Nowa Zelandia

Nowa Zelandia

Default Banner.jpg

Nowa Zelandia
Lokalizacja
Stolica Wellington
Ustrój polityczny monarchia parlamentarna
Waluta dolar nowozelandzki (NZD)
Strefa czasowa UTC +11 - zima
UTC +13 - lato
Powierzchnia 268 680 km²
Liczba ludności 4 186 320
Język urzędowy angielski i maoryjski
Religia religie chrześcijańskie
Kod telefoniczny +64
Napięcie elektryczne {{{napięcie_elektryczne}}}
Kod samochodowy NZ
Ruch samochodowy {{{ruch_samochodowy}}}
Domena internetowa .nz

Nowa Zelandia - kraj wyspiarski położony na południowej półkuli, w Oceanii.

Charakterystyka[edytuj]

Geografia[edytuj]

Fauna i flora[edytuj]

Klimat[edytuj]

Historia[edytuj]

Kultura i sztuka[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Społeczeństwo[edytuj]

W nowej Zelandii obchodzą święta w tym samym czasie co my

Przygotowania[edytuj]

Przewodniki[edytuj]

Niestety nie powstał jak dotychczas dobry i aktualny przewodnik po Nowej Zelandii w języku polskim. Wydany przez Pascala przewodnik podręczny - na spirali - jest małowartościowy i zawiera wiele błędów. Najlepszym z dostępnych przewodników jest Lonely Planet - niestety w wersji angielskiej. Zawiera on najwięcej map i aktualnych porad. Lonely Planet dostępny jest m.in. w warszawskiej księgarni internetowej z przewodnikami turystycznymi TravelCo

Mapy[edytuj]

Dostępne w Polsce mapy są niedokładne i podaja błędne wskazania odległości. Na miejscu można kupić dokładniejsze mapy, ale najlepiej jest w centrum informacji turystycznej poprosić o darmowa mapę okolicy. W wynajętym samochodzie znajdziemy atlas drogowy. Za około NZD 10 dziennie przy wynajmie samochodu można wypożyczyć GPS. W Internecie dostępne są bezpłatne mapy GPS do nawigacji samochodowych Garmin (Mapsource)[1].

Wybór czasu podróży[edytuj]

Nowa Zelandia jest atrakcyjna przez cały rok. Zimy, zwłaszcza na północy nie sa dokuczliwe (temperatura nie spada poniżej zera), a w wyżej położonych ośrodkach narciarskich panują doskonałe warunki śniegowe. Lato, niezbyt upalne (temperatury w dzień rzadko przekraczają 30 stopni) jest równocześnie porą ferii szkolnych. Szczyt sezony przypada na Święta Bożego Narodzenia i okres bezpośrednio po nim, co wiąże się z wyższymi cenami w hotelach oraz tłumami w ośrodkach turystycznych. Zatem nie zaleca się przyjazdu w tym okresie.

Wizy[edytuj]

Osoby legitymujące się polskim paszportem, odwiedzający Nową Zelandię w celach turystycznych do trzech miesięcy, nie potrzebują wizy. Ostateczną decyzję o zgodzie na wjazd podejmuje Immigration Officer. Może prosić o pokazanie biletu powrotnego oraz o udokumentowanie posiadania środków na pobyt. Karta płatnicza jest traktowana jako wystarczające zabezpieczenie. W przypadku dłuższych pobytów należy wystąpić o wizę w ambasadzie Nowej Zelandii w Londynie.

Przepisy celne[edytuj]

Obowiązują restrykcyjne przepisy celne zakazujące całkowicie przywozu żywności, zarówno świeżej, przetworzonej jak i konserwowanej. W przypadku żywności konserwowanej oraz słodyczy (czekolada, cukierki chałwa) możliwe są odstępstwa. Konserwy muszą mieć opis w języku angielskim i podany skład, w przypadku słodyczy decyzja zależy od urzędnika władz sanitarnych. Każdą posiadana żywność należy bezwzględnie zadeklarować.
W przypadku wykrycia nie zadeklarowanej żywności grozi grzywna w wysokości od 200 do 2 tys. NZD, a skrajnych przypadkach odmowa wjazdu do Nowej Zelandii i wielogodzinne przesłuchanie. Cały bagaż jest prześwietlany pod kątem wykrycia produktów spożywczych, więc nie ma mowy o ich ukryciu.
Pozostałe produkty można wwozić i wywozić w zwyczajowo przyjętych ilościach. Na wszystkich lotniskach międzynarodowych, tak po przyjeździe, jak i przed wyjazdem, w strefie bezcłowej można kupić alkohole i papierosy. Personel udziela informacji co do maksymalnych dozwolonych ilości.

