Kaplica bł. Czesława

Kaplica bł. Czesława

Default Banner.jpg

Kaplica bł. Czesława, przy Kościele św. Wojciecha we Wrocławiu, powstała w latach 1715-1730. Pochowany w niej bł. Czesław jest patronem Wrocławia od 1963r.

Kaplica bł. Czesława

Czesław Odrowąż ur. ok. roku 1175-80 w Kamieniu Śląskim (Górny Śląsk), zm. 15 lipca 1242 we Wrocławiu. Studiował prawdopodobnie w Paryżu, wstąpił do klasztoru po spotkaniu z samym św. Dominikiem. W 1225 roku wrócił do Polski, a dokładnie do Wrocławia. Został przeorem, następnie w latach 1233-36 pełnił funkcję prowincjała.

Podczas najazdów wojsk tatarskich na Wrocław (w 1241r) zorganizował obronę tego miasta podtrzymując na duchu mieszkańców. Krążą legendy jakoby poprzez swoje modlitwy wytworzył ognistą kulę (lub też słup ognia) i tym przestraszył najeźdźców. Inne źródła mówią o kolejnych cudach jakie dokonał prowincjał. Było to między innymi wskrzeszenie utopionego dziecka po 7 dniach. Po śmierci w 1242 pochowany został w kościele dominikanów pw. św. Wojciecha we Wrocławiu. Beatyfikacja została dokonana w 1713 roku. Po tym wydarzeniu w latach 1715-1730 do kościoła dobudowana została Kaplica. Fundatorami kaplicy była katolicka szlachta śląska i biskup wrocławski kardynał Franciszek Ludwik von Neuburg oraz wrocławscy dominikanie.

Kaplica jako jedyna część kościoła nie została zniszczona podczas II wojny światowej. (Pozostałe części zostały zrównana z ziemią.) W jej barokowym wnętrzu św. Czesław przedstawiony został jako błogosławiony z ognistą kulą nad głową. Dodatkowymi atrybutami w ikonografii jest krzyż misyjny, laska pielgrzyma, różaniec. Wspomnienie bł. Czesława obchodzimy 20 lipca.

Źródło[edytuj]

tekst powstał w oparciu o: