Olesno

Olesno

Default Banner.jpg

Historia Olesna[edytuj]

Przedwojenne zdjęcie ratusza

Olesno prawa miejskie nabyło w 1275r. Jednak pierwsza wzmianka na temat osady pojawiła się w dokumencie erekcyjnym kościoła św. Michała w 1226r. wydanym przez biskupa wrocławskiego Wawrzyńca. W dokumencie został stwierdzony fakt istnienia w Oleśnie komory celnej należącej właśnie do biskupa. Olesno zawdzięcza to swojemu położeniu na styku szlaków: "Bursztynowego" - z Gdańska na południe oraz szlaku „Książęcego"- od Krakowa przez Wrocław na zachód.

Na przestrzeni dziejów, wraz ze zmianami zachodzącymi w tej części Europy, Olesno zmieniało swoją przynależność. Najpierw należało do książąt z linii Piastów opolskich, później Hohenzollernów, Habsburgów, a następnie Prus. Na podstawie dokumentów pochodzących z 1905r. dla 56% mieszkańców językiem ojczystym był niemiecki, dla 35% polski, a 6% deklarowało dwujęzyczność. Jednak już w 1920r. w plebiscycie górnośląskim 473 osoby opowiedziały się za przyłączeniem Olesna do Polski, a jedynie 286 chciało pozostawienia miasta w granicach Niemiec.

Podczas II Wojny Światowej miasto zostało w dużej części zniszczone. W 1945r. wkroczyły wojska Armii Czerwonej, a władzę przejęła administracja polska. W latach 1945 - 1950 Olesno i Ziemia Oleska wchodziły w skład województwa Śląsko - Dąbrowskiego, z siedzibą władz wojewódzkich w Katowicach. W 1950 r. weszło w skład województwa opolskiego, a w 1975 r. województwa częstochowskiego. Po reorganizacji administracyjnej kraju, od 1999r. Olesno weszło na powrót w skład województwa opolskiego.

Położenie geograficzne oraz dojazd[edytuj]

Miasto jest położone w północno-wschodniej części województwa opolskiego, powiat Olesno, gmina Olesno. Graniczy z województwem Łódzkim oraz Śląskim. Olesno Leży na Wyżynie Śląskiej 240m. n.p.m w pobliżu źródła Stobrawy. Miasto niemal ze wszystkich stron otoczone jest lasami (Bory Stobrawskie). Co sprawia, iż jest atrakcyjnym celem wypraw myśliwych oraz grzybiarzy. Naokoło Olesna znajduje się wiele naturalnych zbiorników wodnych, z czego dwa przystosowane są jako kąpieliska(Kucoby, Stare Olesno), pozostałe jako hodowle rybne. W planach jest budowa miejskiej obwodnicy.

Autem: Przez miasto przebiegają drogi:

  • droga krajowa 11 - Kołobrzeg - Koszalin - Poznań - Kluczbork - Olesno - Lubliniec – Bytom
  • droga wojewódzka 487 - Byczyna - Gorzów Śląski - Olesno
  • droga wojewódzka 494 - Bierdzany - Olesno - Wręczyca Wielka - Częstochowa
  • droga wojewódzka 901 - Olesno - Dobrodzień - Zawadzkie - Wielowieś - Pyskowice - Gliwice

Pociągiem Linia kolejowa, przebiegająca przez Olesno, łączy miasto z Kluczborkiem i Lublincem.

  • Z Katowic: Katowice – Lubliniec, Lubliniec – Olesno
  • Z Poznania: Poznań – Kluczbork, Kluczbork - Olesno
  • Z Wrocławia: Wrocław – Kluczbork, Kluczbork – Olesno

Warto zobaczyć[edytuj]

Promenada w Oleśnie

Olesno posiada zabytkowy układ urbanistyczny – kwadratowy rynek z odchodzącymi ośmioma ulicami. Otoczone jest pozostałościami po murach obronnych z XVII w. Znajduje się tutaj kościół św. Michała, zbudowany w 1374 r., neobarokowy kościół Bożego Ciała z 1913 r. oraz ewangelicki kościół z XIX w. W Oleśnie znajdziemy również ratusz z 1820 roku oraz muzeum regionalne, a także drewniany kościół św. Rocha na grodzisku. Na terenie Olesna znajduje się również żydowski cmentarz – Kirkut, jednak jego stan jest zaniedbany, dlatego też jest on zamknięty dla zwiedzających.

Drewniany kościół św. Anny w Oleśnie - widok z lotu ptaka

Olesno oprócz wielu zabytków posiada również: amfiteatr, basen, dom kultury oraz kino. Ponadto nieopodal miasta znajduje się stadnina koni, tor quad'ów oraz pole paintballowe. W całym mieście rozlokowanych jest około pięciu pubów, w których to można odprężyć się grając w darta, piłkarzyki czy bilard. Miasto posiada również piękną promenada, jednak bez wątpienia największą atrakcją turystyczną jest znajdujący się na obrzeżach miasta drewniany kościółek pielgrzymkowy św. Anny.

Szlakiem drewnianych kościołów[edytuj]

Na terenie powiatu Oleskiego znajduje się 17 drewnianych kościółków.

Mapa powiatu oleskiego z zaznaczonymi drewnianymi kościółkami

Rozrywka[edytuj]

Festiwal Nie zabijaj w Oleśnie
Festiwal Nie zabijaj w Oleśnie

W Oleśnie organizowanych jest wiele imprez cyklicznych, do najsłynniejszych z nich należą:

  • Festiwal Nie Zabijaj – impreza jest organizowana nieprzerwanie od pięciu lat. Pierwsza edycja imprezy odbyła się w miejskim domu kultury, kolejne dwie na terenie ośrodku turystycznego Anpol w Starym Oleśnie. Impreza odbywa się w okolicach maja.
  • Konkurs poezji śpiewanej – impreza organizowana corocznie w Miejskim Domu Kultury z udziałem największych polskich gwiazd poezji śpiewanej. Celem przedsięwzięcia jest promowanie młodych talentów wkraczających na scenę. Impreza odbywa się jesienią.
  • Dni Olesna – impreza organizowana w ostatni weekend lipca podczas obchodów odpustu św. Anny. Każdego roku na amfiteatrze odbywają się koncerty sławnych polskich wykonawców, tj. Piersi, Big Cyc, Wilki, Stachursky i inni.

Nocleg oraz gastronomia[edytuj]

Pub NYC Bar
Wystrój pokoju w Hotelu Olesno

Baza noclegowa:

  • Hotel „Alexandra"
  • Hotel „Olesno"
  • Hotel „As" gm.
  • Hotel „Na kamieniu"

Gastronomia:

  • Dworcowa. Restauracja
  • SC. Wąsińscy E.M
  • Restauracja i Hotel "Alexandra"
  • Smakosz. Bar
  • Smok. Bar
  • Tost-Bar

Puby:

  • Hotel Olesno
  • PUB Grota
  • Alex
  • Nirvana
  • Chata

Linki i bibliografia[edytuj]

Bibliografia:

Linki: