Pustynia Błędowska

Pustynia Błędowska

Default Banner.jpg

Pustynia Błędowska to największy w Polsce obszar lotnych piasków. Zwana jest często Polską Saharą. Rozciąga się pomiędzy woj.śląskim (Błędów) i małopolskim (Chechło) i (Klucze).

Charakterystyka[edytuj]

Pustynia jest dziełem rąk ludzkich, powstała na skutek eksploatacji w średniowieczu. W przeszłości występowały tu zjawiska charakterystyczne dla pustyń świata. W latach 70-tych została ona stopniowo zalesiana. Obecnie odzyskuje swój charakter. Warto wspomnieć iż w tym miejscu kręcono sceny do filmu "Faraon".

Dojazd[edytuj]

Od strony Chechła i Kluczy dojedziemy drogą krajową 94. Do Błędowa dotrzemy autostradą S1.

Zobacz[edytuj]

  • Bagna Błędowskie. Unikalny obszar bagienny w pobliżu pustyni, położony w Dolinie Białej Przemszy. Przez obszar prowadzi drewniana kładka. Jest tu również ambona widokowa. Jednak największą atrakcją są żyjące nad rzeką bobry.
  • Czubatka. Wzgórze widokowe położone w Kluczach skąd roztacza się wspaniała panorama pustyni.
  • Również w Kluczach znajduje się inny, mniejszy punkt widokowy.
  • Dąbrówka. Punkt widokowy w Chechle

W pobliżu[edytuj]

  • Laski. Wieś w pobliżu Bagien Błędowskich, słynie ze skał trawertynowej i unikatowej na całą Polskę jaskini trawerynowej (niedostępna dla zwiedzania). Jest tu również pełno stawów, w okresie letnim pokrywają się liliami wodnymi. Obok nich znajduje się wiata na odpoczynek.
  • Staw Zielony. Unikatowy staw o zielonej barwie położony w Kluczach.

Zrób[edytuj]

  • Pustynia Błędowska jest niezwykle popularna wśród paralotniarzy.
  • Istnieje wiele szlaków pozwalających przejść przez pustynię, najlepsze będzie przejście fragmentem Szlaku Pustynnego.
  • Róża Wiatrów to olbrzymi kompleks altanek położony w Kluczach, na samej pustyni.

Noclegi[edytuj]

  • Eurocamping. Położony na Błędowie kompleks całorocznych domków wieloosobowych, obiekty sportowe, wypożyczalnia sprzętu sportowego.
  • Dworek Nad Rozlewskiem. Obiekt noclegowy położony w usytuowanej wśród stawów i Białej Przemszy dzielnicy Kluczy zwanej osadą. Obiekt posiada bar, restaurację, ogród, taras i darmowe WIFI
  • W Chechle znajduje się Gospodarstwo Agroturystyczne.

Bezpieczeństwo[edytuj]

Poza występowaniem żmii zygzakowatej i owadów błonkoskrzydłych nie ma większych niebezpieczeństw (szczególnie ważne dla alergików). Na pustyni można dość łatwo dostać dezorientacji w terenie, warto też podążać wyznaczonymi szlakami.