Tarnów

Tarnów

Default Banner.jpg

Tarnów

Położenie Małopolska
Powierzchnia 72,38 km²
Liczba ludności 115 341
Numer kierunkowy (+48) 14
Strona www

Tarnów - miasto w południowej Polsce w województwie małopolskim, leżące nad rzeką Białą, o wielowiekowej historii sięgającej początkami czasów piastowskich. Wraz z uzyskaniem praw miejskich w 1330 roku stał się ważnym ośrodkiem w regionie.

Warto zobaczyć[edytuj]

Tarnowska starówka, zwana "perłą polskiego renesansu", jest jednym z najpiękniejszych przykładów renesansowego układu architektonicznego polskich miast. Rynek, wytyczony w chwili lokacji miasta w 1330r., otaczają kamienice, wzniesione w większości w XVI - XVIII w. Do najcenniejszych należą, znajdujące się w północnej pierzei, dwa renesansowe budynki z podcieniami, oznaczone numerami 20 i 21.

Obecnie mieści się w nich siedziba Muzeum Okręgowego.

Ratusz w Tarnowie

Centralnie ulokowany Ratusz, pierwotnie gotycki, wybudowany w połowie XIV w., wielokrotnie przebudowywano, nadając mu ostatecznie jednoznaczne cechy stylu renesansowego. Bryłę budynku wieńczy ceglana, nietynkowana attyka z dwudziestoma ośmioma blendami. Grzebień attyki zdobią kamienne woluty, sterczyny i 14 maszkaronów.

Bazylika Katedralna, najbardziej reprezentatywny zabytek Tarnowa, powstała w XIV w. w duchu gotyku. Dzisiejszy wygląd neogotycki, otrzymała po gruntownej renowacji i częściowej przebudowie w latach 1889-1900. Świątynia słynie z monumentalnych renesansowych nagrobków przedstawicieli rodu Tarnowskich oraz manierystycznego Ostrogskich, które uchodzą za jedne z najwybitniejszych polskich dzieł sztuki takich mistrzów jak: Bartłomiej Berecci, Jan Maria Padovano i Jan Pfister. Pomnik nagrobny Barbary z Tęczyńskich Tarnowskiej jest uważany za najpiękniejszą rzeźbę doby Renesansu przedstawiającą kobietę w całej Europie. W 2006 roku w katedrze zostało ustanowione Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej.

W zaułku za Katedrą znajduje się Dom Mikołajowskich, jedna z najpiękniejszych i najstarszych kamieniczek w Tarnowie, wzniesiona w 1524 r. Mające tutaj swoją siedzibę Muzeum Diecezjalne, posiada w swoich zbiorach wyjątkowy eksponat - oryginał ołtarza pochodzący z wpisanego na listę UNESCO kościółka w Lipnicy Murowanej. TARNÓW - Dom Florencki

Kolejnym przykładem budownictwa renesansowego jest Dom "Florencki" - II poł. XVI w. z elewacją frontową podwieszoną na poziomie piętra na charakterystycznych kamiennych kroksztynach.

Pomnik nagrobny rodu Tarnowskich

Drewniany kościół p.w. Matki Bożej Szkaplerznej, znajdujący się w pobliżu Rynku, poświęcony został w 1440 r. Ołtarz główny pochodzi z epoki rokoka z II poł. XVIII w., ma charakter architektoniczny z rzeźbami św. Jana Chrzciciela i nieznanego z nazwiska biskupa. W ołtarzu znajduje się słynący łaskami obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem z XVI w. malowany na desce, przemalowany w barokowej manierze, zapewne w XVIII w., pokryty częściowo sukienkami haftowanymi oraz koronami i blachami z XVIII i XIX w.

Drewniany kościół p.w. Trójcy Przenajświętszej, zbudowany w latach 1595 - 1597. Ołtarz główny pochodzi z I poł. XVII w. i ma charakter wczesnobarokowy z bogatą dekoracją snycerską, z obrazem Św. Trójcy w otoczeniu aniołów w centrum architektonicznej konstrukcji. Renesansowy obraz Św. Trójcy namalowany w typie "Tronu Łaski", pochodzi z I poł. XVII w.

