Województwo podlaskie

Województwo podlaskie

Default Banner.jpg

Podlasie – historyczna kraina Polski leżąca na Nizinie Podlaskiej po obu brzegach środkowego Bugu. Dzisiejsze województwo podlaskie obejmuje prócz Podlasia także część Mazowsza (na zachodzie) oraz ziemie Suwalszczyzny (na północy).

Charakterystyka[edytuj]

Geografia[edytuj]

Fauna i flora[edytuj]

W Puszczy Białowieskiej hodowane są żubry.

Klimat[edytuj]

Historia[edytuj]

W czasach przed chrztem Polski i kilka dekad później Podlasie (oprócz zachodniej części obecnego woj. podlaskiego, która historycznie należała do Ziemi Łomżyńskiej – największej ziemi na Mazowszu), leżało w Księstwie Kijowskim. Jednak granice przesuwały się dość często i wpływy tegoż Księstwa na ówczesną ludność Podlasia były znikome. Później przez kilka lat obszar ten pozostawał bez przynależności do państw ościennych. Na nic zdały się zakusy Książąt Mazowieckich, Księstwa Litewskiego i Jaćwieży. Następnie, wraz z ekspansją Wielkiego Księstwa Litewskiego, obszar ten został włączony do Litwy.

Przed nastaniem Unii Polsko-Litewskiej najazdy z obu stron powodowały przesuwanie się granic. W pewnym momencie obszar Podlasia został na krótko włączony do Mazowsza (Bielsk Podlaski, Drohiczyn), a granica wschodnia znajdowała się w okolicach miejscowości Czarna Białostocka (na północy) i na wschód od Bielska (na południu). Potem jednak Litwa odzyskała swoje ziemie i była w ich posiadaniu aż do wejścia w życie Unii Polsko-Litewskiej. Cięższe walki toczyły się tylko o ziemie w okolicach Tykocina, który przechodził spod panowania mazowieckiego pod panowanie litewskie. W czasach Unii Podlasie zostało włączone do Korony Polskiej.

Gospodarka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Koleją[edytuj]

Dojazd od strony Warszawy przez Łapy do Białegostoku.

Samochodem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Statkiem[edytuj]

Regiony[edytuj]

Białostocczyzna:

  • Białystok
  • Łapy
  • Sokółka
  • Krynki
  • Gródek
  • Michałowo
  • Dąbrowa Białostocka
  • Knyszyn
  • Mońki

Ziemia Tykocińska:

  • Tykocin
  • Kiermusy

Ziemia Bielska:

Miasta[edytuj]

-Białystok -Bielsk Podlaski -Choroszcz

Wsie[edytuj]

Tybory-Trzcianka

Ciekawe miejsca[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Warto zobaczyć[edytuj]

Plany podróży[edytuj]

Warto spróbować[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]