Kurytyba

Kurytyba

Default Banner.jpg

Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2014
Lula at announcement of Brazil as 2014 FIFA World Cup host 2007-10-30 2.jpg

Kurytyba jest jednym z miast gospodarzy Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2014. Więcej informacji tutaj.

noframe
Kurytyba

Położenie Paraná
Powierzchnia 434 km²
Liczba ludności 1 746 484
Numer kierunkowy (+55) 41

Kurytyba - miasto położone na południu Brazylii, na Wyżynie Brazylijskiej. Stolica stanu Paraná. Nazwa miasta pochodzi z języka tupi-guarani i oznacza "mnóstwo sosen". Kurytyba posiada liczne parki i tereny zielone oraz jeden z najlepiej zorganizowanych systemów transportu miejskiego w Brazylii. Jedno z miast-gospodarzy Finałów Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2014 r.

Opis[edytuj]

Miasto zostało założone w XVII wieku pod nazwą Nossa Senhora da Luz dos Pinhais i znajdowało się wówczas na terenie kapitanii São Paulo. Obecną nazwę miasto uzyskało w 1721 r. W XVIII wieku przybyło tu wielu imigrantów z Europy, głównie z Polski, Ukrainy, Niemiec i Włoch.

We współczesnej Kurytybie zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań urbanistycznych, także w zakresie transportu publicznego. Miasto jest uważane za bardzo przyjazne, o wysokiej jakości życia. Słynie też z dbałości o przyrodę, znajdują się tu liczne parki, kilka z nich jest poświęconych imigracji, na przykład park Jana Pawła II i leżący na jego terenie skansen osadnictwa polskiego.

Klimat[edytuj]

Kurytyba jest położona z dala od wybrzeża, na wysokości ok. 1000 m. W zimie (czerwiec – wrzesień) może być tu naprawdę zimno, włącznie z przymrozkami a nawet opadami śniegu, co zdarza się jednak sporadycznie. W lecie (grudzień-marzec) również bywa chłodno, szczególnie nad ranem. Pogoda bywa zmienna, należy liczyć się z przelotnymi opadami deszczu nawet kilka razy dziennie.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Port lotniczy Aeroporto Afonso Pena [1] (CWB) jest położony 18 km od centrum Kurytyby, w miejscowości São José dos Pinhais. Obsługuje regularne loty na liniach krajowych oraz międzynarodowych.

Bezpośrednio do Kurytyby można dolecieć z Miami liniami American Airlines lub z Buenos Aires liniami GOL. Przylatując z Europy należy liczyć się z przesiadką na innym brazylijskim lotnisku, przeważnie w Rio de Janeiro albo São Paulo. Lot do Kurytyby z São Paulo trwa niecałą godzinę. Popularne połączenie z Foz do Iguaçu obsługiwane jest przez linie GOL, TAM i Azul. Lot trwa prawie godzinę.

Z lotniska do centrum Kurytyby można dostać się wygodnym lotniskowym autobusem Aeroporto Executivo, który odjeżdża spod terminala przylotów co 20-30 minut i kosztuje 12 BRL (marzec 2014). W przypadku osoby podróżującej z bagażem większym niż podręczny, jest to najlepsza opcja. Autobus zatrzymuje się m.in. przy dworcu kolejowo-autobusowym (rodoferroviária) oraz w innych punktach w centrum miasta. Wiele hoteli znajduje się na trasie autobusu.

Zwykły autobus miejski Linha Direta – 208 (Ligeirinho Aeroporto) łączy lotnisko z centrum miasta, zatrzymując się m.in. przy rodoferroviária. Cena biletu to ok. 3 BRL.

Koszt taksówki z lotniska do centrum to ok. 70 BRL.

Koleją[edytuj]

Poza połączeniem turystycznym na trasie Kurytyba-Morretes (w niedzielę także Paranaguá), nie ma innych osobowych połączeń kolejowych. Linia turystyczna do Morretes realizowana jest przez firmę Serra do Mar.