W parku miejskim, dawnym Ogrodzie Strzeleckim Bractwa Kurkowego, założonym w 1866 r., na środku stawu, wznosi się pokaźnych rozmiarów obiekt. Jest to Mauzoleum gen. Józefa Bema, bohatera walk o niepodległość narodu polskiego i węgierskiego, podczas Powstania Listopadowego i Wiosny Ludów 1848-9 r. Urodził się on w Tarnowie w 1794 r., a zmarł w dalekim Aleppo w Syrii w 1850 r. i tam pierwotnie spoczął na muzułmańskim cmentarzu. Jego zwłoki przeniesiono do Tarnowa w roku 1929. Mauzoleum jest sarkofagiem, spoczywającym na 6. kolumnach o korynckich kapitelach. Na ścianach sarkofagu znajdują się napisy w języku polskim, węgierskim i arabskim.

W maju 2001 roku odsłonięto Bramę Seklerską im. Józefa Bema i Sandora Petöfiego - dar węgierskiej Fundacji Irott Szó i miasta Sepsiszentgyőrgy dla miasta Tarnowa. Jest drugą taką bramą w Polsce (pierwsza w Starym Sączu). Dzień jej przekazania (26.05.2001 r.) wiąże się ze 170 rocznicą bitwy pod Ostrołęką - jednej z bitew powstania listopadowego, w której walczył Józef Bem.

Cmentarz żydowski, jeden z najstarszych i najciekawszych cmentarzy w południowej Polsce, został założony w XVI wieku. Znajduje się na nim ponad cztery tysiące nagrobków.

Bima

Jedynym zachowanym fragmentem zniszczonej przez Niemców najstarszej, XVII wiecznej, tarnowskiej synagogi jest Bima, czyli podwyższenie, z którego odczytywana jest Tora. Od 1996 odbywają się tu koncerty i występy artystyczne, organizowane przez Komitet Opieki Nad Zabytkami Kultury Żydowskiej, w ramach obchodów Dni Pamięci Żydów Galicyjskich.

Secesyjny, monumentalny gmach dworca kolejowego, wybudowany został na wzór dworca lwowskiego w latach 1906-1910 a gruntownie zmodernizowany w 2010 roku. Wnętrza tarnowskiego dworca po remoncie przypominają wnętrza w eleganckich hotelach z epoki. O pietyzmie, z jaką wykonano ten remont, może świadczyć fakt, że inwestor z Anglii sprowadzał płyty na posadzki, a z Włoch kostkę brukową, która najbardziej przypomina tę z czasów Franciszka Józefa.

Fontanna – układ słoneczny. Niedaleko dworca kolejowego i Plant Kolejowych najnowsza atrakcja dla najmłodszych – fontanna ze słońcem i układem słonecznym. Gwiazda wykonana została ze szkła i stali, a na stalowych orbitach umieszczono granitowe planety. Napędzane strumieniem wody, niczym prawdziwe ciała niebieskie wirują wokół własnej osi. Fontanna jest iluminowana.

Najbliższe wydarzenia kulturalne w Tarnowie: Kalendarium wydarzeń

Muzyka[edytuj]

Muzyczne Spotkania u Paderewskiego to cykl koncertów letnich w kompleksie dworsko-parkowym w Kąśnej Dolnej. Odbywa się co roku, a od kilku lat zyskał zasięg ogólnopolski. Impreza upowszechnia muzykę poważną w najlepszym wykonaniu. Koncerty odbywają się w jedynej zachowanej w świecie posiadłości kompozytora. Festiwal Muzyki Kameralnej Bravo Maestro skupia w gronie wykonawców najwybitniejszych polskich artystów. Odbywający się co dwa lata Festiwal należy do najbardziej prestiżowych imprez muzycznych w kraju. W programie Festiwalu, znajdują się najwybitniejsze dzieła muzyki kameralnej.

Ogólnopolski Festiwal Tydzień Talentów Centrum Paderewskiego organizuje już od ćwierćwiecza. Jego celem jest promocja młodych artystów, laureatów konkursów krajowych i zagranicznych. Dla wielu młodych muzyków występ w Tarnowie jest pierwszym krokiem w karierze artystycznej. Festiwal był początkiem karier wielu artystów, jak Waldemar Malicki, Tomasz Strahl czy Rafał Kwiatkowski. Komisja Opiniująca wydając rekomendacje dla najciekawszych osobowości festiwalu zobowiązuje się do całorocznej promocji wybranych muzyków.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Odnalezionej w Tarnowie jest jedynym festiwalem w świecie, prezentującym zapomniane utwory kompozytorów polskich i obcych. Odbywa się on pod patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Komisji Kultury przy Wspólnocie Europejskiej w Brukseli. Założeniem Festiwalu jest prezentacja utworów kameralnych i symfonicznych, które zapomniane przeleżały w rękopisach dziesiątki a czasem setki lat.

