Wrocław

Wrocław

Default Banner.jpg

Ratusz we Wrocławiu
Wrocławska Fontanna multimedialna

Wrocław – historyczna stolica Śląska, jedno z największych i najstarszych miast w Polsce, położone po obu stronach środkowej Odry, na Nizinie Śląskiej. Miasto liczy prawie 640 tys. mieszkańców.

Charakterystyka[edytuj]

Wrocław jest jednym z najpiękniejszych miast w Polsce.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Międzynarodowy Port lotniczy Wrocław – Strachowice im. Mikołaja Kopernika położony 10 km na południowy zachód od centrum Wrocławia.

Koleją[edytuj]

Wrocław Główny to jedna z największych stacji pasażerskich w Polsce.

Samochodem[edytuj]

Wrocław leży na trzech dużych drogach: E40 (Autostrada A4), E67 (Droga ekspresowa nr 8) oraz E261 (Droga krajowa nr 5). Miasto posiada także obwodnicę zachodnią o klasie autostrady (A8), w budowie jest natomiast obwodnica wschodnia.

Autobusem[edytuj]

Wrocław posiada duży dworzec autobusowy obsługujący połączenia krajowe i międzynarodowe.

Statkiem[edytuj]

Miasto posiada port rzeczny na Odrze oraz kilka marin i przystani.

Komunikacja[edytuj]

Podróżując autobusami i tramwajami po Wrocławiu warto kupić bilety dzienne w zależności od tego ile dni spędzi się we Wrocławiu. Koszt transportu zostaje wtedy w różnym stopniu (w zależności od długości pobytu) zredukowany.

Warto zobaczyć[edytuj]

Warto spróbować[edytuj]

Nauka[edytuj]

  • Politechnika Wrocławska – jedna z najlepszych uczelni technicznych w Polsce
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uniwersytet Ekonomiczny
  • Uniwersytet Przyrodniczy
  • Uniwersytet Medyczny
  • Akademia Wychowania Fizycznego
  • Akademia Sztuk Pięknych
  • Papieski Wydział Teologiczny

Praca[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

- Impresja przy ul. Krupniczej 13 (14 zł - w zestawie jest rosół domowy z makaronem, gulasz z żołądków wołowych, ziemniaki z wody z koperkiem jak i dwie surówki: buraczki i kiszona kapusta)

- Brajt przy ul. Odrzańskiej 18 (słynna ze smażonego sera, oferuje także dania obiadowe. Zupę można tu zjeść za 3,50 zł, schabowy, ziemniaki i surówka to wydatek 12 zł, porcja pierogów zaczyna się od 6 zł)

- Green Way przy ul. Kuźniczej 11/13 (dla wegetarianów) za 11,90 zł warzywa po bengalsku z ryżem, surówką z sałaty, ogórka, pomidora, kiełków polanych oliwą i warzyw duszonych w sosie pomidorowym na ostro

- Bar Vega przy ul. Sukiennice 1/2. Tu za rozsądną kwotę można zjeść dania bez mięsa. Za zupę zapłacimy 5 zł, drugie danie kosztuje od 3,50 zł do 7 zł. Najpopularniejsze są naleśniki ze szpinakiem (6,6 zł) i falafel (12,50 zł)

- Misz masz przy ul. Nożowniczej 14/16 zestaw obiadowy z kotletem schabowym, ziemniakami i surówką kosztuje 10,90 zł, a za porcję pierogów zapłacimy 6,90 zł

- Setka przy ul. Kazimierza Wielkiego 50a (zupa i danie dnia w zestawie za 15 zł - codziennie coś innego)

- Marche przy ul. Świdnickiej 23 (codziennie inny zestaw) za 13,90 zł

- Kurna Chata przy ul. Odrzańskiej 17 (zupa za 5 zł, a drugie danie (np. pierogi ruskie z sosem czosnkowym) od 12 zł za porcję)

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Barka Tumska to niezwykła restauracja, ponieważ mieści się na statku zacumowanym przy Hotelu Tumski. To miejsce, w który często odbywają się różne imprezy tematyczne, jak choćby wieczór kuchni bułgarskiej, w trakcie których można nie tylko skosztować ciekawych potrwa, ale i posłuchać muzyki granej na żywo. Menu, które oferuje Barka Tumska, kipi kolorami. A poszczególne potrawy przyciągają już samymi nazwami. Mule w sosie prowansalskim, serwowane z ciabatą, ślimaki z karczochami i pieczarkami z odrobiną czosnku, fileciki ryby baramundi serwowane na tostach z sałatami i musem balsamicznym czy krewetki w sosie serowo - śmietanowym z gruszką to tylko przystawki. Wśród dań głównych znajdziemy: filetowany miętus serwowany w sosie z szyjkami rakowymi i mulami podawany z ryżem przekładanym szpinakiem, dorsz w sosie cukiniowo-porowym, podawany z ziemniakami z masłe i koperkiem czy przepiórka faszerowana wątróbkami i pieczarkami na modrej kapuście z rodzynkami, z ziemniakami gotowanymi z masłem i koprem.

Restauracja Cesarsko-Królewska (Rynek 19) oferuje doskonały wybór win, a w eleganckim wnętrzu każdy będzie się mógł poczuć jak arystokrata. W dodatku właściciele zapewniają, że są w stanie sprostać nawet najbardziej wygórowanym wymaganiom klientów. Oprócz tradycyjnych polskich dań, skosztujemy tu potrawy kuchni węgierskiej i czeskiej.

Sercem Gospody Wrocławskiej jest położona na parterze sala, której wystrój odwołuje się wprost do rodzimych tradycji Dolnego Śląska. Szczególnym zainteresowaniem gości cieszą się stoliki położone przy ścianie ozdobionej szczególnym cytatem – pierwszym zapisanym w języku polskim zdaniem. Gospoda Wrocławska oferuje tradycyjne słowiańskie dania: Medaliony z dzika w sosie nelsońskim (54 zł), udziec jagnięcy duszony w jarzynach z rozmarynem (62 zł) czy pręga wołowa duszona w jarzynach (44 zł).

Restauracja Jadka (ul. Rzeźnicza 24/25) położona jest w teatralnym zakątku Wrocławia. W środku odnajdziemy gotyckie sklepienie i surową cegłę, którą łagodzi jednak delikatne oświetlenie. Restauracja JaDka oferuje nam Scypek z grillowaną gruszką w żurawinie (38 zł), Suma na musie porowym ze szpinakiem (59 zł) czy perliczkę w sosie jabłkowo tymiankowym (66 zł).

Karczma Lwowska (Rynek 4) to idealne miejsce do organizowania spotkań towarzyskich i służbowych, a także bankietów i przyjęć okolicznościowych.Zaglądamy do menu, a tam pieczeń cielęca "a la Dzieduszycki" z sosem miodowo-cytrynowym (44,50 zł) czy befsztyk płonący z polędwicy (64,90 zł). A do tego oczywiście pyszne wino Chateau Latour Martillac za 268 zł.

Restauracja Mosaiq pozwala skosztować dań kuchni francuskiej, włoskiej i polskiej w towarzystwie znakomitych win i smakowitych deserów. Przygotowują je mistrzowie kuchni. Miłośnicy świeżych owoców morza mają wybór z pośród wyrafinowanych potraw z płaszczki, piotrosza. Oprócz tego krewetki królewskie w sosie maślano - cytrynowym. Smakosze potraw mięsnych znajdą soczyste, grubo cięte kotleciki jagnięce, comber z królika z puree bakłażanowym lub polędwicę z przepysznym sosem bernaise. Jeżeli zamówimy stolik z kilkudniowym wyprzedzeniem, możemy poprosić o przygotowanie ostryg, homara, kaczki i innych wyjątkowych przysmaków.

Piwnica Świdnicka" - "Nie można wniknąć w atmosferę Wrocławia, nie znając tej najstarszej restauracji w Europie. Nie można zagłębić się w jego urokach, nie schodząc kilka metrów w głąb wrocławskiego Rynku, gdzie od 730 lat bije biesiadne serce miasta - czytamy na stronie restauracji. W jednej z sal Piwnicy Świdnickiej było wypisane zdanie "Kto nie był w Piwnicy Świdnickiej, ten nie był we Wrocławiu". W prowadzonej przez stulecia księdze odnotowano wizyty królów, książąt, wybitnych wojskowych, poetów, malarzy i naukowców. Gościli w niej m.in. Chopin, Słowacki, Wybicki, Goethe. Piwnica Świdnicka odwiedzana od stuleci przez znanych artystów i możnych również dzisiaj zaszczyci nas pięknym wystrojem oraz bogatą i wykwintną kuchnią. Stek z łososia pod ziołowym mascarpone z ryżem i spaghetti marchewkowym (45 zł), jagnięcina na ziemniakach w śmietanie z sosem fasolowym i sojową marchewką (65 zł), schab z dzika w chruście z orzeszków pinii z pieczonymi ziemniakami i buraczanym winogronem (55 zł) to tylko kilka z pozycji na liście.