Samochodem[edytuj]

Odległości pomiędzy Kurytybą a innymi dużymi miastami:

  • Florianópolis: 304 km, droga nr BR-101
  • São Paulo: 408 km, droga nr BR-116, kierując się na południe
  • Porto Alegre: 742 km, droga nr BR-116, kierując się na północ
  • Brasília (stolica): 1412 km, droga nr BR-153
  • Foz do Iguaçu: 640 km, droga nr BR-277, kierując się na wschód
  • wybrzeże stanu Paraná: droga nr BR-277, kierując się na zachód

Autobusem[edytuj]

Na dworcu kolejowo-autobusowym Estação Rodoferroviária działa 35 firm transportowych, które oferują połączenia stanowe, międzystanowe i międzynarodowe. W większości przypadków można sprawdzić godziny odjazdów na stronie TransPortal [2] dostępnej po portugalsku lub na stronach poszczególnych przewoźników. Można także kupić bilet online, wybierając od razu miejsce w autobusie. Bilety można też kupić w kasach biletowych na dworcu, płacąc kartą kredytową lub debetową albo gotówką.

Najważniejsze z firm transportowych to:

  • Viação Cometa i Itapemirim kursujące do São Paulo, podróż trwa ok. 6 godzin, a cena biletu to 70-80 BRL w zależności od rodzaju autobusu (tańszy convencional, droższy executivo)
  • Viação Catarinense do Santa Catarina, trasa do Florianópolis trwa ok. 5 godzin i kosztuje 50-70 BRL
  • Viação Catarinense do Foz do Iguaçu, czas trwania od 9,5 do 11 godzin, cena od 133 do 244 BRL (droższy za autobus typu leito, z miejscami do spania)
  • Viação Graciosa docierająca na wybrzeże stanu Paraná.
  • Crucero del Norte do Buenos Aires, czas 8 godzin, cena 365 BRL

Poruszanie się[edytuj]

Przystanek - tuba

Kurytyba może pochwalić się najlepszym systemem transportu miejskiego w Brazylii. W całości opiera się na autobusach, metro jest dopiero w budowie. Na terenie miasta działa 11 firm przewozowych. Charakterystyczne są przystanki w kształcie tub. Płaci się za przejazd, wchodząc do tuby. Obowiązuje jedna opłata przesiadkowa, to znaczy nie trzeba płacić ponownie, jeśli przesiada się z innego przystanku-tuby.

Z myślą o turystach została utworzona specjalna autobusowa linia turystyczna (Linha Turismo). Autobus zatrzymuje się przy 25 atrakcjach turystycznych w mieście, m.in. Teatrze Guaira, Muzeum Oscara Niemeyera oraz w okolicach licznych parków i Ogrodu Botanicznego. Początkowy przystanek znajduje się przy planu Praça Tiradentes, ale można wsiąść na dowolnym przystanku. Autobus kursuje co pół godziny od 9 do 17, codziennie oprócz poniedziałku, cała trasa trwa ok. 2,5 godziny. Jeden bilet upoważnia do 4 przesiadek, niekoniecznie tego samego dnia. Kosztuje 29 BRL (marzec 2014).

Liczba samochodów, jakie przypadają na jednego mieszkańca, jest tu największa w Brazylii, stąd miasto w godzinach szczytu często się korkuje. Jednak sytuacja nie jest dramatyczna dzięki temu, że miasto jest dobrze rozplanowane. Poruszanie się samochodem nie nastręcza większych trudności.

Warto zobaczyć[edytuj]

Parki[edytuj]

Skansen polski w Bosque do Papa
  • Bosque do Papa - park poświęcony pamięci papieża Jana Pawła II oraz polskiej imigracji. Utworzony 13 grudnia 1980 r., po wizycie papieża w Kurytybie. Na jego terenie rośnie ponad 300 araukarii. W centalnej części parku można obejrzeć siedem drewnianych domów z czasów począków polskiej imigracji w stanie Paraná. W pobliżu znajduje się inny park, Parque São Lourenço
  • Bosque Alemão - park upamiętniający imigrację niemiecką. przy wejściu znajduje się replika starego kościoła prezbiteriańskiego z elementami neogotyku. Na terenie parku jest też sala koncerowac ze 150 miejscami. Z punktu widokowego można obserwować miasto oraz leżące dalej pasmo górskie Serra do Mar
  • Parque Barigüi - jeden z największych parków w mieście o powierzchni 1,4 mln km2; miejsce wypoczynku mieszkańców Kurytyby, zamieszkiwane przez liczne ptaki i małe gryzonie
  • Parque Tanguá - główną atrakcją parku są dwa zbiorniki wodne, połączone tunelem, który można przepłynąć łodzią
  • Parque Tingüi - na jego terenie znajduje się pomnik imigracji ukraińskiej oraz pomnik indiańskiego kacyka Tindiqüera
  • Passeio Público - duży park w centrum miasta, powstał w XIX wieku; nieczynny w poniedziałki
Ogród Botaniczny
  • Ogród Botaniczny (Jardim Botánico) - czynny codziennie w godzinach 6-20, przy wejściu znajduje się przystanek autobusu turystycznego; na terenie ogrodu zaprojektowanego w stylu francuskim, znajduje się charakterystyczna szklarnia, przedstawiana na wielu pocztówkach

