Powiat limanowski

Powiat limanowski

Default Banner.jpg

noframe
powiat limanowski
Herb miasta
noframe
noframe
Położenie Małopolska
Powierzchnia 951,96 km²
Liczba ludności ok. 130 000
Numer kierunkowy 18
Strona www

Charakterystyka[edytuj]

Powiat Limanowski położony jest w środkowej części województwa małopolskiego i graniczy z powiatami: myślenickim, bocheńskim, brzeskim, nowosądeckim i nowotarskim. Jest to region typowo górzysty, którego większą część zajmuje Beskid Wyspowy, natomiast część południowa powiatu obejmuje północne stoki Gorców z Gorczańskim Parkiem Narodowym.

Dojazd[edytuj]

Przez powiat limanowski przebiega droga krajowa nr 28 Zator - Przemyśl . Ponadto przez teren powiatu przebiegają jeszcze trzy drogi wojewódzkie: 964, 965 oraz 968. Linia kolejowa jest nieczynna. Najbliższy port lotniczy Kraków-Balice leży 80 kilometrów od Limanowej. Aktualne rozklady jazdy znajdziesz tutaj - [1]

Regiony[edytuj]

Gminy powiatu limanowskiego

W skład powiatu wchodzą następujące gminy:

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Bazylika Matki Boskiej Bolesnej w Limanowej
  • Limanowa dominującą budowlą w centrum miasta jest Bazylika - Sanktuarium Matki Boskiej Bolesnej. Stanowi ona pomnik 200 lecia Konstytucji 3-go Maja. Monumentalności świątyni dodaje wysoka, 60 metrowa wieża. W bogato zdobionym wnętrzu kościoła na szczególną uwagę zasługuje otoczona wielką czcią gotycka figura Pieta zwana Matką Boską Limanowską z XIV wieku. Przy ulicy Marka warto zobaczyc także zabytkowe budynki browaru limanowskiego, a tuż za nimi Dworek Marsów, w którym obecnie znajduje się Muzeum Ziemi Limanowskiej.
  • Słopnice - Kościół Św. Andrzeja Apostoła to ciekawy drewniany zabytek z XVIII wieku. Warto zobaczyc także Dwór Bobrowskich - klasycystyczna budowla z XIX wieku, obecnie pozostaje w rękach prywatnych.
  • Wieża widokowa na Mogielicy – została wzniesiona w sierpniu 2008 roku na szczycie Mogielica (1170 m n.p.m) Przy bezchmurnej pogodzie z wysokości koron drzew można podziwiać rozległe tereny Beskidu Wyspowego i Sądeckiego, Gorce, a nawet i Tatry. W budowę drewnianej konstrukcji zaangażowały się samorządy trzech gmin: Dobrej, Kamienicy i Słopnic oraz Małopolski Urząd Wojewódzki. Drewniana konstrukcja z platformą widokową ściąga na szlak wiodący na Mogielicę dużą liczbę turystów.
  • Na górze Łopień znajduje się 20 jaskiń. Najdłuższa, a zarazem najgłębsza jaskinia Beskidu Wyspowego to: Jaskinia Zbójecka o długości 404 metrów. Jest to jedno z największych w Polsce stanowisk nietoperza podkowca małego. Równie ciekawe są pozostałe jakinie: Czarci Dół (140 m) i Złotopieńska Dziura (150m).

Noclegi[edytuj]

Restauracja hotelowa Limka 28 oferuje znakomite Śniadania kontynentalne
Strefa Wellness to miejsce na wspaniały relaks
  • Hotel Limanova [2] znajduje się w Limanowej, 6 km od centrum miasta i jest najlepszym (najbardziej luksusowym) obiektem na terenie powiatu. Niegdyś znany był w tej okolicy jako Hotel Jaworz, teraz przybrał nowy, współczesny i nietuzinkowy styl. W całości przebudowany i urządzony według europejskich standardów, zachował jednocześnie swój przytulny i niemal domowy klimat oraz urok charakterystyczny dla górskich hoteli. Hotel Limanova oddaje do dyspozycji gości 32 nowoczesne oraz stylowe pokoje i apartamenty, które podzielone są na pięć kategorii. Wszystkie wyposażone są w telewizory z płaskim ekranem i dostępem do kanałów kablowych. W każdym z nich mieści się łazienka z prysznicem, a ponadto niektóre z nich dysponują balkonem. Każdy pokój i apartament jest klimatyzowany oraz posiada także biurko. Na terenie hotelu znajduje się także restauracja LIMKA28, której menu oparte jest na najlepszej jakości produktach, komponowanych przy użyciu najnowszych technik gotowania. Przepisy zaczerpnięte z polskiej tradycji kulinarnej łączone są z nowatorskimi technikami, które w połączeniu z pasją Szefów Kuchni, pozwalają delektować się tym, co w polskiej ziemi najlepsze. Hotel Limanova posiada również kameralną strefę Wellness, która oferuje: saunę fińską, saunę parową, jacuzzi oraz prysznic z aromaterapią.

