Porto

De la Wikitravel
Porto

Default Banner.jpg

Situat pe malul râului Douro și la varsarea acestuia in Oceanul Atlantic Porto este al doilea oras ca marime din Portugalia, este capitala regiunii de Nord și un important centru comercial și cultural.

vedere Ribeira de Vila Nova de Gaia

De stiut[modificare]

Cunoscut sub numele de capitala de nord, orașul Porto are aproximativ 300 000 de locuitori (in toata zona metropolitană traiesc aproximativ 2,5 milioane de oameni). A fost un fort roman ridicat la o intersecție de drumuri comerciale, orașul a prosperat în timpul cresterii imperiului portughez în secolele 15 si 16.

Centrul istoric al orașului Porto pastreaza străzi și clădiri istorice situate pe un mal pitoresc. Clădiri, cum ar fi Catedrala, Bursa de Valori în stil neoclasic și Biserica Santa Clara, construita în stilul tipic manuelin, merita sa fie vizitate.

"Antic, foarte nobil, mereu loial și neînvins Porto" asa este numit pentru că a rezistat invaziei trupelor lui Napoleon.

Celebrul vinul de Porto, este unul dintre principalele produse care se comercializeaza în depozitele de Vila Nova de Gaia, pe malul opus al Douro.

Cum se ajunge[modificare]

Cu avionul[modificare]

Orașul este deservit de un aeroport – Francisco Sa Carneiro Aeroporto, Pedras Rubras, Maia. (IATA: OPO) - care primeste zboruri frecvente din marile orașe europene, de la Lisabona și Madeira / Funchal. Exista zboruri directe, zi cu zi de la São Paulo, Rio de Janeiro si alte orase din lume. Aeroportul are o stație de metrou care face legatura cu centrul orașului, distanta este de aproximativ 15 km. Biletul costă € 1,35. Un autobuz cu aer condiționat, efectuează curse pana in centrul orașului, costul biletului este 4€. Aerobus-ul circulă la fiecare 30 de minute de la 7:30 la 19h.

Taxiul pana in centrul costă în jur de 20 €.

Cu trenul[modificare]

Puteți ajunge la Porto cu trenul de la marile orașe din Portugalia. Există si o legătură feroviară cu orașul Vigo, Galicia, Spania. Există două stații de cale ferată principale: ””Campanha””, care servește pentru legăturile cu restul țării, și ””Sao Bento””, situata în centrul istoric al orașului și care este un monument in sine. Ambele sunt conectate la rețeaua de metrou.

Cu autobuzul / autocarul[modificare]

Orasul are un serviciu regulat cu autobuze spre și de la cea mai mare parte a țării, în special partea de nord. [1].

Cu mașina[modificare]

Se poate ajunge la Porto venind pe una dintre cele 5 autostrazi: A1, care leagă Lisabona la Porto, A28 care leaga Porto de Viana do Castelo si de frontiera de nord cu Spania, A3 care leagă Braga de Porto, A4 de la Porto la Amarantesi A29 de la Porto la Aveiro

Cum circulam[modificare]

Cu masina[modificare]

In Porto, la fel ca in majoritatea orașelor din Portugalia, este un coșmar de a conduce. Diversele feluri de drum, de la cele complet asfaltate la cele cu benzi pietruite pot face chiar și cele mai scurte distanțe de para un cosmar. Tineti cont de faptul că partea turistica a orasului (Ribeira și Baixa) este un labirint de străzi înguste. Este mai bine să meargeti pe jos (în ciuda faptului că este foarte obositor).

Cu metroul[modificare]

Metroul din Porto este deosebit de avansat. Construit în 2001 (pentru Porto2001 - Capitală Culturală Europeană), mai are parti încă în construcție. Are șase linii, care străbat centrul orasului dar și unele zone suburbane. Este rapid, și, probabil, cea mai eficientă modalitate de a te deplasa prin Porto. Biletele trebuie să fie achiziționate în prealabil. Ele pot fi cumpărate de la automatele din statii. Biletul este imprimat pe o cartela numită "Andante", și puteți achiziționa mai multe calatorii, după cum doriți. O călătorie vă va duce oriunde în zona dumneavoastră, și puteți călători ori de câte ori vrei într-o oră. Cartela poate fi re-încărcata (cartela în sine costă în jur de 0,50 €). Puteți cumpăra, de asemenea, permise pentru o zi intreaga, care sunt mai convenabile.

