Tatry

Tatry

Default Banner.jpg

Tatry – najwyższa część pasma górskiego Karpat (Karpaty Zachodnie). Tatry są objęte ochroną przez ustanowienie na ich obszarze Tatrzańskiego Parku Narodowego. Przebiega przez nie granica polsko-słowacka. Najwyższym szczytem jest Gerlach (2655 m n.p.m.) leżący po słowackiej stronie. Po polskiej stronie Rysy (2499 m n.p.m.). W granicach Polski jest ok. 20% powierzchni całkowitej Tatr.

Tatry dzielą się na dwie główne części: Tatry Zachodnie i Tatry Wschodnie. Te ostatnie podzielono jeszcze na Tatry Wysokie oraz leżące w całości na Słowacji Tatry Bielskie. Najwyższa w T. Zachodnich jest Bystra (2248 m n.p.m.), po polskiej stronie - Starorobociański Wierch (2176 m n.p.m.). W T. Bielskich - Hawrań (2152 m n.p.m.). Rysy i Starorobociański Wierch znajdują się na granicy państwowej. Najwyższymi w całości polskimi wierzchołkami są: w T. Zachodnich Giewont (1894 m n.p.m.), w Wysokich - Kozi Wierch (2291 m n.p.m.). Zachodnia część jest niższa, mniej stroma i zbudowana głównie ze skał osadowych. Występuje tam wiele jaskiń oraz inne elementy rzeźby krasowej. Tatry Wysokie są skaliste, bardzo strome, zbudowane m.in. z granitów. Znacznie częściej występują tam efekty działalności lodowców plejstoceńskich.

  • doliny U-kształtne, np. Dolina Roztoki
  • doliny zawieszone (wiszące) - Buczynowa Dolinka
  • jeziora polodowcowe - Czarny Staw pod Rysami
  • moreny, np. wał morenowy nad Morskim Okiem.

Tatry Bielskie są najmniejsze i najniższe. Największe miasto jakie się znajduje na terenie Tatr to Zakopane.

Turystyka - przegląd atrakcji i szlaków turystycznych wg umownych rejonów[edytuj]

Szlak przez Równię Królową oraz szczyty w otoczeniu Doliny Gąsienicowej

Tatry Wysokie - w najwyższym piętrze charakteryzują się strzelistymi turniami, co nadaje im surowy, alpejski charakter - podzielone zostały na 4 obszary:

  • Okolice Hali Gąsienicowej - niezwykle popularny rejon Tatr Wysokich położony w najbliższej okolicy Zakopanego. Obszar ten odznacza się rozbudowaną siatką szlaków turystycznych o różnej skali trudności. Nad Doliną Gąsienicową góruje Orla Perć - słynny szlak graniowy uważany za najtrudniejszy w całych Tatrach.
  • Rejon Doliny Pięciu Stawów Polskich - najbardziej bogata w jeziora dolina tatrzańska. U progu doliny znajduje się największy tatrzański wodospad - Wielka Siklawa opadająca 70-metrową kaskadą.
  • Rejon Morskiego Oka - najpopularniejszego jeziora tatrzańskiego, odwiedzanego w sezonie przez tłumy turystów. Stąd wiedzie droga na Rysy - najwyższy polski szczyt.
  • Regle Tatr Wysokich- niżej położone, zalesione wzniesienia stanowiące przedgórze Tatr Wysokich. Mniej atrakcyjne widokowo i mniej popularne od pozostałych rejonów.

Tatry Zachodnie: - są nieco niższe i dużo łagodniejsze. Ich szczyty w zdecydowanej większości pokryte są łąkami wysokogórskimi. Podzielone zostały na 4 obszary:

  • Tatry Zakopiańskie - licznie uczęszczany rejon Tatr Zachodnich położony w najbliższej okolicy Zakopanego obejmujący Giewont, Kasprowy Wierch i Czerwone Wierchy.
  • Regle Tatr Zachodnich - przedgórze Tatr Zachodnich obejmujące niewielkie zalesione wzniesienia oraz krótkie dolinki reglowe przecinające te niewysokie góry.
  • Rejon Doliny Kościeliskiej - najpopularniejszej spośród walnych dolin polskiej części Tatr Zachodnich. Oprócz górskich szlaków atrakcją tego rejonu są licznie występujące tutaj jaskinie, spośród których cztery udostępnione są do zwiedzania.
  • Rejon Doliny Chochołowskiej - najdłuższej spośród dolin Tatr Zachodnich. Dolina jest jednym z nielicznych miejsc w Tatrach, w których dozwolony jest ruch rowerowy.

