Warszawa

Warszawa

Default Banner.jpg

Plac Zamkowy w Warszawie – panorama
noframe
Warszawa
Herb miasta
noframe
noframe
Położenie Polska (Mazowsze)
Powierzchnia 517 km²
Liczba ludności 1 702 139
Numer kierunkowy +(48) 022
Strona www
Dzielnice Warszawy

Warszawa – jest stolicą i największym miastem Polski, liczącym ok. 1,7 mln mieszkańców. Położona w województwie mazowieckim, stanowi ważny ośrodek naukowy, kulturalny, polityczny oraz gospodarczy. Warszawa jest siedzibą wszystkich urzędów centralnych, parlamentu i prezydenta.

Charakterystyka[edytuj]

Dzielnice Warszawy[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

W Warszawie największym lotniskiem jest międzynarodowe lotnisko im. F.Chopina. Ma bezpośrednie połączenie z kilkudziesięcioma miastami w Europie i na świecie. Lotnisko Warszawa Modlin znajduje się 40 km na północ od Warszawy i obsługuje m.in tanie linie lotnicze Ryanair i WizzAir. Z Lotniska Warszawa Modlin najłatwiej dojechać do centrum miasta koleją, która w ciągu całego dnia ma do dyspozycji 42 połączenia.

Koleją[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Warszawę oplata gęsta sieć ponad dwustu linii komunikacji miejskiej, zarządzanych przez ZTM. Na stronie ZTM znajduje się wyczerpująca informacja na temat taryfy (wybierać można spośród biletów jednorazowych, dobowych, 30- i 90-dniowych, a także trudniej dostępnych czasowych, 3- i 7-dniowych)

Tramwaje[edytuj]

Sieć linii tramwajowych, ze względu na istnienie tylko jednej linii metra, pełni ważną funkcję w centralnych dzielnicach Warszawy. Wobec ciągłej modernizacji kolejnych odcinków sieci, częstym zmianom ulegają trasy linii (np. co 2 tygodnie), dlatego też konieczne jest zaglądanie na strony ZTM (w dziale "mapy i schematy" jest aktualizowana na bieżąco mapa komunikacji miejskiej) lub czytanie komunikatów na przystankach. Informacja na temat objazdów jest dostateczna, a jeśli ktoś się w tym pogubi, to raczej z powodu nieuwagi.

Autobusy[edytuj]

Dominującym środkiem transportu jest autobus. Oprócz funkcji lokalnych, pełni też ważną rolę dowozową do wielkich osiedli (Bródno-Podgrodzie, Tarchomin, Ursus). Linie podmiejskie startują z istotnych węzłów komunikacyjnych, takich, jak Okęcie (pętla tramwajowa), czy Metro Wilanowska (tzw. "Dworzec Południowy"). Autobusy nocne wyruszają spod Dworca Centralnego (wyjątkiem jest podmiejska N50 do Konstancina) 15 i 45 minut po każdej pełnej godzinie. W dniach, kiedy odbywają się duże imprezy masowe, autobusy nocne jeżdżą tak przepełnione, że po wyruszeniu z pętli prawie nie zabierają pasażerów!

Metro[edytuj]

Miasto posiada dwie linie metra:

  • M1 (północ-południe)
  • M2 (wschód-zachód)

Metro warszawskie kursuje do godziny 0:30, w piątki i soboty kursowanie jest wydłużone do 3 nad ranem.

Koleje Mazowieckie[edytuj]

Regionalny przewoźnik obsługujący pociągi podmiejskie honoruje na terenie Warszawy (i na odcinku Warszawa Wileńska-Ząbki) bilety ZTM – dobowe, 3-, 7-, 30- i 90-dniowe. Nie jest to konkurencyjny środek transportu, ze względu na niskie prędkości i rzadkie kursowanie (szczególnie w weekendy).

Szybka Kolej Miejska[edytuj]

Jedyna linia, dublująca połączenia Kolei Mazowieckich, łączy Sulejówek z Pruszkowem. Honorowane są wszystkie bilety ZTM.

Warszawska Kolej Dojazdowa[edytuj]

Podmiejska kolejka łącząca Warszawę (dworzec "Śródmieście WKD", nieopodal Dworca Centralnego) z podwarszawskimi miejscowościami. Bilety ZTM honorowane są na tej samej zasadzie, co w Kolejach Mazowieckich – na odcinku Warszawa Śródmieście WKD – Opacz...

Rower[edytuj]

W Warszawie działa miejski system wypożyczania rowerów "Veturilo".