O notă importantă: cartelele Andante trebuie să fie validate înainte de a intra în metrou, autobuz sau funicular. Nu există bariere la intrarea in metrou, dar poliția Metro verifica daca dumneavoastră ati validat cartela.

Cu autobuzul[modificare]

Compania STCP este cel mai bun mod de a va deplasa in oras, dacă nu doriți să dati bani pe taxiuri. Este operatorul de transport public cu autobuzul în regiune, și singurul care operează în interiorul granițelor orașului. Suburbiile sunt deservite de STCP sau de alte companii private. Autobuze STCP sunt cea mai mare flota eco-friendly din Europa, moderne, confortabile, și liniile sale acopera tot orașul, precum și suburbiile importante.

Culorile de autobuz sunt alb și albastru. Numerele de linie sunt un cod de 3 cifre. Prima cifră este atribuită în funcție de zona de destinație (porto 2-vest, porto 3-nord, porto 4-est, 5-Matosinhos, 6-Maia, 7-Valongo, 8-Gondomar, 9-Vila Nova de Gaia). De exemplu, linia nr. 906 are destinație în Vila Nova de Gaia (9).

Puteți utiliza două tipuri de bilete: Andante (a se vedea "Metro" de mai sus) sau STCP bilete proprii. Sunt recomandate biletele Andante: puteți, de asemenea, să le utilizati în metrou și trenuri suburbane, in plus acestea sunt mai ușor de cumparat și reîncărcat la orice stație de metrou sau vânzătorii de ziare care au simbolul "payshop". Fiecare stație de autobuz are cel puțin un orar și liniile care trec pe acolo. Există, de asemenea, un cod, astfel încât să puteți obține un SMS (plătit) cu minutele rămase până la următoarea sosire, în timp real. Statiile importante au panouri de afisaj electronic cu orare și hărți ale orașului. Fiecare autobuz are în interior un ecran care arată următoarea oprire. Traseul STCP 500 este unul dintre cele mai pitorești rute de autobuz care traversează Ribeira,trecand pe linga principalele muzee și obiective turistice și continua de-a lungul râului și apoi a Oceanul Atlantic spre Matosinhos. STCP are, de asemenea, o flotă de tramvaie vechi dintre care trei sunt încă în funcțiune, în principal în scopuri turistice. Tramvaiul 1 merge de-a lungul râului de la Ribeira la Foz în timp ce tramvaiele 18 și 22 trec pe linga principalele atracții din centrul orașului.

Cu taxiul[modificare]

O modalitate rapidă de deplasare in oraș, deși blocajele de trafic în apropiere de centrul orașului ar putea fi o problemă. Pretul este ridicat în comparație cu celelalte transporturilor publice, cum ar fi autobuz și metrou.

Cu vaporul[modificare]

Exista feriboturi care conectează Porto cu orașul vecin Vila Nova de Gaia, deși puteti merge usor cu mașina, metroul sau cu autobuzul. De asemenea, sunt numeroase barci turistice care călătoresc în susul râului Douro, unde puteți admira privelisti fantastice ale peisajului verde din regiune.

Cu funicularul dos Guindais[modificare]

Utilizați această opțiune dacă nu doriți să meargeti pe străzile abrupte din Porto. Acest sistem conectează Ribeira cu piața Batalha, si puteti admira vederea panoramică a râului Duoro. O singura calatorie costa € 2. Cu toate acestea, în cazul în care cardul dvs. Andante (vezi "Metro" de mai sus) a fost validat recent (în mai puțin de o oră), puteți merge gratuit.

Cu Ascensor da Ribeira[modificare]

Acest lift panoramic merge la Largo da Lada, și este vizibil în spatele clădirilor de Ribeira, aproape de Ponte D. Luis.