Słowackie Tatry Wysokie (i Bielskie) podzielone zostały na 5 obszarów:

Szczyrbskie Jezioro ze skocznią narciarską
  • Część północna - Tatry Bielskie - mało popularny i ubogi w infrastrukturę turystyczną rejon. Wybierając się na wyprawę nie mamy co liczyć na schroniska. Jedyne znajduje się w Dolinie Czarnej Rakuskiej.
  • Okolice Krywania - nie licząc szlaku na narodową górę Słowaków, która jest tłumnie oblegana, pozostała część obszaru nie cieszy się dużym zainteresowaniem. Nie ma tu również schronisk.
  • Okolice Tatrzańskiej Łomnicy - wschodnia część Tatr Wysokich. Największą atrakcją rejonu jest kolejka linowa na Łomnicę (2634 m n.p.m.) - drugi co do wysokości szczyt Tatr.
  • Okolice Starego Smokowca - popularny i często zatłoczony region o typowo wysokogórskiej charakterystyce. Znajdują się tu najtrudniejsze szlaki słowackich Tatr Wysokich.
  • Okolice Szczyrbskiego Jeziora - swoją popularność zawdzięczają wspaniałemu położeniu i rozbudowanej infrastrukturze. Znajdziemy tu bogatą sieć szlaków wysokogórskich, w tym możliwość wejścia na Rysy - najwyżej położony punkt dostępny znakowanym szlakiem.
  • Szczyrbskie Jezioro (Štrbské pleso) jest drugim co do wielkości jeziorem w słowackich Tatrach Wysokich. Położone jest na wysokości 1346 metrów nad poziomem morza u stóp Skrajnego Soliska (2093 m n.p.m.). To bardzo urokliwe miejsce, idealne dla osób w każdym wieku, które czasem nie mogą lub nie mają siły na odbycie całodniowej wycieczki. Dookoła jeziora prowadzi ścieżka rekreacyjna. Na jego obejście potrzebujemy około 50 minut, a może nawet więcej, gdy będziemy chcieli skorzystać z drewnianych sprzętów do ćwiczeń, ławeczek, czy po porostu pooglądać przepiękną panoramę Tatr. Z Jeziora Szczyrbskiego doskonale widać także skocznię narciarską, na której rozgrywano w 1970 roku Mistrzostwa Świata. Wybierając się z dziećmi (trasa nadaje się również dla rodzin z wózkiem dziecięcym) możemy skorzystać z placu zabaw z świetnymi huśtawkami i trampoliną, sami zaś możemy spocząć na leżakach, aby podziwiać okoliczną faunę i florę. Osoby które urzeknie tutejsza sceneria mogą przepłynąć drewnianą łódeczką całe jezioro. Łódkę można wynająć w malutkiej przystani po południowej stronie jeziora.

Obiekty noclegowe godne polecenia w Tatrach i okolicy[edytuj]

Malownicza okolica z Panoramą Tatr
Jadalnia z kominkiem w góralskim stylu
  • Dom Wypoczynkowy Kornelia [1] jest położony na malowniczym wzniesieniu w spokojnej okolicy, gdzie można podziwiać piękną panoramę Tatr i wieś Biały Dunajec. Do dyspozycji gości oddano 2-,3-,4- i 5-osobowe pokoje, które są wyposażone w telewizor z płaskim ekranem i mieszczą łazienkę z prysznicem. Z większości pokoi roztacza się widok na góry. Na terenie obiektu znajduje się duża, utrzymana w góralskim stylu jadalnia z kominkiem, w której istnieje możliwość stołowania się i korzystania z przygotowanych domowych posiłków. Z myślą o dzieciach przygotowano plac zabaw i huśtawek znajdujących się w ogrodzie, a do dyspozycji dorosłych jest boisko siatkówki i specjalna altanka do grillowania. Na życzenie gości organizowane są imprezy integracyjne lub okolicznościowe przy muzyce góralskiej. Zimą natomiast odbywają się kuligi zakończone pieczeniem kiełbasek. W bliskiej odległości od pensjonatu znajdują się Termy Szaflary oraz baseny termalne Gorący Potok, a także wyciągi narciarskie. Dom Wypoczynkowy Kornelia stanowi również doskonałą bazę wypadową na wycieczki w Tatry - blisko jest do Zakopanego (8 km), do Bukowiny Tatrzańskiej (10 km) i do przejścia granicznego na Słowację w Łysej Polanie (15 km).

KONTAKT - ul. Krajowe 1a, 34-425 Biały Dunajec, tel. (18) 20 73 075, tel. kom. +48 516 310 312

Dom gościnny "Na Skolach"
Ogród z placem zabaw w domie "Na Skolach"
  • Dom gościnny "Na Skolach"[2] to nowoczesny obiekt, który zachowuje równocześnie wystrój architektoniczny typowy dla Podhala. Jest położony w cichej okolicy w Tatrach, około 80 m od drogi łączącej Biały Dunajec z Gliczarowem Górnym. Gliczarów Dolny to bardzo urokliwa miejscowość, wtulona w dolinę potoku Gliczarowskiego - bajkowa oaza ciszy i spokoju. Idealne miejsce dla osób, które chcą spędzić swój wolny czas w domowej atmosferze, zdala od zgiełku, obcując z naturą.

