Drawski Park Krajobrazowy

Drawski Park Krajobrazowy

Default Banner.jpg

Charakterystyka[edytuj]

Jezioro Drawsko w letniej scenerii

Drawski Park Krajobrazowy położony jest we wschodniej części województwa zachodniopomorskiego, na Pojezierzu Drawskim. Obszar parku charakteryzuje się rzeźbą młodoglacjalną – morenami, jarami, małymi rzekami oraz licznymi jeziorami, które są największą atrakcją tego terenu. W Drawskim Parku Krajobrazowym wyznaczono siedem rezerwatów przyrody, w których ochronie podlegają m.in. jezioro lobeliowe (rezerwat „Jezioro Czarnówek”), lęgowiska ptaków wodnych i błotnych, torfowiska z ostojami rzadkich mchów oraz najatrakcyjniejszy krajobrazowo górny bieg rzeki Drawy z jeziorami otoczonymi przez pagórki, porośnięte lasem bukowym (rezerwat „Dolina Pięciu Jezior”). Flora i fauna parku są bardzo bogate; występują tu liczne gatunki chronione, m.in. wiciokrzew pomorski, lilia złotogłów oraz bielik, kania ruda i orlik krzykliwy.

Jeziora[edytuj]

Kormorany nad jeziorem Drawsko

Wielką atrakcją Parku są jeziora. W granicach DPK zlokalizowanych jest ich 47, zaś w otulinie 30. Największym spośród nich i drugim co do głębokości w Polsce, jest jezioro Drawsko (powierzchnia 1871 ha, maksymalna głębokość 79,7 m.). Swój nietypowy kształt jezioro zawdzięcza działalności lodowca, który kształtował całe Pojezierze Drawskie. Wieloramienny kształt i znaczna głębokość jeziora spowodowane zostało tym, że przed wiekami właśnie tu zbiegło się kilka rynien lodowca i nastąpiła silna erozja polodowcowa (subglacjacja).Na jeziorze występuje pięć ogromnych zatok: Henrykowska, Rękawicka, Czaplinecka, Kluczewska i Rzepowska i siedem wysp. Wśród nich piąta co do wielkości wyspa śródlądowa w Polsce – Bielawa. Brzegi leżącego 128 m n.p.m. jeziora są wyjątkowo urozmaicone, od podmokłych, bagiennych w okolicach Starego Drawska, do stromych i wypiętrzonych kilkadzisiąt metrów nad poziom wody w okolicach Warniłęgu, skąd roztacza się malownicza panorama. Czyste wody jeziora, przepływająca przez nie rzeka Drawa (od j. Drawsko zaczyna się blisko dwustukilometrowy, kończący się w okolicach Krzyża szlak kajakowy im. Karola Wojtyły) i urozmaicony kształt dna przesądzają o tym, że Drawsko to raj dla wędkarzy. To właśnie tu złowiono legendarnego już 28 – kilogramowego szczupaka.

Do większych jezior Parku należą także: Siecino, Komorze, Wilczkowo, Żerdno i Krosino. Najbardziej cennymi pod względem przyrodniczym są jeziora lobeliowe, charakteryzujące się występowaniem reliktowej roślinności i bardzo czystymi wodami. Należą do nich: Czarnówek, Kapka i Leśniówek.

Flora i fauna[edytuj]

Łabędzie na jeziorze Żerdno

Park odznacza się także bogactwem szaty roślinnej i świata zwierzęcego. W jego florze spotyka się gatunki charakterystyczne dla roślinności atlantyckiej, arktycznej, borealnej, górskiej i południowej. Stwierdzono występowanie ponad 40 gatunków objętych ochroną prawną, m. in.: wawrzynka wilczełyko, rosiczki okrągłolistnej, pośredniej i długolistnej, storczyka plamistego, krwistego, szerokolistnego i Traunsteinera, paprotki zwyczajnej, wiciokrzewu pomorskiego, lilii złotogłów i kopytnika pospolitego. Duże zróżnicowanie biotopów Parku stwarza dogodne warunki dla wielu gatunków zwierząt. W jeziorach i rzekach występuje przeszło 30 gatunków ryb. Obszary wodne i przywodne sprzyjają bytowaniu i gnieżdżeniu się wielu gatunków ptaków, szczególnie wodno-błotnych. Spotyka się tu często: łabędzie, perkozy, kaczki, żurawie, czaple i kormorany. Rozległe kompleksy leśne są ostoją dla ptaków drapieżnych, m. in. bielika, kani rudej i orlika krzykliwego. Spośród ssaków, na terenie DPK licznie występuje bóbr.

