Zamek Królewski na Wawelu

Zamek Królewski na Wawelu

Default Banner.jpg

Historia Wzgórza Wawelskiego[edytuj]

Wawel to wapienna skała jurajska, która uformowała sie już 150 milionów lat temu. Od VII stulecia n.e. osiedlali się tu Słowianie. W wieku IX był głównym grodem plemienia Wiślan. Pierwsi historyczni władcy Polski: Mieszko I, Bolesław Chrobry i Mieszko II obrali Wawel za jedną ze swoich siedzib. Na wzgórzu pojawiły się w tym czasie pierwsze budowle sakralne, w tym kamienna katedra. Kazimierz Odnowiciel przeniósł stolicę z Gniezna do Krakowa. Od tego czasu Wawel stał się ważnym ośrodkiem politycznym. Bolesław Śmiały i Bolesław Krzywousty zbudowali kolejną katedrę na wzgórzu. Wacław II z rodu Przemyślidów koronował się w Wawelskiej Katedrze na króla. Kilkanaście lat później uczynił to również Władysław Łokietek. Wraz z synem Kazimierzem Wielkim doprowadził on Wawel do niezwykłej świetności. W 1964 roku odbyły się tu zaślubiny wnuczki Kazimierza Wielkiego, Elżbiety z cesarzem Karolem IV. Za panowania Kazimierza Jagiellończyka (1447-1492) zbudowano na Wawelu trzy ceglane baszty: Złodziejską, Sandomierską i Senatorską. Na dworze działali w tych czasach pierwsi w Polsce humaniści: historyk Jan Długosz i Włoch Filip Kallimach. W 1540 roku ukończono budowę nowego pałacu z ogromnym dziedzińcem otoczonym arkadami. Zygmunt II August sprowadził na Wawel wielką kolekcję arrasów tkanych w Brukseli. Po przeniesieniu stolicy z Krakowa do Warszawy Zamek Królewski powoli tracił swą świetność. W okresie zaborów przekształcono go w cytadelę. Podczas II Wojny Światowej na Wawelu mieszkał hitlerowski generalny gubernator Hans Frank. Cenniejsze eksponaty udało się jednak wywieźć do Kanady skąd wróciły na przełomie lat 50. i 60. XX wieku.

Zwiedzanie[edytuj]

Reprezentacyjne Komnaty Królewskie Jest to główna ekspozycja wnętrz zamkowych obejmująca kilka pomieszczeń parteru i niemal całe II piętro. Na początek obchodzimy kolejno: salon, gabinet i sypialnię wielkorządcy. Pomiesczenia te są wyposażone w sprzęty pochodzące z XVI i XVII wieku. Następnie, po przejściu na drugie piętro odwiedzamy Salę Turniejową, Salę pod Przeglądem Wojsk oraz Salę Poselską. W skrzydle wschodnim znajdują się jeszcze: Sala pod Palnetami, Sala pod Zodiakiem oraz Wieża Duńska. W skrzydle północnym, natomiast możemy zobaczyć: Salę pod Ptakami, Kaplicę Królewską,gabinet, Salę Senatorską oraz Salę pod Orłem.

Prywatne Aprtamenty Królewskie Jest to ekspozycja na I piętrze zamku obejmująca prywatne komnaty królewskie, komnaty świty dworskiej oraz komnaty dla gości.

Skarbiec Koronny i Zbrojownia Ekspozycja znajduje się na parterze i w piwnicach zamku. Prezentuje zbiory kosztowności i wszelkich rodzajów broni.

Wawel Zaginiony Ekspozycję tą urządzono w dawnych kuchniach zamkowych. Obejmuje ona cztery pomieszczenia tworzące rezerwat archeologiczny i prezentuje zbiory z wykopalisk na wzgórzu oraz liczne makiety zamku i katedry.

Smocza Jama Zwiedzanie Smoczej Jamy rozpoczyan się na Wzgórzu Wawelskim, nieopodal baszty Złodziejskiej. Schodzi się stamtąd schodami w dół do rozległej pieczary.