Zandvoort

Uit Wikitravel
Zandvoort

Default Banner.jpg

Zandvoort [1] is een Nederlandse badplaats in Noord-Holland.

Info[bewerken]

Zandvoort aan Zee is een dorp aan de Noordzee. Het mooie zandstrand, de lange boulevard en duinen maken dit dorp bijzonder. Het ligt tussen twee beschermde natuurgebieden in, waar je in de mooie natuur kunt wandelen en fietsen. Op het strand bevinden zich meerdere strandpaviljoens met specialiteitenrestaurants. In het dorp zijn er veel leuke restaurants, winkels en een gemoedelijk nachtleven.

Met de trein ben je binnen 10 minuten in Haarlem en binnen 30 minuten in het centrum van Amsterdam.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Schiphol is de luchthaven, de meeste verbindingen bied vanuit het verdere buitenland.. Per trein kan de reiziger kiezen om via Amsterdam-Sloterdijk of via Leiden en Haarlem. Vanaf station Sloterdijk of Haarlem meent de reiziger een rechtstreekse trein naar Zandvoort.

Per trein[bewerken]

Reis, afhankelijk van het vertrekpunt, naar Amsterdam of Haarlem (ligt het dichtst bij Zandvoort) en neem vanaf hier een rechtstreekse trein naar Zandvoort.

Per auto[bewerken]

Zandvoort is per auto te bereiken via twee toegangswegen. De N200 (Zeeweg) en de N201 (Zandvoortselaan) leiden direct naar het centrum van het dorp en naar de boulevard of strand. Op mooie zonnige dagen in de zomer staat hier geregeld een file.

Per bus[bewerken]

Er rijden twee buslijnen van en naar Zandvoort aan Zee. Vanaf station Haarlem Centraal ben je met bus 81 in ongeveer 30 minuten in Zandvoort en met bus 80 vanuit Amsterdam, halte Marnixstraat (via Haarlem en Heemstede- Aerdenhout), naar Zandvoort duurt het een klein uurtje.

Indien u niet reist met een OV-chipkaart zijn er losse kaarten zijn te koop bij de buschauffeur. Betalen kan alleen met contant, en bij voorkeur gepast, geld.

Ook kunt je bij VVV Zandvoort een Amsterdam & Region Travel Ticket kopen, een 1-, 2- of 3-daags ticket voor het openbaar vervoer van Amsterdam en omgeving (inclusief treinen).

Voor meer informatie over het Amsterdam & Region Travel Ticket check je de site.

Per boot[bewerken]

Zandvoort is direct niet per boot te bereiken. Er is namelijk geen haven. Vanuit Engeland vaart er een boot naar IJmuiden. Vanuit deze plaats is Zandvoort via openbaar vervoer, fiets of per auto te bereiken.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Zandvoort biedt een ruime mogelijkheid aan verblijf- en overnachtingsmogelijkheden om de regio te verkennen of te genieten van een heerlijke strandvakantie.

Hotels[bewerken]

Er zijn verschillende hotels in Zandvoort. Zowel kleine hotels als de hotels die aangesloten zijn bij de grote ketens

  • Hotel Arosa, Hotel Arosa is een gezellig en gastvrij familiehotel, gelegen direct aan de zuidkant van het gezellige centrum en op slechts vijf minuten lopen van het strand en de duinen.
  • Hotel Zeespiegel, Dit oudste hotel van Zandvoort is comfortabel, sfeervol en modern en is rustig gelegen in het centrum van Zandvoort, te midden van gezellige winkeltjes en restaurants, op slechts 700 meter van het strand.
  • NH Zandvoort, Burgemeester van Alphenstraat,63, +31.23.5760760 [2]. Direct toegang tot het strand, gelegen tegenover een Circuit Park Zandvoort, 30 autominuten van Amsterdam en Schiphol Airport. Nabij de winkelstad Haarlem en de wereldberoemde Keukenhof.

Pensions[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Het dorp ligt tussen twee beschermde natuurgebieden in, waar je in de mooie natuur kunt wandelen en fietsen.

  • Nationaal park Zuid-Kennemerland, In dit duingebied kunt u mooie wandel en fietsroutes maken.
  • De Amsterdamse Waterleidingduinen, In dit duingebied mag je alleen wandelen. Het is een groot gebied waar het kraanwater voor de regio Amsterdam gezuiverd wordt.
  • Haarlem,Deze stad ligt dicht bij Zandvoort. Hier kan men uitgaan, musea bezoeken, naar de bioscoop en veel meer.
  • Amsterdam, Vanuit Zandvoort gaat er een directe trein naar Amsterdam
  • Volendam & Marken, Ontdek authentiek Holland in Volendam en Marken.
  • Keukenhof, Vooral in het voorjaar de moeite waard om de bollenstreek te verkennen. Ook dit kan per fiets vanuit Zandvoort.