Bangkok

Bangkok

Default Banner.jpg

noframe
Bangkok

Położenie Tajlandia
Powierzchnia 1565,2 km²
Liczba ludności 6 642 566
Strona www

Bangkok - stolica i największe miasto Tajlandii, położone w południowej części kraju nad rzeką Menam (ok. 40 km od jej ujścia do Zatoki Tajlandzkiej). Zajmuje obszar 1531 km². Jest 22 miastem co do liczby ludności na świecie.

Charakterystka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Bangkok ma dwa porty lotnicze. Nowy Suvarnabhumi znajduje się ok. 30 km na wschód od centrum i służy jako port międzynarodowy. Starsze lotnisko Don Muang, znajduje się ok. 20 km na północ od centrum i służy głównie lotom krajowym, w tym tanim liniom takim jak m.in. Air Asia, Orient Thai, Nok.

Z Suvarnabhumi można się dostać do centrum na kilka sposobów:

  • taksówka to dobry pomysł, jeśli przylecieliśmy w godzinach nocnych lub wczesnoporannych (od godz. 7 miasto będzie całkowicie zakorkowane). Aby złapać taksówkę należy podążać za znakami (lotnisko jest bardzo dobrze oznakowane) do wyjścia, gdzie znajdziemy stanowiska, w których zamówimy taksówkę. Osoba, nas obsługująca, zapisze na kartce destynację, którą podamy i wskaże taksówkarza, który nas zawiezie na miejsce (zazwyczaj czekają tuż obok). W przypadku lotniska doliczana jest dodatkowa opłata 50 bahtów za przywołanie taksówki, koszt może wzrosnąć również, jeżeli zdecydujemy się na przejazd płatnymi autostradami - wtedy ponosimy opłaty (zależnie od trasy od 40 do 100 bahtów).

Taksówki

Ważne: w trakcie wsiadania należy zwrócić uwagę taksówkarzowi, aby włączył taksometr (ang. meter). Należy się stanowczo upierać przy taksometrze, jeżeli taksówkarz mimo to nie włącza - po prostu odejść do innej taksówki. Taksówki na taksometr są w Bangokoku bardzo tanie - opłata za inicjowanie przejazdu 35 bahtów (w tym wliczony pierwszy kilometr), ok. 3 bahtów za kilometr. Taksometr nalicza również opłaty za czas, jeżeli samochód stoi w korku. W przypadku jazdy bez taksometru narazimy się na nieprzyjemności, w postaci kłótni z taksówkarzem oraz znacznie większe koszty (trzeba się liczyć, że zapłacimy min. 2 razy więcej niż normalnie).

  • pociąg to dobry pomysł, gdy znaleźliśmy się na lotnisku w trakcie dnia. Wtedy przejazd taksówką oznacza dłuższą podróż i większy koszt ze względu na korki. Pod lotniskiem znajduje się nowoczesny peron, z którego ruszają pociągi do centrum. Na peron prowadzą odpowiednie i dobrze widoczne znaki. Wszystko jest bardzo dobrze zorganizowane - na miejscu znajdziemy darmowe mapki. Przy peronie czekają również pracownicy lotniska, którzy pomogą kupić odpowiedni bilet w automacie. Do centrum jadą dwa pociągi: ekspresowy i zwykły (tzw. City Line). Ekspresowy jedzie bezpośrednio do stacji przesiadkowej do Metra (stacja Makkasan)a potem końcowej (Phaya Thai ok. 15 min.), City Line zatrzymuje się na kilku stacjach po drodze, więc do Phaya Thai dotrzemy w ok 25-30 min. Koszt: Ekspres - 150 bahtów za osobę, City Line zależnie od odległości, do Phaya Thai 45 bahtów za osobę. Przy Phaya Thai możemy przesiąść się w Sky Train, lub złapać taksówkę (przejazd do Khao San z taksometrem zależnie od korków 60-100 bahtów).
  • autobusy miejskie - z lotniska jeżdżą również autobusy miejskie, których koszt wynosi 7-25 bahtów za osobę. Niestety system autobusów jest słabo oznaczony, dodatkowo należy się liczyć z długim czasem dojazdu. Przy pierwszej wizycie w Bangkoku lepiej skorzystać z pociągu lub/i taksówki (koniecznie z taksometrem).