Warto zobaczyć:[edytuj]

Ruiny zamku drahimskiego z XIV wieku
  • Drawski Parku Krajobrazowy wraz z otuliną posiada bogatą historię oraz wysokie wartości kulturowe. Obszar DPK ze względu na obfitość wód i lasów, od zarania dziejów zawsze były atrakcyjnym terenem osiedleńczym. Najstarsze ślady pobytu człowieka w Parku pochodzą z paleolitu i mezolitu. Ślady najwcześniejszego osadnictwa zachowały się w postaci grodzisk. Najlepiej czytelne pozostały do naszych czasów grodziska wczesnośredniowieczne w: Popielewie, Brzękowicach, Starym Koprzywnie, miejscowości Połczyńska, Sikorach, Starym Drawsku, na półwyspie jeziora Komorze, w rejonie wsi Piaseczno oraz gródek stożkowaty przy północnym skraju jeziora Prosino. Spośród zabytków archeologicznych na szczególną uwagę zasługuje wpisane do rejestru zabytków cmentarzysko szkieletowe w rejonie wsi Gronowo.
  • Ruiny zamku w Starym Drawsku znajdują się one w odległości 7 km na północ od Czaplinka, przy szosie do Połczyna Zdroju, na przesmyku miedzy jeziorami Drawsko i Żerdno. Stare Drawsko posiada długą i ciekawą historię. Już w VII wieku na miejscu obecnych ruin zamku znajdował się gród otoczony wałami drewniano -ziemnymi. Pierwotna nazwa miejscowości brzmiała Drahim. W końcu XIII wieku osada znalazła się w rękach joannitów. W 1366 roku Joannici sprzedali dobra i wraz z nimi wzniesiony wcześniej zamek w Drahimiu Kazimierzowi Wielkiemu. Wówczas zamek drahimski stał się siedzibą polskiego starostwa, najdalej na rubieży brandenbursko - pomorskiej wysuniętej polskiej placówki administracyjno - wojskowej. Zamek poważnie rozbudowany został za czasów Władysława Jagiełły. Ponad trzy wieki - do 1668 roku na zamku znajdowała się rezydencja starostów polskich. Został on spalony w czasie wojny siedmioletniej (1756-1763) i nie odbudowany popadł w ruinę.
Zabytkowy pałac w Siemczynie
  • Na krajobraz Parku duży wpływ wywarła rewolucja przemysłowa XIX wieku. Zastępowanie budownictwa ryglowego czerwoną cegłą licową z dachami ceramicznymi zmieniło zasadniczo wygląd wsi i miast. W tym czasie powstały, funkcjonujące do dziś, duże zakłady produkujące cegłę w Złocieńcu. Z tego okresu pochodzi również warta zobaczenia zabudowa pensjonatowa Połczyna Zdroju. Na terenie Parku uwagę zwracają XIX-wieczne kościoły, zbudowane z dostępnego lokalnie łamanego kamienia polnego oraz cegły. Ich forma nawiązuje do kościołów późnoromańskich i gotyckich. Tego typu obiekty znajdują się między innymi w: Łubowie, Kluczewie oraz Starym Drawsku.
  • Bardzo ciekawe są spotykane w wielu wsiach Parku założenia folwarczne. Dwory usytuowane między parkiem, a częścią gospodarczą, zwróconą elewacją główną w kierunku dziedzińca obudowanego z obu stron budynkami gospodarczymi. Najciekawsze z nich to: Brusno, Kocury, Popielewko, Cieszyno, Uradz i Luboradza.
  • Wart zwiedzenia jest także okazały zespół pałacowo-parkowy w Siemczynie. Występują w nim wyraźne elementy regularne charakterystyczne dla założeń barokowych: piękna aleja grabowa, aleja lipowa, gabinet ogrodowy oraz bardzo jeszcze czytelny wgłębnik.

