Florencja

Florencja

Default Banner.jpg

noframe
Florencja
Herb miasta
noframe
noframe
Położenie Toskania
Powierzchnia 102 km²
Liczba ludności 352 227
Numer kierunkowy 055
Strona www

Florencja (wł. Firenze) - - miasto we Włoszech, stolica Toskanii, powszechnie uznawane za miejsce narodzin Renesansu w Italii.

Dzielnice miasta[edytuj]

Centrum[edytuj]

Historia[edytuj]

Uznaje się, iż Florencja została założona przez Juliusza Cezara w 59 r. p.n.e. jako kolonia dla byłych żołnierzy. Nazwana Florentia (Kwitnąca), zbudowana na wzór obozu wojskowego, z dwoma głównymi ulicami (cardo o przebiegu północ-południe i decumanus wschód-zachód) krzyżującymi się w miejscu obecnego Piazza della Repubblica. W tym miejscu było niegdyś forum.

Dzięki dobremu położeniu miasto rozwijało się, przeobrażając się w centrum handlowe regionu, by w III w. stać się stolicą prowincji. Potem Florencja, jak cały region przeżyła kilka wieków najazdów i wojen. Od około roku 1000 miasto ponownie zaczęło się rozwijać. Pod rządami Hrabiny Matyldy Toskańskiej w latach 1069-1115 Florencja stała się wiodącym miastem Toskanii.

W 1293 r. ustanowiono konstytucję Ordynację Sprawiedliwości, która zapewniała kadencyjność i obieralność władzy, sprawowanej przez 9-cio osobową Signorię. Przez kolejne stulecia dynamicznego rozwoju, Florencja jako centrum bankowości i handlu międzynarodowego odgrywała ogromną rolę w Europie. Lokalnie podporządkowano okoliczne ośrodki Pizę, Sienę, Pistoię, Arezzo.

W poł. XIV w. licząca ok. 90.000 mieszkańców metropolia była jedną z największych w Europie. Jednak Czarna Śmierć, czyli epidemia dżumy w 1348 r. zmniejszyła liczbę obywateli miasta o połowę...

Druga połowa XIV w. przez bankructwa kilku bogatych rodzin i zarazę to ciężkie czasy dla miasta. W XV w. na scenie pojawia się Cosimo de’ Medici (Starszy) bogaty bankier (także papieża), który dzięki ogromnym wpływom zdobywa władzę. Władzę rzeczywistą, władzy formalnej – oficjalnego stanowiska nie chciał przyjąć. Niesamowite bogactwo pozwalało mu budować piękne pałace, sponsorować kościoły, objąć mecenatem artystów. Również jego syn Piero, a zwłaszcza wnuk Lorenzo (zwany il Magnifico - Wspaniały) byli wielkimi mecenasami sztuki. De Medici byli zleceniodawcami wielu prac Michała Anioła, Leonarda da Vinci, czy Botticellego. Walnie przyczynili się do rozkwitu Renesansu.

Krótko po śmierci Lorenzo i po ataku Francji, do Florencji powróciła na chwilę republika. Po powrocie w 1512 r. Medicich do władzy, sprawowali ją jako dziedziczni książęta Florencji (od 1537 r.) i Wielcy Książęta Toskanii (od 1569 r.). Pogoń rządzących za władzą na początku XV w. znalazła swój opis w traktacie Książę Niccolò Machiavellego.

Ród Medyceuszy wymarł w 1737 r. i władze przejęli Habsburgowie, Florencja znalazła się pod wpływem Austrii, z przerwą w czasie wojen napoleońskich. Leopold II Habsburg abdykował w 1859 r. na rzecz Wiktora Emmanuela, pierwszego króla Włoch. Florencja przystąpiła do nowego Królestwa Włoch i była jego stolicą w latach 1865–70.

Florentyńczycy chcieli szybko wkroczyć w nowe czasy budując szerokie ulice, wielkie place, nowe domy, niestety niszcząc przy tym wiele średniowiecznych zabytków miasta...

Zabytki kultury i sztuki nie były niszczone tylko przez ludzi. Także natura odegrała swoją rolę – Arno kilkakrotnie w czasie wielkich powodzi niszczyło mosty, ale najgorsza była powódź z 1966 r. kiedy wody rzeki zalały miasto niosąc prawdziwe spustoszenie.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Lotnisko Amerigo Vespucci znajduje się około 15 minut jazdy od centrum. Dojazd taksówką z lotniska kosztuje €25 a bilet na autobus łączący lotnisko z głównymi stacjami autobusową i kolejową €4.50 (w jedną stronę. Bilet można kupić bezpośrednio u kierowcy. Rozkład jazdy autobusu

Tanie linie latają do położonego 80 km od Florencji lotniska Galileo Galilei w Pizie. Stamtąd do Florencji można dostać się autobusem Terravision (bilet w cenie €10 w jedną stronę, €16 powrotny, czas podróży 1h10m) [12] albo pociągiem, niekiedy z przesiadką na stacji Pisa Centrale (około 1h 15m)

Pociągiem[edytuj]

Można bez problemu dojechać z większości większych miast we Włoszech, jak również z Monachium i Wiednia. Głowna stacja kolejowa, znajdująca się 10 minut spacerem od starego miasta to Firenze Santa Maria Novella (na biletach często jako Firenze SMN).

Samochodem[edytuj]

Florencja jest ważnym węzłem drogowym. Krzyżują się tu autostrady A1 Mediolan-Rzym, A11 do Pizy.