Służby celne bardzo restrykcyjnie podchodzą do czystości odzieży i obuwia sportowego. Szczegółowo sprawdzane są podeszwy butów trekkingowych i namioty, czy nie ma na nich szczątków roślinnych.

Wymiana waluty[edytuj]

Na lotniskach i w centrach informacji turystycznej są punkty wymiany Travellex. Zarówno kurs po jakim następuje wymiana jak i 10% prowizja czynią operacje całkowicie nieopłacalną. Niższe prowizje i lepsze kursy oferują banki. Najkorzystnieszym rozwiazaniem jest pobieranie gotówki z bankomatu, należy jednak sprawdzić jakie opłaty pobiera nasz bank (ew. zmienić bank na oferujący niższe prowizje) i czy nie przelicza dolarów nowozelandzkich poprzez dolara amerykańskiego (niektóre karty VISA).

Karty płatnicze[edytuj]

Akceptowane są wszystkie podstawowe karty płatnicze wystawiane w Polsce. Opłaty kartami przyjmują w zasadzie wszystkie placówki handlowe i gastronomiczne. Sieć bankomatów jest wystarczająca, ale w małych osadach możemy mieć kłopot z jego znalezieniem. Brak karty kredytowej może uniemożliwić wynajęcie pokoju w hotelu i wyklucza wynajem samochodu.

W większości przypadków karty debetowe Visa Electron nie są akceptowane w terminalach płatniczych EFTPOS (terminale takie występuja jedynie w N. Zelandii i Australii). Za to bez problemu można wypłacać nimi w bankomatach (wybierając opcję check).

Ubezpieczenia[edytuj]

Obywatele polscy nie mają prawa do bezpłatnej opieki lekarskiej. Zalecanie jest posiadanie polisy od odpowiedzialności cywilnej, gdyż obowiazujacy anglosaski system prawny umożliwia dochodzenie od sprawców nawet błahych wypadkow dużych odszkodowań. Są honorowane polisy ubezpieczeniowe wystawione przez miedzynarodowe towarzystwa ubezpieczeniowe działajace zarówno w Polsce jak i Nowej Zelandii. W innych przypadkach następuje weryfikacja polisy. Należy pamietać o licznych ograniczeniach dotyczących polis ubezpieczeniowych dołączanych do tzw. złotych kart płatniczych. Najlepiej jest zawrzeć dodatkowe ubezpieczenie w renomowanym towarzystwie ubezpieczeniowym, dobrze się upewniajac jaki ono ma zakres.

Ekwipunek[edytuj]

Rozmówki[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

W praktyce jest to jedyny sposób dostania się z Polski do Nowej Zelandii. Głównym portem lotniczym jest Międzynarodowy Port Lotniczy Auckland. Tu ląduje większość samolotów z Azji. Polska nie ma bezpośredniego połączenia z Nowa Zelandią. Samoloty maja zazwyczaj międzylądowanie w Bangkoku, Singapurze, Hong Kongu lub innym z azjatyckich hubów lotniczych. Cena biletu wynosi minimum 5 tys PLN. Najtańsze są loty z Londynu, skąd ceny lotów zaczynają się już od 600 GBP (Malaysia Airlines). Przesiadka w Australii, bez opuszczania terminalu tranzytowego i z czasem między lotami do 8 godzin nie wymaga posiadania wizy australijskiej.

Pojawiły się bardzo atrakcyjne połączenia z Kuala Lumpur tanią linią lotniczą Air Asia. Ceny zaczynają się już od 400 zł w dwie strony.

Przykładowe tanie połączenia: Warszawa <> Bangkok - 1800 zł - Aerosvit Bangkok <> Kuala Lumpur - 300 zł - Air Asia Kuala Lumpur <> Christchurch - 400 zł - Air Asia

lub Kraków <> Londyn Stansted - 300 zł - Ryanair Londyn Stansted <> Kuala Lumpur - 2000 zł - Air Asia Kuala Lumpur <> Christchurch - 400 zł - Air Asia

Przy wylocie z Nowej Zelandii, przed odprawą należy wnieść opłatę lotniskową w wysokości 25 NZD. Opłata ta nie obowiązuje w porcie lotniczym w Auckland.

Koleją[edytuj]

Brak połączeń kolejowych z innymi państwami.

Samochodem[edytuj]

Brak połączeń drogowych z innymi państwami.

Autobusem[edytuj]

Brak połączeń autobusowych z innymi państwami.

