Cieszyn

Cieszyn

Default Banner.jpg

Cieszyn
Herb miasta
noframe
noframe
Położenie Śląskie
Powierzchnia 28,69 km²
Liczba ludności około 35 500
Numer kierunkowy 033
Strona www

Cieszyn to miasto na prawach powiatu położone w południowej części województwa śląskiego, tuż przy granicy z Czechami. Przez miasto przepływa rzeka Olza.

Charakterystka[edytuj]

Cieszyn to historyczna stolica Śląska Cieszyńskiego. Jest miastem niewielkim - liczy sobie około 35,5 tysiąca mieszkańców, ale stanowi ważny ośrodek kulturowy, oświatowy i administracyjny. Do czasu wprowadzenia w życie postanowień układu z Schengen (2007), Cieszyn był największym przejściem granicznym w południowej Polsce.

Historia miasta[edytuj]

Cieszyn to jedno z najstarszych miast na Śląsku. Według legendy miasto zostało założone już w 810 roku przez trzech braci synów polskiego króla Leszka III. W rzeczywistości w VIII wieku zostało zbudowane grodzisko obronne na górze zamkowej przez słowiańskich osadników. W XI wieku wybudowano kaplicę, która przetrwała po dzień dzisiejszy i jest obecnie jednym z najważniejszych zabytków w Polsce. Około roku 1220 Cieszyn uzyskał prawa miejskie na prawie lwówieckim. A w okolicach roku 1222 wybudowano kościół w którym działała szkoła. Wielki rozwój miasta przypadł na czasy panowania księcia Przemysława I Noszaka (nadanie Cieszynowi praw miejskich na wzór Wrocławia - 1374 rok, wybudowanie zamku murowanego) oraz na czasy Kazimierza II ( miasto zostało toczone kamiennymi murami obronnymi, powołany został Sąd Ziemski).

Podczas wojny 30 - letniej w XVII wieku Cieszyn został w dużym stopniu zniszczony. W 1653 wygasa linia rodowa Piastów cieszyńskich i miasto dostaje się pod panowanie Habsburgów. W latach 1768 - 1771 Cieszyn był główną siedzibą konfederatów barskich. W 1789 pożar prawie doszczętnie spalił całe miasto i przez kolejne 11 lat był powoli odbudowywany. W 1839 roku rozebrano piastowski zamek, a na Górze Zamkowej, z polecenia księcia Karola Habsburga został zbudowany klasycystyczny pałac z otaczającym go parkiem. Po I wojnie światowej nastąpił spór między Polską a Czechosłowacja o przynależność Cieszyna co doprowadziło do podziału miasta na Cieszyn i Czeski Cieszyn. Do Polski włączono historyczną część, a do Czechosłowacji część przemysłowa z dworcem kolejowym.

Dojazd[edytuj]

Koleją[edytuj]

Główny dworzec kolejowy zlokalizowany jest po stronie czeskiej. Pasażerski transport kolejowy odgrywa zatem marginalną rolę - kursują tylko pociągi lokalne do Czechowic-Dziedzic, Zebrzydowic, Katowic, oraz Frýdku-Místku.

Samochodem[edytuj]

Przez miasto przebiega trasa międzynarodowa E462, E75 (szlak europejski północ - południe), jest to równocześnie krajowa droga ekspresowa S1 prowadząca do Bielska Białej i dalej na północ kraju. Spore znaczenie odgrywa także droga wojewódzka nr 938 - stanowiąca bezpośredni łącznik miasta z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.

Autobusem[edytuj]

Ze względu na upadek i niewielkie znaczenie transportu kolejowego, komunikacja autobusowa odgrywa znaczącą rolę w mieście. Z dworca autobusowego w Cieszynie dojechać możemy do wielu miast w Polsce. Szczegółowe informacje na stronie internetowej [1].

Komunikacja[edytuj]

W Cieszynie działa dobrze rozwinięta komunikacja autobusowa. Lokalna sieć połączeń autobusowych łączy ze sobą różne części miasta, peryferyjne osiedla oraz sąsiednie miejscowości. Przebieg wybranych linii autobusowych oraz przydatne informacje znajdują się tutaj [2].

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Stare Miasto oraz Rynek - kilkadziesiąt zabytkowych kamienic oraz starych uliczek rozciągających się w sąsiedztwie Rynku. Na głównym placu figura św. Floriana z XVIII wieku oraz zabytkowy budynek Ratusza - kilkakrotnie zniszczony na skutek pożarów, obecnie w stylu klasycystycznym wraz z piękną wieżą z 1801 roku.

Praca[edytuj]

Nauka[edytuj]

Znajduje się tutaj filia Uniwersytetu Śląskiego.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Co roku w Cieszynie odbywają się takie festiwale jak:

  • Międzynarodowy Festiwal Teatralny "Bez Granic"
  • Festiwal Muzyki Wokalnej "Viva il canto"
  • Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty

Noclegi[edytuj]

  • 3 Bros' Hostel - [3] ul. Mennicza 14, wejście od ul. Bóżniczej, 43-400 CIESZYN, tel. +48 539 064 539 całodobowo,
Pokój w domu gościnnym Kora
  • Dom Gościnny Kora - ul. Wyższa Brama 19, 43-400 CIESZYN, tel. +48 33 8512299 całodobowo, fax. +48 33 8578152, Mobile +48 502 599 045, Mobile +48 509 272 175

Wspaniałe miejsce, o niepowtarzalnej atmosferze. Do dyspozycji gości cztery dwuosobowe pokoje, kuchnia, jadalnia oraz pokój wypoczynkowy z telewizorem. Zaprojektowane wnętrza wykonane zostały w wysokim standardzie - zapewniając dogodne warunki zarówno do odpoczynku jak i dla celów biznesowych. Istnieje również możliwość wykupienia dodatkowych obiadów w pobliskiej restauracji. Wirtualny "spacer" po pokojach oraz szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej Dom Gościnny Kora.

Linki zewnętrzne[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]