Brasília

(Przekierowano z Brasilia)
Brasília

Default Banner.jpg

noframe
Brasília

Położenie Brazylia
Powierzchnia 472,12 km²
Liczba ludności 199 062
Numer kierunkowy (+55) 612
Strona www

Brasília - stolica Brazylii (od 21 kwietnia 1960), tworząca odrębny dystrykt federalny. Położona jest na wysokości ok. 1000 m n.p.m., na rozległym płaskowyżu Wyżyny Brazylijskiej, około 1000 km od wybrzeża morskiego i starej stolicy Rio de Janeiro.

Opis[edytuj]

Brasília jest znana ze swojej nowoczesnej architektury. Została wpisana na listę dziedzictwa światowego, przyciąga entuzjastów modernistycznej architektury z całego świata. Jest też ważnym punktem komunikacyjnym ze względu na swoje centralne położenie.

Obszar w granicach miasta nazywany jest Plano Piloto i liczy ok. 400 tys. mieszkańców, natomiast cała metropolia, wraz z miastami satelickimi (Cidades-Satélite) oddalonymi 15-40 km liczy 2,2 mln. mieszkańców.

Brasília leży w środkowo-zachodnim regionie kraju. Została zbudowana w ciągu 4 lat (1956-1960), w niezamieszkanym rejonie cerrado. Jest w pewnym sensie hołdem dla prezydenta Juscelino Kubitschka, który sprawował funkcję w tamtym okresie i był pomysłodawcą całego przedsięwzięcia.

Projekt jest do dzisiaj krytykowany jako sztuczny twór wybudowany na odludziu. Wielu urzędników i dyplomatów przebywa tu tylko w ciągu tygodnia, natomiast na weekendy wyjeżdża na wybrzeże. Jednak wielu Brazylijczyków jest dumnych ze swojej stolicy, uosabiającej wizję nowoczesnego miasta przyszłości.

Autorem projektu był Lucio Costa. Kształt miasta przypomina samolot lub ptaka w locie. Opiera się na dwóch osiach, przecinających się w centrum:

  • Eixo Monumental – skupia budynki rządowe i główne zabytki
    • SHS/SHN – dzielnice hotelowe (Setor Hoteleiro)
    • SCS/SCN – dzielnice handlowe (Setor Comercial)
    • SQS/SQN – dzielnice mieszkalne (Superquadras)
    • CLS/CLN (lub SCLS/SCLN) – lokalne dzielnice handlowe (Comércio Local) po by stronach osi
    • SES/SEN – dzielnice skupiające ambasady (Setor de Embaixadas)
  • Eixo Rodoviário

Wielkie sztuczne jezioro Lago do Paranoá jest zarówno miejscem wypoczynku dla mieszkańców, jak również łagodzi nieco klimat podczas pory suchej.

Klimat[edytuj]

Średnie temperatury powietrza wahają się od 17 do 28°C. Sierpień i wrzesień są miesiącami najcieplejszymi i suchymi, co wymaga wprowadzenia ograniczeń w używaniu wody. Za to w tym czasie zachody słońca nad miastem są najpiękniejsze, a niebo przybiera różową, czerwoną i pomarańczową barwę. Od maja do lipca panuje rześka temperatura, poranki mogą być chłodne. W tym czasie występują niewielkie opady deszczu. Natomiast bardziej pada od listopada do lutego. Deszcz sprawia, że roślinność cerrado staje się bujna.

Esplanada dos Ministérios

Informacje turystyczne na temat miasta, są dostępne na stronie Ministerstwa Turystyki [1] Stanowiska informacyjne znajdują się też na lotnisku (na parterze, naprzeciwko poczty: Correios) , można tam dostać mapy miasta.

Informacja turystyczna jest też dostępna w następujących lokalizacjach:

  • Dworzec Autobusowy (Rodoviária Interestadual) – codziennie w godz. 7-22
  • Plac Praça dos Três Poderes, Casa de Chá - codziennie w godz. 8-18
  • Setor Hoteleiro Sul, Quadra 03 - codziennie w godz. 8-18
  • Setor Hoteleiro Norte, Quadra 02 - codziennie w godz. 8-18
  • Torre de TV Digital – codziennie w godz. 9-17

