Puszcza Zielonka

Puszcza Zielonka

Default Banner.jpg

Puszcza Zielonka to obszar leśny leżący na północny-wschód od Poznania. W 1993 roku decyzją Wojewody poznańskiego został tu utworzony Park Krajobrazowy o powierzchni 9981 ha. Po przeprowadzonej w 2003 r. korekcie granic jego powierzchnia wynosi 11 439,40 ha. Puszcza jest terenem mało zurbanizowanym o ogromnej wartości krajobrazowej i przyrodniczej, w znacznym stopniu porośnięty lasami, wśród których częstym obrazkiem są malownicze jeziora. Przez cały rok miejsce to odwiedzają turyści poszukujący ciszy i spokoju.

Charakterystyka[edytuj]

Swą urozmaicona rzeźbę terenu zawdzięcza Puszcza Zielonka ostatniemu okresowi lodowcowemu, po którym pozostały ślady w postaci pagórków, dolin i rynien jeziornych. Najwyższym wzniesieniem Puszczy jest Dziewicza Góra wznoszaca się na wysokości 143 m n.p.m. O szczególnej atrakcyjności Puszczy Zielonka decydują otoczone lasami jeziora których jest około 50. Największym jest Jezioro Kołatkowskie.

(78 ha) licznie odwiedzane przez turystów oraz posiadaczy działek rekreacyjnych. Akweny położone w głębi lasów nie są zbyt duże i na ogół brak im zagospodarowania rekreacyjnego, dlatego też zachowały swoje pierwotne piękno. Za szczególnie malownicze uchodzą jeziora: Miejskie koło Okońca, Leśne koło Głęboczka i Tuczno. Na uwagę zasługują też sztuczne zbiorniki wodne na Głównej. Puszcza Zielonka jest największym kompleksem leśnym okolic Poznania. W większości są to bory iglaste oraz w mniejszej ilości bory mieszane. O połowę więcej niż średnio w kraju jest tu starych drzewostanów.

Zobacz[edytuj]

Najcenniejszym pod względem przyrodniczym fragmentem leśnym jest obszar uroczyska Maruszka (ok. 500 ha), położonego między Pławnem a Ludwikowem. Rośnie tu las sosnowo-dębowy z domieszką grabów, buków, brzóz, olszy, jesionów, klonów, lip i wiązów, w wieku 110-150 lat. Drzewostany te mało zdeformowane w przeszłości, mają charakter zbliżony do naturalnego. Inny wielogatunkowy drzewostan, o charakterze podobnym do naturalnego, chroni rezerwat "Las Mieszany" w Nadleśnictwie Łopuchówko. Niedaleko niego znajduje się rezerwat "Klasztorne Modrzewie", obejmujący najstarszy i najokazalszy w Wielkopolsce las modrzewiowy z udziałem innych gatunków drzew. Pozostałe rezerwaty na terenie Puszczy Zielonka to rezerwaty florystyczne: "Jezioro Czarne", "Jezioro Pławno" i "Żywiec Dziewięciolistny".

Przez teren Puszczy prowadzi wiele szlaków pieszych i rowerowych, ale najważniejsze z nich to :

Dojazd[edytuj]

Jako, że Puszcza leży tuż za granicami Poznania, dojazd nie jest trudny. Od strony zachodniej biegnie ruchliwa droga wojewódzka nr 196 (Poznań-Wągrowiec), którą kursują autobusy PKS w kierunku Skoków, Wągrowca, Nakła, Bydgoszczy, Chojnic oraz liczne autobusy podmiejskie gminy Czerwonak (linie 10 i 12 Transkom) odjeżdżające z Poznania z Dworca Śródka. Równolegle do drogi prowadzi linia kolejowego Poznań-Wągrowiec-Gołańcz z 8-10 (zależnie od dnia tygodnia) połączeniami na dobę. Z nowoczesnego szynobusu z klimatyzacją można wysiąść w Czerwonaku, Owińskach, Bolechowie, Murowanej Goślinie lub Łopuchowie.

Od południa Puszczę ogranicza droga krajowa nr 5 (liczne PKS do [[Gniezno|Gniezna}}, Kłecka, Pobiedzisk) oraz równoległa do niej trasa kolejowa w kierunku Gniezna / Bydgoszczy / Torunia / Trójmiasta. PKP zapewnia kilkanaście pociągów dziennie, a najwygodniejsze dla turysty stacje to : Biskupice Wlkp, Promno, Pobiedziska Letnisko i Pobiedziska.

Do wnętrza Puszczy można dostać się lokalna drogą przez Koziegłowy - Kicin do Tuczna, lub alternatywnie lokalną drogą, która od krajowej "piątki" odłącza się (w lewo) w Kobylnicy i prowadzi w kierunku Wierzenicy. Trasą przez Kicin kursują autobusy podmiejskie nr 21 i 23 Transkom, które z Poznania odjeżdżają również z Dworca Śródka.

Nocleg[edytuj]

W szczególności polecamy :

Gastronomia[edytuj]

Godne polecenia są następujące restauracje :

Szczegółowe informacje na temat puszczy można znaleźć w :

  • jeszcze przed wyjechaniem na szlak, w Poznaniu, w Informacji Turystycznej przy Starym Rynku 59/60. W sezonie czynny jest do godziny 21 (krócej zimą i w weekendy). Kontakt : telefon/fax : 061 852 61 56. http://www.cim.poznan.pl
  • punkcie Informacji Turystycznej w Owińskach, w bramie dawnego pałacu rodziny Von Treskow : we wtorki i czwartki 14:00-18:00, w soboty 10:00-17:00, a w niedziele 12:00-17:00, lub pod numerem telefonu : tel: 0-509-750-709
  • w siedzibie Związku Międzygminnego Puszcza Zielonka, przy Nowym Rynku 8 w Murowanej Goślinie, tel : 061 81 13 801 mailto:[email protected]