Balneário Camboriú

Balneário Camboriú

Default Banner.jpg

Balneário Camboriú to kurort nad Oceanem Atlantyckim, na północy stanu Santa Catarina.

Panorama Balneário Camboriú.jpg

Opis[edytuj]

Balneário Camboriú jest nazywane Rio de Janeiro w miniaturze, ze względu na posąg Chrystusa, nadmorską aleję oraz kolejkę podobną do bondinho w Rio. Miasto jest jednym z najważniejszych kurortów turystycznych na południu Brazylii, chętnie odwiedzanym zarówno przez Brazylijczyków, jak i obcokrajowców. Według statystyk, jakość życia jest tu najwyższa w całym stanie. Miasto liczy ok. 100 tys. mieszkańców, jednak w sezonie letnim przyjeżdża tu ponad milion turystów.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Najbliższe lotnisko znajduje się w odległości 16 km od miasta (Navegantes - IATA: NVT). Dojazd specjalnym autobusem z lotniska Navegantes (firma Lufer) to koszt ok. 30 BRL. Cena taksówki to 85 BRL.

Można też przylecieć do Florianópolis (Aeroporto Internacional de Florianópolis/Hercílio Luz – odległość 90 km od Balneário Camboriú) lub do Kurytyby (Aeroporto Internacional de Curitiba - Afonso Pena – odległość 211 km), a stamtąd wygodnie dotrzeć do Balneário Camboriú autobusem. Cena za przejazd taksówką z Florianópolis to 220 BRL, a autobusem (firma Catarinense) 65 BRL.

Samochodem[edytuj]

Dojazd drogą BR-101

Autobusem[edytuj]

Do miasteczka można dojechać nastepującymi liniami autobusowymi: Pluma, Itapemirim i Catarinense.

  • Autobusy firmy Catarinense w kierunku Bal. Camboriú odjeżdżają z dworca w Kurytybie co 45 minut. Cena biletu od 41 BRL (convencional) po 54 BRL (executivo). Podróż trwa ok. 3 godziny. Z Florianópolis autobusy kursują co 15 minut (ta sama linia), bilet kosztuje 20-23 BRL. Bilety można kupić na stronie [1]
  • Z Buenos Aires raz dziennie odjeżdżają autobusy firmy Pluma do Balneário Camboriú. Cena biletu 354,50 BRL. Z Asunción w Paragwaju i Ciudad del Este także raz dziennie. Ta sama linia oferuje też połączenia pomiędzy Bal. Camboriú a innymi miastami w Brazylii, na przykład São Paulo, Rio de Janeiro, Porto Alegre czy Foz do Iguaçu. Zakup biletów możliwy na stronie [2]
  • Linią Itapemirim można dojechać m.in. do São Paulo, Rio de Janeiro i Brasílii. Przykładowa cena bileru na trasie z Rio to 180 BRL. Strona przewoźnika [3]

Komunikacja[edytuj]

Cristo Luz

Wzdłuż nadmorskiej alei, a także ulicą równoległą do niej, regularnie kursuje autobus turystyczny zwany Bondindinho. Koszt przejazdu to 3,75 BRL (normalny autobus miejski: 2,65 BRL). Aby dostać się na południowe plaże, najlepiej wsiąść do autobusu 106. Linia 105 kursuje z dworca autobusowego w kierunku Av. Atlântica (trasa: Rodoviária - Barra Sul).

Dobrą opcją na poruszanie się po mieście są też taksówki. Postoje można znaleźć przy dworcu autobusowym, a także w różnych punktach w mieście. Koszt przejazdu z dworca na plażę miejską wynosi mniej niż 20 BRL (luty 2014).

Bardzo wygodnie jest także przemieszczać się pieszo. Odległości pomiędzy dzielnicą, gdzie skupiona jest większość hoteli, a głównymi atrakcjami, nie są duże, a do niektórych z nich można dojść wzdłuż plaży.

Warto zobaczyć[edytuj]