W restauracji Pod Papugami warto skosztować łososia (sous-vide) z sosem szafranowym, pudrem cytrynowym i małżami, podany z glazurowaną marchewką, cukinią i groszkiem cukrowym (42 zł) oraz tournedos z polędwicy wołowej, podany z pastą truflową i kaczą wątróbką, mini szaszłykami z warzyw i rukoli (66 zł)

Menu restauracji River to dzieło samego mistrza kuchni, Kurta Schellera. I już to powinno być sporą zachętą do odwiedzenia tej luksusowej restauracji. Restauracja River oferuje również pokazy gotowania na żywo. Znakomici kucharze mogą przygotować swoim gościom potrawy na ich oczach. Do tego można się wybrać na rejs po Odrze i skosztować potraw dostarczonych przez restaurację, a także skorzystać z porad sommeliera. Restauracja River ma w swoim menu takie potrawy jak soczysty antrykot wołowy, podawany w towarzystwie pieczonych ziemniaków, otulony sosem grzybowym (69 zł) czy półmisek owoców morza - kompozycję 3 gambasów, 12 krewetek, 3 kalmarów, 3 małży Św. Jakuba i 9 muli, uzupełnione lekką sałatką i sosami (290 zł).

Restauracja Wieża Ciśnień (al. Wiśniowa) zachwyci każdego pasjonata miejskiej architektury. Sama budowla jest zabytkowa, a jej wnętrze niezwykle ciekawe. Do tego dochodzi "widok z góry" o który trudno w innych lokalach. Restauracja Wieża Ciśnień ma bogate menu. Znajdziemy tam filet z halibuta, gotowany na parze, podany z kremowym sosem z szyjek rakowych i naciowego selera, warzywami ratatouille i pierożkami z farszem serowym (74 zł) oraz polędwicę wołową, doprawioną solą morską i pieprzem pomarańczowym, faszerowana szpinakiem i heblowanym Grana Padano, serwowaną na sosie z kurek i bekonu (99 zł)

Hotel Monopol oferuje swoim klientom pierś z perliczki z szałwią, kuskus z wiosennymi warzywami, piana zielony ogórek (53 zł), pieczoną golonkę wieprzową z młodą kapustą i aromatycznym koprem (57 zł) czy filet z kaczki "sous vide" z miodem i jabłkami, puszystymi kluskami (55 zł).

Sport[edytuj]

Stadion Miejski we Wrocławiu

Śląsk Wrocław - klub piłkarski, dwukrotny mistrz Polski.

Noclegi[edytuj]

Miasto dysponuje szerokim zasobem noclegowym od hoteli o wysokim standardzie po standard hostelowy. Wszyscy przyjezdni: turyści, studenci, indywidualni klienci bądź zorganizowana grupa nie powinni mieć problemów z wyszukaniem odpowiedniej formy noclegu i dopasowaniu jej do swoich potrzeb. Jednym z najlepszych hosteli w mieście jest Grampa's Hostel usytuowany w artystycznie rozkwitającej dzielnicy Nadodrze.

  • Chopper Hostel, Kotlarska 42, +48 71 344 3781 (), [1]. Urządzony w klimatach motocyklowych hostel w centrum Wrocławia. Miejsce w pokoju od 35 PLN.  edit
  • Royal Hostel (Royal Hostel), Kazimierza Wielkiego 27, +48 71 788 73 73 (), [2]. Urokliwy widok na tętniący życiem Wrocław, lśniący nocą tysiącami świateł można oglądać z okien Royal Hostelu. Miejsce w pokoju od 40 PLN.  edit

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Porady[edytuj]

Wycieczki[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Oficjalne linki[edytuj]