Filipiny

Filipiny

Default Banner.jpg

Baguio mountains at Mines View Park.JPG
Położenie
LocationPhilippines.png
Flaga
Rp-flag.png
Quick Facts
Stolica Manila
Ustrój polityczny republika
Waluta peso filipińskie
Powierzchnia 300 000
Ludność 92 681 000
Język tgalog, angielski
Religia katolicyzm
numer kierunkowy +63
Domena internetowa .ph
Strefa czasowa UTC +8

Filipiny - państwo w południowo-wschodniej Azji, położone na archipelagu na Oceanie Spokojnym.

Geografia[edytuj]

Klimat[edytuj]

Klimat równikowy wilgotny.

Historia[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Przed wyjazdem[edytuj]

Dobrze jest zaopatrzyć się pewną ilość dolarów amerykańskich [USD] oraz kartę VISA lub MASTERCARD dzięki którym możemy zaopatrzyć się w miejscową walutę w każdym bankomacie (bez względu na oryginalną walutę naszej karty płatniczej) co może być bardzo pomocne. Zasadniczo wszystkie potrzebne rzeczy można kupić na miejscu. Korzystnym jest wykupienie międzynarodowego ubezpieczenia medycznego (np. Planeta Młodych lub podobne).

Wiza[edytuj]

Pobyt Polaków na Filipinach do 30 dni nie wymaga wizy wjazdowej - wystarczy okazać na lotnisku, po przylocie, bilet powrotny lub bilet poświadczający późniejsze kontynuowanie podróży (czyt. bilet do dowolnego innego kraju).

W ambasadzie w Warszawie można otrzymać wizę zezwalająca na pobyt do 59 dni na terenie Filipin. Wersja z jednorazowym wjazdem kosztuje 90 zł (styczeń 2013), a z wielokrotnym (multiple) dwa razy tyle (180 zł). Na wizę czeka się dwa dni robocze. Istnieje możliwość odebrania paszportu z wiza przez inną osobę pod warunkiem załączenia pisma z własnym podpisem i kserokopia dowodu osobistego. Aby uzyskać wizę dłuższą niż na 21 dni należy złożyć stosowny wniosek dostępny w ambasadzie. Wymagane jest jedno zdjęcie oraz wydrukowane potwierdzenie podróży (itinerary). Jest to wymóg do otrzymania wizy, dlatego warto wziąć ze sobą, aby nie mieć problemów. Potrzebne są dokumenty potwierdzające lot do i z powrotem. Oprócz tego oczywiście paszport, który musi być ważny minimum 6 miesięcy, uwzględniając datę powrotu.

Komunikacja w ambasadzie jest w języku angielskim. Na miejsc jesteśmy zachęcani do skorzystania z darmowych broszur, map i opisów atrakcji turystycznych. Są to dostępne za darmo mini-przewodniki z mapami.

Na Filipinach w biurach imigracyjnych (dostępnych w dużych i średnich miastach) można z łatwością przedłużyć wizę łącznie aż do 3 lat. Pierwsze przedłużenie (koszt około 3500 PHP w 2019 roku) jest na 3 miesiące, kolejne przedłużenia są na okresy 4 miesięcy (koszt około 1500 PHP każde). Po 3 latach wystarczy na 1 dzień opuścić Filipiny i powrócić ponownie, aby rozpocząć nowy 3-letni okres. W przypadku zawarcia związku małżeńskiego z obywatelem/obywatelką Filipin, przysługuje automatycznie prawo stałego pobytu, a po 5 latach można starać się o obywatelstwo filipińskie.

Waluta[edytuj]

W Polsce praktycznie niemożliwe jest zaopatrzenie się w filipińskie peso [PHP] ponieważ polskie instytucje finansowe (banki, kantory) nie prowadzą obrotu tą walutą. Sporadycznie mogą pojawić się w internecie prywatne ogłoszenia kupna-sprzedaży peso filipińskiego w Polsce. Na terenie Filipin można skorzystać z dość licznych bankomatów (to najprostsza, a często i najkorzystniejsza opcja) lub wymienić obcą walutę w miejscowych kantorach; lepiej jednak nie robić tego w miejscach takich jak lotniska, duże dworce lub w innych miejscach obleganych przez turystów ze względu na niekorzystne dla klientów kursy wymiany walut.

Często kurs przeliczenia waluty karty płatniczej (np. naszych [PLN]) podczas wypłaty peso [PHP] z filipińskich bankomatów jest korzystniejszy niż podczas wymiany waluty obcej w kantorach. Sprzedaż polskiej gotówki [PLN] na Filipinach jest praktycznie niemożliwa. W mniejszych miastach może być problem nawet ze sprzedażą Euro [EUR]. Najlepiej zaopatrzyć się w dolary amerykańskie [USD] lub malezyjski ringgit - dostępny w Polsce. Notabene najbardziej uniwersalną walutą międzynarodową - w tym na Filipinach - (możliwą do sprzedaży w każdym kraju) są dolary amerykańskie [USD]. W filipińskich kantorach są często długie kolejki, zaś podczas wymiany waluty należy okazać dowód tożsamości. W większych sklepach można płacić kartami płatniczymi VISA i MASTERCARD.