Noclegi[edytuj]

Malownicze położenie Justynianki nad brzegiem jeziora
Pensjonat Justynianka w całej okazałości
Biesiadówka "Wigwam" to doskonałe miejsce na spotkania w plenerze
  • Justynianka - Piękny pensjonat w Nowym Drawsku to idealne miejsce na spotkanie z naturą w Drawskim Parku Krajobrazowym. Przestrzeń, swoboda, świeże powietrze, niczym niezmącona krystaliczna woda, zieleń, kwiaty i uśmiechnięci gospodarze to powód do odwiedzenia tego miejsca. Idealne miejsce dla wypoczynku i rekreacji, w malowniczej okolicy, wśród zielonych pól, lasów pełnych grzybów i zwierzyny, rwącej Drawy, czy jezior z tatarakiem i liliami wodnymi. Niewielkie domki, brukowana uliczka, polne dróżki - wszędzie swojsko, sielsko, i rodzinnie, jakże przepięknie na łonie natury. Gospodarze szczególnie, dbają oby dobra dane nam przez naturę służyły wszystkim chętnym na przyjazd do tego urokliwego i wyjątkowego miejsca. Z ekologicznych ogrodów i pól serwowane są produkty do zdrowej kuchni a słynne już miody drahimskie sprawiają niezapomniany smak dla podniebienia. Można na miejscu wypożyczać rowery, kajaki, canoe i udać się na przyrodniczy podbój okolic wśród rechotu żab i świergotu ptaków poobserwować loty czapli i krzyki żurawi. Można popływać łódką we dwoje przy blasku księżyca lub kajakiem pokonać rzeczki, które jak wstęgi oplotły nasz region. Wieczorem zaś usiąść w biesiadówce „Wigwamie” przy ognisku z pieczonym prosięciem, posiedzieć przy akompaniamencie gitary zanucić stare swojskie piosenki, posłuchać miejscowych legend i przypowiastek, nauczyć się wędzenia ryb, wyrobu swojskich wędlin, czy domowego wypieku chleba. A można jeszcze zrobić więcej dla zdrowia i aktywnego odpoczynku z urządzeniami do fitness, które poprawią witalność organizmu a po ćwiczeniach wziąć saunę i po wskoczyć do beczki z źródlaną wodą o temperaturze 7 stopni! Rozprężyć się, czuć się dobrze i koić ducha! Zimą organizowane są sanny i szalone kuligi, narty biegowe, bojery czy też łowienie ryb spod lodu. Tu każdy pobyt jest wyjątkowy i niezapomniany!. Więcej informacji, zdjęcia, certyfikaty i wyróżnienia znajdują się na stronie internetowej: Pensjonat Justynianka

KONTAKT - Nowe Drawsko 6, 78-550 Czaplinek, Telefon: (94) 375 45 98, Tel. Kom: 510706624

Jeden z pokojów gospodarstwa "U Marioli"
Altanka z grillem to świetna okazja na relaks
  • Gospodarstwo Agroturystyczne "U Marioli" - malowniczo położony dom znajduje się w Nowym Drawsku, przy trasie Czaplinek - Kołobrzeg, w odległości 50 metrów od Jeziora Żerdno. Jest to idealne miejsce do grillowania, pływania i zwiedzania rowerem okolicy. Można również zrelaksować się podczas masażu, skosztować naleweczek i wędlin. Dla gości dostępne są przytulne pokoje, przyjemnie urządzone z łazienkami, miła kawiarenka z kominkiem, a także wiele zielonej przestrzeni z grillami i altankami. W kuchni podaje się zamówione posiłki. W chłodne i deszczowe dni można również pogrzać się przy kominku, pograć z sąsiadami w karty lub wypić dobrej kawy z ekspresu. W obiekcie dostępnych jest także wiele dodatkowych atrakcji - szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej "U Marioli"

