Swarzędz

Swarzędz

Default Banner.jpg

Swarzędz

Położenie Wielkopolska
Powierzchnia 8,58 km²
Liczba ludności 30 487
Numer kierunkowy 61
Strona www

Swarzędz leży tuż za wschodnimi granicami Poznania, w odległości ok. 13 km od centrum miasta. Znaczną część miasta zajmuje jezioro Swarzędzkie, od północy miasto opływa rzeka Główna, wypływająca z Jeziora Lednickiego, a uchodząca do Warty. Miasto jest jednym z największych w kraju ośrodków rzemiosła stolarskiego oraz prze meblowego, działa tu ponad 400 mniejszych lub większych warsztatów stolarskich.

Dojazd[edytuj]

Kolej[edytuj]

Dojazd pociągiem do Swarzędza zapewnia 13 par pociągów REGIO na dobę z Poznania, Wrześni, Konina, Kutna, Kłodawy. Obecnie trwa modernizacja dworca.

Autobus[edytuj]

Swarzędz posiada własną komunikację miejską którą obsługuje ZGK na terenie całej gminy Swarzędz (strefa 1) oraz Poznań (strefa 2). Swarzędzka kolorystyka autobusów to przede wszystkim żółto-czerwone pojazdy ale i najnowsze srebrno-czerwone. Te drugie są to pojazdy Solaris Urbino wyposażone w biletomaty, sieć Wi-Fi, ekrany LCD.

Szczegółowy rozkład jazdy dostępny tutaj

Linia Trasa Czas
przejazdu
400
(nocny)
Poznań/Rondo Śródka - Miłostowo - Bogucin - Kobylnica - os.Kościuszkowców - Polna - os.Raczyńskiego 35 min.
401 Poznań/Rondo Śródka - Miłostowo - Skansen - Poznańska - Polna - Cieszkowskiego - os.Czwartaków - os.Kościuszkowców 23 min.
405 Poznań/Rondo Śródka - Poznań/Novotel - Poznań/Warszawska - Poznań/Miłostowo - Poznań/Antoninek - os.Cegielskiego - os.Raczyńskiego - Tysiąclecia - Średzka - Polna - Rynek 23 min.
406 Poznań/Rondo Śródka - Poznań/Novotel - Poznań/Warszawska - Poznań/Miłostowo - Poznań/Antoninek - os.Cegielskiego - os.Raczyńskiego - Tysiąclecia - Średzka - Jasin ETC 23 min.
407 Poznań/Rondo Śródka - Poznań/Novotel - Poznań/Warszawska - Poznań/Miłostowo - Poznań/Antoninek - os.Cegielskiego - os.Raczyńskiego - Tysiąclecia - Średzka - Jasin VW 23 min.
412 Poznań/Rondo Śródka - Bogucin - Mechowo - Kobylnica - Gruszczyn - os.Kościuszkowców - Rynek 33 min.
S-3 Rynek - Cieszkowskiego - Gortatowo - os.Kościuszkowców - Gruszczyn - Kobylnica - Uzarzewo - Wierzenica - Wierzonka - Karłowic 26 min.
S-4 os.Kościuszkowców - Rynek - Zieliniec
os.Kościuszkowców - Rynek - Średzka - Tysiąclecia - os.Raczyńskiego - Graniczna - Zalasewo - os.Leśne - Garby - Tulce
7 min.
32 min.
S-6 Rynek - Łowęcin - Sarbinowo - Paczkowo - Sokolniki - Paczkowo - Siekierki 30 min.
S-8 Rynek - Polna - Rabowicka - Jasin - Rabowice - Kruszewnia 16 min.

Dojazd do Swarzędza i gminy Swarzędz zapewnia również MPK Poznań (strefa B). Poznańska kolorystyka to zielono-żółte Solarisy Urbino 18 wyposażone w biletomaty.

Linia Trasa Czas
przejazdu
55 Poznań/Rataje Dworzec - Poznań/os.Lecha - Poznań/os.Czecha - Poznań/os.Przemysława - Poznań/Darzybór - Szumana - Przybylskiego - os.Cegielskiego - os.Raczyńskiego - Graniczna - Zalasewo/Planetarna 28 min.
73 Poznań/Śródka Dworzec - Poznań/Zawady - Poznań/Rynek Wschodni - Poznań/Gnieźnińska - Bogucin - Janikowo - Janikowo/Ogrodnicza 26 min.

Kolejnym środkiem transportu jest PKS który z Poznania oferuje 26 kursów (kursy do Gniezna, Janowca Wlkp., Kielc, Konina, Łodzi, Poznania, Szczecina, Środy Wlkp., Turka, Włocławka). Jednak jest to tylko dla osób cierpliwych ze względu że te autobusy jadą jednymi z najbardziej zakorkowanych ulic.

Przez Swarzędz przejeżdżają również prywatni przewoźnicy tacy jako Marco Polo (Poznań/Rataje Dworzec - Poznań/Rondo Śródka - Swarzędz - Słupca).

Samochód[edytuj]

Osoby zmotoryzowane dojadą trasą nr 92 (stara dwójka Berlin - Poznań - wschód). Trasa jest dwujezdniowa o bardzo dobrej nawierzchni. Ponadto znajdują się na tym odcinku liczne fotoradary oraz punkty pomiarowe.

