Paryż

Paryż

Default Banner.jpg

noframe
Paryż

Położenie Francja
Powierzchnia 105,40 km²
Liczba ludności 2 144 700
Strona www

Charakterystyka[edytuj]

Paryż jest stolicą i największym miastem Francji.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Paryż posiada kilka portów lotniczych. Główny to Paryż-Charles de Gaulle, następnie Paryż-Orly i Paryż-Beauvais. Z Polski do Paryża bezpośrednio można się dostać samolotem z Warszawy, Krakowa, Katowic, Poznania, Gdańska i Wroclawia. Możemy również polecieć ze Szczecina, Bydgoszczy, Łodzi i Rzeszowa, jednak ceny lotów są znacznie droższe i z przesiadkami. Inne miasta o dobrych połączeniach lotniczych z Paryżem to Londyn, Hurghada, Berlin.

Najtaniej polecimy z liniami lotniczymi Wizz Air i Ryanair

Koleją[edytuj]

Paryż jest wielkim węzłem kolejowym. Posiada 6 głównych dworców: Gare de Nord, Gare Montparanesse, Gare de I'Est, Gare de Lyon, Gare d'Austerlitz, Gare Saint-Lazare. Z Polski, nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego do Paryża. Z Warszawy można pojechać pociągiem Euro Night do Kolonii i tam przesiąść się na pociąg Thalys do Paryża. Ze Szczecina pociągiem pośpiesznym do Amsterdamu, a stamtąd pociągiem Thalys. Istnieje też możliwość szybszej podróży w porze dziennej. Podróż z Warszawy trwa 14 godzin i 13 minut [przez Saarbrucken] lub około 15 godzin [przez Kolonię]. Czas przejazdu z Poznania to 11 godzin i 24 minut. Podróż jest konkurencyjna cenowo i czasem przejazdu oraz komfortem podróży. Od Berlina przejazd odbywa się superszybkimi pociągami ICE [270 km/h i 300 km/h na terytorium Francji i Thalys 300 km/h]. W pociągach Thalys zapewniony jest dostęp do Internetu poprzez Wi-Fi [w 1 klasie w cenie biletu, w 2 klasie za dopłatą]. Prędkość i bieżące położenie pociągu Thalys oraz dostęp do rozkładu jazdy na własnym komputerze jest bezpłatne w obu klasach. Podróż powrotna do Warszawy w najszybszym wariancie trwa 13 godzin i 56 minut.

Samochodem[edytuj]

Z Warszawy należy udać się DK2 na Poznań. W Łowiczu należy skręcić na DK 14 (kierunek Łódź), następnie w miejscowości Stryków na autostradę A2.

W okolicy Nowego Tomyśla zjechać na DK2 (kierunek Świecko), gdzie należy przekroczyć przejście grniczne. Po przekroczeniu granicy należy udać się autostradą nr 12 na Berlin, następnie autostradą nr 2 na Hanower i Kolonię. Po przekroczeniu granicy niemiecko-belgijskiej koło Akwizgranu (Aachen) należy udać się na Charleroi. Trzeba przekroczyć granicę belgijsko-francuską koło Mons i udać się autostradą A2 i A1 na Paryż. Odległość około 1600 km.

Autobusem[edytuj]

Bilety na autokary obsługujące Paryż można kupić online.

Przykładowe połączenia z Paryża do Polski:

Przykładowe połączenia autobusowe z Paryż do większych miast Polski: Autobus: Paryż - Katowice Paryż - Warszawa Paryż - Opole Paryż - Gdańsk Paryż - Suwałki Paryż - Kraków Paryż - Szczecin Paryż - Gliwice Paryż - Poznań Paryż - Kielce Paryż - Bydgoszcz

Kupując bilet przez internet oszczędzasz czas i pieniądze. W kilka minut dokonasz rezerwacji i opłacisz przejazd. Pozostaje wydrukować bilet i udać się do autokaru.

Busem[edytuj]

Ciekawą formą transportu z Polski do Paryża są minibusy. Usługi oferowane przez przewoźników minibusa mogą być konkurencyjne cenowo w stosunku do innych form transportu. Ciekawą ofertę przewozów minibusami przedstawiają przewoźnicy Concord BUS oraz Przewozy Polska Francja

Komunikacja[edytuj]

Metro[edytuj]

Stacja metra

Metro paryskie strona metraskłada się z 16 linii o łącznej długości 221,6 km i 380 stacji. Pierwszą linie metra otwarto w 1900, a najnowszą linią jest linia nr 14 otwarta w 2003.