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Międzynarodowe Lotnisko im. Juscelino Kubitschka (IATA: BSB) [2] - (61) 3364-9000, fax: (61) 3364-9251. Położone w odległości 11 km od centrum miasta. Jest jednym z najbardziej ruchliwych lotnisk w kraju, oferuje połączenia krajowe do wszystkich stolic innych stanów, a także bezpośrednie połączenia międzynarodowe m.in. do Limy (Peru), Bogoty (Kolumbia), Panamy, Miami i Atlanty (USA) oraz Lizbony (Portugalia). Lotnisko posiada dwa terminale, linie lotnicze Azul korzystają z terminalu 2, oddalonego o ok. 1 km od terminalu 1. Na lotnisku znajduje się informacja turystyczna, kantory wymiany walut oraz bankomaty. Najszybszym sposobem na dostanie się do miasta jest taksówka. Lotnisko znajduje się w drugiej strefie, dotarcie do dzielnicy hotelowej zajmuje ok. 20 minut, a koszt to 30-40 BRL.

Połączenia autobusowe pomiędzy lotniskiem a centrum:

  • 716 Norte / Esplanada – Aeroporto – Linia 11
  • 716 Norte / W3 Norte Sul – Aeroporto – Linia 31
  • Dworzec autobusowy Rodoviária do Plano Piloto / Aeroporto – Via W3 – Linia 102

Cena biletu: 2 BRL

Dojazd do dworca kolejowo-autobusowego (Rodoferroviária) i do metra Aby dostać się z lotniska na dworzec lub do metra, najlepiej skorzystać z linii 102, jadącej z lotniska na dworzec autobusowy w mieście (Plano Piloto), a tam przesiąść się w autobus nr 131, który dojeżdża bezpośrednio na dworzec kolejowo- autobusowy.

Linie specjalne Linia 113 kursuje codziennie w godzinach 6.30-23.00 i przemierza poniższą trasę:

  • Aeroporto (lotnisko), Esplanada dos Ministérios, Rodoviária do Plano Piloto (dworzec autobusowy), dzielnice hotelowe Setores Hoteleiros Norte e Sul, Aeroporto.

Cena biletu: 8 BRL

Autobusem[edytuj]

Sektor hotelowy

Znajduje się tu dworzec autobusowy (Rodoviária de Brasília), adres: SMAS, trecho 4, conjunto 5/6, Asa Sul. Jest to nowoczesny obiekt, oddany do użytku w 2010 r. Operuje tu 39 firm przewozowych, oferujących połączenia do ponad 100 miejsc docelowych, położonych praktycznie w całym kraju.

Brasília jest dobrze skomunikowana z resztą kraju. Średnie czasy podróży pomiędzy stolicą a innymi miastami to: São Paulo – 15 godzin, Rio de Janeiro – 18 godzin, Belo Horizonte – 10 godzin, Goiánia – 3 godziny.

Na terenie dworca znajduje się wiele barów, sklepów, jest punkt informacyjny, a także przechowalnia bagażu (cena za mały bagaż to 3 BRL, a za duży 9 BRL, czas do 8 godzin). Jest też możliwość skorzystania z prysznica (6 BRL).

Obok dworca znajduje się stacja metra Shopping.

Samochodem[edytuj]

Dojazd do stolicy z innych regionów kraju jest stosunkowo prosty, a trasa dobrze oznakowana. Spotyka się tutaj 8 dróg krajowych, w następujących kierunkach: Belém (BR-010), Fortaleza (BR-020), Salvador (BR-030), Belo Horizonte i Rio de Janeiro (BR-040), São Paulo (BR-050), Goiânia i Campo Grande (BR-060), Cuiabá (BR-070) i Manaus (BR-080).

Komunikacja[edytuj]

Brasília nie została pomyślana jako miasto przyjazne pieszym, dlatego do pokonywanie dużych odległości pomiędzy miejscami wartymi odwiedzenia, najlepiej wykorzystać transport miejski lub taksówki. Pieszym wędrówkom nie sprzyja też niewielka ilość przejść dla pieszych oraz fakt, że ulice są nazwane literami lub numerami, które nie zawsze łatwo skojarzyć i zapamiętać.

Autobusem[edytuj]

Większość linii autobusowych zaczyna trasę na dworcu (Rodoviária). Jedną z najpopularniejszych linii jest autobus Grande Circular, który jedzie przez region południowy i północny. Popularne są też czerwono-białe minibusy, nazywane zebrinha, które łączą centrum miasta (Setor Comercial, Setor de Diversões etc.) z Esplanada dos Ministérios, lotniskiem i niektórymi głównymi alejami (L2 i W3).