Dnia 6.12.2019 kurs PLN do PHP: 1 PLN = 13,2 PHP

Dojazd[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Dojazd samochodem jest możliwy jedynie promami, ze względu na wyspiarskie usytuowanie kraju.

Samolotem[edytuj]

Największymi międzynarodowymi portami lotniczymi są Manila (kod MNL) oraz Cebu (kod CEB). Do Cebu latają w miarę niedrogie i wygodne emirackie linie lotnicze (EMIRATES, loty Warszawa-Dubaj, Dubaj-Cebu). Ewentualnie można poszukać tanich połączeń z Polski do Kuala Lumpur (Malezja) lub Bangkoku, a stamtąd polecieć tanim lotem AirAsia do Clark, zaledwie 140 km od Manili z dogodnymi połączeniami autobusowymi. Warto sprawdzić inne opcje AirAsia, gdyż lata do głównych turystycznych portów w najważniejszych częściach Filipin. Między wyspami filipińskimi można latać w miarę niedrogo i komfortowo m.in. niedużymi samolotami Air Pacific.

Statkiem[edytuj]

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

  • Cmentarz Północny w Manili- Cmentarz Północny to obszar 3 km, a mieszkańców tam jest podobno 1000, ale nieoficjalnie 3 razy tyle. Żyją i mieszkają w grobowcach dbając o ich wygląd . Aby zobaczyć cmentarz i żyjących tam ludzi trzeba uzyskać zgodę policji której posterunek znajduje się na terytorium cmentarza .

Komunikacja[edytuj]

W licznych przydomowych sklepikach bez problemu można kupić (za filipińskie peso) karty SIMM oraz doładowania do nich. Internet w sieciach komórkowych jest stosunkowo wolny lecz stabilny. W 2019 roku najtańszą ofertę dostępu do internetu przez GSM miała firma TNT.

Język[edytuj]

Językiem urzędowym jest angielski i tagalog (język tagalog jest nazywany również językiem filipińskim). Język tagalog jest najpopularniejszym językiem w środkach masowego przekazu. Osoby starsze oraz mniej wykształcone mogą nie komunikować się w języku angielskim. M.in. na wyspie Mindanao (druga co do wielkości wyspa Filipin) nauczany w szkołach oraz popularnie używany jest język Visaya. M.in. na wyspie Cebu popularnie używany jest język Cebuano.

Zakupy[edytuj]

Zasadniczo w sklepach filipińskich można płacić wyłącznie przy pomocy peso filipińskich [PHP]. Liczne są maleńki przydomowe sklepiki, w których można kupić artykuły pierwszej potrzeby (spożywcze, higieniczne) a nawet benzynę w butelkach. Kartami płatniczymi można płacić jedynie w większych marketach.

Gastronomia[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Obszar Metro Manila zaliczany jest do najniebezpieczniejszych. Grasują tam liczne bandy i gangi. na południowym wschodzie wyspy Mindanao niebezpieczeństwo stanowią terroryści islamscy. W tej części Filipin możliwe są porwania obcokrajowców dla okupu. Należy uważać na kieszonkowców i chronić bagaż. Często można spotkać żebrzące osoby, w tym również żebrzące dzieci.

Zdrowie[edytuj]

Należy chronić się przed owadami roznoszącymi choroby tropikalne takie jak malaria lub denga. Wałęsające się psy z rzadka mogą przenosić wściekliznę. Możliwe poparzenia słoneczne.

Kontakt[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne akredytowane na Filipinach[edytuj]

Państwo obsługiwane przez Ambasadę RP w Kuala Lumpur, Malezja.

Konsulat Honorowy RP w Manili 
Konsul honorowy - Pan Fernando V. Lising (język angielski)
Adres: UPI Building 1, One Fort Santiago, Sta. Clara Str., Intramuros, Manila  
Telefony: (00-63) 2-527-74-91,  (00-63) 2-527-15-82-24,  (00-63) 2-527-1582  Fax: (00-63) 2-527-16-03
Strona internetowa: http://www.poland.ph
E-mail: [email protected]
Godziny otwarcia: poniedziałek - piątek, godz. 09.00-16.00

Konsulat Honorowy RP w Cebu
Konsul honorowy - Pani Caramel Durano (język angielski) 
Adres:  Rm. 102 Advent Business Center. Acacia St., Lahug, Cebu City
Telefony: (00-63) 32-233-6808, (00-63) 917-630-1324   Fax : (00-63) 32-231-5242
E-mail: [email protected]

Konsulat Honorowy RP w General Santos City
Konsul honorowy - Pani Consul Custodio (język angielski)
Adres: Manila Teachers's Building, Naranjita Street, Barangay Dadiangas South 
Telefon: (00-63) 83-302-1257 
E-mail: [email protected]

Ambasada Filipin w Polsce
ul. Lentza 11
02-956 Warszawa 
godziny otwarcia: 09.00-12.00, 13.00-17.00 od poniedziałku do piątku
tel. (22) 490-20-25
e-mail: [email protected]