Greenwich

Greenwich

Default Banner.jpg

Dzielnica Londynu położona we wschodniej części miasta, po południowej stronie Tamizy, znajduje się na liście światowego dziedzictwa kulturalnego UNESCO. Stała się bardzo popularna m.in. dzięki królewskiemu obserwatorium astronomicznemu (przez które przechodzi południk 0 st.). Greenwich zawdzięcza także swoją popularność pięknemu Greenwich Park sąsiadującemu z obserwatorium.

Dojazd[edytuj]

Stacja kolejowa w Greenwich

Znajduje się tu kilka stacji kolejowych oraz dobrze rozwinięta sieć autobusowa. Przez dzielnice przebiega takze linia Docklands Light Railway (DLR) Ze stacji kolejowej GREENWICH odjezdzaja pociagi do London Bridge, Cannon Street oraz miejscowosci polozonych na poludniowym wschodzie. Wiecej informacji o stacji znajdziemy tutaj [1]

Atrakcje[edytuj]

  • Emirates Air Lane cable car - to kolejka linowa spinająca dwa sąsiednie brzegi Tamizy we wschodnim Londynie. Z przeprawy korzystają zarówno turyści, jak i mieszkańcy "dojeżdżający" do pracy. Podróż zapewnia wspaniałe widoki - doskonale widoczna jest dolina rzeki, O2 Arena, lotniska City Airport i przęsła zapory na Tamizie, a w tle obiekty ze ścisłego centrum m.in. London Eye, czy drapacz chmur The Shard. Warta 60 milionów funtów inwestycja została sfinansowana przez linie lotnicze Emirates, Unię Europejską oraz miejskie towarzystwo Transport for London, które obecnie zarządza kolejką. Budowę rozpoczęto w sierpniu 2011 roku, a pierwsze wagoniki wyruszyły w trasę 28 czerwca 2012 - na miesiąc przed Igrzyskami Olimpijskimi.
  • Greenwich Park i Królewskie obserwatorium astronomiczne [2] - zostało zbudowane w XVII wieku i służyło głównie do wykonywania pomiarów astrometrycznych przydatnych w żegludze. Dziś to tylko muzeum i atrakcja turystyczna, gdyż ze względu na duże zanieczyszczenie powietrza nie prowadzi się tu obserwacji astronomicznych. Jest ono malowniczo położone na wzgórzu w Greenwich Park po południowej stronie Tamizy i słynie głównie z tego, że przechodzi przez nie południk zerowy (południk Greenwich). Muzeum jest czynne od poniedziałku do niedzieli w godzinach od 10.00 do 17.00 (ostatnie wejscie 16.30). W pobliżu obserwatorium znajduje się laserowe Planetarium Petera Harrisona ( Peter Harrison Planetarium), gdzie można obejrzeć ciekawy kosmiczny spektakl. Najlepiej dotrzeć tu kolejką DLR wysiadając na stacji Cutty Sark lub Greenwich.
  • Cutty Sark - [3] Zbudowany w 1869 roku jest jednym z najbardziej znanych żaglowców na świecie. Służył głównie do przewozu herbaty z Chin do Anglii. Po pożarze w 2007 roku został ponownie otwarty dla zwiedzających. Był to najszybszy i największy statek w tamtych czasach i do dnia dzisiejszego robi duże wrażenie.
  • Muzeum Morskie - National Maritime Museum [4]; jest jednym z największych obiektów tego typu na świecie i najważniejszym muzeum o tej tematyce w Zjednoczonym Królestwie. W Muzeum Morskim mieści się największa na świecie kolekcja przedmiotów odnoszących się do historii Wielkiej Brytanii na morzu. Wśród około 2 milionów eksponatów znajdziemy historyczne mapy, plany, manuskrypty, modele statków, przyrządy astronomiczne, instrumenty nawigacyjne oraz dzieła malarstwa marynistycznego i portrety znanych osobistości, związanych z brytyjską marynarką.
  • Tunel pieszy w Greenwich - Greenwich Foot Tunnel; został otwarty 4 sierpnia 1902 roku i jest wygodnym połączeniem pomiędzy centrum Greenwich po stronie południowej (wejście położone jest blisko słynnego XIX wiecznego klipera herbacianego Cutty Sark) a Island Gardens po stronie północnej, parkiem położonym na południowym końcu Isle of Dogs. Szyby wejściowe po obu stronach Tamizy zostały przykryte szklanymi kopułami, a w ich wnętrzu znalazły się windy (zainstalowane w roku 1904, zmodernizowane w 1992) i spiralne klatki schodowe dające pieszym dojście do spadzistego, wyłożonego kafelkami tunelu. Sam tunel, wykonany z lanego żelaza miał 370,2 m długości, 3 m średnicy i położony był 15,2 m pod wodą. Dzięki głębokiemu położeniu w tunelu jest chłodno nawet podczas upalnych dni. Tunel pod Tamizą uznawany jest za drogę publiczną, przez co otwarty jest 24 godziny na dobę. Windy są natomiast czynne tylko w godzinach 7:00-19:00 od poniedziałku do soboty, 10:00-17:30 w niedziele, a w czasie pierwszego i drugiego dnia świąt Bożego Narodzenia nie działają w ogóle. Rowerzyści podczas korzystania z tunelu muszą zsiąść z roweru.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Restauracje[edytuj]

