Jerozolima

Jerozolima

Default Banner.jpg

noframe
Jerozolima

Położenie Izrael
Powierzchnia 123 km²
Liczba ludności 733 300
Numer kierunkowy 02
Strona www

Jerozolima - największe miasto Izraela, stolica administracyjna Dystryktu Jerozolimy i stolica państwa Izraela (Jerozolima jest stolicą według izraelskiego prawa). Znajduje się tutaj oficjalna siedziba prezydenta, większość urzędów państwowych, sąd najwyższy, parlament i inne.

Charakterystka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Znajduje się tu port lotniczy. Do Jerozolimy najłatwiej dotrzeć lecąc samolotem do Tel Awiwu-Jafy i następnie samochodem lub autobusem pojechać do Jerozolimy. Od sierpnia 2013 roku linia lotnicza Wizzair realizuje 3 razy w tygodniu loty z Katowic do Tel Awiwu-Jafy. Bilety kosztują około 300 złotych w obie strony.

Koleją[edytuj]

Znajduje się tu stacja kolejowa.

Samochodem[edytuj]

Jerozolima jest ważnym węzłem drogowym.

Autobusem[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Warto zobaczyć[edytuj]

Najswietsze miejsca trzech wielkich religii oraz glówne atrakcje turystyczne znajduja sie na Starym Miescie. Otoczone jest ono murem pochodzacym z XVI wieku z siedmioma bramami i 34 wiezami. Wewnatrz ciasne, krete i gwarne uliczki prowadza wsród dzielnic Muzulmanskiej, Chrzescijanskiej, Zydowskiej i Ormianskiej do najwazniejszego miejsca miasta - Wzgórza Swiatynnego. Dzis wzgórze zajmuje potezny plac otoczony murem z siedmioma bramami Haram esh-Sharif. Wznosza sie na nim dwa szczególnie wazne dla muzulmanów meczety. Pierwszy to Kopula Skaly (Kubbat as-Sachra). Ten wspanialy meczet z VII wieku kryje w sobie Swieta Skale - miejsce ofiary Abrahama, z którego Mahomet mial rozpoczac Nocna Podróz. Obok znajduje sie pochodzacy z tego samego okresu Meczet al-Aksa, najwieksza swiatynia muzulmanska w Izraelu. Na plac swiatynny nie wchodza pobozni Zydzi, gdyz gdzies w jego obrebie znajdowalo sie Miejsce Najswietsze Swiatyni, do którego mial wstep tylko najwyzszy arcykaplan. Pozostaly fragment muru otaczajacego niegdys swiatynie, nazywany Sciana Placzu - Kotel Hamaaravi. Przychodza tu aby tradycyjnie oplakiwac zburzenie swiatyni przez Rzymian w 70 r.

  • Dla chrzescijan najswietszym miejscem jest Bazylika Grobu Swietego wznoszaca sie w dzielnicy chrzescijanskiej Starego Miasta.
  • Muzeum Rockefellera - jedno z najwazniejszych w Izraelu muzeów archeologicznych. Prezentuje wykopaliska od epoki kamienia po XVIII wiek. Wieksza czesc eksponatów odnosi sie do czasów biblijnych.
  • Muzeum Izraela i Sanktuarium Ksiegi - jest glównym zespolem muzealnym w kraju. Pokazuje eksponaty dotyczace historii Zydów. Osobny budynek miesci slynne zwoje z Qumran nad Morzem Martwym sprzed 2 tys. lat. Sa to najstarsze zachowane na swicie rekopisy Biblii.
  • Muzeum Krajów Biblijnych - miesci sie w poblizu Muzeum Izraela. Prezentuje eksponaty dotyczace kultury krajów, o których mówi Biblia.
  • Muzeum Sztuki Islamskiej L.A. Mayera, 2 HaPalmach St.- przedstawia kolekcje ornamentyki i zdobnictwa islamskiego, a takze bron, malowidla i bizuterie.
  • Swieta ulica chrzescijan Via Dolorosa. Wedlug tradycji to wlasnie tedy byl prowadzony Chrystus na ukrzyzowanie. Na poludnie od Starego Miasta, za brama Syjonska na górze Syjon wznosi sie Wieczernik, pomieszczenie w którym. Chrystus z apostolami spozyl ostatnia wieczerze.

Od wschodu do Starego Miasta wprowadzala zamurowana dzis Brama Zlota. To przez nia wjechal uroczyscie Chrystus do miasta. Za brama wznosi sie Góra Oliwna. Jest to kolejne swiete miejsce chrzescijan. W Ogrodzie Getsemani rosna jedne z najstarszych na swiecie drzew oliwnych. To tu, wedlug tradycji, zostal pojmany Chrystus. Na szczycie góry nastapilo wniebowstapienie Jezusa, co upamietniaja Kosciól Wniebowstapienia i znacznie starszy od niego Meczet Wniebowstapienia. Wieczorami rozciaga sie stad wspanialy widok na swiatynie Jerozolimy.

Rozrywka[edytuj]

Ze wzgledu na charakter miasta bedacego glównie celem kultu pielgrzymów trzech religii jak i znaczna spolecznosc Zydów ortodoksyjnych. Jerozolima znacznie ustepuje pod wzgledem rozrywek Tel Awiwowi. Sa tu jednak przez caly rok organizowane rózne imprezy, majace na celu urozmaicic zycie mieszkancom jak i turystom.Najwiecej wydarzen ma miejsce w maju i czerwcu gdy odbywa sie w miescie Festiwal Izralea, obejmujacy przedstawienia teatralne i koncerty oraz pokazy tanca. Oryginalne tance zydowskie mozna ogladac przez caly rok w sali widowiskowej hotelu YMCA, King David St. Róznorakie tance, równiez arabskie prezentuje sie w Miedzynarodowym Mlodziezowym Centrum Kultury, 12 Emek Refaim St. W Nowym Miescie jest takze dosc duzo klubów muzycznych. Mozna w nich posluchac koncertów m.in. rocka chasyckiego (m.in. Asafs Cafe na górze Syjon). Wielu ulicznych muzyków i sprzedawców mozna posluchac wieczorami na Ben Yehuda St. na Nowym Miescie. Warto jednak przyjsc wieczorem do Starego Miasta, by zobaczyc na Cytadeli przedstawienie swiatlo i dzwiek. Sami mieszkancy miasta najchetniej wieczory spedzaja w licznych kawiarniach i kawiarenkach.

Praca[edytuj]

Nauka[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]