Belgrad

Belgrad to stolica Serbii.

Zrozumieć[edytuj]

Belgrad jest miastem długiej historii, liczącej około 7000. lat. Miasto można podzielić na 3 części: Zemun, Novi Beograd i Stari Grad czyli Stare Miasto. Zemun był niepodległym miastem należącym do Austro-Węgier. Dlatego też architektura miasta jest podobna do austriackiej. Novi Beograd (albo Nowy Belgrad) to nowoczesna część miasta. Jest też w niej tam szereg postkomunistycznych budynków. Stari Grad to stara część miasta usytuowana po drugiej stronie Sawy. To tam powstało miasto i tam znajduje się słynny Kalemegdan.

W zimie, gdy pada śnieg, następnego dnia ulice w centrum miasta są odśnieżone ale już niekoniecznie w innych Dzielnicach. Sklepy i kantory pracują od poniedziałku do piątku zwykle od 7 do 22(23), a w niedziele do 17(18). W nocy otwarte są bary, kawiarnie i dyskoteki które sprzedają drinki po zawyżonych cenach (piwo 90-150 dinarów, drinki 150-600 dinarów). Autobusy i inne środki transportu publicznego są czyste i zadbane. Większość autobusów jest dość nowa i zwykle w niezłym stanie technicznym. Komunikacja miejska jest bardzo rozwinięta i jeździ przez całą dobę. Po mieście najlepiej poruszać się właśnie komunikacją miejską i wykupić bilet okresowy. Młodzi mieszkańcy Belgradu na ogół mówią po angielsku, ale nawet wśród starszych mieszkańców miasta nie jest to rzadkością. Porozumiewanie się po polsku również nie nastręcza większych problemów. Etnicznie Belgrad jest dość jednolity. Większość mieszkańców stanowią Serbowie oraz mała mniejszość romska. Infrastruktura turystyczna w Belgradzie ciągle się rozrasta, ale póki co miasto nie jest zadeptane przez turystów.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Aby uniknąć wysokich kosztów związanych z opłatą za kurs zaleca sie korzystanie z taksówek na postoju, najlepiej tych które właśnie przyjechały z pasażerami. Należy unikać tzw. naganiaczy.

Przeciętna podróż kosztuje pomiędzy 550 a 800 dinarów (2007). Pieniądze można wymienić na lotnisku lub pobrać z bankomatu. Istnieje bezpośrednie połączenie z Lotniska Chopina.

Pociągiem[edytuj]

Najczęściej jedziemy z Polski z jedną przesiadką w Budapeszcie. Minusem serbskich kolei, jest to ze nawet expres wlecze sie niemiłosiernie i podróż z Budapesztu do Belgradu zajmuje około 10 godzin. Dworzec usytuowany jest niedaleko centrum , a z dworca odjeżdżają liczne tramwaje i autobusy.

Bilety kupjemy w kasach international tickets gdzie panie mówią komunikatywną angielszczyzną.

Samochodem[edytuj]

Drogi nie są w najlepszm stanie. Z północy, zaleca się jechać "autostradą" Subotica - Novi Sad - Belgrad z przedłużeniem na E-75.

Komunikacja[edytuj]

Belgrad posiada autobusy, trolejbusy i tramwaje. Autobusy są dość nowe, trolejbusy tylko w 40%. Tramwaje są stare i stłoczone, jednak nowe tramwaje będą jeździć po mieście już w 2007r. Transport miejski w Belgradzie zawsze jest przepełniony w godzinach szczytu.

Zobacz[edytuj]

  • Twierdza Kalemegdan. Historyczne serce miasta, twierdza górująca nad Dunajem.
  • Cerkiew św. Sawy. Najważniejszy obiekt sakralny miasta.
  • Muzeum Aeronautyki. Miejsce z ekspozycją na temat lotnictwa.
  • Centrum. Mieszczą się tu piękne kamienice oraz rządowe budynki.
  • Pałac Serbii. Potężne gmaszysko z czasów byłej Jugosławii, zbudowane w stylu socrealistycznym, nie jest dostępny do zwiedzania, ze względu na znajdujące się w środku budynki ministerialne.
  • Rezydencja księżnej Ljubicy. Muzeum przedstawiające wnętrza
  • Muzeum Samochodów
  • Yugodom. Muzeum przedstawiające życie w typowym jugosłowiańskim bloku.
  • Akwarium. Można tu spotkać min. żółwie, tarantule czy różne gatunki ryb.
  • zoo
  • Most Króla Aleksandra !. Pochodzący z 1934 roku obiekt z elementami historyzmu, obecnie przebiega nad nim linia kolejowa.
  • Kinoteka i Muzeum Filmu. Zawiera archiwum filmów jugosłowiańskich i serbskich, począwszy od kina niemego, filmy wyświetlane w oryginale.
  • Meczet Bajrakli. jeden z niewielu ocalałych obiektów przypominających o czasach panowania tureckiego.
  • Genex Tower, Inaczej Zachodnia Brama Belgradu, potężny modernistyczny budynek, nieco zaniedbany.