Teatr i film[edytuj]

Festiwal Komedii Teatralnej Talia Przegląd sztuk komediowych komediowych kraju i zagranicy, który rozprzestrzenił się i z desek tarnowskiego teatru wdarł się do pubów, kawiarenek, pozostawiając na ulicach liczne grono osób roześmianych. Konkursowi towarzyszą warsztaty, przeglądy filmów, spotkania z aktorami.

Tarnowska Nagroda Filmowa to przegląd najlepszych polskich filmów zaprezentowanych na ekranach w roku poprzedzającym edycję. Ideą powołania przeglądu była chęć zwrócenia uwagi na dokonania polskiej kinematografii i przybliżenie jej szerokiemu odbiorcy. Nagroda pierwszą swoją edycję miała w 1987 r.

Festiwal Filmowy "Vitae Valor" ("Wartość Życia") prezentuje i upowszechnianie te dzieła filmowe, których treścią i przesłaniem jest podkreślanie znaczenia ludzkiej egzystencji jako wartości opartej na fundamentach moralnych, etycznych, duchowych i metafizycznych. "Vitae Valor" jest nie tylko okazją do przypominania i promowania tego rodzaju dzieł, ale także upowszechniania treści w owych dziełach zawartych.

Szczególne wydarzenia[edytuj]

Dni Tarnowa - Zderzenia to obchodzone co rok święto Tarnowa. Jest to największa impreza kulturalna w mieście. Kilkudniowy przegląd różnych form artystycznych - od przedstawień teatrów ulicznych, przez koncerty gwiazd aż po prezentacje folkloru zaprzyjaźnionych z Tarnowem regionów.

Dni Pamięci Żydów Galicyjskich organizowane są dla uczczenia pamięci 10 tysięcy mieszkańców miasta narodowości żydowskiej, wymordowanych przez hitlerowców w czerwcu 1942-go roku w lesie Buczyna. Programie Dni Pamięci obejmuje koncerty pod bimą, okolicznościowe spektakle, koncerty muzyki klezmerskiej. Można również zwiedzić z przewodnikiem cmentarz żydowski.

Cygański Tabor Pamięci - wędrówka wozami taborowymi z Tarnowa do miejsc związanych z historią romów. Kilkudniowe spotkania z kulturą i tradycjami tej społeczności, imprezy okolicznościowe, ogniska.

Malowana Chata to konkurs dla malarek ludowych z Powiśla Dąbrowskiego, którego celem jest podtrzymanie tradycji zdobienia domów oryginalnymi wzorami kwiatowymi. Każdego roku kilkudziesięciu uczestników staje do walki o nagrody. Najliczniejszą reprezentację stanowią malarki z "malowanej wsi" - Zalipia.

Turniej rycerski o złoty warkocz Tarłówny na Zamku w Dębnie jest jedną z największych imprez plenerowych w Małopolsce. Każdego roku gromadzi kilkunastotysięczną widownię z całej Polski. Główną areną pokazów jest fosa zamkowa, gdzie dzięki doskonałej widoczności i rozległemu terenowi mogą zaprezentować się różne formacje zbrojnych i jazdy.

Konkurs Palm i Rękodzieła Artystycznego w Lipnicy Murowanej pielęgnuje dawny zwyczaj sporządzania na Niedzielę Palmową kolorowych palm. Wówczas ich wysokość zależna była od wielkości i zamożności gospodarstwa. Dziś najwyższe z palm sięgają 30m. Konkurs połączony jest z licznymi imprezami towarzyszącymi, prezentującymi folklor okolic Lipnicy, w tym występy zespołów, pokazy i degustacje potraw regionalnych, wystawy prac twórców ludowych.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Kraków Airport

Najbliższy pasażerski port lotniczy. Odległość z Tarnowa: 90 km. www.krakowairport.pl

Dojazd z Kraków Airport do Tarnowa:

  • Z Lotniska do Dworca Głównego w Krakowie:

- pociągiem Koleje Małopolskie (odjazdy co 30 minut, czas jazdy - ok. 20 minut)

- autobusem MPK nr 208 oraz 902 (nocny) aktualny rozkład (odjazdy co około 20 minut, czas jazdy - ok. 35 minut)

  • a następnie pociągiem rozkład jazdy PKP - odjazdy co około 20-40 minut (czas podróży: pociąg osobowy - ok. 80 minut, pośpieszny i expres - ok. 60 minut)