Dla turystów optymalnym rozwiązaniem jest zakup biletu Paris Visite. Bilet ten jest ważny na wszystkie środki transportu publicznego, włącznie z RER. Bilet można zakupić na większości stacji metra, z terminem ważności od 1 do 5 dni. Jego cena uzależniona jest od ilości stref na którą ten bilet obowiązuje. Z biletem powiązane są też zniżki do niektórych miejsc odwiedzanych przez turystów, niestety nie są to paryskie muzea.

Przy kupowaniu biletów warto zorientować się w jakiej strefie (zonie) znajduje się cel podróży. Bilet podstawowy t+ (1,5 euro)obowiązuje przez półtorej godziny w strefach 1-3. Gdy wybieramy się poza ten obszar (np. do Wersalu lub Disneylandu) należy zakupić bilety do danych miejsc.

Korzystniej wychodzi kupowanie biletów w pakietach po 10. Istnieje również opcja kupna biletu dziennego lub dwudniowego. Dla osób poniżej 25 roku życia polecam opcję biletu dla młodych, działającego przez jeden dzień (od otwarcia metra o 5.00 do jego zamknięcia) w weekendy lub święta. Bilet taki kosztuje 6,60 euro.

Warto zaopatrzyć się w mapkę metra dostępną na każdej stacji: plan metra

RER[edytuj]

Warto zobaczyć[edytuj]

Wieża Eiffla przy zachodzącym słońcu

Wieża Eiffla obok Statuy Wolności i Wielkiego Muru Chińskiego, jest prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalną budowlą świata. Nie sposób jej nie odwiedzić, zwiedzając Paryż. Budowę tej niesamowitej konstrukcji zainicjowano z okazji Wielkiej Wystawy Światowej, która miała upamiętniać 100 rocznicę Rewolucji Francuskiej. Dodatkowo miała być ona widzialnym znakiem potęgi Francji i potwierdzać jej kulturalną hegemonię. Wieża Eiffla nie od samego początku była uznawana za dzieło godne szacunku i podziwu. Przez cały okres budowy, aż do 1889 roku, w którym została oddana do użytku, wzbudzała liczne kontrowersje. Mieszkańcy Paryża, przyzwyczajeni do kamienic i domów wybudowanych w tradycyjny sposób, obawiali się tego „monstrum ze stali”. Ich obawy miały faktycznie uzasadnienie – do tej pory nikt nie wybudował konstrukcji, która składałaby się z aż 18 tysięcy żelaznych elementów. Do tego cała wieża ma masę ponad 10 tysięcy ton i jest wysoka na 324 metrów. Postawiona jako tymczasowa budowla, wieża ostatecznie została pozostawiona i obecnie stanowi symbol Paryża tak bardzo nierozerwalny z miastem. Główną atrakcją przyciągającą turystów, jest wspaniały widok z trzech platform widokowych. Platforma pierwsza znajduje się na wysokości 57 metrów (można wejść na nią jedynie schodami), druga na 115 metrów, oraz trzecia, która stanowi główny punkt widokowy, znajduje się na 276 metrów. Na wieży funkcjonują dwa rodzaje wind: jedna kursuje od samego dołu do drugiej platformy, druga pomiędzy drugą a trzecią platformą. W godzinach wieczornych, o każdej pełnej godzinie do godziny 1 w nocy, odbywają się iluminacje. Tysiące turystów gromadzi się pod wieżą, by podziwiać budowlę błyszcząca tysiącami światełek. Szacuje się, że od momentu udostępnienia, Wieżę Eiffla odwiedziło ponad 220 milionów osób. Pewnie co najmniej kilka milionów z nich zaręczyło się na samej Wieży lub w jej okolicach, ponieważ budowla ta uznawana jest także za jeden z najbardziej romantycznych budynków w historii.

Katedra Notre-Dame

Katedra Notre Dame- najsłynniejsza świątynia w mieście, którą co roku odwiedza blisko 12 milionów turystów, co czyni z niej najczęściej odwiedzanym zabytkiem we Francji. Budowa świątyni godnie reprezentującej Paryż rozpoczęła się w XII wieku i trwała blisko 200 lat. Jeszcze nie dokończono budowy katedry, a stała się ona centrum najważniejszych wydarzeń w historii Francji. Spod Katedry Notre Dame w średniowieczu wyruszały wyprawy krzyżowe, a kilkaset lat później w 1804 roku Napoleon Bonaparte koronował się na Cesarza Francuzów. Tutaj również tysiące Francuzów żegnało przywódcę Charlesa de Gaulle’a. Katedrę Marii Panny w Paryżu zdobią dwie masywne wieże. Koronkowa rozeta w kształcie kwadratu symbolizuje wieczność, a otaczające ją koło doczesność. Została ona wykonana z taką starannością, że przez 700 lat nie wypaczył się żaden element! Do katedry wiodą trzy portale misternie zdobione scenami biblijnymi dla niepiśmiennego ludu. Powyżej umieszczono posągi 28 królów. W środku budowli znajduje się wiele witraży i aż 29 kapliczek. Zwiedzając katedrę, warto wejść na jej wieżę (wstęp płatny), skąd rozpościera się wspaniały widok na cały Paryż.