Statkiem[edytuj]

Co prawda ponad 99% przybywających do Nowej Zelandii korzysta z transportu lotniczego, lecz w przypadku terytoriów zależnych bądź stowarzyszonych (Dependencja Rossa, Niue, Tokelau, Wyspy Cooka) utrzymywana jest komunikacja morska. Przypływaja też nieregularnie statki turystyczne z Australii.

Przejścia graniczne[edytuj]

Głównym przejściem granicznym jest port lotniczy Auckland.

Inne to porty lotnicze Queenstown, Wellington i Christchurch.

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Angielski i maoryski

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Dominuje kuchnia anglosaska z wpływami etnicznymi imigrantów oraz maoryskimi. Duży wybór dań rybnych. Liczne tanie restauracje z kuchnią chińską. Występują wszystkie światowe sieci fast foodów, jednakże najlepsze burgery zjemy w małych barach typu takeaway, a miejscowym rarytasem są frytki ze słodkich ziemniaków (kumara chips).

Ceny:

  • śniadanie kontynentalne w hotelu ok. 15 NZD
  • śniadanie angielskie w hotelu ok 25 NZD
  • zupa w restauracji od 12,00 do 20,00 NZD
  • drugie danie od 30 do 50 NZD
  • herbata od 3 do 6 NZD i jest zawsze podawana z dzbanuszkiem mleka, o cytrynę trzeba prosić dodatkowo
  • kawa w kawiarni od 4,5 do 8 NZD (jest to kawa gatunku robusta a nie arabica do której jesteśmy przyzwyczajeni w Polsce, ze względu na intensywność robusty lepiej zrezygnować z espresso i poprosić o long black, kawa podawana jest w zasadzie bez mleka, unikać należy kawiarni międzynarodowych sieci, gdzie podają rozwodniona kawę w dużych papierowych kubkach.)
  • ciastko ok 4 NZD
  • butelka wina nowozelandzkiego od 35 NZD (najlepsze są wina smakowe z Gibbston Valley)

Do posiłku w restauracji można poprosić o dzbanek wody, który podawany jest w cenie posiłku, bez dodatkowej opłaty.

  • Alkohole w lokalach gastronomicznych

Sprzedaż alkoholi jest koncesjonowana. Rozróżniamy następujące rodzaje lokali:
-bez licencji na sprzedaż alkoholi,
-BYO (Bring Your Own Alcohol) czyli przynieś swój alkohol (wino lub piwo), w tym przypadku wnosimy niewielką oplatę od każdej butelki,
-licencjonowane, z pełną lub ograniczoną sprzedażą alkoholi.

Ciekawą alternatywą dla napojów alkoholowych może się okazać bezalkoholowe piwo imbirowe (Ginger Beer) - najsmaczniejsze o nazwie Frank.

Noclegi[edytuj]

Baza hotelowa w miejscowościach turystycznych jest bardzo bogata. Poczynając od luksusowych hoteli a na motelach kończąc. W sezonie wskazana wcześniejsza rezerwacja. Poza sezonem kłopoty z miejscami w motelach mogą wystąpić jedynie w weekendy.

Ceny pokoi hotelowych średniej klasy wynoszą około 115 NZD (np hotel Aspen on Queenstown) lub 100 NZD za motel (apartament z salonem, kuchnią, łazienką i sypialnią na piętrze oraz jacuzzi w motelu Gwendoline, Rotorua). Ceny w Auckland są wyższe o około 30 - 50%. Zasadą jest nie wliczanie ceny śniadania do noclegu, chyba, że trafimy na promocje lub jest to naprawdę dobry i drogi hotel. W hotelu Chateau Bay View w Tongariro, u podnóża Mount Ruapehu zapłacimy za promocyjny pakiet weekendowy dla dwóch osób około 650 NZD (dwa noclegi, śniadanie angielskie i trzydaniowa kolacja) w szczycie sezonu zimowego.

Dla turystów z mniej zasobnym portfelem dostępne są hostele (backpacker accomodation) w cenie od 25 NZD za miejsce w pokoju wieloosobowym do 40 NZD w jedynkach. W większości przypadków pościel jest wliczona w cenę. Organizacją, która zrzesza najwięcej hosteli jest BBH [2].

Lokalną ciekawostką są maty grzejne zainstalowane pod prześcieradłami w łóżkach, oczywiście z indywidualną regulacją temperatury.

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Nowa Zelandia jest krajem bardzo bezpiecznym. Poza normalnymi zagrożeniami ze strony kieszonkowców występującymi w większych ośrodkach miejskich oraz sporadycznymi bójkami w pubach inne zagrozenia w zasadzie nie występują. Nie oznacza to jednak, że nie należy zachować zwykłych środków bezpieczeństwa, w tym nie pozostwianie cennych przedmiotów na siedzeniach w samochodzie (choć w szczycie sezonu parkingi w miejscowościach turystycznych patrolowane sa przez wolontariuszy !), samotne spacery w nocy po bocznych uliczkach i parkach itp. Policja obecna jest w każdej miejscowości, a drogi sa często patrolowane.