De vazut[modificare]

Ribeira, parte a orașului, lângă râu, este un loc bun pentru a începe vizitarea zonei Patrimoniului Mondial; de partea cealaltă a râului veți vedea Ribeira de Gaia, o zonă similară din orașul Vila Nova de Gaia (cele două sunt separate doar de râu), și unde ați putea găsi Cramele Porto. Mergeti inainte până la biserica São Francisco și Palatul Bursei din apropiere, unde puteți vizita cele mai impresionante camere arabe din Portugalia. Sunt bine cunoscute: Muzeul de Artă Modernă de la Serralves și Casa da Musica sala de concerte în zona cu numele Boavista. De acolo se poate ajunge pe malul oceanului, cunoscut sub numele de "Foz". Mergeti înapoi in centrul orașului și vizitati Mercado do Bolhão, o piață tradițională de fructe, legume, pește și carne. Urmeaza Aliados și Primăria și, în final cele 6 poduri care fac legătura dintre Porto si Gaia peste râul Douro, multe dintre ele oferind o vedere excelenta spre râu. Porto este un oraș misterios care isi dezvăluie farmecul in timp. Plimbati-va prin labirinturile și aleile din oraș. Gustati spiritul vechi, boem al orasului. Faceti excursii prin Ribeira și Foz do Douro (acesta din urmă, la apus de soare).

Centrul orașului[modificare]

Baixa (centrul orașului)[modificare]

  • -Mercado do Bolhão. O piață tradițională de fructe, legume, pește și carne. Unul dintre locurile cele mai emblematice din Porto. Are restaurante mici, cu mâncăruri locale bune pentru un preț scăzut. Asteptati-va ca oamenii să interacționeze mult cu dumneavoastra, chiar dacă ei nu vorbesc nici o limbă străină.

Vest Baixa[modificare]

  • -Livraria Lello, în apropiere de Praça dos Leões și Universidade do Porto. Este o librărie veche, cu o scara interioara in spirală, daca doriti puteți consuma o cafea sau un pahar de Porto. Este recunoscuta ca una dintre cele mai frumoase librării în Europa
  • -Torre dos Clerigos. Unul dintre reperele din Porto, privelistea din partea de sus merita cu siguranta efortul.
  • -Soares dos Reis. Muzeul national.

Sao Nicholau[modificare]

Centru de Sud

  • -Ribeira.
  • -Muzeul de Artă Sacră și Arheologie al Seminarului Superior din Porto, Largo Dr. Pedro Vitorino, 2 (Situat în Biserica Igreja Grilo după porecla data ordinului religios care a avut dreptul de proprietate începand din 1780).

La vest de centrul orașului[modificare]

  • -Pavilhão Rosa Mota, un pavilion cu scopuri multiple, cu grădini frumoase de odihnă, cunoscut si sub numele de "Palácio de Cristal". In apropiere se afla
  • -Muzeul Romantic, o casă în care regele Italiei a rămas în timpul exilului sau.

Boavista[modificare]

  • - Casa da Música.Se afla la vest de centrul orașului și la nord de râul Douro pe Avenida da Boavista, 604-610. Proiectata de Rem Koolhaas.
  • -Fundação de Serralves (Muzeul de Artă Modernă). Un muzeu de arta contemporana proiectat de celebrul arhitect Álvaro Siza, cu o mare grădină și o vila Art Deco. Puteți vizita expoziții, sa va relaxați în parc, sau sa luati masa de prânz la restaurant, sau sa beti un ceai la bar și sa explorati magazinele sau biblioteca.

Foz do Douro[modificare]

  • - Castelo de Sao Joao da Foz. La nord de gura de vărsare a râului Douro in Oceanul Atlantic.

Evenimente[modificare]

Orasul patronat de ""Sfântul Ioan"", care se sărbătorește la 24 iunie. În primele ore ale noptii dintre 23-24iunie toată lumea iese să mănânce sardine, să se distreze la diferitele dansuri organizate în tot orașul. La miezul noptii au loc focuri de artificii pe râul Douro care pot fi văzute din Cais da Ribeira și Cais de Gaia.

De facut[modificare]

  • -Croazieră în susul râului - costul este de aproximativ 10 € și durează aproximativ 50 de minute, sau puteți alege, o croazieră de o zi la un preț mai mare.
  • -Turul vinului de Porto -vizitati diverse pivnite de vin! Aceasta este aproape o obligatie pentru ca Porto este capitala vinului de Porto. Beciurile sunt în Vila Nova de Gaia, la 5 minute de Ribeira peste râul Douro. Un tur, în general, costa 3-5 € și include o degustare.
  • - Stadionul Dragão, casa lui FC Porto. Echipa are o istorie bogată, care a câștigat de două ori Liga Campionilor, Cupa UEFA și Supercupa UEFA o dată. Chiar vizavi de stadion aveti un mare centru comercial.
  • -Faceți un tur de mers pe jos gratuit cu Pancho Tours, zilnic de la 11:30 și de la 16:30, care începere de la Praça da Liberdade, în Aliados Avenue.