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Stare Miasto: Plac Zamkowy, Zamek Królewski, Kolumna Zygmunta III, Pałac pod Blachą, Katedra św. Jana, Rynek Starego Miasta, Barbakan, Kościół św. Marcina, Pomnik Warszawskiej Syrenki
  • Nowe Miasto: Kościół św. Jacka, Rynek Nowego Miasta, Ulica Mostowa, Pałac Sapiechów, Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie
  • Stara Praga: Katedra św. Floriana, Okolice pl. Weteranów, ulica Ząbkowska, Zoo, Wytwórnia Wódek "Koneser"
  • Współczesne centrum: Pałac Kultury (taras widokowy), drapacze chmur
  • Tereny zielone: Łazienki Królewskie, Ogród Saski, Park Skaryszewski, Las Kabacki, Puszcza Kampinoska, Mazowiecki Park Krajobrazowy
  • Muzea: Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Narodowe, Centrum Kopernika
  • Reprezentacyjne place: Plac Józefa Piłsudskiego, Plac Bankowy, Plac Defilad, Plac Trzech Krzyży, Plac Inwalidów, Plac Dąbrowskiego, Plac Narutowicza
  • Stadion Narodowy

Warto spróbować[edytuj]

  • Kampinoski Park Narodowy

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Centra handlowe znajdują się głównie na peryferiach, ale też w centralnych dzielnicach – najbardziej centralnie położone są "Złote Tarasy" – obok Dworca Centralnego. Przy Rondzie Zgrupowania AK "Radosław" (powszechnie znanym jako Rondo Babka lub Rondo Radosława) znajduje się "Arkadia", zaś przy Dworcu Wileńskim – "Galeria Wileńska". W ścisłym centrum znajduje się też "Galeria Centrum" (dawniej "Domy Towarowe Centrum") z licznymi sklepami odzieżowymi (przystanek "Centrum/Metro Centrum"). Na stacji metra "Centrum", podobnie jak w wielu okolicznych przejściach podziemnych, mieści się też mały pasaż handlowy z licznymi księgarniami, sklepami odzieżowymi itp. Znaną handlową ulicą jest Chmielna, rozciągająca się między Galerią Centrum a Nowym Światem. Sam Nowy Świat jest raczej zagłębiem kawiarń, choć i tam można znaleźć sklepy.

Gastronomia[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

Szybko – w całej Warszawie znaleźć można sporo punktów gastronomicznych oferującą "coś ciepłego". Popularną przekąską jest kebab (6–9 zł), w podziemiach często kupić można podgrzewane kanapki. Dla wielbicieli bardziej "globalnych" smaków pozostają sieciowe klasyki – McDonald's, Burger King, KFC i Pizza Hut, bogato rozsiane po całym mieście. W Warszawie jest jeszcze wiele barów mlecznych, które są mleczne już tylko z nazwy, a kupić tam można pełnowartościowy smaczny obiad za bardzo niewielkie pieniądze, bo bary są dotowane z budżetu państwa. Lista znajduje się np. tutaj lub tutaj.

Dla bardzo głodnych – jeśli chcemy zjeść naprawdę solidną porcję, a przy tym nie wykosztować się zbytnio, z pomocą przychodzą nam liczne małe baro-restauracje. Szczególnie pozytywna relacja cena-jakość-ilość jest w lokalach orientalnych, takich jak "Dudu" (Królewska / Marszałkowska) czy "Que Huong" (Plac Zbawiciela, lokal dwupoziomowy). Zestawy obiadowe można tam kupić w granicach ceny 12 zł.

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Rozrywka[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Apartamenty[edytuj]

Od kilku lat istnieje możliwość wynajmowania apartamentów nie tylko na długie, ale też na krótkie terminy. Oznacza to, że turyści mogą wynająć dla siebie apartament nawet na jeden dzień. Jest to o tyle wygodne, że do dyspozycji gości oddawany jest lokal wraz z kuchnią i łazienką, więc możemy czuć się swobodnie. To ekonomiczne rozwiązanie, gdyż ceny nierzadko są niższe bądź porównywalne do tych, które obowiązują w hotelach.

Oszczędnie[edytuj]

Przytulny hostel z domową atmosferą i ciekawym wystrojem wnętrz. Globetrotter znajduje się pomiędzy parkiem Łazienki a Placem Zbawiciela, gdzie są liczne kawiarnie i restauracje. Hostel posiada zarówno pokoje wieloosobowe (już od 35 zł za łóżko!) jak i prywatne. Kuchnia w pełni wyposażona. Kawa i herbata 24h. Wifi jest dostępne w całym hostelu i bez dodatkowych opłat.