Sektor historyczny[edytuj]

  • Plac Praça Tiradentes, na którym znajduje się katedra Catedral Basílica Menor de Nossa Senhora da Luz, zbudowana w 1893 r. w stylu neogotyckim
  • Plac Largo da Ordem, z budynkiem Casa Vermelha, wzniesionym w 1891 r. i Casa Romário Martins z XVIII wieku (jedyna budowla w stylu luzo-brazylijskim w Kurytybie), dziś odbywają się tu wystawy.
  • Kościół Igreja da Ordem, wzniesiony w 1737 r., najstarszy w mieście, a obok Muzeum Sztuki Sakralnej (Museu de Arte Sacra).
  • Plac Praça Garibaldi z zegarem kwiatów (Relógio das Flores) oraz licznymi barami i restauracjami.
  • Ruiny nieukończonego kościoła Ruínas de São Francisco oraz pomnik Memorial da Cidade, gdzie odbywają się wystawy i przedstawienia teatralne i muzyczne.

W niedzielne poranki w sektorze historycznym odbywa się targ rękodzieła (Feirinha do Artesanato).

Inne[edytuj]

Ópera do Arame
  • Ulica 15 listopada (Rua XV de Novembro), nazywana też Ulicą Kwiatów (Rua das Flores) – najważniejszy deptak w mieście, przy którym położone są liczne sklepy; pierwsza tego rodzaju ulica w Brazylii, zamknięta dla ruchu pojazdów. Można zacząć spacer od Teatru Guaíra, przejść przez plac Praça Santos Andrade i udać się do budynku Universidade Federal do Paraná, gdzie mieści się muzeum sztuki. Stąd zaczyna się deptak, przy którym można podziwiać odnowione budynki z XIX i początku XX wieku.
  • Ulica 24 Godziny (Rua 24 Horas) – powstała w 1991 r. w celu rewitalizacji centrum miasta; zaplanowano, że mieszczące się przy tej ulicy sklepy i bary będą oferować usługi przez całą dobę. Obecnie nie wszystkie są otwarte przez 24 godziny, ale zawsze znajdzie się bar czynny do białego rana.
  • Universidade Livre do Meio Ambiente (Unilivre albo ULMA) – siedziba organizacji pozarządowej, powstała na terenie dawnego kamieniołomu. NGO ma na celu szerzenie świadomości o ochronie środowiska naturalnego, poprzez wystawy, kursy i seminaria. Można tu obejrzeć interaktywne wystawy, na przykład „Niewidzialne miasta” (As Cidades Invisíveis) na podstawie powieści Italo Calvino.
  • Ópera do Arame – opera znajduje się na terenie parku Pedreiras, w pobliżu przestrzeni kulturalnej im. Paulo Leminsky’ego. Teatr jest zbudowany w strukturze rurowej, z przezroczystym sufitem w poliwęglanu. Może pomieścić ponad 1600 widzów, a scena ma 400 m2. Warto również zwiedzić tereny zielone wokół opery, las atlantycki, jezioro – kiedyś na tym obszarze był kamieniołom
Torre Panorâmica das Mercês
  • Santa Felicidade – dzielnica gastronomiczna. Powstała w 1878 r. wraz z przybyciem pierwszych imigrantów z Włoch, którzy źle znosili upał wybrzeża i woleli osiedlić się w nieco chłodniejszej Kurytybie. Nazwa dzielnicy pochodzi od imienia pewnej kobiety, która mieszkała tu i ofiarowała ziemię imigrantom. Znajduje się tu druga pod względem wielkości restauracja na świecie, Madalosso, mogąca pomieścić 4 tys. gości. Poza kuchnią włoską, są tu także restauracje typu churrascaria, a także serwujące owoce morza i potrawy kuchni francuskiej. W lutym odbywa się tu Festiwal Winogron (Festa da Uva).
  • Wieża Torre Panorâmica das Mercês – wieża telefoniczna o wysokości 109 m. Ze punktu widokowego na szczycie wieży można podziwiać panoramę miasta i zobaczyć jak wiele jest tu terenów zielonych, dzięki którym Kurytyba jest nazywana ekologiczną stolicą Brazylii. Można też obejrzeć panel autorstwa Poty Lazzarotto, przedstawiający historię telefonii stanu Paraná
  • Muzem Oscara Niemeyera (Museu Oscar Niemeyer) lub Nowe Muzem (Novo Museu) – otwarte pon-nd od 13.00 do 18.30. Nazywane także Muzeum Oka (Museu do Olho), ponieważ główna bryła przypomina gigantyczne oko. Powstało całkiem niedawno, w 2002 r., jest poświęcone pamięci słynnego brazylijskiego architekta, jednego z głównych twórców obecnej stolicy, Brasilii. Część muzeum została zaprojektowana przez samego Niemeyera, w typowym dla niego nowoczesnym stylu. Można obejrzeć zewnętrzną część muzeum, gdzie znajdują się interesujące rzeźby i oczko wodne. W wewnętrznej części znajdują się liczne wystawy, mają też miejsce wydarzenia i projekty kulturalne. Z muzeum można dojść spacerem do parku Jana Pawła II.