Widok z kolejki na Praia Central
  • Park Unipraias[4], Av. Atlântica, 6006, Barra Sul - kompleks turystyczny, łączący dwie plaże (Praia Central i Laranjeiras) kolejką, przypominającą tę na Głowę Cukru w Rio. Zwiedzający mają do dyspozycji trasę o długości ponad 3 km, obsługiwaną przez 47 wagoników. Można ją przebyć w 30 minut (w dwie strony), a po drodze podziwiać panoramę miasta i okolicznych plaż. Pierwsza stacja znajduje się przy molo w Barra Sul, kolejny obowiązkowy przystanek, Mata Atlântica, jest położony na wysokości 240 m. Z tarasu widokowego można oglądać plażę Laranjeiras. W okolicy jest kilka barów i sklepów z pamiątkami. Stąd można się też wybrać na spacer po lesie (są wyznaczone ścieżki) oraz skorzystać z oferty agencji turystycznych, które proponują wspinaczkę po drzewach lub zjazd wyciągiem na plażę (ZipRider), przy prędkości 60 km/h. Ostatni przystanek znajduje się przy plaży Laranjeiras. Cena biletu na kolejkę w 2 strony to 36 BRL. Dzieci do 5 lat nie płacą. Koszt zjazdu wyciągiem ZipRider to 39 BRL.
  • Cristo Luz[5], Rua Indonésia, 800, Bairro das Nações - figura Chrystusa, wzniesiona w 1997 r., ma 33 m wysokości i jest umieszczona na wzgórzu Morro da Cruz, skąd jest doskonale widoczna z wielu punktów miasta, szczególnie po zmroku, gdy jest rozświetlona. W każdy dzień tygodnia iluminacja ma inną barwę, symbolizującą wartości takie jak np. pokój, wiarę, miłość. Bilet wstępu kosztuje 12 BRL w dzień i 24 BRL od 19.00. Na szczyt wzgórza można dotrzeć bezpłatnym autobusem, który zatrzymuje się w kilku punktach miasta. W okolicy znajdują się też bary, restauracje oraz parking.
  • Molhe da Barra Sul - molo położone w bezpośrednim sąsiedztwie parku Unipraias. Ma 452 m długości, a na końcu znajduje się spory plac, który upodobali sobie wędkarze i spacerowicze. Z mola można podziwiać panoramę miasta, od strony morza.
  • Ilha das Cabras - niewielka wyspa położona 600 m od plaży miejskiej, można ją zwiedzić wyprawiając się na wycieczkę statkiem.
  • Acervo Ayrton Senna, Rua Alameda Kadiz, nº 111 - niewielki zbiór zdjęć i pamiątek, poświęconych mistrzowi Formuły 1.
Laranjeiras

Plaże

  • Praia Central - główna plaża miejska wzdłuż alei Av. Atlântica. Przy plaży co kilkadziesiąt metrów znajdują się kioski z napojami i przekąskami. Można tu kupić także wodę z kokosa, a także co najmniej kilka rodzajów caipirinhii. Leżaki i parasole w dużej ilości (2 leżaki i parasol: 20 BRL, luty 2014).
  • Laranjeiras - plaża oddalona o 6 km od Balneário Camboriú, możliwy dojazd autobusem lub kolejką z parku Unipraias. Rozciąga się wzdłuż spokojnej zatoki, na długości 750 m. W sezonie letnim bardzo zatłoczona. Znajduje się tu wiele barów i restauracji, a także pomost, do którego przybijają statki wycieczkowe.
  • Estaleirinho - plaża znajduje się w odległości 12 km od miasta, morze przeważnie wzburzone.
  • Praia dos Amores - położona pomiędzy Balneário Camboriú a sąsiednim miasteczkiem Itajaí, mniej uczęszczana
  • Praia de Taquaras - oddalona o 8,5 km od miasta, ma ponad kilometr długości
  • Praia do Estaleiro - 11 km od centrum miasta, do niedawna cicha i spokojna, ostatnio buduje się tu coraz więcej restauracji i pensjonatów
  • Praia do Pinho - pierwsza w Brazylii plaża nudystów, podzielona na strefy dla rodzin, par i singli
  • Praia de Taquarinhas - oddalona o 8 km od centrum, ma 600 m długości, mało uczęszczana.

Warto spróbować[edytuj]

  • Lot na paralotni - start z Morro do Careca, wzgórza oddalonego o 4 km od miasta, w kierunku Praia dos Amores, lot trwa 15 minut, lądowanie na plaży
  • Kart Indoor, Rua 4000, 133, Centro - tor kartingowy
  • Surfing - w mieście działają 3 główne szkoły surfingu: North Shore, Guardiões do Mar, Escola Municipal de Surf, udzielające lekcji także turystom
  • Wspinaczka drzewna - agencje w parku Parque de Aventuras na stacji kolejki Mata Atlântica w parku Unipraias
  • Youhooo - kolejka górska na terenie parku Unipraias, ma długość 710 m i osiąga prędkość do 60 km/h. Każdy z 30 wagoników może pomieścić 2 osoby. Cena za osobę 25 BRL, za dwie: 35 BRL.
  • Rejs statkiem - kilka firm wycieczkowych oferuje rejsy, zaczynające się przy molo Molhe da Barra Sul. Dalej, statki płyną obok wyspy Cabras i docierają na plażę Laranjeiras. Rejs trwa ok. 1,5 h.
  • Lot helikopterem - długość lotu od 4 do 12 minut. Podczas najdłuższego, można dotrzeć w pobliże plaży Pinho oraz podziwiać z bliska posąg Cristo Luz.

