Porto Alegre

Porto Alegre

Default Banner.jpg

noframe
Porto Alegre

Położenie Rio Grande do Sul
Powierzchnia 497 km²
Liczba ludności 1 440 939
Numer kierunkowy (+55) 51
Strona www

Porto Alegre - miasto w południowej Brazylii, stolica stanu Rio Grande do Sul, port morski nad jeziorem Patos.

Opis[edytuj]

Porto Alegre zostało założone w 1772 r. przez imigrantów z wysp Azory. W kolejnych wiekach osiedlali się tu imigranci z całego świata, przede wszystkim Niemcy, Włosi, Hiszpanie, Polacy, Libańczycy, Afrykanie, wyznawcy religii katolickiej, żydzi, protestanci i muzułmanie.

Porto Alegre jest położone na terenie pampy, charakterystycznego regionu ukształtowanego przez rozległe równiny, które dominują w pejzażu południa Brazylii, a także części Argentyny i Urugwaju. To tutaj narodził się gaúcho, postać znana ze swojego wojowniczego usposobienia, biorący udział w wojnach granicznych pomiędzy królestwami Portugalii i Hiszpanii, począwszy od XVI wieku.

W XIX wieku gaúchos rozpoczęli dziesięcioletnią wojnę o odłączenie tego regionu od reszty Brazylii. Chociaż przegrana, rewolucja znana pod nazwą Revolução Farroupilha lub Guerra dos Farrapos jest do dziś opiewana w hymnach, a jej rocznica obchodzona jest 20 września. Także wiele ulic i parków nosi jej nazwę. Obecnie Porto Alegre jest drugim pod względem liczby mieszkańców miastem na południu Brazylii, a także ważnym centrum gospodarczym, finansowym, politycznym, kulturalnym i administracyjnym. W skład metropolii wchodzi dodatkowo 31 miast satelickich. Poziom życia jest tu najwyższy w całej Brazylii.

Chociaż miasto ma międzynarodowy klimat, kultywuje także tradycję. Istnieje tu ok. 50 centrów kultury gaúcho, Centros de Tradições Gaúchas (CTGs), wpierających lokalny folklor. Tradycyjnym napojem jest chimarrão (mate), a z regionalnych dań wyróżnia się churrasco (grillowane mięso). Typowe rytmy z tego regionu to vaneirão, chamamé, milonga i chimarrita, a także tańce sprowadzone z Europy, takie jak polka i mazurek.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Międzynarodowe Lotnisko Aeroporto Internacional Salgado Filho (IATA: POA) jest położone 7 km od centrum miasta. Regularne połączenia lotnicze z następującymi miastami: São Paulo, Rio de Janeiro, Belo Horizonte, Brasília, Kurytyba, Florianópolis, Foz do Iguaçu, Montevideo, Córdoba, Rosario, Buenos Aires, Santiago de Chile, Lima, Panama City, Miami i Lizbona. Działają tu brazylijskie linie lotnicze (Azul – Terminal 2, TAM, Gol/Varig, Webjet, Oceanair), regionalne (NHT i Trip) oraz międzynarodowe TAP Portugal, COPA, TACA, American Airlines i Aerolineas Argentinas.

Stacja kolejowa (trensurb) i przystanek autobusowy znajduje się w pobliżu lotniska. Do miasta można dostać się następującymi autobusami:

  • B09 – AEROPORTO/IGUATEMI Consórcio:Conorte.
  • B091 – AEROPORTO/IGUATEMI/ANCHIETA Consórcio:Conorte

Taksówki korporacji działających na lotnisku mają kolor biały. Miejskie taksówki są czerwone. Białe są uważane za bardziej godne zaufania, różnica w cenie niewielka bądź żadna.

