Montserrat

Montserrat

Default Banner.jpg

Klasztor w ostatnich promieniach zachodzącego słońca

Montserrat [1] jest klasztorem ojców benedyktynów położonym na szczycie masywu górskiego w zachodniej Katalonii, Hiszpanii. Klasztor jest bardzo popularny wśród Katalończyków i jak i wśród pielgrzymów kościoła rzymsko-katolickiego, przybywających tutaj z różnych stron Hiszpanii i Europy, by zobaczyć figurę Czarnej Madonny oraz grotę w której ukazywała się Maria Dziewica.

Dojazd[edytuj]

Montserrat położony jest około 50 km na północ od Barcelony.

Koleją[edytuj]

Pod masyw można dojechać pociągiem (linia R5) z Plaça d'Espanya - podróż do Monistrol de Montserrat zajmuje 54 minuty, pociągi odjeżdżają co godzinę. Następnie można wjechać do klasztoru kolejką linową lub koleją zębatą (tzw. Cremallera [2]) na szczyt - podróż koleją zębatą zajmuje około 20 minut, pociągi są skomunikowane. Na dworcu Plaça d'Espanya warto kupić bilet łączony, który jest tańszy).

Autobusem[edytuj]

Autobusy z Barcelony kursujące do Montserrat odjeżdżają z Plaça de la Universitat.

Samochodem[edytuj]

Z Barcelony należy wyjechać drogą expresową A-2 (kierunek na E-90/Tarragona/Lleida/Girona). Za Barceloną należy trzymać się drogi A-2 aż do zjazdu nr 570 w kierunku na Montserrat/Manresa - droga okrąża masyw Montserrat od północnej strony, a dojazd do klasztoru jest bardzo wyraźnie oznaczony. Parking pod klasztorem jest płatny i kosztuje 5 euro.

Komunikacja[edytuj]

Najwygodniejszą formą poruszania się po Montserrat jest oczywiście spacer - wszędzie stosunkowo łatwo i szybko można dojść. Dodatkowo dostępne są koleje zębate (tzw. Feniculars [3] pozwalające przemieszczać się między klasztorem, a szczytem góry, czy między klasztorem a ogrodami poniżej klasztoru.

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Zobaczyć z bliska figurę Czarnej Madonny - należy uzbroić się w cierpliwość, gdyż zwykle tworzy się długa kolejka (30-120 minut).
  • Posłuchać chóru chłopięcego w Bazylice codziennie o 13:00 (za wyjątkiem świąt i lipca).
Widok ze szczytu masywu Montserrat
  • Wspiąć się na szczyt (lub wjechać kolejką zębatą) i podziwiać wspaniałe widoki.
  • Museu de Montserrat - muzeum historii klasztoru.

Warto spróbować[edytuj]

  • przejechać się kolejką linową.
  • zrobić kilka pieszych wycieczek po masywie Montserrat.

Gastronomia[edytuj]

Montserrat jest bardzo dobrze przygotowany pod względem gastronomicznym - w bliskiej okolicy klasztoru znajduje się kilka punktów gastronomicznych, w których można wypić kawę, przekąsić coś lub zjeść pełny obiad. Ceny nie są wygórowane.

Noclegi[edytuj]

Na miejscu w domu pielgrzyma prowadzonego przez Ojców Benedyktynów lub w hotelu Abat Cisneros. Więcej informacji można znaleźć na stronach klasztoru [4].

Porady[edytuj]

Warto spędzić cały dzień w Montserrat - mimo, iż sam klasztor jest stosunkowo niewielki, to warto wjechać lub wejść na sam szczyt masywu i pospacerować sobie podziwiając rozległy widok - przy dobrej pogodzie widać Barcelonę, morze Śródziemne oraz Pireneje. Szlaki spacerowe są dość dobrze przygotowane dla nie wprawionych w wędrówce górskiej turystów - ścieżki spacerowe są utwardzone lub wylane betonem.