Powiat kaliski

Powiat kaliski

Default Banner.jpg

Powiat Kaliski
Herb miasta
noframe
noframe
Położenie Wielkopolska
Powierzchnia 1160,02 km²
Liczba ludności około 80 500
Numer kierunkowy 62
Strona www

Powiat Kaliski Ziemski jest jednym z 35 powiatów Województwa Wielkopolskiego. Usytuowany w południowo-wschodniej części województwa, leży w strefie wpływów trzech dużych ośrodków miejskich: Poznania, Łodzi i Wrocławia, z którymi posiada dobre połączenia komunikacyjne, kolejowe i autobusowe. W skład Powiatu Kaliskiego wchodzi 10 rolniczych gmin oraz miasto i gmina Stawiszyn. Miasto Kalisz jest osobnym powiatem grodzkim i nie wchodzi w skład powiatu kaliskiego.

Charakterystyka[edytuj]

Około 70 % powierzchni powiatu to użytki rolne. Na jego terenie znajduje się także ponad 23 tysiące hektarów różnego rodzaju lasów oraz największy w Południowej Wielkopolsce sztuczny akwen wodny, zlokalizowany na przyujściowym odcinku rzeki Pokrzywnicy.

Geografia[edytuj]

Obszar powiatu leży w południowo-wschodniej części Niziny Wielkopolskiej. Wzdłuż powiatu płynie rzeka Prosna z dopływami rzek: Swędrnia, Pokrzywnica, Ciemna i Giszka. Pozostałe rzeki mniej znaczące to: Żabianka, Czarna Struga, Żurawka i Łużyca. Powiat kaliski w całości rozpościera się na obszarze nizinnym co oznacza, że jego wysokość nigdzie nie przekracza 300 m n.p.m. Wysoczyzna kaliska jest położona od 120-160 m n.p.m. i można ją podzielić według następujących jednostek fizyczno-geograficznych: Równina Rychnowska, Obniżenie Opatówecko - Słuszkowskie, Równina Koźminecka, Wzgórza Saczyńsko - Tłokińskie oraz Wzgórza Rajskie.

Turystyka[edytuj]

Naturalne, czyste tereny, zielone lasy i dziewicza przyroda to jeden z największych atutów powiatu kaliskiego. Jego obszar z uwagi na małą koncentracje dużych zakładów przemysłowych jest doskonałym miejscem dla wszystkich turystów szukających aktywnego wypoczynku na łonie natury. Czekają na nich tutaj ścieżki rowerowe, szlaki turystyczne, obiekty sportowe, rezerwaty przyrody oraz zbiorniki wodne. Na terenie powiatu znajduje się również wiele unikalnych zabytków i muzeów.

Historia[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Koleją[edytuj]

Przez teren powiatu przebiega linia kolejowa Ostrów Wielkopolski - Sieradz, która jest całkowicie zelektryfikowana. Kalisz jest stacją przelotową i nie posiada węzła kolejowego.

Samochodem[edytuj]

Najważniejsze trasy przelotowe przebiegające przez teren powiatu to dwa odcinki dróg krajowych: nr 25 Bydgoszcz - Ostrów Wielkopolski i nr 12 Poznań - Sieradz oraz cztery ważne drogi wojewódzkie.

Autobusem[edytuj]

Regiony[edytuj]

Gminy powiatu kaliskiego

W skład powiatu wchodzą następujące gminy:

Miasta[edytuj]

  • Jedynym miastem na terenie powiatu kaliskiego ziemskiego jest Stawiszyn

Ciekawe miejsca[edytuj]

  • Kalisz - najstarsze miasto w Polsce z wieloma zabytkami, kulturą i tradycjami.
  • Opatówek - ciekawe miasteczko z kościołem, zabytkowymi budowlami oraz Muzeum Historii Przemysłu.
  • Russów - Muzeum Marii Dąbrowskiej - oddział Muzeum Okręgowego Ziemi Kaliskiej w Kaliszu, miejsce narodzin pisarki. W dworku mieści się muzeum z pamiątkami po pisarce oraz ekspozycja wnętrz dworskich z XIX-XX wieku. Na terenie parku przy dworku zlokalizowano skansen etnograficzny, dawnej wiejskiej architektury drewnianej.

Komunikacja[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Linki zewnętrzne:[edytuj]