Zakupy[edytuj]

Na ulicy równoległej do plaży, Avenida Brasil, znajduje się wiele sklepów. W dzielnicy Bairro dos Estados jest centrum handlowe [6], mieszczące 180 sklepów, restauracje oraz sale kinowe.

Gastronomia[edytuj]

W Balneário Camboriú znajduje się wiele restauracji, serwujących owoce morza, a także grillowane mięso (churrasco) oraz specjalizujące się we włoskiej kuchni - pizza, makarony.

Churrasco:

  • Restaurante Oficina do Sabor Grill, Rua 3750, 281, Centro - w czwartki rabat 50%
  • Churrascaria Porto Grill, Av. Normando Tedesco, 949, Barra Sul - serwuje 15 gatunków mięsa
  • Churrascaria Gaucha, Avenida Normando Tedesco, 1223 - Esquina Com A Rua 4600, Barra

Ryby i owoce morza:

  • Restaurante Estaleirinho, R. Higino João Pio, 618, Praias Agrestes - oddalona od centrum, znajduje się na brzegu oceanu
  • Casa da Lagosta [7], Avenida Atlântica, n° 1800, Centro - restauracja tuz przy plaży, dość droga, specjalizuje się w langustach, krewetkach i daniach z ryb, ale można tu też zjeść potrawy mięsne
  • O Rei do Peixe, Rua 11, 20 Centro, specjalizuje się w daniach z krewetek, można płacić kartą

Jedzenie na wagę (comida por quilo)

  • Marambaia Gourmet, Av. Atlântica, 300, Barra Norte, otwarte od 12 do 15 i od 20 do 23, codziennie
  • Dom Alberto Restaurante, Rua 401, 120, Centro, serwuje 25 dań, codziennie od 11.30 do 14.30

Rozrywka[edytuj]

W sezonie letnim rejon nadmorskiej Avenida Atlântica i Barra Sul rozbrzmiewa muzyką na żywo, bary i restauracje są otwarte do późna, a plażą i deptakiem spacerują tłumy turystów. Jednym z bardziej znanych klubów nocnych w mieście jest Whiskadão Disco Club, położony niedaleko dworca autobusowego, przy ulicy Avenida Do Estado 4886.

Kluby na plaży Estaleirinho grają muzykę elektroniczną, imprezy trwają nierzadko do białego rana. Także sąsiednie miasteczko Itajaí, jest tłumnie odwiedzane przez imprezowiczów z Bal. Camboriú. Znajduje się tam popularny Warung Beach Club.

Nocleg[edytuj]

Większość hoteli i pousad jest zlokalizowana w okolicy alei Avenida Atlântica. Niektóre kurorty są położone z dala od centrum, ich zaletą jest często bezpośrednie położenie przy plaży.

  • Marambaia Cassino Hotel & Convenções, Avenida Atlântica, 300, czterogwiazdkowy hotel przy plaży, ceny za pokój od 165 BRL, poza sezonem
  • Reserva Praia Hotel, Rodovia Rodesindo Pavan, 4480 (Av Panoramica), czterogwiazdkowy hotel, poza centrum miasta, od 286 BRL za pokój
  • Hotel Palmas Executivo, Rua São Paulo, 56, trzygwiazdkowy hotel, oddalony od plaży, cena pokoju od 146 BRL
  • Parador Estaleiro Hotel, Rua Victório Fornerolli, 454, pięciogwiazdkowy hotel przy plaży, poza miastem, cena pokoju od 361 BRL
  • Hotel Villa do Mar, Av. Atlântica, 2420, pięciogwiazdkowy hotel przy głównej alei nadmorskiej w mieście, pokoje od 241 BRL
  • Pousada Villa Atlântica[8], Rua 3300, 415, Centro, pousada oddalona o 2 ulice od Praia Central, posiada 18 pokoi, ceny od 140 BRL

Kontakt[edytuj]

Numer kierunkowy to 47

  • Beto Carrero World[9] - park rozrywki, położony w miejscowości Balneário de Penha, w odległości 35 km od Balneário Camboriú. Na jego obszarze znajdują się między innymi kolejki górskie, zoo, a także przedstawienia tematyczne i inne rozrywki. Cena biletu ok. 100 BRL.
  • Florianópolis (Floripa) - stolica stanu Santa Catarina, miasto położone na wyspie i znane ze swoich pięknych plaż. Położone 85 km od Balneário Camboriú. Łatwy dojazd autobusem, kilkanaście kursów dziennie.
  • Bombinhas - miasteczko oddalone o 30 km od Balneário Camboriú, słynie z plaż oraz rezerwatu morskiego Reserva Biológica Marinha do Arvoredo, gdzie można nurkować w otoczeniu morskich zwierząt.