Stadiony[edytuj]

  • Estádio Joaquim Américo Guimarães (Arena da Baixada) [3]– stadion klubu Clube Atlético Paranaense (CAP), będą na nim rozgrywane mecze finałów MŚ w 2014 r. Stadion może pomieścić 28.273 widzów, ale po obecnej rozbudowie ta liczba zwiększy się do 40 tys. miejsc.

Adres: Rua Buenos Aires, 1260 - Kurytyba, Paraná

Następujące linie autobusowe dojeżdżają do stadionu: Água Verde/Abranches, Água Verde/Buriti, Caiuá, Carmela Dutra, Cotolengo, Fazendinha, Formosa, Jd. Mercês/Guanabara, Juvevê/Água Verde, Mad. Caiuá, Mad. V. Velha, N. Sra. da Luz, Portão, São Jorge, Sta. Quitéria, V. Izabel, V. Rosinha e Vila Velha

Bramy wejściowe na stadion: - Rua Buenos Aires - Rua Getúlio Vargas - Rua Coronel Dulcídio (przez parking Arena) - Rua Brasílio Itiberê (przez parking Arena) - Rua Madre Maria dos Anjos

Mecze:

Data Mecz Grupa
16 czerwca 2014 Flag of Iran.svg Iran - Nigeria Flag of Nigeria.svg F
20 czerwca 2014 Flag of Honduras.svg Honduras - Ekwador Flag of Ecuador.svg E
23 czerwca 2014 Flag of Spain.svg Hiszpania - Australia Flag of Australia.svg B
26 czerwca 2014 Flag of Algeria.svg Algieria - Rosja Flag of Russia.svg H
  • Estádio Major Antônio Couto Pereira – największy stadion w stanie Paraná i piąty największy stadion w Brazylii, może pomieścić 38 tys. kibiców, należy do klubu Coritiba Foot Ball Club. Był areną wydarzeń kulturalnych i koncertów, na przykład "Monsters of Rock" w 1996
  • Estádio Durival Britto e Silva – rozgrywały się na nim mecze MŚ 1950 r., należy do klubu Paraná Clube, może pomieścić 17 tys. widzów
  • Estádio João Loprete Frega – należał do nieistniejącego już klubu Clube Atlético Primavera, po jego rozwiązaniu w 1969 r. teren został sprzedany i powstały tu luksusowe osiedla mieszkaniowe