KONTAKT - Hotel Limanova, ulica Sikorskiego 28, 34-600 Limanowa, tel: +48 18 332 78 05, e-mail: [email protected]

Chata „na Końcu” Świata w całej okazałości
Sala weselna i "wiejski stół" z lokalnymi wyrobami
  • Chata „na Końcu” Świata [3] znajduje się w Słopnicach, u stóp najwyższego szczytu Beskidu Wyspowego – Mogielicy (1170 m). Jest to idealne miejsce, aby wypocząć w cichej okolicy z dala od zgiełku wielkiego miasta, gdzie słychać tylko szum płynącej w pobliżu rzeki oraz szum lasu. W pobliżu pensjonatu znajdują się także liczne trasy rowerowe i narciarskie, jest też możliwość wynajęcia sprzętu oraz rowerów górskich. Do dyspozycji gości oddano 5 trzyosobowych pokoi z łazienkami oraz jeden dwuosobowy apartament. W każdym z nich znajduje się balkon, gdzie można zaznać czystego górskiego powietrza, pokoje wyposażone są w dostęp do internetu i telewizory. Chata „na Końcu” Świata posiada także dużą salę, która jest dobrym miejscem np do świętowania przeróżnych uroczystości (jubileusze, chrzciny, komunie, konferencje oraz inne imprezy okolicznościowe). Do dyspozycji jest szwedzki stół, kominek oraz komplet wypoczynkowy wraz z dużym telewizorem, na którym można przeprowadzać prezentacje.

KONTAKT - Słopnice 1578 (Podmogielica), 34-615 Słopnice powiat Limanowa ; tel. (18) 473 1767 , komórkowy +48 885 429 076

Felusiowa Chata w Laskowej
Sypialnia urządzona w góralskim tylu
  • Felusiowa Chata [4] to wspaniały dom zbudowany z okrągłych, drewnianych bali, położony w spokojnej okolicy na ustronnym zboczu w Laskowej. Kompleks położony jest 130 metrów od wyciągu narciarskiego Laskowa (można jeździć na nartach od stoku do domu i od domu do wyciągu narciarskiego) , co czyni go świetną bazą wypadową dla miłośników sportów zimowych. Latem jest to natomiast doskonała lokalizacja dla tych, którzy lubią wspinaczkę górską, piesze wędrówki lub kolarstwo górskie. Główna część domu składa się z 2 pięter - na parterze znajduje się salon z kominkiem, otwarta kuchnia, jadalnia, łazienka i duży taras z pięknym widokiem na przełecz Rozdziele, natomiast piętro zajmuje łazienka i dwie sypialnie. Główna sypialnia wyposażona jest w podwójne łóżko (140 x 200), rozkładaną sofę (140 x 188) i podwójny kojec / łóżeczko dla dzieci (140 x 160). Druga sypialnia ma podwójne łóżko (140 x 200) i rozkładaną sofę (120 x 200). Na parterze znajduje się także zamykana i ogrzewana przechowalnia sprzętu sportowego. Kuchnia jest w pełni wyposażona - do dyspozycji jest kuchenka indukcyjna, piekarnik, lodówka z zamrażarką oraz ekspres do kawy. Domek Felusiowa to wielka atrakcja jest dla najmłodszych - posiada na stanie krzesełko do karmienia, wanienkę, pojemnik na pieluchy, stopnie do umywalki, nocnik, sedesy, bramy na schody, łóżeczko i oczywiście zabawki i gry. Istnieje także możliwość zrobienia ogniska i grilla, wspólnego zbierania porzeczek, malin, poziomek oraz odwiedzin lokalnego gospodarstwa agroturystycznego. Felusiowa Chata współpracuje z lokalnymi przewodnikami i organizuje wycieczki rowerowe i górskie.

KONTAKT - Felusiowa Chata, Laskowa 896, 34-603 Laskowa, tel. +48 606 727 538 p. Aneta Nosal