  • Hostel Fabryka (http://www.hostelfabryka.pl/) - hostel znajduje się w samym sercu warszawskiej Pragi, na ulicy 11 Listopada 22. W starej zabytkowej kamienicy odnajdziecie designerskie wnętrze i niepowtarzalny klimat. Ceny od 30zł za łóżko. Kawa, herbata, WI-FI bezpłatnie. Hostel czynny 24/7.
  • Hostel Camera (http://www.camerahostel.com/) - hostel znajduje się w centralnej części Warszawy, dzielnica Śródmieście, pomiędzy Pałacem Kultury i Nauki a Starym Miastem. Hostel dysponuje 90 miejscami noclegowymi, w pokojach prywatnych i wieloosobowych. W cenie noclegu w pokojach prywatnych oferujemy kontynentalne śniadania, kawę i herbatę 24H, bezpłatny bezprzewodowy Internet, oraz mapy i przewodniki po mieście. Recepcja czynna jest całą dobę, istnieje możliwość skorzystania ze strzeżonego parkingu. Do dyspozycji gości oddajemy kuchnio/jadalnie, przechowalnię bagażu, salon z telewizją satelitarną, grami planszowymi i biblioteczką oraz kuchnio/ jadalnie i toalety z prysznicami na każdym piętrze. Istnieje możliwość zorganizowania śniadań i obiadokolacji dla grup, zgodnie z preferencjami organizatorów.

W najbliższym sąsiedztwie Hostelu znajdują się sklepy spożywcze, kioski, bankomaty, apteka, restauracje, kluby, puby i poczta. Hostel usytuowany jest w samym Centrum Warszawy, w odległości kilku/kilkunastominutowego spaceru od większości zabytków stolicy. W odległości 100 m od nas znajdują się przystanki kilkunastu linii tramwajowych i autobusowych, oraz stacja metra "Świętokrzyska".

  • Fest Hostel (http://www.festhostel.pl/) - hostel zlokalizowany tuz obok Krakowskiego Przedmieścia, głównej turystycznej ulicy Warszawy. Ceny kształtują się od 50 zł za osobę w pokoju 12-osobowym do 150 zł za pokój dwuosobowy. Śniadanie, ręcznik, kawa i herbata, dostęp do wi-fi – wliczone w cenę noclegu.
  • Hostel Tamka (http://www.tamkahostel.pl/) - hostel znajduje się na Powiślu przy ulicy Tamka 30, niedaleko Krakowskiego Przedmieścia, Nowego Światu oraz ul. Świętokrzyskiej. Ceny od 50 zł w pokoju 12-osobowym do 130 w pokoju 1-osobowym (za osobę). Ceny poza głównym sezonem turystycznym są nieco niższe i kształtują się odpowiednio od 30 zł do 90 zł.
  • Hostel Okidoki (http://www.okidoki.pl/page.php?pageId=2&langId=PL) - hostel położony w samym centrum Warszawy, przy Placu Dąbrowskiego 3 (plac znajduje się przy ulicy Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej). Ceny kształtują się od 40 zł za osobę (w pokoju 8-osobowym) do około 75–110 zł za pokój 2-osobowy (w zależności czy ma łazienkię, czy wliczone jest śniadanie). Śniadanie można kupić za 10 zł, kawa i herbata dostępna w samoobsługowej kuchni jest za darmo.
  • Wilson Hostel Warszawa (http://www.wilsonhostel.pl/) - Wilson Hostel Warszawa jest pierwszym eko-hostelem w Polsce. Położony na Żoliborzu przy stacji metra Plac Wilsona. Z Placu Wilsona do centrum miasta jedzie się metrem 9 minut. Wszystkie pokoje są z łazienkami. To jedyny hostel z kapsułami sypialnymi w tej części świata. Ceny za łóżko to 79 PLN. Śniadanie wliczone w cenę, kawa i herbata jest za darmo.
  • Szkolne Schronisko Młodzieżowe nr 2 / Hostel Smolna (http://www.hostelsmolna30.pl) - hostel w samym centrum, przy ul. Smolnej 30, ceny już od 40 zł za osobę, zniżki dla nauczycieli, studentów, grup zorganizowanych, Wifi i kiosk internetowy za darmo, nowoczesna kuchnia do dyspozycji gości.
  • Hostel.pl – portal skupiający oferty polskich hosteli. Fragment oferty dla Warszawy: "Hostel oferuje 1-, 2- i 3-osobowe pokoje z łazienkami lub bez, a także większe pokoje wieloosobowe. W ofercie znajduje się śniadanie wliczone w cenę noclegu, oraz darmowy bezprzewodowy internet. W salonie na parterze skorzystać można także z hostelowych komputerów, oglądać telewizję cyfrową lub DVD. Hostel oddalony jest o 15 minut piechotą od Starówki oraz 5 minut od Nowego Światu. Mimo położenia w ścisłym centrum stolicy, budynek hostelu posiada własny ogród w którym znajduje się wydzielone miejsce na grilla dostępne dla gości hostelu."
  • There24.com – portal w którym znajdziesz tanie noclegi w Warszawie ale i w każdym zakątku Polski, Europy i Świata. Oferta obejmuje tanie noclegi na każda kieszeń oraz te droższe, dla naprawdę wymagających klientów.
  • Dizzy Daisy Hostel Riviera tanie noclegi w Warszawie – hostel położony w samym centrum Warszawy, 10 minut autobusem od Dworca Centralnego. Oferuje pokoje 1-,2- i 3-osobowe oraz miejsca w 6-osobowych dormitoriach . Ceny zaczynają się od 40 PLN za osobę. W cenę noclegu wliczony jest m.in. darmowy dostęp do internetu.
  • Press Hostel (http://www.presshostel.com/) - Hostel usytuowany jest w Warszawie i oferuje bezpłatne WiFi oraz taras słoneczny. Personel recepcji służy pomocą przez całą dobę. Na miejscu działa także kilka sklepów. Ręczniki są dostępne za dodatkową opłatą. Pościel jest zapewniona. Muzeum Historii Żydów Polskich oraz Muzeum Więzienia Pawiak oddalone są od obiektu o 700 metrów. Odległość od warszawskiego lotniska Chopina wynosi 9 km. Wola to świetny wybór dla osób, które interesują się wygodnymi połączeniami transportem publicznym, zakupami i wycieczkami po mieście. Darmowe WiFi.