Zrób[edytuj]

  • W mieście jest wiele parków, takich jak Topčiderski Park czy Las Byforda
  • Wielka Wyspa Wojenna to dosłownie zielone płuca miasta, dobre miejsce na wycieczkę lub odpoczynek.
  • Warto przespacerować się promenadą nand rzeką Sawą.
  • Dużą atrakcją może być podziwianie panoramy miasta z wieży Avala Tower.
  • W salach koncertowych takich jak Sava Centar odbywają się koncerty lokalnych i zagranicznych gwiazd.
  • Przy ulicy Kneza Višeslava znajduje się ścieżka biegowa Trim Staza.
  • Nad Dunajem znajduje się kilka plaż.

Rozrywka[edytuj]

  • Belgrad to imprezowe miasto, wzdłuż Dunaju znajdują się łódki z barami i dyskotekami.
  • W pierwszy lub drugi piątek miesiąca, w dzielnicy Zemun, na ulicy Njegoša odbywa się nocny targ, oprócz możliwości kupna lokalnych produktów, można pobawić się przy muzyce na żywo i uczestniczyć w różnych eventach.
  • Terazije to główny deptak miejski pełen ekskluzywnych sklepów. Sklepy z modą serbski projektantów można znaleźć w pasażu Belgrade Design District.
  • Przy ulicy Debanovačka 6 mieści się bar Mladost ze stołami do ping ponga.

Zakupy[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

  • Atelje Petja, Visnjiceva 4, sklep z ubraniami w dzielnicy Dorćol.
  • Galerija Cokolade Premier, Obilicev Venac 30, raj dla łasuchów, sklep z wytwarzanymi ręcznie czekoladkami, często o ciekawym zestawieniu smaków.
  • DUB Antique Store, Zetska 13, sklep z antykami ( a także biżuterią vintage).
  • Supermarket Talas, Kej Oslobodenja 37, Miejsce w dzielnicy Zemun, w którym kupisz nie tylko ubrania i pamiątki ale i dobrze zjesz czy skosztujesz piw rzemieślicznych.

Umiarkowanie[edytuj]

  • Sava, Kralja Petra 75, oryginalne, lane perfumy wytwarzane według rodzinnej receptury.
  • Makadam, Kosancicev Venac 20, ręcznie wyprodukowane pamiątki z Serbii, oferuje min. rzeczy do domu, ubrania i zabawki

Ekskluzywnie[edytuj]

  • Boya, Zetska 4 A, Oryginalna serbska porcelana.
  • JSP i Lily Shoes, Makedonska 30, ubrania i buty od serbskich projektantów.
  • Tamara Radivojević Showroom, Strahinjića Bana 59, sklep serbskiej projektantki Tamary Radivojević.

Targowiska i pchle targi[edytuj]

Najbardziej znany pchli targ odbywa się w niedziele od 6.00 do 10.00 w dzielnicy Zemun (ulica Prvomajska). Popularne targowiska miasta to Kalenić i Zeleni Venac, można tu kupić nie tylko owoce i warzywa ale i naturalne przetwory.

Gastronomia[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

  • Pekara Spasa, Skadarska 26, Typowa serbska kawiarnia, miejsce z tradycjami, odwiedzane kiedyś przez artystów.
  • Passengers Bar, Simina 5, popularny bar w mieście, możliwość wypicia piw rzemieślniczych, latem ogródek
  • Dobar Kolac-Tanja Ceko, Novopazarska 53, rodzinna ciastkarnia
  • Belgrade Market, Zorza Klemensoa 19, Food market w Belgradzie, miejsce, gdzie można skosztować przysmaków kuchni całego świata
  • Gospodja Mirkov, 22 Oktobra 51, rodzinna ciastkarnia położona w dzielnicy Zemun.
  • Spageterija, Mladena Stojanovića 2B, spaghetti bar z możliwością spożycia posiłku na wynos

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

  • El Diablo Hostel Belgrade, ul. Strahinjica Bana 75, (www.hostel-belgrade.eu): [email protected]) tel.: +381 11 3247-348; +381669184103.Hostel położony jest w centrum Belgradu, w okolicy Skadarlija. Oferuje on 8-osobowy pokój, 6-osobowy pokój, 4-osobowy pokój i prywatny pokój z łazienką, dwie łazienki oraz kuchnie z przytulnym salonem i balkonem. Internet, kawa i herbata to tylko niektóre z bezpłatnych usług.

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Poziom bezpieczeństwa nie odbiega od innych stolic europejskich.

Na ulicach jest spokojnie, w ciągu dnia można spotkać wielu policjantów przechadzających sie po mieście. W nocy na ulicach, pełnych ludzi, tętniących życiem kafejek, pubów ,dyskotek nie należy się obawiać o swoje bezpieczeństwo. Jeśli chodzi o inne dzielnice miasta, to niestety nie są już takie bezpieczne.

Należy więc zachować zwykłe środki bezpieczeństwa, uważać na pieniądze, dokumenty i inne cenne rzeczy z uwagi na kieszonkowców działający w centrum miasta.

Telefony alarmowe:

  • 92 - policja,
  • 93 - straż,
  • 94 - pogotowie