ute efter en autentisk lokal upplevelse och vill lära dig mer om lokal kultur och avnjuta autentisk lokal mat, då är Mama's house hostel ett perfekt ställe för dig. På Mama's house hostel erbjuder vi mer än bara ett ställe att spendera tid på, du kommer att få en autentisk upplevelse av Ha Giang. Vi kommer att göra allt vi kan för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt. Mama's house hostel konceptet är skapad utifrån resenärers behov, vi vet vad en resenär vill ha. Vi erbjuder den bästa standarden på bekvämligheter. Du kan koppla av i våra bekväma sängar med rena och eleganta duschrum. Wi-fi är tillgängligt i hela byggnaden. Vi kan även erbjuda gratis personliga förvaringsskåp och lås; gratis sängkläder, handdukar, täcken och bagageförvaring, gratis tillgång till internet, gratis tillgång till datorer, gratis bibliotek med böcker(även reseguider), gratis kartor och resetips, gratis satellit TV och filmer och gratis kontorsmaterial och faciliteter. Missa inte denna möjlighet att spendera tid på Mama's house hostel, den perfekta utgångspunkten för att utforska Ha Giang och bortom!

Ha Giang Turistinformation[Redigera]

'Land' : Vietnam

'Region' : Northeast

'Stad' : Ha Giang

'Totalvärde' : 7 914,9 km²

'Befolkning' : 771 200 (2013)

'Webbplats' : http://hagiang.gov.vn/