Do dyspozycji gości jest Internet wi-fi, telewizja satelitarna, odtwarzacz DVD, salon-jadalnia, czajnik elektryczny, parking i miejsce na ognisko lub grill. Pokoje dwu, trzy i czteroosobowe z łazienkami oraz szafą i stołem z krzesłami - są jasne i wyposażone w drewniane podłogi i meble. W pobliżu kompleksu znajduje się wyciąg narciarski 200 m, do dyspozycji także liczne trasy rowerowe i piesze, kompleks narciarski w Bukowinie Tatrzańskiej 8 km, Termy Gorący Potok w Szaflarach 5 km , Terma Bania w Białce Tatrzańskiej. Dom gościnny Na Skolach stanowi również doskonałą bazę wypadową na wycieczki w Tatry - blisko jest do Zakopanego (8 km), do Bukowiny Tatrzańskiej (10 km) i do przejścia granicznego na Słowację w Łysej Polanie (15 km).

KONTAKT - Dom gościnny "Na Skolach", Gliczarów Dolny 59, 34-425 gmina Biały Dunajec, tel. (18) 20 73 565

Restauracja w Pensjonacie pod Tatrami
Jeden z pokojów w Pensjonacie pod Tatrami
  • Pensjonat pod Tatrami [3] - położony w Szaflarach na Podhalu, pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem, jest wysokiej klasy obiektem, dostosowanym zarówno dla potrzeb indywidualnych jak i biznesowych gości. W pobliżu obiektu znajdują się baseny termalne: Termy Szaflary i nowe Termy Gorący Potok, do których goście otrzymują atrakcyjne rabaty cenowe. W sezonie zimowym natomiast korzystać można z pobliskich wyciągów narciarskich. W pensjonacie znajdują się 24 pokoje, z 65 miejscami noclegowymi. Wyposażone są one w łazienki z kabiną prysznicową, suszarką, kompletem ręczników i kosmetyków hotelowych, TV-SAT, Wi-Fi i telefonem, większość z nich posiada także balkony. W cenie noclegu zawarte jest śniadanie w formie bufetu, obiadokolacja natomiast jest opcjonalna - posiłki serwowane w restauracji są najwyższej jakości i obejmują zarówno dania kuchni regionalnej jak i kuchni polskiej. Na terenie pensjonatu znajduje się również sala multimedialna dla rodzin z dziećmi, stoły do ping-ponga oraz piłkarzyki, a także pokój zabaw dla najmłodszych. Dla grup zorganizowanych i biznesowych przygotowano sale konferencyjne i bankietowe. Zimą organizowane są specjalne kuligi.

KONTAKT - ul. Na Brzegu 21, 34-424 Bańska Niżna, Gmina Szaflary, tel. +48 18 27 555 80

Willa nad Potokiem
Jeden z pokoi w Willi nad Potokiem
  • Willa nad Potokiem [4], zlokalizowana jest w Białce Tatrzańskiej, około 1 km od ośrodka narciarskiego Kotelnica Białczańska i łaźni termalnych Terma Białka. Dookoła rozciągają się wzgórza, na których znajduje się ponad dwadzieścia różnych wyciągów narciarskich i prawie tyle samo różnych możliwości szusowania, dzięki czemu przez cały pobyt można cieszyć się inną trasą do zjazdów. Na miejscu można korzystać z bezpłatnego WiFi. Pokoje posiadają balkony i wyposażone są w telewizor z płaskim ekranem. Goście mają do dyspozycji stół, a także łazienki z prysznicem. Z pokoi roztacza się widok na góry. W cenę zakwaterowania wliczono pościel. Na terenie obiektu znajduje się ogród z altaną, sprzęt do grillowania oraz plac zabaw dla dzieci. Pozostałe udogodnienia obejmują wspólny salon i przechowalnię sprzętu narciarskiego. Na terenie willi dostępny jest również bezpłatny parking. Na życzenie gości można zorganizować kulig i wyprawy na skuterach śnieżnych po okolicy. Dla zainteresowanych wyżywieniem możliwe jest wykupienie w bezpośrednim sąsiedztwie smacznych domowych obiadów lub całodziennego wyżywienia. W pobliżu znajdują się dobrze zaopatrzone sklepy, kościół, przystanek PKS.

KONTAKT - ul. Środkowa 158 B, 34-405 Białka Tatrzańska