KONTAKT - Nowe Drawsko 9, 78-550 Czaplinek, Tel. Kom: 600-856-682, e-mail: [email protected]

Piękno pojezierza w zachodzącym słońcu
Spływy kajakowe to jedna z atrakcji dla gości
  • Śniegórka - to uroczy pensjonat położony we wsi Rakowo, malowniczo położonej nad jeziorami Komorze i Rakowskie, które stanowią jednocześnie początek spływu kajakowego rzeką Piławą. Jest to przepiękna kraina porośnięta bujnymi lasami, wśród których pobłyskują w słońcu liczne jeziora z krystalicznie czystą wodą. Obiekt oferuje gościom pakiety usług zapewniające atrakcyjne spędzenie wolnego czasu, szczególnie dla ludzi pragnących wypoczywać w pięknych krajobrazowo i czystych ekologicznie miejscach, a zarazem ceniących komfort i preferujących czynny wypoczynek. Do dyspozycji oddano obszerne pokoje i apartamenty (wyposażone w łazienki, balkony, tv-sat, lodówki), zapewnione jest całodzienne wyżywienie, organizacja spływów kajakowych, wycieczek po okolicy oraz ogniska z pieczeniem kiełbasek. Możliwość skorzystania ze sprzętu sportowego (rowery turystyczne, łodzie wiosłowe, kajaki, stanowisk komputerowych z internetem, boiska do gier, placów zabaw dla dzieci oraz ogólnodostępnego kąpieliska.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej: Pensjonat Śniegórka. KONTAKT - Rakowo 32,Jezioro: Komorze, Gm. Borne-Sulinowo, tel/fax. +48 (094) 3751161 (english), tel. +48 (604) 412415, email: [email protected]

Pensjonat i restauracja Stary Drahim
Pokój w pensjonacie Stary Drahim
  • Stary Drahim - Pensjonat, pokoje gościnne, restauracja. Przytulny obiekt położony w Starym Drawsku, przepięknie usytuowanej miejscowości na przesmyku dwóch jezior Drawsko i Żerdno. Restauracja poleca smaczne dania kuchni domowej, szczególnie godne polecenia są ryby z miejscowych jezior, dziczyzna oraz inne smakołyki. Pokoje usytuowane są nad restauracją z osobnym wejściem z boku, na piętrze znajduje się duży, przestrzenny korytarz. Wyposażone w Tv-sat, dwa tapczaniki jednoosobowe lub 1 łoże małżeńskie, lodówkę, czajnik bezprzewodowy, szafki, lampki nocne. Do dyspozycji gości są również pokoje dwu osobowe z dostawką w takim pokoju do dyspozycji jest łoże małzeńskie, i fotel jednoosobowy. Komfortowo urządzone łazienki w zajeździe "Drahim" w nich umywalka, prysznic, suszarka do włosów, środki czystości, ręczniki. Znajduje się tu także taras o powierzchni 45 m2 z widokiem na jeziora. Na miejscu przestronny parking oraz możliwość wypożyczenia kajaków. Więcej informacji na stronie internetowej Stary Drahim

KONTAKT - Stary Drahim, Stare Drawsko 24, 78-550 Czaplinek, tel. (94) 375 8820, fax (94) 375 8812

Atrakcje[edytuj]

  • PODRAWIE - Spływy kajakowe Drawą - organizator spływów kajakowych Drawą w Drawieńskim Parku Narodowym. Dostępne są kajaki jedno osobowe i dwuosobowe. Organizowane są spływy rodzinne, grupowe, indywidualne, dla firm, spływy zimowe. Szlak kajakowy Drawy jest jednym z najpiękniejszych w Polsce, duże urozmaicenie terenu, bogata fauna i flora, teren nietknięty przez człowieka, górski charakter rzeki to główne walory dla których warto odwiedzić Drawę. Szczegółowe informacje o spływach kajakowych na stronie spływy kajakowe Drawą.

KONTAKT - PODRAWIE Spływy kajakowe, Drezdenko 66-530, ul. Portowa 21, tel. +48 728 589 419, e-mail: [email protected], www.podrawie.pl