Włoskie specjały z widokiem na Tamizę
Pizza wegańska to jedna ze specjalności lokalu
  • Zizzi Greenwich Restaurant [5] - restauracja położona nad brzegiem Tamizy, tuż obok zabytkowego klipera herbacianego - Cutty Sark. Ideą lokalu jest serwowanie doskonałych, świeżych posiłków, przygotowywanych dokładnie według włoskich, oryginalnych receptur. Co trzy miesiące zostają wprowadzane nowe dania do karty - często zmieniane według aktualnych trendów. Zizzi może pochwalić się pionierskimi osiągnięciami -np jako pierwsza restauracja w Wielkiej Brytanii miała w swojej ofercie wegański ser. Kolejna specjalność lokalu to "smoky chili dough" (specjalne ciasto, pieczone na bazie pikantnej papryki chili) oraz zapiekany kozi ser z truflami i miodem. Unit W2, Greenwich Promenade (Pier) Cutty Sark Gardens, LONDON SE10 9HT; tel. 0203 5819819. Godziny otwarcia - 11:30-23:00 (PON-SOB), 11:30-22:30 (NIE)
Irlandzkie śniadania to specjalność lokalu
Przytulne wnętrza w Maggie's Cafe & Restaurant
  • Maggie's Cafe and Restaurant [6] - fantastyczne miejsce, gdzie można zjeść dania kuchni irlandzkiej i nie tylko. Ideą lokalu jest serwowanie świeżych posiłków w przystępnych cenach. Lokal jest prowadzony od 1983 roku przez przemiłych Irlandczyków (tradycja kontynuowana teraz przez synów). W ofercie znajdziemy szeroki wybór dań mięsnych i rybnych z grilla, a także rozmaite burgery i steki. Warto spróbować także doskonałych deserów i pysznej świeżo parzonej kawy. W godzinach porannych można także zjeść typowy "English breakfast", kreowany według własnych preferencji - do wyboru mamy ponad 20 różnych składników. 320-322 Lewisham Rd, London SE13 7PA; tel. 020 8244 0339. Godziny otwarcia - 7-20 (PON-PT), 7- 14 (SOB).

Puby i rozrywka[edytuj]

Napoje i menu w lokalu Belushi's
Doskonałe miejsce dla miłośników sportu i zabawy
  • Belushi's Greenwich [7] - pub z sieci działających w całej Europie. Doskonałe miejsce dla miłośników sportu - wiele ekranów i telewizorów gdzie transmitowane są główne wydarzenia sportowe z całego świata (mecze piłki nożnej, koszykówki, sportów amerykańskich, formuły I itp.). Istnieje również możliwość wyboru wydarzenia oraz kanału sportowego, gdzie jest ono transmitowane. W lokalu znajduje się także automaty do gry, stół bilardowy oraz do gry w rzutki. W każdy weekend odbywają się imprezy taneczne - gdzie przy muzyce DJ-a można potańczyć, pośpiewać przy karaoke albo uczestniczyć w konkursach. W barze serwowane są liczne napoje, soki i alkohole (drinki, piwa butelkowane oraz lane, cidery, wina, whisky) - mamy także wiele ofert specjalnych i promocji. Specjalnością lokalu jest kuchnia amerykańska - rozmaite burgery oraz wrapy, hot dogi, grillowane mięsa, kurczaki, frytki, nachosy, fish and chips oraz panierowane krewetki i kalmary. Istnieje oczywiście możliwość rezerwacji miejsc i organizacji prywatnego przyjęcia.

KONTAKT - 189 Greenwich High Road, Greenwich, London, SE10 8JA ; tel. 0208 858 3591

Przytulne wnętrze kawiarni Velo
Warsztat rowerowy w kawiarni Velo
  • London Velo [8] to unikalna kawiarnia połączona z serwisem rowerowym. Specjalnością lokalu jest niepowtarzalna kawa - najwyższej jakości z wyselekcjonowanych ziaren pochodzących z Gwatemali i Brazylii. Na miejscu znajduje się także mechanik rowerowy, który wyreguluje nasz sprzęt, wymieni ogumienie lub wykona generalny przegląd i naprawi wszystkie usterki. Istnieje również możliwość zakupu akcesoriów rowerowych, czapeczek, koszulek itp. Duży wybór zimnych i ciepłych przekąsek - sandwicze, bagietki, kanapki, lunche i śniadania. Szeroki asortyment napojów alkoholowych - whisky, rum, wino, piwo. Interesująca jest także możliwość uczestnictwa w specjalistycznym kursie na baristę oraz mechanika rowerowego. Sieć WIFI dostępna w lokalu - przytulny ogród gdzie można przebywać podczas ciepłych, słonecznych dni.

KONTAKT - 18 Deptford High St, London SE8 4AF; tel. 02086 911500

  • The Amersham Arms [9] to niezwykle interesujący pub z muzyką na żywo. W lokalu bardzo często odbywają się imprezy cykliczne - koncerty, występy DJ-ów, piosenkarzy, muzyków, filmowców oraz poetów. W poniedziałki natomiast mamy Happy Mondays - komediowe show z kabaretami stand-up.

KONTAKT - 388 New Cross Road, London SE14 6TY; tel. 02084 691499

Noclegi[edytuj]