Do autobusu wsiada się przednim wejściem, od razu płacąc za przejazd. Ceny wahają się od 1,5 BRL do 3 BRL.

Brasilia JK bridge pano.jpg

Metrem[edytuj]

Metro jest dobrą opcją na poruszanie się po mieście, chociaż jego zasięg jest ograniczony i omija główne atrakcje. Początkowa stacja znajduje się w pobliżu dworca autobusowego, skąd trasa biegnie do miast satelickich Águas Claras, Taguatinga, Ceilândia i Samambaia. W godzinach szczytu metro może być zatłoczone. Na stacji Águas Claras metro rozdziela się na 2 kierunki: Ceilândia i Samambaia.

Godziny funkcjonowania:

  • 6.00- 23.30, od poniedziałku do soboty
  • 7.00-19.00, w niedziele i święta

Opłata

  • W dni robocze i soboty - R$ 3
  • W niedziele i święta - R$ 2

Samochodem[edytuj]

Miasto zostało zaplanowane z myślach o kierowcach, więc poruszanie się samochodem jest relatywnie proste i wygodne. W odróżnieniu od innych brazylijskich miast, Brasília nie ma większych problemów z korkami, chociaż nie sposób ich zupełnie uniknąć w godzinach szczytu.

Inaczej niż w pozostałych miastach w Brazylii, tutaj kierowcy zatrzymują się przed przejściem dla pieszych. Takie zachowanie jest poniekąd wymuszane mandatami, jeśli ktoś się nie zatrzyma. Drugą różnicą jest rzadkie używanie klaksonu.

Taksówką[edytuj]

Kolory taksówek w stolicy to szary, srebrny i biały, z żółto-zielonym paskiem z boku. Postoje znajdują się w pobliżu atrakcji turystycznych, a także przy lotnisku i dworcach. Łapanie taksówki na ulicy jest trudne, lepiej skorzystać z wolnych aut na postoju.

Numery do korporacji

  • Rádio Táxi Distrital:3353-5555/3376.8888 - www.radiotaxidistrital.com.br
  • Brasília Rádio Táxi: 3344-1000.
  • Rádio Táxi Coobrás: 3224-1000.
  • Rádio Táxi Federal: 3376.8888
  • Rádio Táxi Shalom: 3321-8181.
  • Coopertáxi: 3344-3060.
  • Unitáxi: 3325-3030.
  • Rádio Táxi Brasília: 3323-3030.
  • Rádio Táxi Alvorada: 3321-3030

Warto zobaczyć[edytuj]

Kongres

Przy osi Eixo Monumental, znajduje się Praça dos Três Poderes (Plac Trzech Władz), gdzie skupiają się budynki rządowe oraz kilka innych zabytków:

  • Congresso Nacional (Kongres Narodowy) – zaprojektowany przez Oscara Niemeyera, jest siedzibą władzy ustawodawczej, Izby Deputowanych (Câmara dos Deputados) i Senatu (Senado Federal). Wewnątrz budynku Kongresu znajdują się sale plenarne oraz rozległa przestrzeń ze zbiorami kulturalnymi. Budynek ma formę litery H i liczy 28 pięter.
  • Palácio do Planalto, siedziba prezydenta kraju
  • Supremo Tribunal Federal, siedziba Sądu Najwyższego
  • Panteão (panteon)
  • Monumento aos Candangos, pomnik poświęcony budowniczym stolicy
  • Maquete de Brasília, makieta Brasílii, daje wyobrażenie o kształcie i planie urbanistycznym miasta

Esplanada dos Ministérios (Aleja Ministerstw):