Zdrowie[edytuj]

Nie występują żadne szczególne zagrożenia dla zdrowia. Nie sa wymagane szczepienia profilaktyczne. Woda z kranów jest wszędzie zdatna do picia. Sieć placówek służby zdrowia pokrywa teren całego kraju. Poradnie, sprywatyzowne, pracują w wiekszych miastach 24 godziny na dobę. Ostrzega się przed pchłą piaskową (prepellenty dostępne we wszystkich aptekach i drogeriach). W przypadku wycieczek w buszu zalecane sa długie spodnie, wysokie buty i skarpety, kurtki, nakrycia głowy i rekawiczki. Nowa Zelandia leży na obszarze o silne operacji promieni ultrafioletowych. Zaleca się stosowanie kremow z filtrami o wysokich wartościach, min. 30.

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Dostępne są publiczne automaty telefoniczne. Wszystcy polscy operatorzy telefoni komórkowej mają podpisane umowy z jedynym operatorem nowozelanckim Vodafone. Brak usługi roamingowej na wysyłanie MMS, oraz na transmisję danych. Brak usług telefoni 3G. Od grudnia 2007 zapowiadane jest wejście drugiego operatora z telefonia trzeciej generacji, początkowo jedynie w dużych ośrodkach miejskich. Pokrycie sygnałem na Wyspie Północnej jest zadawalajace, na Południowej ogranicza się jedynie do miejscowości i głównych dróg. Stawki za rozmowy do Polski sa stosunkowo wysokie.
Dobrym rozwiazaniem jest zakup karty pre paid, gdyż nowozelandzkie taryfy są o wiele niższe niż polskie roamingowe. Karty można kupić w drogeriach i aptekach połaczonych z drogeriami.

Internet[edytuj]

Internet jest powszechnie dostępny. W kawiarenkach internetowych należy liczyć sie z opłatami rzędu od 6 do 15 NZD za godzinę, w hotelach nawet powyżej 20 NZD za godzinę. W ośrodkach informacji turystycznej zapytać sie można o bezpłatne hot spoty, są w każdym większym mieście. Polskie karty GSM wydane przez operatorów telefonii cyfrowej nie działają.

Poczta[edytuj]

Znaczek na standardową pocztówkę do Polski kosztuje 2 NZD. Są specjalne, oznakowane skrzynki pocztowe na pocztę międzynarodową. Zwykła kartka dochodzi do Polski po około 7-14 dniach.

We wszystkich ośrodkach turystycznych zorganizowane są centra informacyjne i-SITE. Zazwyczaj są one połączone z możliwością zarezerwowania noclegu, wykupienia wycieczki i rezerwacji biletów na lokalne atrakcje. Oferują, poza bezpłatną mapa okolicy, bogaty wybór lokalnych pamiątek , widokówek i znaczków. Centra są dobrze oznakowane.

Dla turystów Polskich – Green Lite Travel, biuro z 15 letnią działalnością. Specjalizacja w wycieczkach grupowych i indywidualnych. Adres: Level 4, 44 Khyber Pass Road, Newmarket, Auckland, New Zealand Tel: +64 9 377 4657 Email: [email protected] Strona: www.greenlitetravel.co.nz

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

Przedstawicielstwo Nowej Zelandii w Polsce[edytuj]

Ambasada Nowej Zelandii
Dom Dochodowy, Al. Ujazdowskie 51
00-536 Warszawa
tel. (0-22) 521 05 00; fax (0-22) 521 05 10
e-mail : [email protected]

Przedstawicielstwa Polski w Nowej Zelandii[edytuj]

Ambasada RP w Wellington
9 level, City Chambers, CBD 142-144 Featherston St. Wellington
Adres do korespondencji:
Embassy of the Republic of Poland
P.O. Box 10211, 6143
New Zealand
Telefon: (00 644) 475 94 53
Faks: (00-644) 475 94 58
E-mail: [email protected]
www.wellington.polemb.net

Konsulat Honorowy RP w Auckland
Konsul Honorowy, John Roy-Wojciechowski
51 Granger Road, Howick, Auckland NZ 1705, P.O. Box 39052
tel.: (00-649) 534-46-70
fax: (00-649) 535-40-68
e-mail: [email protected]
www.polishheritage.co.nz

Tekst nagłówka[edytuj]

Tekst nagłówka[edytuj]