Plaza de Catalunya

Plaza de Catalunya

Default Banner.jpg

Informacje ogólne[edytuj]

Plik:G29.jpg
Plac Kataloński

Plaza de Catalunya (Plac Kataloński) jest sercem Barcelony, miejscem gdzie przecinają się główne aleje miasta i wznoszą najznakomitsze budynki.

Plac Kataloński został wytyczony w XIX wieku a swój ostateczny kształt osiągnął w 1927 roku dzięki architektowi Fancescowi Nebot.

Położenie[edytuj]

Plik:G30.jpg
Plac Kataloński

Plac położony w centrum Barcelony, na którym stykają się dzielnice Barri Gòtic, Raval, Ciutat Vella (stare miasto) i Eixample.

Plaza de Catalunya stanowi punkt wyjściowy wielu tras spacerowych po mieście: Las Ramblas, port i Paseo de Gracia. Łączna powierzchnia placu wynosi około 50 tys. metrów kwadratowych. Dochodzi do niego dziewięć uliczek i mimo, że jest on ogromny, to stale zatłoczony.

Węzeł komunikacyjny[edytuj]

Plac Kataloński jest równocześnie ważnym węzłem metra, autobusów i punktem zbiegu kilku ważniejszych ulic i pasaży miasta. Poniżej placu jest główna stacja metra - spotykają się tam trzy linie metra i linia kolejowa miasta. Wiele miejskich, ale też i turystycznych autobusów zatrzymuje się przy tym placu.

Plac[edytuj]

Dookoła tego wybrukowanego obszaru poustawiane są ławki, a w górnej części placu znajdują się dwie duże fontanny, które dzięki współgraniu wody i światła nadają mu wyjątkowy charakter i niepowtarzalny klimat.

Zobaczyć można też ustawione pozornie losowo rzeźby. Najnowszą rzeźbą jest pomnik honorujący Francesco Macia, byłego prezydenta Generalitat (katalońskiego rządu). Rzeźba ta została stworzona w 1991 roku przez Josepa Subirachs.

Plik:G31.jpg
Fontanna na Placu Katalońskim
Plik:G33.jpg
Pomnik honorujący Francesco Macia

Bibliografia[edytuj]

Teksty zredagowano w oparciu o:
Przewodnik po Barcelonie
Atrakcje Barcelony