Mikstat

Mikstat

Default Banner.jpg

noframe
Mikstat
Herb miasta
noframe
noframe
Położenie Województwo wielkopolskie
Powierzchnia 2,49 km²
Liczba ludności około 2000
Numer kierunkowy 62
Strona www

Mikstat to małe miasto, położone w południowej części województwa wielkopolskiego, w północnej części powiatu ostrzeszowskiego - siedziba gminy Mikstat. Miejscowość jest bardzo malowniczo położona, na Wzgórzach Ostrzeszowskich, leży około 20 km na południowy wschód od Ostrowa Wielkopolskiego.

Dojazd[edytuj]

Główna arteria przecinająca Mikstat to droga wojewódzka nr 447 łącząca Antonin z Grabowem nad Prosną. W mieście krzyżują się także liczne drogi powiatowe i gminne umożlwiając dojazd do pozostałych miejscowości regionu.

Warto zobaczyć[edytuj]

Kościół św. Rocha z 1773 roku
Wnętrze kościoła z obrazem św. Rocha z 1707 roku
Zabytkowy krzyż z rzeźbami Pawła Brylińskiego
  • Kościół św. Rocha - zabytkowa świątynia powstała w 1773 roku i znajduje się na wzgórzu poza miastem, gdzie na początku XIX wieku został przeniesiony cmentarz. Budowla w stanie pierwotnym zachowała się do dzisiaj, była trzykrotnie odnawiana w latach 1873, 1953 i 1971. Kościółek jest drewniany, konstrukcji zrębowej i od strony zewnętrznej oszalowany. Jednonawowy, posiada zamknięte prezbiterium wielobocznie oraz prostokątną zakrystię od strony północnej. Nawa jest nieco wyższa i szersza oraz posiada kaplice zakończone trójbocznie od strony południowej i północnej. Od strony zachodniej przybudowana jest kwadratowa wieża na słup i również oszalowana od zewnątrz. Chór wsparty jest na dwóch słupach. Okna są zamknięte łukiem spłaszczonym. Dachy są gontowe – nad nawą trzyspadowy z wieżyczką na sygnaturkę kształtu barokowego, nad prezbiterium i kaplicami dwuspadowe, nad zakrystią zaś pulpitowy kryty blachą. Wieża posiada ściany nieznacznie zwężające się ku górze oraz dach namiotowy również kryty gontem. Ołtarz główny pochodzi z końca XVIII wieku, a w jego zwieńczeniu znajduje się obraz Świętego Rocha z datą 1707 roku. Dwa ołtarze w kaplicach – jeden o charakterze wczesnobarokowym z obrazem świętej Marii Magdaleny pochodzącym z XVIII wieku i drugi pochodzący także z tego samego wieku. W kościółku są obrazy – barokowy św. Mikołaja w metalowej sukience, św. Izydora fundacji ks. Łukasza Marszałkowskiego z 1810 roku. Należy także wymienić 5 płaskorzeźb barokowych polichromowanych – św. Trójcy, Matki Boskiej z Dzieciątkiem Jezus i dwoma biskupami, św. Jadwigi, św. Agaty i św. Antoniego w sukience metalowej. Krzyż ołtarzowy jest w stylu rokokowym. Na wieży znajdują się 3 dzwony fundowane przez proboszcza mikstackiego ks. Łukasza Marszałkowskiego, odlane przez Beniamina Kriegera we Wrocławiu, pochodzą z lat 1814-16.
  • Kościół parafialny pod wezwaniem Św. Trójcy - neobarokowy, pochodzi z 1914 roku, zbudowany według projektu Rogera Sławskiego, trzynawowy z transeptem, wieża od strony zachodniej. Jest to największa świątynia w mieście z bogatym wyposażeniem i przepięknym, przestrzennym wnętrzem. Po północnej stronie kościoła znajduje się drewniany krzyż przydrożny z drugiej połowy XIX wieku z rzeźbami Pawła Brylińskiego.
  • Rynek i centrum miasta - centrum miasteczka i jego serce. Wokół czworokątnego placu warto zwrócić uwagę na ładne kamienice, a na jego środku pomnik. Są też ławeczki, na których można odpocząć i oglądać życie mieszkańców.

Opisy kościołów pochodzą ze strony internetowej Gminy Mikstat [1]

Mikstacki Rynek w wiosennej scenerii
Centrum miasta, ulica Kościelna i kościół św. Trójcy w tle

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Rozrywka[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Kontakt[edytuj]