  • Linia kolejowa Kurytyba – Morretes (Paranaguá) – pociąg firmy Serra Verde Express [4] wyrusza z dworca Rodoferroviária w Kurytybie codziennie o g. 8.15, w weekendy pociąg typu litorina (o podwyższonym standardzie) odjeżdża o 9.15. Bilet w klasie turystycznej kosztuje 72 BRL w jedną stronę. Zalecane jest zajęcie miejsca po lewej stronie wagonu, ponieważ stamtąd można podziwiać najlepsze widoki. Pociąg jedzie z maksymalną prędkością 40 km/h, mija 13 otwartych tuneli i 30 mostów. Na trasie przejazdu można z bliska podziwiać unikalny las atlantycki i krajobraz gór Serra da Graciosa. Najczęściej na zdjęciach reklamujących tę trasę można zobaczyć pociąg mijający wiadukt Carvalho (Viaduto do Carvalho), jednak te zdjęcia zostały zrobione z powietrza, więc wrażenie z wagonu są nieco inne. Obecnie weekendowy kurs do Paranaguá jest zawieszony do odwołania, więc końcowym punktem wycieczki jest miasteczko Morretes, oddalone 80 km od Kurytyby. Stąd można wrócić do Kurytyby tym samym pociągiem (bilet powrotny kosztuje 50 BRL) lub autobusem linii Viação Graciosa. Liczne agencje turystyczne w Kurytybie sprzedają pakiety, zawierające przejazd litoriną do Morretes (w cenie darmowe przekąski i napoje oraz przewodnik turystyczny, opowiadający o najważniejszych mijanych punktach), obiad w jednej z restauracji w miasteczku, wizytę w sąsiedniej Antoninie oraz powrót busem do Kurytyby. Cena za pakiet to ok. 200 BRL/os.
Ilha do Mel
  • Park Stanowy Campinhos – położony w odległości 63 km od Kurytyby, dojazd drogą BR-476; czynny od środy do niedzieli w godzinach 9-16. Można tu podziwiać przede wszystkim formacje skalne i jaskinie, z najsłynniejszą Gruta dos Jesuítas
  • Ilha do Mel – wyspa położona przy wejściu do zatoki Paranaguá, na wybrzeżu stanu Paraná. Można wybrać się na wyspę i wrócić do Kurytyby tego samego dnia, choć warto zostać na wyspie przynajmniej dwa dni, żeby poznać jej atrakcje turystyczne. Z dworca Rodoferroviária w Kurytybie kilka razy dziennie odjeżdża autobus linii Viação Graciosa do Pontal do Paraná (Pontal do Sul), skąd odpływa statek na wyspę. Można też dojechać autobusem do Paranaguá, jednak przeprawa stamtąd trwa znacznie dłużej niż z Pontal do Sul.
  • Morretes – ostatni przystanek na trasie pociągu turystycznego z Kurytyby, choć można tu też dotrzeć autobusem. W miasteczku można zjeść typowe danie regionalne, barreado. Trzeba wziąć pod uwagę, że w Morretes jest znacznie cieplej niż w Kurytybie.
  • Antonina - miasteczko oddalone 16 km od Morretes, drugi największy port w stanie Paraná. Można tu obejrzeć niewielkie historyczne centrum z kolonialnymi budynkami. Kilkadziesiąt minut wystarczy, żeby zobaczyć główne atrakcje.

Praca[edytuj]

W związku z liczną imigracją z Polski, istnieje zapotrzebowanie na nauczycieli języka polskiego.

Nauka[edytuj]

Zakupy[edytuj]

W niedziele w godzinach 9-14 na placu Largo da Ordem odbywa się targ rękodzieła. Na licznych stoiskach można tu kupić wyroby lokalnych artystów, a także spróbować potraw kuchni, m.in. meksykańskiej i polskiej.

Poza tym w Kurytybie znajdują się centra handlowe: Müeller, Estação, Curitiba, Crystal, Park Barigüi, Shopping Palladium, Shopping Total, Shopping Cidade, Shopping Agua Verde, Shopping Novo Batel, Omar Shopping, Shopping Italia, Poloshop Alto da XV i Champagnat.

Zakupy można też zrobić w licznych sklepikach przy ulicy Rua das Flores.

