Powiat nowosądecki

Powiat nowosądecki

Default Banner.jpg

noframe
powiat nowosądecki
Herb miasta
noframe
noframe
Położenie Małopolska
Powierzchnia 1550,24 km²
Liczba ludności ok. 215 000
Numer kierunkowy 18
Strona www

Charakterystyka[edytuj]

Powiat nowosądecki położony jest w południowo-wschodniej części województwa małopolskiego. Od południa graniczy z Republiką Słowacką (granica państwa), od wschodu z powiatem gorlickim, od północy z tarnowskim i brzeskim, a od zachodu z limanowskim i nowotarskim.

Większość powierzchni powiatu zajmują tereny górskie i wyżynne (pogórza), a także doliny rzeczne Dunajca z jego głównymi dopływami: Popradem i Kamienicą. Rzeki te rozdzielają główne pasma górskie Sądecczyzny: Beskid Sądecki, Beskid Niski i Beskid Wyspowy, otaczające Kotlinę Sądecką, która stanowi główne skupienie osadnicze regionu.

Dojazd[edytuj]

Przez powiat nowosądecki przebiegają trzy drogi krajowe: nr 28 (Zator-Przemyśl), nr 75 (Kraków-Muszynka) i nr 87 (Nowy Sącz-Piwniczna-Zdrój) oraz trzy drogi wojewódzkie: 969, 971 oraz 981. Mimo stosunkowo dobrego ulokowania, sieć dróg w powiecie jest słabo rozwinięta – na 100 km kwadratowych liczba dróg o nawierzchni twardej wynosi 31,8 km. W powiecie brak jest dróg szybkiego ruchu oraz autostrad. Podstawową sieć komunikacyjną w Nowym Sączu tworzą drogi gminne (167 km) oraz powiatowe (40,6 km). Planowana jest w najbliższym czasie budowa obwodnicy północnej oraz zachodniej miasta Nowy Sącz. Przez miasto Nowy Sącz przechodzą 2 szlaki kolejowe: nr 96 (Tarnów – Leluchów) oraz nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Bezpośrednie połączenia z Nowego Sącza: Budapeszt, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Sopot, Gdynia, a także Tarnów, Malbork, Krynica, Stróże. Na terenie powiatu znajduje się kilka przejść granicznych ze Słowacją.

Miasta[edytuj]

Na terenie powiatu nowosądeckiego znajdują się dwa miasta:

Gminy powiatu nowosądeckiego[edytuj]

Gminy powiatu nowotarskiego

W skład powiatu wchodzą następujące gminy:

Ciekawe miejsca[edytuj]

  • Stary Sącz to prawdziwa perełka powiatu. znajdziemy tu wiele zabytków - Rynek wybrukowany "kocimi łbami" oraz otoczony zabytkowymi kamieniczkami. Dom na Dołkach z muzeum pełnym pamiątek. XIII-wieczny klasztor klarysek z relikwiami jego założycielki św. Kingi, piękny kościół parafialny św. Elżbiety i jedyny zachowany w Polsce ołtarz papieski, przy którym Jan Paweł II udzielił "lekcji geografii"
Przełom Popradu w Rytrze
  • Spływ łodziami Doliną Popradu - przystań początkowa znajduje się w Piwnicznej-Zdroju przy ulicy Gąsiorowskiego,a przystań końcowa znajduje się w Rytrze u stóp wzgórza zamkowego. Bezpieczne, niezatapialne łodzie mają bardzo małe zanurzenie (9 cm), co pozwala na korzystanie ze spływu nawet przy niskich stanach wód rzeki. Prowadzą je flisacy, sterując za pomocą drewnianych żerdzi. Spływ trwa ok. 1,5-2 godziny w zależności od stanu wody, siły oraz kierunku wiatru. W trakcie wycieczki można podziwiać przepiękne beskidzkie krajobrazy i cieszyc sie pieknem natury.
  • Krynica-Zdrój to perła polskich uzdrowisk – świadczy o tym zabytkowa zabudowa zdrojowa, w głównej mierze drewniana, pochodząca z XIX wieku oraz z okresu międzywojennego. Reprezentacyjnymi budowlami uzdrowiska są także: neorenesansowy Stary Dom Zdrojowy, w którym znajduje się ujęcie wody „Mieczysław”, Nowy Dom Zdrojowy oraz Stare i Nowe Łazienki Mineralne. W pobliżu Starego Domu Zdrojowego powstała multimedialna fontanna. Warte uwagi są takze uzdrowiskowe, pijalnie wód mineralnych.