Katedra
  • Katedra wraz z dzwonnicą – jedno z najbardziej niezwykłych dzieł nowoczesnej architektury na świecie, posiada szesnaście 90-tonowych betonowych filarów oraz szklanych paneli. Znajduje się tu replika słynnej Piety (oryginał autorstwa Michała Anioła mozna podziwiać w Bazylice Św. Piotra w Watykanie) oraz witraże Marianne Peretti. Katedra jest jednym z najbardziej znanych widoków stolicy. Otwarta pon i sob 8-17, wt-pt i ndz 8-18.
  • Museu Nacional Honestino Guimarães (Muzeum Narodowe Honestino Guimarães) - zbudowane w formie kopuły o 90-metrowej średnicy, wewnątrz nie ma ścian ani kolumn (wchodzi w skład Kompleksu Kulturalnego Republiki - COMPLEXO CULTURAL DA REPÚBLICA).
  • Biblioteca Nacional Leonel de Moura Brizola (Biblioteka Narodowa) – jej całkowita powierzchnia to 14 tys. m2, pięć pięter, sale do nauki, pracy, czytelnie (wchodzi w skład Kompleksu Kulturalnego Republiki - COMPLEXO CULTURAL DA REPÚBLICA).
  • Palácio do Itamaraty – budynek Ministerstwa Spraw Zagranicznych, możliwe wizyty z przewodnikiem, znajduje się tu wiele dzieł sztuki
  • Palácio da Justiça (Pałac Sprawiedliwości)
  • Teatro Nacional (Teatr Narodowy) – ma kształt piramidy, której boczne ściany rzucają ciekawe kształty cieni w ciągu dnia, projekt autorstwa Athosa Bulcão

Inne ciekawe miejsca przy Eixo Monumental:

Wieża telewizyjna
  • Wieża telewizyjna (Torre de TV), na wysokości 75 m znajduje się punkt widokowy, z którego można podziwiać całą panoramę miasta. Na dole znajduje się bazar z lokalnymi produktami i rękodziełem.
  • Memorial JK – miejsce poświęcone pamięci prezydenta Juscelino Kubitschka, zawiera muzeum, salę multimedialną, odbywają się tu wydarzenia kulturalne, wystawy, imprezy wydawnicze i inne. Zwiedzanie możliwe wt-ndz godz. 9-18, bilet wstępu 10 BRL.

Poza zachwycającą architekturą, Brasília posiada także interesujące miejsca dla miłośników przyrody:

  • Jezioro Paranoá – w rejonie zwanym Pontão do Lago Sul umiejscowione są restauracje na brzegu jeziora oraz park, natomiast świątynia Ermida Dom Bosco (w pobliżu SHIS QI 29, autobus nr 100/123) oferuje piękny widok na miasto po drugiej stronie jeziora, to idealne miejsce aby podziwiać zachody słońca w Brasílii. Na terenie parku ekologicznego, w pobliżu świątyni, a także w centrum olimpijskim tutejszego uniwersytetu (Centro Olímpico da Univerdade de Brasília) można zażywać kąpieli w jeziorze.
  • Park Miejski (Parque da Cidade) – Większy niż Central park w Nowym Jorku, ulubione miejsce rowerzystów, biegaczy, skaterów, a także amatorów wyścigów kartingowych. Można tu zrobić grilla, a także spędzić miło czas na świeżym powietrzu.
  • Parque Nacional de Brasília (Park Narodowy) – fauna i flora cerrado, a także naturalne baseny
  • Poço Azul – wodospad, formujący piękne błękitne stawy w skałach kwarcowych
  • Parque Olhos D'Água – park w północnej części miasta, popularny wśród biegaczy. Znajdują się tu liczne oczka wodne.

Praca[edytuj]

Największym pracodawcą w mieście jest rząd. Liczne urzędy i instytucje rządowe mają tu swoje siedziby. Jednak rozrasta się też sektor usług (szczególnie w zakresie IT i wolne zawody).

Nauka[edytuj]

Uniwersytet w Brasilii (Universidade de Brasília) jest jednym z najbardziej prestiżowych w kraju. Szczególnie polecane są następujące kierunki: Antropologia, Prawo, Ekonomia, Stosunki Międzynarodowe, Nauki Polityczne. Uniwersytet jest też centrum nauki o roślinności cerrado (we współpracy z wydziałami Inżynierii Leśnej i Ekologii).

Zakupy[edytuj]

  • Park Shopping, SAI/SO ÁREA 6580 CCCV,
  • Conjunto Nacional de Brasília, SDN CNB Conjunto A – T.119,
  • Pátio Brasil Shopping, SCS Quadra 07 – Bl. A s/n - Asa Sul,
  • Iguatemi Brasília, SHIN CA 4 - LOTE A - LAGO NORTE,
  • Brasília Shopping, SCN Qd 05 BL. A,
  • Taguatinga Shopping, QS 01 Rua 210, lote 40 Pistão Sul, Taguatinga/DF,
  • Terraço Shopping, AOS 2/8 lote 05 Área Octogonal Sul Brasília,
  • Boulevard Shopping, Setor Terminal Norte , Conjunto J - Asa Norte,
  • Pier 21, Setor de Clubes Esportivos Sul (SCES) Trecho 02 – Lote 32 (w pobliżu znajdują się takie ciekawe miejsca jak np. Esplanada dos Ministérios, Congresso Nacional)