Komunikacja[edytuj]

Za komunikacje miejską we Florencji odpowiadają autobusy. Obsługuje je firma ATAF. Listę tras możemy sprawdzić na oficjalnej stronie pod tym adresem [13]. Pojedyncze bilety kosztują 1,20€ i są ważne przez 90 minut. Jeśli planujemy podróżować częściej możemy zakupić bilet dobowy za 5€, bilet 3 dniowy za 12€ lub bilet tygodniowy za 18€. Do autobusu wchodzimy przodem i kasujemy bilet, lub przykładamy kartę czasową. Możliwy jest zakup biletu u kierowcy, musimy mieć jednak odliczoną kwotę. Bilety zakupione u kierowcy kosztują 2€.

Warto zobaczyć[edytuj]

Panorama miasta z Katedrą Santa Maria del Fiore
  • Katedra Santa Maria del Fiore - to zabytek numer jeden w mieście, największy florencki kościół z wielką kopułą, największą zbudowaną z cegły na całym świecie. Od wieków stanowi najbardziej rozpoznawalny symbol miasta i powód do dumy dla jego mieszkańców. Budowa tego monumentalnego gmachu trwała około 600 lat. Zaczęła się w 1296 roku pod kierownictwem rzeźbiarza i architekta Arnoldo di Cambio. Co prawda Katedrę Santa Maria del Fiore konsekrowano w 1436 roku (czyli po 140 latach), ale prace wykończeniowe trwały jeszcze długo potem, np. neogotycka fasada budynku powstała dopiero w XIX wieku. Jedyna możliwość, żeby zobaczyć niesamowity widok z kopuły katedry, to wspięcie się po 463 stopniach schodów. Warto jednak podjąć ten trud, ponieważ panorama Florencji, jaka się stąd rozlega wprost zapiera dech. Podczas "wspinaczki" można też podziwiać genialne freski zdobiące sklepienie katedry, m.in. "Sąd Ostateczny" Giorgia Vasariego.

Ponte Vecchio[edytuj]

Najstarszy, powstały w XIV wieku most florencki.

Basilica di Santa Croce[edytuj]

Bazylika Mniejsza ulokowana na Piazza di Santa Croce, wzniesiona od końca XIII do połowy XV wieku. Ta trójnawowa konstrukcja pięknie zdobiona wewnątrz rozmaitymi freskami jest miejscem spoczynku wielu wybitnych włoskich twórców, wśród których wskazać należy Michała Anioła, Galileusza, Niccola Machiavellego czy Dantego Alighieri (cenotaf)

Palazzo Vecchio[edytuj]

XIV - wieczny pałac zaprojektowany przez Arnolfo di Cambio znajdujący się przy Piazza della Signora. Zaprojektowany na planie kwadratu budynek, z wysoką, charakterystyczną wieżą pełnił w przeszłości rolę siedziby Republiki Florenckiej, a później ratusza. Przed budynkiem podziwiać można kopię słynnej rzeźby "Dawid" autorstwa Michała Anioła oraz fontannę Neptuna. Nieopodal również inne znane rzeźby m.in. "Perseusz z głową meduzy"

Muzea i galerie[edytuj]

  • Galeria Ufizzi [14] - Florencka galeria sztuki zawierająca dzieła m.in. takich artystów jak Leonardo da Vinci, Rafael, Michał Anioł, Tycjan, Carvaggio ("Bachus") czy Botticelli ("Narodziny Wenus")

Rozrywka[edytuj]

Wydarzenia[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Sklepiki w mieście[edytuj]

Centra handlowe[edytuj]

Jedzenie[edytuj]

Restauracje[edytuj]

Bary[edytuj]

Puby[edytuj]

Kawiarnie[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Agritourism[edytuj]

  • Wybierz nocleg i śniadanie, rezydencji, pałaców, agritourism Toskana na wakacje we Włoszech.

Bed & Breakfast[edytuj]

Six apartments within 5 minutes drive from the A1 highway It is only 3 Km from Florence historical city centre; nearest shopping centre is one km. http://www.frantoiodellegrazie.it

  • Apartamenty Florencja, Via della Scala, 32 oferuje w pełni wyposażone apartamenty w najlepszych dzielnicach w mieście Florencja. Idealne dla rodzin i grup znajomych, +390553980522 (), [3].  edit

Motele[edytuj]

Media:Przyklad.ogg===Hotele===

  • Hotel Paterno, Via di Paterno 2393 Vaglia (Florencja), +39 055 407930 (, fax: +39 055 407930), [5].  edit

Hotel restaurant Paterno (Vaglia) family run, surrounded by greenery in Mugello near Florence. Private parking, privacy, cheap rates.

  • Hotel Golf, Viale F.lli Rosselli, 56 - 50123 Florencja, +39 055.281818 (, fax: +39 055.268432), [7].  edit
  • Park Palace Hotel, Piazzale Galileo, 5 - 50125 Florence, +39 055.222431 (, fax: +39 055.220517), [9].  edit
  • Hotel Alessandra, Borgo SS. Apostoli, 17 - 50125 Florence, +39 055.283438 (, fax: +39 055.210619), [10].  edit

Hotel Montreal, Via della Scala, 43, +39 055 2382331 (, fax: +39 055 287491), [11]. .  edit

Hostele[edytuj]

Przewodniki[edytuj]

Konsulaty[edytuj]

W okolicy[edytuj]