Umiarkowanie[edytuj]

  • Hotel "Logos" (http://www.hotellogos.pl) - Wybrzeże Kościuszkowskie 31/33 (Powiśle). Położony tuż nad Wisłą, niedaleko Starego Miasta.

Hotel oferuje 86 pokoi jednoosobowych oraz 51 pokoi dwuosobowych. Ceny – jednoosobowy z umywalką – 118 zł, dwuosobowy z umywalką 168. Wersja z łazienką – 209 zł za jednoosobowy i 268 za dwuosobowy. W cenę wliczone śniadanie. W piątki i soboty zniżki.

Dojazd środkami komunikacji miejskiej: autobusem 185 do Wybrzeża Kościuszkowskiego, 118, 128, 155, 318 do ul. Dobrej, 175 i 180 do Nowego Światu, tramwajem 32, 24, 25 do Mostu Poniatowskiego.

  • Hotel Portos- usytuowany przy Trakcie Królewskim, bezpośredni kontakt autobusowy z lotniskiem.

Hotel oferuje 402 pokoje, wszystkie z łazienką, TV, radiem oraz telefonem. Ceny- pokój LUX- 169 zł od osoby, pokój STUDIO 180 zł od osoby.

Hotel oferuje 105 pokoi z łazienką, TV, radiem oraz telefonem, 6 sal konferencyjnych i salę balową, restaurację. Ceny – od 214 zł od osoby. W cenie noclegu śniadanie oraz wstęp do centrum SPA (sauna, siłownia, jacuzzi).

Ekskluzywnie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Porady[edytuj]

Aktualne informacje o stołecznych wydarzeniach kulturalnych znajdziesz w bezpłatnym przewodniku The Visitor, który dostępny jest w każdym punkcie informacji turystycznej, w większości hoteli i w wybranych restauracjach. Przewodnik możesz pobrać ze strony internetowej www.thevisitor.pl w wersji PDF. W przewodniku znajdziesz gotowe trasy turystyczne, które od punktu do punktu prowadzą do najciekawszych miejsc w Warszawie. The Visitor wydawany jest co dwa miesiące, jest bezpłatny, drukowany w formacie A5, w wersji polsko-angielskiej, objętość stron ok. 130.

Zabytki sakralne Warszawy można zwiedzać korzystając z propozycji szlaków znanych pod zbiorczą nazwą Bijące Serce Historii.

Wyjazd[edytuj]

Wycieczki po Warszawie
Mapa Warszawy
Stare MiastoNowe MiastoTrakt Królewski

Dzielnice Warszawy
Herb Warszawy
BemowoBiałołękaBielanyMokotówOchotaPraga PółnocPraga PołudnieRembertówŚródmieścieTargówekUrsusUrsynówWawerWesołaWilanówWłochyWolaŻoliborz