Świdnica

Świdnica

Default Banner.jpg

Świdnica jest około 60-tysięcznym miastem, położonym na Dolnym Śląsku w powiecie świdnickim, nad rzeką Bystrzycą. Osada wspominana już w 1243 roku, ale prawa miejskie otrzymało około 1267 roku. Dawna stolica Księstwa Świdnicko-Jaworskiego.

W XIV wieku Świdnica była olbrzymim producentem bardzo cenionego piwa Schoeps, pitego między innymi w Krakowie, Wrocławiu, Pizie, Pradze i Heidelbergu. Na cześć marki w każdym z miast wzniesiono Piwnice Świdnickie. Receptura ważenia piwa niestety spłonęła wraz z gmachem browaru, ale Piwnice funkcjonują prawdopodobnie po dziś dzień (poza, o ironio, tą w Świdnicy), aczkolwiek wrocławska Piwnica posiada własną markę piwa (Czarny i Biały Baran).

Dojazd[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

W mieście funkcjonuje sieć autobusowa. http://mpk.swidnica.pl/

Warto zobaczyć[edytuj]

Świdnicka katedra (21.09.2006)

W mieście szczególnie warto zobaczyć wpisany na światową listę Światowego Dziedzictwa UNESCO ewangelicki Kościół Pokoju pod wezwaniem Trójcy Świętej, wybudowany w XVII wieku. Budynek powstał dzięki pozwoleniu władającego wówczas w katolickiej Austrii Ferdynanda III Habsburga, ale do jego budowy nie użyto żadnych trwałych materiałów, został wzniesiony poza murami miasta i bez dzwonnicy.

Drugim wyróżniającym się obiektem jest kościół pod wezwaniem św. Stanisława i św. Wacława, pełniący od 2004 roku funkcję katedry. Gotycka budowla jest najwyższą tego typu na Dolnym Śląsku i piątą w kraju ze swoją 103 metrową wieżą. Znajduje się przy Placu Jana Pawła II. Początek jej budowy ustala się na XIV wiek, a sam proces jej tworzenia na około 150 lat.

Na uwagę zasługuje także jedyne w Polsce Muzeum Dawnego Kupiectwa, znajdujące się w rynku oraz Muzeum Broni i Militariów położone przy katedrze.

Warto spróbować[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Na wyjątkową uwagę zasługuje czekoladziarnia Choccoffee, przy ulicy Parkowej 6. W lokalu można zjeść wiele rodzajów pralinek i czekolady własnego wyrobu.

Rozrywka[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Kontakt[edytuj]

We wsi Krzyżowa (gmina Świdnica) znajduje się neobarokowy zespół pałacowy, który w czasie II wojny światowej służył za siedzibę tzw. "Kręgu z Krzyżowej", czyli niemieckiego ruchu antyhitlerowskiego.