Koleją[edytuj]

Połączenie kolejowe jest jedynie możliwe pomiędzy Porto Alegre a miastami satelickimi. Usługa jest realizowana pociągiem zwanym trensurb, na trasie którego jest 16 nowoczesnych stacji. Jadąc od strony São Leopoldo, Sapucaia do Sul, Esteio lub Canoas trzeba wsiąść do pociągu jadącego w kierunku "Estação Mercado". Od stacji „Anchieta” zaczyna się już obszar miejski. Bilet kosztuje BRL 1,85.

Samochodem[edytuj]

Jadąc z północy (Florianópolis, Kurytyba, São Paulo, Rio de Janeiro), można dotrzeć do Porto Alegre na dwa sposoby:

  • BR-116 jest krótsza, ale bardziej zatłoczona, ponieważ jest używana także przez podróżujących do innych miast na południu.
  • BR-101 do Osório a następnie BR-290. Pierwsza droga łączy Kurytybę, Florianópolis i Osório, ma standard autostrady. BR-290 biegnie przez stan Rio Grande do Sul z Osório do Uruguaiana, przez Porto Alegre. Odcinek pomiędzy Osório a Porto Alegre to dobrze utrzymana, 6-pasmowa droga.

W sąsiednim Canoas, zaczyna się droga BR-386, łącząc obszar miejski z innymi okolicznymi miastami: Santa Cruz do Sul, Santa Maria i Passo Fundo.

Jadąc z południa, od strony Pelotas, Rio Grande i Chuí, trzeba wybrać BR-116.

Jadąc ze wschodu, można dojechać do miasta drogą BR-290 z Uruguaiana i Argentyny. Tą sama trasą można dotrzeć do takich miast na południu, jak Bagé i Santana do Livramento.

Autobusem[edytuj]

Dworzec autobusowy (Estação Rodoviária de Porto Alegre [1]) jest położony w centrum miasta. Obsługuje połączenia stanowe, krajowe i międzynarodowe. Z dworca odjeżdżają autobusy praktycznie do wszystkich miejscowości w stanie Rio Grande do Sul, a także do innych miast, m.in. Florianópolis, Kurytyba, São Paulo, Rio de Janeiro, Brasília oraz do Urugwaju, Chile i Argentyny. Działa tu 14 firm przewozowych.

Statkiem[edytuj]

Istnieje regularne połączenie drogą wodną z miastem Guaiba, rejs trwa 25 minut. Więcej szczegółów na temat cen biletów i godzin połączeń na stronie internetowej, dostępnej po angielsku [2] Z przystani w Porto Alegre odpływają też statki wycieczkowe i turystyczne.

Komunikacja[edytuj]

Autobus[edytuj]

W Porto Alegre działa ok. 364 linii. Cena biletu: R$2,80.

Jest kilka rodzajów linii autobusowych: jedne łączą centrum z poszczególnymi dzielnicami, inne dzielnice pomiędzy sobą. Linie jadące do centrum docierają przeważnie do terminali przy ulicy Av. Senador Salgado Filho i przy placu Praça Parobé niedaleko Mercado Público.

Nocny autobus C4, zwany Balada Segura (Bezpieczna Impreza) to pomysł miasta na zachęcenie imprezowiczów do korzystania z transportu publicznego, zamiast prowadzić pod wpływem alkoholu. Autobus przejeżdża przez popularne dzielnice, w których skupiają się bary otwarte do późna w nocy. Autobus kursuje w godzinach 22.00-4.00.

“Lotação” (l.mn. „lotações”) to mikrobusy w kolorze czerwono-niebieskim, mogące pomieścić do 21 osób (nie można podróżować na stojąco). Działają na 29 liniach. Jedynymi oznaczonymi przystankami tych busów jest początek i koniec trasy, pozostałe przystanki są na żądanie pasażera. Cena biletu wynosi R$ 4,25.