Rzeszów Airport

Drugi pasażerski port lotniczy obsługujący loty międzynarodowe. Odległość z Tarnowa: 90 km www.rzeszowairport.pl

Dojazd z Lotniska Jasionka do Tarnowa:

Z Lotniska do Dworca Kolejowego w Rzeszowie specjalną linią 51 i 53 - czas jazdy około 25 minut, następnie pociągiem rozkład jazdy PKP - odjazdy co około 60 minut (pociąg osobowy (REGIO) - ok. 80 minut, pośpieszny (TLK, InterRegio) i express - ok. 60 minut)

Koleją[edytuj]

Czas trwania podróży do Tarnowa z:

  • Warszawy - od 3 godz. 8 min. (EIP "Pendolino") do 5 godz.
  • Krakowa - poniżej 1 godz. (pociągi spółki PKP IC w tym "Pendolino" 48 minut) oraz 1 godz. 15 min. (pociągi osobowe Kolei Małopolskich (SKA 3))
  • Nowego Sącza - od 1godz. 40 min. do 2 godz.
  • Rzeszów - 1 godz. 20 min.

Samochodem[edytuj]

Tarnów jest ważnym węzłem drogowym.

Autostrada: - kierunek wschód - zachód: A4 (Zgorzelec - Legnica - Wrocław - Opole - Katowice - Kraków - Tarnów - Rzeszów - granica państwa)

Drogi krajowe:

- kierunek wschód - zachód: nr 94 (granica państwa – Wrocław – Kraków – Tarnów – Rzeszów – granica państwa)

- kierunek północ: nr 73 (Kielce – Busko-Zdrój – Szczucin – Dąbrowa Tarnowska – Tarnów)

Drogi wojewódzkie:

- kierunek południe: nr 977 (Tarnów – Tuchów – Gromnik – Zborowice – Moszczenica – Gorlice – Konieczna – granica państwa)

Komunikacja[edytuj]

Lokalnym transportem zbiorowym na terenie miasta Tarnowa zajmuje się Zarząd Dróg i Komunikacji w Tarnowie.

Ceny biletów:

  • bilety jednorazowe (ważne na jednej linii, w obrębie jednej strefy): normalny - 2,40 zł, ulgowy - 1,70 zł
  • bilety jednorazowe (ważne na jednej linii, w obrębie dwóch stref): normalny - 3,40 zł, ulgowy - 2,20 zł
  • bilety 15-minutowe (ważne na różnych liniach, w obrębie jednej lub dwóch stref): normalny - 2,20 zł, ulgowy - 1,50 zł
  • bilety 30-minutowe (ważne na różnych liniach, w obrębie jednej lub dwóch stref): normalny - 3 zł, ulgowy - 2 zł
  • Karnety 5-przejazdowe (ważne na jednej linii, w obrębie jednej strefy): normalny - 10 zł, ulgowy - 7 zł
  • Bilety rodzinne (ważne na różnych liniach, w obrębie jednej lub dwóch stref, w dniu ich skasowania, upoważniające do przejazdów w sobotę lub dzień świąteczny określony w ustawie z dnia 13 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy, obojga lub jednego z rodziców wraz z co najmniej jednym dzieckiem w wieku do lat 16): 6 zł

Zakupy[edytuj]

Aktualna lista centrów handlowych oraz marketów w Tarnowie: Centra handlowe, hiper- i supermarkety

Gastronomia[edytuj]

Pełna baza obiektów gastronomicznych Tarnowa i regionu tarnowskiego dostępna jest na stronie Tarnowskiego Centrum Informacji: www.it.tarnow.pl/gastronomia

Nocleg[edytuj]

Szczegółowy, stale aktualizowany opis obiektów noclegowych Tarnowa i regionu tarnowskiego dostępny jest na stronie Tarnowskiego Centrum Informacji: www.it.tarnow.pl/noclegi

Tarnowskie Centrum Informacji

Szczegółowych informacji udziela Tarnowskie Centrum Informacji - pięciokrotnie uznane za najlepszy punkt informacji turystycznej w Polsce (2008, 2010, 2012, 2013, 2015).

Siedziba: Rynek 7, 33-100 Tarnów, tel. 14 688 90 90, tel. kom. 698 633 421, www.tarnow.travel

Godziny pracy:

V-IX: pn-pt 8-20, sb-nd 9-17

X-IV: pn-pt 8-18, sb-nd 9-17