Łuk Triumfalny- Napoelon zlecając w 1806 roku budowę Łuku Triumfalnego pragnął, aby przyświecały mu trzy cele. Budowla miała dominować nad miastem, odzwierciedlać zamiłowanie cesarza do sztuki antycznej i zapewnić mu nieśmiertelność. Niestety, sam Napoleon przejechał pod jego sklepieniem dopiero w kondukcie żałobnym po swojej śmierci w 1841 roku… Budowę Łuku triumfalnego ukończono po 30 latach od jej rozpoczęcia. Łuk Triumfalny (fr. Arc de triomphe de l’Étoile) upamiętnia wielkie zwycięstwa armii napoleońskiej. Ta bogato zdobiona rzeźbami budowla liczy 49 metrów wysokości. Na wewnętrznych ścianach wykuto nazwy 128 miejscowości, w których toczono bitwy Rewolucji Francuskiej i Wielkiego Cesarstwa oraz nazwiska kilkuset najbardziej zasłużonych marszałków oraz generałów Wielkiej Armii. Warto odnaleźć polskie miasta: Gdańsk (Danzig), Pułtusk, Ostrołękę oraz nazwiska polskich generałów Dąbrowskiego, Poniatowskiego oraz kilku innych. Pod Łukiem Triumfalnym umieszczono Grób Nieznanego Żołnierza, upamiętniający ofiary I wojny Światowej. Od 1923 roku codziennie o godzinie 18 zapalny jest tutaj znicz pamięci. Warto udać się na taras widokowy (wstęp płatny), z którego roztacza się imponująca panorama na 12 rozchodzących się promieniście od placu ulic. Miejsce te nazywane jest Placem Gwiazdy (fr. Place de l’Étoile).

Luwr

Bazylika Sacre Coeur

Panteon

Cmentarz Pere-Lachaise

Grande Arche de la Defense

Muzeum d'Orsay

Centrum Pompidou

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Najbardziej znana i rozpoznawalna impreza w Paryżu to targi mody pret-a-porter. Odbywa się mniej więcej w terminie od września do października i są na niej pokazywane kolekcje największych i najbardziej znanych domów mody.

W marcu z kolei, przez cały miesiąc odbywa się interesujący Festival de l’Imaginaire czyli Festiwal Kultur Świata. Podczas jego trwania można zobaczyć trochę kultury, muzyki, sztuki i teatru z innych zakątków świata.

Pod koniec czerwca w miejscu od placu Republiki, do Placu Bastylii, odbywają się różne imprezy. Można np. natrafić na wyścig kelnerów, ścigających się w swoich uniformach. Jest to niezaprzeczalnie unikatowy widok, warto więc iść tam pokibicować.

Noclegi[edytuj]

Hotele[edytuj]

W mieście znajdziemy ponad 500 hoteli przygotowanych do przyjęcia dużej liczby turystów. Wcześniejsze rezerwacje najlepiej dokonywać on-line poprzez Portale rezerwacji miejsc hotelowych. W mieście działają praktycznie wszystkie sieci hotelowe.

Ceny hoteli zaczynają się od 40 EUR (tzw. hotele turystyczne). W centrum miasta ceny, nawet w dwu gwiazdkowych hotelach, mogą znacznie przekraczać 100 EUR za pokój. Hotele poza perifericem, a więc już nie w Paryżu, ale położone przy stacjach metra maja ceny za pokój ponad 150 EUR.

