Jarocin

Jarocin

Default Banner.jpg

noframe
Jarocin
Herb miasta
noframe
Położenie Wielkopolska
Powierzchnia 14,64 km²
Liczba ludności około 27 000
Numer kierunkowy 62
Strona www

Jarocin to miasto powiatowe, położone w województwie wielkopolskim na Wysoczyźnie Kaliskiej, stanowiącej część Niziny Wielkopolskiej w miejscu przecięcia się drogowych szlaków łączących Poznań z Kaliszem i Leszno z Koninem. Większości kojarzy się przede wszystkim z festiwalem. Przez to dla jednych jest to miasto wyjątkowe i niepowtarzalne, łączące się ze wspomnieniami młodzieńczych szaleństw i buntu, a dla innych to miejsce zjazdów złej i zepsutej młodzieży... Jarocin to jednak nie tylko festiwal i klimat, ale także miasto pełne zabytków i innych atrakcji.

Dojazd[edytuj]

Dworzec kolejowy

Najprościej dostać się do miasta samochodem podróżując drogą krajową nr 11 (Kołobrzeg - Bytom. Do Jarocina dojedziemy również drogą krajową nr 12 (Łęknica - Dorohusk) oraz nr 15 (Ostróda- Trzebnica). W mieście znajduję się także stacja kolejowa Ul. Dworcowa 1, tel. (062) 749-13-68 oraz dworzec autobusowy, ul. Moniuszki 46a, tel. (062) 747-28-29, nie ma więc najmniejszego problemu z dojazdem pociągiem lub autobusem. Ciekawostka to fakt, że dworzec kolejowy jest ostatnim zachowanym wielkim pruskim dworcem węzłowym na terenie Wielkopolski.

Komunikacja[edytuj]

Lokalny transport zbiorowy w Jarocinie oraz na terenie przyległych gmin jest obsługiwany przez firmę Jarocińskie Linie Autobusowe. Szczegółowy rozkład jazdy oraz trasy przejazdów znajdują się na stronie internetowej [1]. Istnieją także linie autobusowe należące do innych przewoźników, którzy oferują przejazdy do okolicznych miejscowości takich jak Ostrów Wielkopolski, Koźmin Wielkopolski, Krotoszyn i Pleszew. Jak w każdym mieście można także skorzystać z usług licznych korporacji taksówkarskich.

Warto zobaczyć[edytuj]

Kościół Św. Marcina
  • Kościół parafialny p.w. Św. Marcina - wzmiankowany już w 1257 roku, usytuowany w północno-wschodnim narożniku rynku. Wzniesiony w 1610 roku jako jednonawowy obiekt gotycki z trójkątnie zamkniętym prezbiterium. W 1677 roku od strony południowej dobudowano kaplicę Matki Boskiej Bolesnej będącej mauzoleum grobowym Radolińskich. W latach 1773-75 kościół poddano przebudowie barokowej, a od północy wzniesiono kaplicę Św. Stanisława Kostki. Wyposażenie wnętrza w stylu barokowym i wczesnoklasycystycznym. W kruchcie znajduje się tablica upamiętniająca fakt obrania Św. Marcina patronem miasta. Kompleks kościelny otoczony jest natomiast drewnianym krużgankiem z 1910 roku. W przykościelnym murze od strony rynku znajdują się tablice upamiętniające 13 poległych powstańców wielkopolskich i Kazimierza Barwickiego - działacza chórów ludowych na przełomie XIX i XX wieku.

Ratusz miejski
  • Ratusz - Podcieniowy, wzniesiony w latach 1799-1804, parokrotnie przebudowywany, ostatnio w latach 1983-89; aktualnie siedziba władz miejskich i muzeum regionalnego. Ratusz zajmuje środek rynku będącego w centrum średniowiecznego miasta, którego układ urbanistyczny czytelny jest w dzisiejszej siatce ulic. Na tym obszarze zachowało się kilkadziesiąt kamienic z przełomu XIX i XX wieku.
Pałac Radolińskich
  • Pałac Radolińskich - Wzniesiony w formach neogotyku angielskiego w latach 1847-53 przez architekta Fryderyka Augusta Stülera. Rozbudowany o skrzydła boczne w latach 1911-12 wg projektu Frietschego; do 1945 roku siedziba zniemczonej gałęzi rodu - książąt von Radolin. Obecnie mieści filie dwóch szkół wyższych i bibliotekę publiczną.
Skarbczyk i Park Miejski
  • Skarbczyk - Zlokalizowany w parku miejskim. Jest pozostałością późnośredniowiecznego zamku z XV wieku, który został wzniesiony po pożarze siedziby rycerskiej Zarembów z połowy XIII wieku (jej pozostałości odkryto w wyniku badań archeologicznych). Do schyłku XVIII wieku Skarbczyk był siedzibą kolejnych właścicieli Jarocina, potem popadł w ruinę. Już odnowiony mieścił archiwum rodowe Radolińskich i akta majątku miasta. W latach 1960-1988 znajdowało się tutaj Muzeum Regionalne, które później przeniosło swoje zbiory do gmachu Ratusza. Pod koniec 2001 roku zakończono tu gruntowne prace remontowe, a obiekt ponownie przekazano muzeum.
Ruiny Kościoła p.w. Św. Ducha
  • Ruina kościoła Szpitalnego p.w. Św. Ducha - początkowo była to drewniana świątynia, która powstała prawdopodobnie na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych XV wieku. Spełniała także funkcje szpitalne. Obiekt murowany wybudowany został około 1516 roku, w stylu gotyckim. Zachowały się mury obwodowe wraz z przyporami i ostrołukowymi otworami okiennymi. Od 1833 roku kościół pozostaje w ruinie. Opodal ruin, przy ul. Św. Ducha (nr 20) znajduje się dom Św. Józefa wzniesiony około 1900 roku, który związany jest z działalnością charytatywną kościoła.

Jarocin i okolice są bardzo atrakcyjne pod względem krajobrazowym i historycznym, dlatego też władze powiatu coraz większą uwagę przywiązują do stworzenia odpowiednich warunków czynnego wypoczynku mieszkańców i turystów przy jednoczesnej ochronie środowiska naturalnego. Przykłady ciekawych miejsc:

  • Żerkowsko-Czeszewski Park Krajobrazowy - to malowniczy obszar o powierzchni 15.640 ha położony w środkowej części Wielkopolski. Leży on w odległości ok. 12 km na północ od Jarocina i zachwyca swą urozmaiconą rzeźbą terenu z bogatymi i ciekawymi zbiorowiskami roślinnymi, zamieszkiwanymi przez rzadkie gatunki zwierząt.
  • Śmiełów - miejscowość słynąca z pałacu, w którym w latach 1831-1832 przebywał wielki, polski poeta epoki romantyzmu, Adam Mickiewicz. To właśnie tutaj urzeczony pięknem tych okolic, napisał prawdopodobnie pierwsze strofy "Pana Tadeusza". W pałacu w Śmiełowie znajduje się obecnie muzeum imienia naszego największego romantycznego wieszcza - od 1975 roku jest to Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu.
  • Witaszyce - największa wieś sołecka w Polsce, warto zobaczyć tu kościoł p.w. Św. Trójcy oraz neobarokowy pałac z 1899 roku.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Rozrywka[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Informacji turystycznej udzielają pracownicy Urzędu Miejskiego w Jarocinie. Pod nr telefonu 062 747 26 11 wew. 248 od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00 można uzyskać informacje na temat zabytków kultury i wydarzeń, które mają miejsce na terenie miasta i gminy Jarocin.