Noclegi[edytuj]

Basen z podgrzewaną wodą
Kompleksowe wyżywienie z domowych wyrobów
  • Agroturystyka dla Rodzin z dziećmi U Grzegorza [1] położony jest w Tyliczu, w gminie Krynica-Zdrój. Jest to wspaniały rodzinny pensjonat z ogrodem, basenem z podgrzewaną wodą oraz licznymi atrakcjami dla dzieci i dorosłych. Kameralna atmosfera sprawia, że rodzice mogą odetchnąć tu od codziennych obowiązków, a dzieci oddać się beztroskiej zabawie przepełnionej śmiechem i radością. Oprócz nowocześnie umeblowanych pokoi największym atutem pensjonatu jest organizacja kreatywnych warsztatów i ciekawych animacji dla dzieci bez względu na pogodę. Na terenie obiektu znajdują się między innymi: mini plaża przy basenach wyposażona w leżaki i parasole przeciwsłoneczne, huśtawki dla dzieci, stół do gry w tenisa stołowego, boisko do badmintona oraz gier zespołowych - piłki nożnej i siatkówki, atrakcje dla dzieci w postaci domku wspinaczkowego, zjeżdżalni, trampoliny, punktu obserwacyjnego z pomostami, piaskownicy, a także specjalne miejsce z ławkami i stolikami, gdzie można zjeść smaczny posiłek na świeżym powietrzu. Pensjonat zapewnia również kompleksowe wyżywienie - śniadanie przygotowywane jest w formie bufetu, gdzie skosztować można rozmaitych pyszności. Wykorzystywane są tutaj produkty z domowego ogródka i gospodarstwa, takie jak warzywa, świeże mleko, sery i śmietana, zdrowa zielenina i zioła. Ciekawa atrakcja to również własne mini Zoo ze zwierzętami domowymi, a także stadnina koni i kucyków, które są jedną z najpopularniejszych atrakcji.

KONTAKT - ul. Konfederatów Barskich 29 A, 33-383 Tylicz, gmina Krynica Zdrój, tel. +48 503104294 i +48 501236972

Plac zabaw w Willi "U Babci Mili"
Impreza integracyjna przy muzyce góralskiej
  • Willa u Babci Mili [2] - położona jest w Tyliczu, 6km od centrum Krynicy-Zdrój oraz 4km od granicy słowackiej. Jest to doskonałe miejsce na wypoczynek grup lub rodzin z dziećmi, ponieważ znaleźć tutaj można zarówno altany z leżakami, huśtawkami i grillem (kącik cichy), a także plac zabaw dla dzieci z trampoliną, piaskownicą i domkami. Na terenie willi znajduje się również sala wielofunkcyjna, gdzie wieczorami można przy muzyce zagrać w tenisa stołowego, bilard, piłkarzyki lub szachy ogrodowe. Do dyspozycji gości oddano 10 pokoi w dwóch budynkach, w każdym z nich jest telewizja satelitarna, czajnik bezprzewodowy oraz radioodbiornik. Podczas pobytu warto spróbować regionalne potrawy z lokalnych produktów, takie jak: jagnięcina, piegowate pierogi, kwaśnica na żeberkach, smalec wiejski z kminkiem oraz ciasta z owocami. Istnieje możliwość wypożyczenia nart oraz sanek, a także organizacji kuligów połączonych z pieczeniem prosiaka. Gospodarze zajmują się również organizacją imprez integracyjnych oraz okolicznościowych przy kapeli góralskiej i wyszukanym regionalnym menu.

KONTAKT - ul. Kazimierza Wielkiego 23,33-383 Tylicz, gmina Krynica-Zdrój tel. +48 (18) 471-11-09; +48 513 567 610

Komfortowy 5-osobowy apartament rodzinny
Ogród z odkrytym basenem i trampoliną dla dzieci
  • Apartamenty Maja [3] - położone są odległości około 900 metrów od stacji narciarskiej Master Ski w Tyliczu. Do dyspozycji gości oddano komfortowe apartamenty z bezpłatnym WiFi, aneksem kuchennym, częścią wypoczynkową oraz telewizorem z płaskim ekranem. Każdy z nich posiada dodatkowo kuchenkę mikrofalową, toster, ekspres do kawy, lodówkę i czajnik oraz przestronną łazienkę z prysznicem i suszarkę do włosów. Istnieje możliwość korzystania ze sprzętu do grillowania. W pobliskim ogrodzie znajduje się odkryty basen, leżaki oraz trampoliny dla dzieci. Na miejscu można wypożyczyć rowery oraz przechowywać sprzęt narciarski. W okolicy panują dobre warunki do jazdy na nartach, wędkowania, pływania kajakiem, jazdy konnej oraz pieszych wycieczek.

KONTAKT - Tomasz i Maria Migacz, ul. Konfederatów Barskich 24A, 33-383 Tylicz, gmina Krynica-Zdrój, tel. +48 693 960 887 , +48 693 960 924

Gastronomia[edytuj]

Kontakt[edytuj]