Plac zabaw i boisko do gry w gospodarstwie Watra
Odkryty basen na terenie gospodarstwa
  • Gospodarstwo Agroturystycze Watra [5] leży u podnóża góry Tobołów (Gorce) w miejscowości Koninki, jednego z lepszych miejsc wypadowych w Gorce. Obiekt położony jest 300 metrów od granicy z Gorczańskim Parkiem Narodowym i 700 metrów od stacji narciarskiej i kolejki linowej. W pobliżu znajduje się wiele ciekawych miejsc i obieków, w tym również zabytkowych m.in. Muzeum "Orkanówka". Gospodarstwo oferuje tanie noclegi w górach w pokojach 2-, 3- i 4- osobowych z łazienkami. Do dyspozycji gości aneks kuchenny, świetlica TV-SAT, internet WiFi, grill, plac zabaw, boisko do gry w siatkówkę, koszykówkę, piłkę nożną oraz duży odkryty basen. W okolicy domu znajduje się potok górski, kawiarnia, korty tenisowe, a zimą lodowisko. W okresie letnim istnieje możliwość uprawiania wędkarstwa. Ci, którzy przyjadą na nocleg do Poręby Wielkiej będą mieć do dyspozycji liczne szlaki turystyczne piesze, rowerowe oraz konne na Turbacz, Stare Wierchy, Orkanówkę, Suhorę, Kudłoń, Maciejową, Jaworzynę Kamienicką itp. dają wiele możliwości aktywnego wypoczynku. Na uwagę zasługuje także obserwatorium astronomiczne na Suhorze (najwyżej położony tego typu obiekt w Polsce). Zimą można korzystać z pobliskich wyciągów a także uczestniczyć w organizowanych przez gospodarzy kuligach. Watra zagwarantuje również bezpieczeństwo Państwa samochodów dzięki prywatnemu bezpłatnemu parkingowi.

KONTAKT - Gospodarstwo Agroturystyczne Watra - Barbara i Tadeusz Cichańscy, Koninki - Poręba Wielka 518, 34-735 Niedźwiedź, tel: +48 (018) 33 17 642

Przepiękny ogród w gospodarstwie Owieczka
Jedna z atrakcji Owieczki to pieczenie chleba
  • Gospodarstwo agroturystyczne Owieczka[6] jest położone w miejscowości Owieczka(gmina Łukowica), około 10 km na południowy wschód od Limanowej. Ma ono charakter gospodarstwa ekologicznego o tradycyjnej produkcji zwierzęcej (drób, króliki, krowy i świnie) oraz roślinnej (plantacja porzeczek, aronii, truskawek, sad jabłoniowy i śliwkowy oraz wiele innych owoców i warzyw). Produkty te są następnie oferowane w ramach wyżywienia dla gości obiektu. Istnieje także możliwość zrywania owoców na własny użytek, uczestniczenia w pieczeniu chleba, robieniu masła, sera i przetworów. Miejsce to jest szczególnie przyjazne dla rodzin z dziećmi, ponieważ zapewnia bezpieczny kontakt z przyrodą i zwierzętami, a ponadto dla najmłodszych dostępny jest plac zabaw: piaskownica, huśtawki, domek na drzewie. Dużą atrakcją dla wszystkich jest możliwość uczestniczenia w pracach polowych i karmieniu zwierząt. Do dyspozycji gości jest również boisko do siatkówki plażowej, boisko do piłki nożnej, duży basen ogrodowy oraz specjalne miejsce na wieczorne grillowanie i biesiadowanie przy ognisku z pieczeniem kiełbasek i degustacją słynnej jabłkówki i śliwowicy.

KONTAKT - Owieczka 40, 34-606 Łukowica powiat Limanowa ; tel. (18) 333-51-95 , komórkowy +48 513 026 449

Dojazd do kompleksu wypoczynkowego w Laskowej
Jeden z pokoi w kompleksie w Laskowej
  • Pokoje Gościnne Laskowa [7] to doskonałe miejsce do odpoczynku, relaksu i wytchnienia dla całej rodziny. Komfortowo wyposażone pokoje z widokiem na piękne, górskie okolice znajdują się w Laskowej (budynek Banku Spółdzielczego) , w północno-wschodniej części powiatu limanowskiego. Jest to miejscowość o charakterze turystyczno-wypoczynkowym położona w Beskidzie Wyspowym, gdzie panują doskonałe warunki do spokojnego i aktywnego wypoczynku dla miłośników górskich wycieczek, rodzin z dziećmi, rowerzystów, wędkarzy i oczywiście narciarzy. W najbliższej okolicy mamy wiele atrakcji, szczególnie godne polecenia są stacja narciarska Laskowa-Ski, zabytkowy dworek z XVI wieku, stawy rybne, stacja Laskonik, Park Rekreacji, Stodoła rolniczej historii w Granicach oraz Skansen "Na Jędrzejkówce". Do dyspozycji gości oddano 9 pokoi, w tym: 2 apartamenty dwuosobowe, 2 pokoje trzyosobowe, 4 pokoje dwuosobowe i 1 pokój jednoosobowy. Wszystkie z telewizorami, meblami oraz w pełni wyposażononymi łazienkami.

KONTAKT - Pokoje Gościnne Laskowa, Laskowa 486, 34-602 Laskowa (budynek Banku Spółdzielczego w Limanowej O/Laskowa); tel. (18) 33 33 004, kom. +48 505 107 313

Gastronomia[edytuj]

Kontakt[edytuj]