  • Ideal Hotel - 2-gwiazdkowy hotel mieści się w tradycyjnej siedmiopiętrowej kamienicy w południowej części centrum Paryża. W sąsiedztwie znajduje się dzielnica łacińska, Montparnasse, Park Montsouri oraz przystanki komunikacji miejskiej. Hotel oferuje bezpłatne śniadanie.
  • France Louvre - 3-gwiazdkowy hotel jest idealnie usytuowany w samym centrum Paryża, w pobliżu wielu atrakcji turystycznych tego miasta. Centrum Georges Pompidou, w którym znajduje się Muzeum Narodowe Sztuki Współczesnej, ogromna biblioteka publiczna oraz IRCAM, czyli instytut badań muzyki i akustyki znajduje się zaledwie 800 metrów od hotelu, a Bastylia, Wieża Eiffela oraz Luwr - niespełna kilometr.
  • Best Western Eiffel Segur - 3-gwiazdkowy hotel znajduje się w centrum Paryża, 500 metrów od Muzeum Inwalidów i jedynie półtora kilometra od Wieży Eiffela. Muzeum d'Orsay oraz Muzeum Rodin oddalone są od hotelu o niespełna 2 kilometry, a do siedziby UNESCO można dojść stąd piechotą.
  • Hotel Sophie Germain Paris - Sophie Germain Hotel jest dogodnie usytuowany na lewym brzegu Sekwany. Blisko Place Denfert-Rochereau, zaledwie kilka minut od dworca kolejowego Montparnasse i Dzielnicy Łacińskiej. Bardzo łatwy dostęp do imprez i wystaw organizowanych w Porte de Versailles i Villepinte. ["http://www.hotelsophiegermain.com"]
  • Hotel Paradis Paris 41 rue des Petites Ecuries (Métro: Bonne Nouvelle), +33 (0)1 45 23 08 22 (), [1]. Paradis to uroczy 3-gwiazdkowy hotel w 10. dzielnicy Paryża. Usytuowany w pobliżu prestiżowej l'Opéra Garnier.Hôtel Paradis usytuowany jest w typowo paryskiej ulicy drodze położonej pół pomiędzy Gare du Nord dworca kolejowego i prestiżowej OpéraGarnier w Paryżu. Pobliskie Grands Boulevards są idealne na zakupy i wieczorne rozrywki z tablicy teatrów i kin. Bezpośrednie linki metro zabierze Cię do katedry Notre-Dame, historycznej dzielnicy Saint-Germain czy Montmartre w żadnym momencie.
  • Hotel de Bellevue***67 rue Philippe de Girard (Métro: La Chapelle), +33 01 46 07 97 25 (, fax: 0146079758), [2]. , Towarzyski i przyjazny, Hotel de Bellevue Paris Gare du Nord znajduje się w legendarnym Montmartre, w pobliżu centrów handlowych, wielkich bulwarów oraz Muzeum Grevin.Darmowe Wi-Fi jest dostępny w całym hotelu. Winda, Przechowalnia bagażu, Hotel dla niepalących, sejf, usługi pralni, prasa, fax / kserokopie, transfer (bezpłatny), automat (napoje i przekąski), Zewnętrzna linia telefoniczna, parking przy rezerwacji, suszarka do włosów.24-godzinna recepcja, Rezerwacje na spektakle, taksówki, restauracje. 85-215€.
  • hotel antin saint georgesceny od 60 euro za pokój 2 osobowy z łazienką

Więcej informacji na temat rezerwacji miejsc hotelowych poprzez inrternet w artykule Wikitravel Portale rezerwacji miejsc hotelowych.

Apartamenty[edytuj]

Więcej informacji na temat rezerwacji miejsc hotelowych poprzez inrternet w artykule Portale rezerwacji miejsc hotelowych.

  • HOLIDAYFLAT – Najtańszy Sezonowy Wynajem Paryż (HOLIDAYFLAT wakacje), (phone=), (), [3]. Szeroki wybór apartamentów i pokoi typu studio, dobrych na wakacje lub podróż służbową do Paryża w bardzo niskich cenach. Pokoje dobre LowCost proponowany Holidayflat są prawdziwe dobry plan dla tych, którzy zdają sobie sprawę, że nie ma usług, a wszystko opiera się na samokontroli po poprzedniego klienta. Standardowe apartamenty i luksusowe wszyscy mogli cieszyć się indywidualną atmosferę. Od 19 € / noc dobry pokój dla 2 osób. Od 11 € / pokój dobre dla 1 osoby.  edit

Hostele[edytuj]

Dla osob szukajacych tanich noclegow bardzo przydatna jest strona www.hostelworld.com, dzieki ktorej mozemy znalezc tanie noclegi nie tylko w hostelach (bazujacych na tzw. dormitoriach), czyli pokojach wieloosobowych (zazwyczaj 4-6) ale takze w tzw. budget hotelach, ktore oferuja szereg rodzajow zakwaterowania, poczawszy od pokojow jednoosobowych z lazienka, dwu-osobowych z osobna lub wspolna lazienka(double bed lub twin bed )a na dormitoriach konczac. Ceny miejsc w dormitoriach zaczynaja sie od ok 10-12EUR, a pokoj dwuosobowy z lazienka mozna znalezc juz za 18 EUR za dobe za osobe.

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Linki zewnętrzne[edytuj]

Opisy zabytków wykonane zostały w oparciu o stronę internetową https://zwiedzamyparyz.pl/kategoria/zabytki-paryza