Dojazd z Don Muang jest trudniejszy. To lotnisko nie ma wygodnego połączenia kolejowego(choć w pobliżu znajduje się stacja kolejowa Don Muang, skąd odjeżdżają pociągi także do centrum Bangkoku - nie ma ich jednak zbyt wiele), więc z transportu publicznego pozostają autobusy, które mogą stać w korkach. Alternatywą jest przejazd taksówką, która jest bardziej elastyczna wobec korków i powinna być szybsza (wciągu dnia trzeba się jednak liczyć, że przejazd zajmie trochę czasu). Taksówka z taksometrem powinna kosztować zależnie od korków 200-400 bahtów.

Koleją[edytuj]

Poza SkyTrainem i linią kolejową na nowe lotnisko w Bangkoku znajduje się linia łącząca miasto z siecią kolejową kraju. Z dworca głównego, Hua Lamphong możemy złapać pociąg do większości dużych miast w Tajlandii. Pociągi są tanie i bezpieczne. Komfort jazdy zależy od konkretnego połączenia i wybranej opcji. Dostępne są podróże w trzech klasach, z klimatyzacją i bez, w wagonach sypialnych i zwykłych. Szokiem dla Europejczyka może być podróż trzecią klasą, w której najbiedniejsi Tajowie podróżują w odległe regiony kraju, korzystając z każdego wolne skrawka podłogi. Druga klasa bez klimatyzacji zapewnia wygodny fotel w wagonie z wiatrakami, warunki higieniczne można określić jako dostateczne. Podróże wagonami klimatyzowanymi należy rezerwować wyprzedzeniem (szczególnie na popularnych trasach).

Przejazd pociągiem jest dosyć czasochłonny. Sam wyjazd z Bangkoku zajmuje ok. 1,5 h, ze względu na bardzo zły stan torów. Generalnie znacznie korzystniejszą opcją jest przelot tanimi liniami lotniczymi - znacznie wygodniej, czyściej i przy wcześniejszej rezerwacji w podobnej cenie.

Samochodem[edytuj]

Bangkok jest ważnym węzłem drogowym.

Statkiem[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Warto zobaczyć[edytuj]

Wielki Pałac Królewski
Wielki Pałac Królewski przyciąga ogromnym przepychem i orientalnym stylem, połączonym z europejską klasyką. Kompleks pałacowy dzieli się na dwie główne części: świecką – w której znajdują się pomieszczenia mieszkalne króla i jego rodziny, a także sale recepcyjne, w których przyjmowano dostojników i udzielano plenarnych przemów oraz religijną – na którą składa się podzespół świątynny Wat Phra Kaeo. Pałac zawiera także dwa muzea, które przybliżą historię Tajlandii i samego Bangkoku. Obszar Wielkiego Pałacu Królewskiego to 218 tys. m² otoczonych murem długim na około 1,900 m.

Świątynia Leżącego Buddy (Wat Pho)
Wat Pho, czyli Świątynia Leżącego Buddy znajduje się w bezpośredniej okolicy Pałacu Królewskiego i jest jednym z największych kompleksów świątynnych w Tajandii. Należy on także do najbardziej barwnych i popularnych atrakcji Bangkoku. Świątynia Leżącego Buddy oferuje szeroką ofertę atrakcji. Do najbardziej cenionych należy wykonywany w Wat Pho klasyczny masaż tajski.

Świątynia Szmaragdowego Buddy (Wat Phra Kaew)
Świątynia Szmaragdowego Buddy jest niezwykle interesującym kompleksem sakralnym i właściwie najważniejszą budowlą kultu Buddy w Tajlandii. Wat Phra Kaew to główny cel pielgrzymek i miejsce duchowej medytacji. W tym kompleksie sakralnym, poza bogatymi w zdobienia i rzeźby komnatami, znajduje się także biblioteka, która zawiera drogocenne buddyjskie manuskrypty.

Świątynia Świtu (Wat Arun)
Świątynia Świtu stanowi symbol Bangkoku i należy do najstarszych zabytków tego miasta. Wysokie wieże, skrupulatnie zdobione tłuczoną porcelaną są znakiem rozpoznawczym tej budowli. Na szczyt świątyni prowadzą bardzo wysoke i strome schody. Z góry można podziwiać piękny widok na rzekę oraz panoramę Bangkoku.

Praca[edytuj]

Nauka[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]