Gastronomia[edytuj]

W Kurytybie popularne są restauracje typu comida por quilo, czynne w porze obiadowej, gdzie płaci się po nałożeniu jedzenia na talerz i zważeniu go. Napoje płatne są osobno. Cena za kilogram to 15-40 BRL. Na południu Brazylii bardzo popularne są też restauracje typu churrascaria, serwujące grillowane mięso. Niektóre z nich działają w systemie rodízio, co oznacza, że goście płacą stałą cenę i jedzą do syta. Najbardziej znana dzielnica gastronomiczna w mieście to Santa Felicidade. Lokale z wyższej półki cenowej można znaleźć w dzielnicy Batel. Tak jak w całej Brazylii, typowym drinkiem jest caipirinha na bazie wódki z trzciny cukrowej (cachaça). Trzeba pamiętać, że restauracje są otwierane dopiero wieczorem (od 18-19), w ciągu dnia można zjeść comida por quilo lub przekąski w jednym z licznych barów.

Tanio

  • Costelão do Gaucho [5] - dzielnica Hauer, specjalizuje się w żeberkach, otwarta 24/7
  • Lanchonete Montesquieu – centrum, duże i niedrogie kanapki

Średnio

  • Churrascaria Curitibana – Rebouças, specjalizuje się w różnych rodzajach mięsa

Drogo

  • Chalet Suisse [6] – Santa Felicidade, kuchnia międzynarodowa, przykładowe dania: strogonoff z krewetek (74 BRL), gulasz węgierski (58 BRL), wołowina w różnych wersjach (58-60 BRL)
  • Boulevard [7] - centrum, kuchnia włoska I francuska
  • Durski [8] - centrum, kuchnia ukraińska, w menu m.in. są placki ziemniaczane w sosie grzybowym w cenie 38 BRL oraz pierogi
  • Madalosso [9] - Santa Felicidade, kuchnia włoska

Nocleg[edytuj]

Tanio

  • Curitiba Backpackers Hostel - Rua Nilo Peçanha, łóżko w pokoju wieloosobowym od 35 BRL, pokój 2-osobowy od 90 BRL
  • Pousada Betânia - Av Monteiro Tourinho 1335, od 85 BRL za pokój 2-osobowy

Średnio

  • Hotel Nikko[10] - Barão do Rio Branco, 546, Centrum, od 150 BRL za pokój 2-osobowy
  • Hotel Lancaster[11] - Rua Voluntarios da Patria, 91, Centrum, od 170 BRL za pokój 2-osobowy

Drogo

  • Pestana Curitiba Hotel [12]- Rua Comendador Araújo 499 - Batel 80420, od 250 BRL za pokój 2-osobowy
  • Bourbon Curitiba Convention Hotel[13] - Rua Cândido Lopes – Centrum, od 500 BRL za pokój 2-osobowy
  • Radisson Hotel Curitiba[14] - Avenida Sete de Setembro, 5190, Batel, od 300 BRL za pokój 2-osobowy

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Kurytyba jest miastem relatywnie bezpiecznym, poruszając się po ulicach nie odczuwa się zagrożenia. Inaczej niż na przykład na Północnym Wschodzie, tutaj turysta z Europy nie wyróżnia się wyglądem i jest w mniejszym stopniu narażony na zaczepki.

Zalecenia bezpieczeństwa nie różnią się od innych dużych miast, czyli unikanie ciemnych i wyludnionych ulic po zmroku, pozostawienie cennych rzeczy w hotelu, zabieranie ze sobą mniejszych sum pieniędzy lub używanie kart kredytowych i debetowych.

Biedniejsze dzielnice miasta (Parolin, Cajuru, Uberaba , Campo Comprido i São Braz) nie stanowią ciekawego miejsca z punktu widzenia turystycznego, nie ma tam żadnych zabytków ani atrakcji, więc turyści się tam zwykle nie zapuszczają.

W centrum po zmroku należy uważać na handlarzy narkotyków i ich klientów. Generalnie po północy transport publiczny funkcjonuje w ograniczonym stopniu i najlepiej poruszać się taksówką. Szczególną ostrożność trzeba zachować w okolicach dworca Rodoferroviária.

Konsulat Generalny RP w Kurytybie [15] - Av. Agostinho Leão Júnior 234, Bairro Alto da Gloria, CEP: 80.030-110, Curitiba - PR Tel.: (00 55 41) 3019 4662 Faks: (00 55 41) 3019 7909 e-mail: [email protected]

Wyjazd[edytuj]