Białka Tatrzańska

Białka Tatrzańska

Default Banner.jpg

noframe
Białka Tatrzańska
noframe
Położenie Małopolska
Liczba ludności około 2200
Numer kierunkowy +48 18
Strona www

Białka Tatrzańska to góralska wieś położona w województwie małopolskim, w gminie Bukowina Tatrzańska posiadająca niezwykle atrakcyjne środowisko geograficzne. Umiejscowiona jest blisko Tatr Polskich i Słowackich, 15 km od Nowego Targu i 20 km od Zakopanego.

Charakterystyka[edytuj]

Białka Tatrzańska to bardzo atrakcyjna miejscowość turystyczna. Zimowym szaleństwom można oddać się na największych wyciągach narciarskich „Kotelnica”, „Bania” oraz „Kaniówka”. Ogromnym dziełem natury jest Przełom Białki, gdzie miłośnicy sportów ekstremalnych mogą uprawiać kajakarstwo górskie oraz spływać na pontonach. Pobliskie wzgórza są ulubionym miejscem paralotniarzy, których często można wypatrzeć korzystając z zewnętrznych basenów kompleksu Terma Bania. Park wodny czynny jest przez cały rok, dlatego Białka Tatrzańska jest niezwykle atrakcyjna zarówno zimą, jak i latem.

Dojazd[edytuj]

Przez Białkę Tatrzańską przechodzi droga krajowa nr 49 łącząca Nowy Targ z przejściem granicznym w Jurgowie. Komunikacja autobusowa obsługuje także połączenia do miejscowości z Nowego Targu i Zakopanego. Do miejscowości można dostać się również komunikacją publiczną z Krakowa. Trasę autobusową Kraków-Bukowina Tatrzańska-Kraków obsługuje firma Szwagropol. Szczególy trasy na stronie przewoźnika: [1]

Warto zobaczyć[edytuj]

Terma Bania w Białce Tatrzańskiej
  • Terma Bania [2] to nowoczesny kompleks basenów termalnych. W obiekcie dostępnych jest m.in. 8 basenów, 5 saun, Instytut Wellness & SPA oraz baseny zewnętrzne. Inwestycję oddano do użytku w 2011 roku. Zgodnie z założeniami obiekt w Białce Tatrzańskiej stał się ważnym punktem na turystycznej mapie Polski, w związku z czym inwestycja na Podhalu wciąż się rozbudowuje.

  • Przełom Białki –rezerwat przyrody obejmujący krótki przełom rzeki Białki na zachodnim krańcu Pienin Spiskich, pomiędzy skałkami Kramnicą na prawym brzegu i Obłazową na lewym. Mająca swoje źródła w Tatrach Białka stanowi prawy dopływ Dunajca. W swoim środkowym biegu tworzy przełom pomiędzy dwoma wapiennymi skałami Pienin Spiskich — Kramnicą i Obłazową, gdzie w 1959 roku utworzono rezerwat przyrody „Przełom Białki pod Krempachami”.
  • Kościół św. Szymona i Judy Tadeusza - drewniany kościół wybudowany został na przełomie XVII i XVIII wieku przez Jędrzeja Topora i Jana Chlipalskiego. Budowla ma zrębową konstrukcję, dach o jednej kalenicy kryty jest gontem. Wieża posiada podwieszoną izbicę i ostrosłupowy hełm. Kościółek otoczony jest starodrzewem i kamiennym murkiem z bramkami. Wnętrze urządzone jest w stylu barokowym i rokokowym. Uwagę zwracają ozdobne ołtarze oraz drewniana figura Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej z XVIII wieku. Od 1921 roku w kościele nie odprawia się nabożeństw, lecz oglądać można przedmioty codziennego użytku związane z góralskim folklorem.

Gastronomia[edytuj]

Warunki narciarskie[edytuj]

Białka Tatrzańska to trzy stacje narciarskie: Kotelnica, Kaniówka oraz Bania. Ośrodki współpracują razem tworząc jeden z największych i najnowocześniejszych kompleksów narciarskich w Polsce, o łącznej przepustowości ponad 17 000 osób na godzinę. W Białce Tatrzańskiej funkcjonuje system karnetów, dzięki któremu posiadając jedną kartę można korzystać ze wszystkich wyciągów. Bardziej doświadczeni narciarze znajdą ciekawe trasy w Kotlenicy i Kaniówce, natomiast początkujący i rodziny z dziećmi mogą udać się na łagodniejsze stoki Bani. Niektóre trasy posiadają homologację FIS.

Nocleg[edytuj]

Willa nad Potokiem
Jeden z pokoi w Willi nad Potokiem
  • Willa nad Potokiem [3], zlokalizowana jest w Białce Tatrzańskiej, około 1 km od ośrodka narciarskiego Kotelnica Białczańska i łaźni termalnych Terma Białka. Dookoła rozciągają się wzgórza, na których znajduje się ponad dwadzieścia różnych wyciągów narciarskich i prawie tyle samo różnych możliwości szusowania, dzięki czemu przez cały pobyt można cieszyć się inną trasą do zjazdów. Na miejscu można korzystać z bezpłatnego WiFi. Pokoje posiadają balkony i wyposażone są w telewizor z płaskim ekranem. Goście mają do dyspozycji stół, a także łazienki z prysznicem. Z pokoi roztacza się widok na góry. W cenę zakwaterowania wliczono pościel. Na terenie obiektu znajduje się ogród z altaną, sprzęt do grillowania oraz plac zabaw dla dzieci. Pozostałe udogodnienia obejmują wspólny salon i przechowalnię sprzętu narciarskiego. Na terenie willi dostępny jest również bezpłatny parking. Na życzenie gości można zorganizować kulig i wyprawy na skuterach śnieżnych po okolicy. Dla zainteresowanych wyżywieniem możliwe jest wykupienie w bezpośrednim sąsiedztwie smacznych domowych obiadów lub całodziennego wyżywienia. W pobliżu znajdują się dobrze zaopatrzone sklepy, kościół, przystanek PKS. KONTAKT - ul. Środkowa 158 B, 34-405 Białka Tatrzańska
Dom wypoczynkowy
Ogród otaczający dom wypoczynkowy Siedlisko
  • Dom Wypoczynkowy "Siedlisko" [4], położony w centrum miejscowości, w bliskiej odległości od kościoła oraz największego kompleksu narciarskiego w Polsce - Kotelnicy Białczańskiej. W okolicy znajduje się kilkanaście wyciągów i tras o różnym stopniu trudności oraz baseny termalne. Siedlisko to drewniany, w pełni odrestaurowany dom w góralskim klimacie, z pokojami gościnnymi (wszystkie wyposażone w łazienki oraz TV). W obiekcie znajduje się także jadalnia na 50 miejsc, salą kominkowa z wyposażonym aneksem kuchennym oraz urocze patio. Wokół domu wypoczynkowego rozciąga się zagospodarowany teren zielony, altana z miejscem do grillowania i plac zabaw dla dzieci. Na miejscu parking dla gości. Szczegółowe informacje i cennik na stronie internetowej: Dom wypoczynkowy "Siedlisko".

KONTAKT - ul. Środkowa 278, Białka Tatrzańska, tel. (18) 2654450, 887133905

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]