Gastronomia[edytuj]

Brasília nie ma typowej kuchni regionalnej, jednak w tutejszych restauracjach serwuje się dania z innych stanów, a także potrawy kuchni międzynarodowej. Popularne są lokale z jedzeniem na wagę (por quilo). Większość restauracji znajduje się w dzielnicach mieszkalnych, położonych w pewnej odległości od głównych atrakcji turystycznych. Popularną pod względem kulinarnym ulicą jest CLS 405 (autobusem nr 114 z dworca), gdzie można znaleźć lokale specjalizujące się m.in. w sushi, a także kuchni brazylijskiej, meksykańskiej i francuskiej. Dobrze widziane jest pozostawienie 10% napiwku.

Tanio

W centrum handlowym Conjunto Nacional, w pobliżu głównych atrakcji turystycznych, można dobrze i tanio zjeść. Centrum znajduje się niedaleko dworca autobusowego (Rodoviária).

  • Pizzaria Dom Bosco. Klasyczna pizza, cena R$ 2,10/kawałek
  • Giraffas, miejscowa sieć fast-food, rywalizująca z McDonaldem, posiada wiele lokali w całym mieście. Serwuje kanapki oraz dania z kurczaka i mięsa, z dodatkami. Ceny umiarkowane.
  • Cachorro da quadra – na wielu ulicach w mieście można spotkać sprzedawców hot-dogów, niektóre stoiska są czynne w weekendy aż do 5 rano. Jednym z najbardziej tradycyjnych jest Dog do Landy (406 Sul), działający od 15 lat
  • Typowe dania w Torre de TV – Poza acarajé, można tu kupić słone przekąski, tapiokę, kukurydzę, kuskus itp.

Średnio

  • Kibe House, Conjunto Nacional, parter. Tel. 61 3328-5618

Drogo

  • Patu Anu, SMLN ML trecho 12 conjunto 01 casa 07. Tel.: (61) 3369-2788
  • Original Shundi, SCLS 408 Bloco D Loja 35. Tel.: (61) 3244-5101

  • Festival de Jazz de Brasília – festiwal jazzowy, odbywa się we wrześniu
  • Festival de Cinema de Brasília – jeden z najważniejszych festiwali filmowych kina brazylijskiego, ma miejsce pod koniec paździenika/na początku listopada
  • Capital Fashion Week – tydzień mody, odbywa się w październiku
  • Porão do Rock[www.poraodorock.com.br] – jeden z największych festiwali rockowych w Brazylii, odbywa się przeważnie w lipcu.
  • "Salões de Dança noturnos" – "Nocne salony tańca", oferują wiele opcji nocnej rozrywki w mieście

Nocleg[edytuj]

Większość hoteli jest zlokalizowana w regionach hotelowych północnym i południowym (SHS e SHN) w pobliżu Eixo Monumental. Hotele są obłożone nawet w ciągu tygodnia, ze względu na wizyty gości rządowych. Lepiej rezerwować z wyprzedzeniem. W weekendy obłożenie jest mniejsze. Aleja W3 posiada domy, przerobione na pousady, jednak nie wszystkie z nich mają pozwolenie na działalność.

Tanio

  • Hostel Brasília - Setor Recreativo Parque Norte- Camping - Lote 2 (autobus 143 z dworca, wysiąść przy Albergue da Juventude), 61 3343-0531/3344-9191, fax [email protected] Tani i bardzo prosty hostel, oddalony od głównych atrakcji

Średnio

  • Bristol Hotel, SHS Qd. 04 Bloco F. 61 3204-6162, fax 61 3321-2690, [email protected],. położony niedaleko centrum w pobliżu centrów handlowych i przystanków autobusowych.
  • Comfort Inn Taguatinga, Setor Hoteleiro de Taguatinga, Projeção I, s/n. 61 2191-1700, [email protected]
  • Hotel das Américas, Setor Hoteleiro Sul, Quadra 4, Bloco D. 0800 600 4488,

Drogo

  • Alvorada Brasília Park - SHTN, Trecho 01, 61 3424-7000, fax 61 3424-7001, [email protected], [33]. Hotel na brzegu jeziora Paranoá, w pobliżu Palácio da Alvorada. Jeden z najlepszych w mieście.

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]