Zobacz[edytuj]

Skansen pszczelarski[edytuj]

Główną atrakcją Swarzędza jest największy w Europie skansen pszczelarski im. prof. Ryszarda Kosteckiego - z kolekcją uli o bardzo różnych formach (od dawnych - w pniach po współczesne). Skansen jest unikatowym w skali europejskiej zbiorem uli prezentującym na ekspozycji historię bartnictwa i pszczelarstwa na ziemiach polskich. W 1999 roku w pofolwarcznym budynku gospodarczym utworzono dodatkową ekspozycję muzealną dotyczącą owadów użytkowych. Wystawy stałe prezentowane w skansenie to :

  • Dzikie zapylacze - Wystawa w formie dioramy - pokazuje środowisko i miejsce gniazdowania dzikich pszczół samotnic i trzmieli
  • Bartnictwo - jego dzieje : znaki bartne, sposoby działania barci i wybierania miodu oraz znaczenie i sposoby wykorzystania wosku pszczelego
  • Pszczelarstwo - ekspozycja pokazuje bogatą kolekcję sprzętu związanego z pracami wykonywanymi w pasiece : różnego rodzaju miodarki, podkurzacze, prasy do węzy, itp.) oraz pracami dotyczącymi budowy uli
  • Jedwabnictwo - dzieje hodowli jedwabnika morwowego : przedmioty służące hodowli, obiekty związane z zagadnieniem biologii jedwabnika.

Na jego terenie znajduje się również Pałac Pod Lipami gdzie jest możliwość urządzenia przeróżnych imprez okolicznościowych.

Dojazd:

Skansen znajduje się przy ulicy Poznańskiej 35, między drogą nr 92 a linią kolejową nr 3. Dojechać można również autobusem linii 401 lub PKSem i należy wysiąść na przystanku Poznańska. Obok skansenu jest parking dla zmotoryzowanych.

Zwiedzanie:

Muzeum w sezonie zimowym (1.XI – 31.III) czynne jest od wtorku do piątku 9:00 - 15:00 a w soboty i niedziele 11:00 - 15:00. W sezonie letnim 1.IV - 30.X) od wtorku do soboty 9:00 - 17:00 a w soboty i niedziele 10:00 - 17:00.

Bilet normalny kosztuje 5 zł. a ulgowy 3 zł., jest możliwość zamówienia przewodnika, organizacji ogniska, lekcji muzealnej, wstępu poza godzinami otwarcia.

Zobacz też[edytuj]

  • Kościół pw. św.Marcina z I połowy XVI w. (ul.św.Marcin 38)
  • Rynek (Stare Miasto) m.in. ratusz miejski z XIX w. przebudowany (Rynek 1)
  • Pałacyk myśliwski z 1896
  • Jezioro Swarzędzkie

Dla osób chcących się zrelaksować znajduje się centrum rekreacji "Wodny Raj" (pływalnia, odnowa biologiczna, kręgielnia, lodowisko[tylko w sezonie zimowym]). Jest również możliwość wypożyczenia roweru.

Zakupy[edytuj]

W mieście znajduje się wiele sklepików, sklepów, mi.in.:

  • Centrum Handlowe ETC ul.Poznańska 6 (Dojazd: Autobus linii 406)
  • Tesco ul.Cieszkowskiego 39 (Przystanek: Czwartaków - linie 400, 401, 412, S-3, S-4)
  • Lidl ul.Polna 23 (Przystanek: Polna - linie 400, 401, 405, S-8)
  • Centrum Handlowe AGROBEX (Przystanek: os.Cegielskiego - linie 405, 406, 407, 55)

Gastronomia[edytuj]

  • Restauracja "11", Rynek 11, Tel : 061 651 17 77
  • Restauracja "Cyrus", ul. Jana Kilińskiego 23, Tel. 061 897 45 40
  • Restauracja "Między Nami", ul. Grudzińskiego 7, Tel. 061 818 17 33
  • "Chimera" Pub-galeria, os.Raczyńskiego 3/50, Tel : 061 815 91 53
  • Restauracja "Filmowa", os. Kościuszkowców 13,
  • Pizzeria "Adrianna", ul. Strzelecka, Tel : 061 817 31 08
  • Restauracja McDonald's ul.Poznańska 45
  • KFC ul.Poznańska 6

Nocleg[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Urząd Miasta i Gminy Swarzędz, ul. Rynek 1, Tel : 061 65 12 000 mailto:[email protected] http://www.swarzedz.pl
Gminne Centrum Informacji : ul. Działkowa 61a, Tel : 061 818 17 30, mailto:[email protected] http://www.ops-swarzedz.org.pl Czynne od poniedziałku do soboty od 9 do 19
Muzeum Pszczelarstwa : ul. Poznańska 35, 62–020 Swarzędz, Tel : 061 651 18 17, http://www.muzeum-szreniawa.pl

Dalej[edytuj]

Turystom, którzy odwiedzali Swarzędz polecamy dalszą podróż na wschód : jadąc dalej drogą nr 92 przez Giecz dojeżdżamy po około 30 minutach do Wrześni, gdzie można skręcić na północ do Czerniejewa lub na południe do Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego i Nadwarciańskiego Parku Krajobrazowego. Ok 20 km za Wrześnią warto zwiedzić dawne opactwo cysterskie w Lądzie, można udać się dalej do Konina lub Lichenia. Przez Swarzędz można też udać się do Gniezna i dalej na Szlak Piastowski.