Taksówka[edytuj]

W mieście jest ok. 4 tys. taksówek, w kolorach czerwonym i białym (tylko taksówki operujące na lotnisku). Można bez problemu złapać taksówkę na ulicy, na postoju bądź też zamówić tele-taxi (3381-2002). W godzinach 6-22 w dni powszednie obowiązuje pierwsza taryfa, w pozostałe dni druga

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Linha Turismo - autobus turystyczny oferujący 2 trasy:
    • Centro Histórico – podczas wycieczki po centrum historycznym można obejrzeć takie miejsca jak Park Redenção, Mercado Público i Fundacja Iberê Camargo. Po drodze jest 5 przystanków. Funkcjonuje wt-ndz 9.00 i 15.30
    • Zona Sul – trasa panoramiczna, bez zatrzymywania. Funkcjonuje wt-ndz 10.30 i 13.30
  • Usina do Gasômetro - stara elektrownia, do 1954 r. zasilająca w prąd miasto i okolice. Od 1991 pełni funkcję centrum kulturalnego, gdzie odbywają się przedstawienia teatralne i taneczne, wystawy. Znajduje się tu kino, teatr, kawiarnie oraz komin o wysokości 117 m. Z jego tarasu widokowego można podziwiać zachody słońca nad jeziorem Guaíba. Przed elektrownią znajduje się przystań z rejsami wycieczkowymi po jeziorze.
  • Estátua do Laçador - pomnik przedstawiający postać gaucho w tradycyjnym stroju. Jego pierwowzorem był miejscowy badacz Paixão Côrtes. Statua jest uważana za symbol miasta. Można ją podziwiać, jadąc od strony lotniska drogą BR-116.
  • Catedral Metropolitana de Porto Alegre – katedra miejska, zbudowana w latach 1921 – 1986 na podstawie projektu włoskiego architekta Giovanni Batista Giovenale. Kopuła świątyni wznosi się na wysokości 65 m, a jej średnica to 18 m. Katedra jest jednym z pocztówkowych widoków miasta, znana też pod nazwą Igreja da Matriz, ponieważ znajduje się na placu o tej samej nazwie.

Parki i place Mówi się, że w Porto Alegre przypada jedno drzewo na mieszkańca i jest w tym niewiele przesady, ponieważ jest to jedno z najbardziej zadrzewionych miast w kraju. W przestrzeni publicznej występuję 173 gatunki drzew, rosnących przy ulicach, a także wokół 571 placów i 8 dużych parków.

  • Praça da Encol – plac znajduje się w sercu dzielnicy Bela Vista, jest bardzo popularny i chętnie odwiedzany przez mieszkańców.
  • Park Farroupilha – najbardziej tradycyjny park w mieście, znany też pod nazwą Redenção, położony w dzielnicy Bom Fim, na placu posadzono 8,7 tys. drzew. Znajdują się tutaj także kioski, bary, minizoo itp. W niedziele od 9 do 17 w pobliżu parku odbywa się targ rękodzieła Brique da Redenção,
  • Park Moinhos de Vento – zielone płuca dzielnicy Moinhos de Vento. Na powierzchni 11,5 hektarów znajduje się jezioro, ścieżki do spacer I biegania oraz boisko piłkarskie
  • Park Marinha do Brasil – powierzchnia parku to 70,70 hektarów, położony przy alei Borges de Medeiros, w dzielnicy Praia de Belas
  • Jardim Botânico de Porto Alegre (Ogród Botaniczny) – na jego terenie znajduje się Muzeum Nauk Przyrodniczych
  • Park Maurício Sirotski Sobrinho (Harmonia)
  • Praça da Alfândega – jeden z najstarszych i tradycyjnych placów w mieście, położony w centrum historycznym, otoczony wieloma zabytkami. Co roku, między październikiem a listopadem, odbywa się tu Targ Książki, jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych na południu Brazylii, przyciąga rzesze gości
  • Praça da Matriz - właściwa nazwa to Praça Marechal Deodoro. Plac położony w sercu miasta, wokół niego wznosi się wiele historycznych budowli, a także katedra miejska.

Praca[edytuj]

Nauka[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]