Waterloo

Uit Wikitravel
Waterloo

Default Banner.jpg

Waterloo [1] is een plaats en gemeente gelegen in de provincie Waals-Brabant. De gemeente heeft 29.649 inwoners (2014).

Info[bewerken]

Waterloo is wereldwijd beroemd vanwege het feit dat Napoleon hier zijn laatste veldslag verloor. Daarvoor mag deze relatief kleine stad toch rekenen op interesse vanuit de hele wereld, ook al liggen de belangrijkste toeristische bezienswaardigheden zich in de naburige gemeente Eigenbrakel.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

  • Brussels Airport [2] is de belangrijkste luchthaven voor België. Vanuit de luchthaven sta je op 20 minuten met de trein (Airport Express) in station Brussel-Centraal en vandaar kan men verder reizen naar Waterloo.
  • Vanuit Brussels South Charleroi Airport [3] opereren verscheidene low budget luchtvaartmaatschappijen waarvan Ryanair [4] de belangrijkste is.

Per trein[bewerken]

Vanuit de Brusselse stations rijdt er op de lijn Leuven-Nijvel ieder uur een trein die stopt in Waterloo en Eigenbrakel, beide stations liggen op ongeveer 3 kilometer van de historische site.

Per auto[bewerken]

Neem de afrit Waterloo op de autosnelweg, Wie daarna richting de Leeuw van Waterloo wenst te rijden moet wel enige moeite doen om er te geraken want er zijn nauwelijks tot geen richtingaanwijzers, in principe komt het er op neer om de grote steenweg te blijven volgen). GPS: Route du Lion 315, B-1410 Waterloo

Per bus[bewerken]

Vanuit Brussel rijden er om het uur bussen van de Waalse vervoersmaatschappij TEC naar Waterloo, er is een halte op slechts 300 meter van het toeristisch centrum aan de bekende Leeuw van Waterloo.

Per boot[bewerken]

Waterloo ligt niet aan een grote rivier of andere waterloop en is dus niet per boot bereikbaar.

Rondreizen[bewerken]

De belangrijkste bezienswaardigheden liggen een eind buiten het centrum, het is dus aan te raden om die per auto te bezichtigen. Men kan natuurlijk ook rechtstreeks naar de toeristische attractie's reizen per trein of bus zoals hierboven is beschreven.

Bekijken[bewerken]

  • Slagveld van Waterloo [5] - Wie Waterloo zegt denkt automatisch aan de Slag van Waterloo. De Leeuw van Waterloo (Bevindt zich eigenlijk in de naburige gemeente Eigenbrakel) is het overbekende herdenkingsmonument.
  • Leeuw van Waterloo
  • Panorama over de Slag bij Waterloo
  • Wassenbeeldenmuseum
  • Wellingtonmuseum
  • Neobarokke Sint-Jozefkerk - Binnenin liggen gedenkplaten ter herinnering aan de Slag bij Waterloo.

Doen[bewerken]

  • Beklim de 226 treden van de 40 meter hoge heuvel naar de Leeuw van Waterloo.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

De meeste inwoners van Waterloo pendelen voor het werk naar Brussel, werken in de horeca of publieke sector.

Kopen[bewerken]

Souvenirs in het bezoekerscentrum.

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Waterloo staat niet echt bekend voor zijn bruisend nachtleven, daarvoor ben je hier op de verkeerde plaats.

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • Hotel 1815 [6] - Wil je overnachten in de schaduw van de Leeuw van Waterloo? Dan is dit hotel beslist iets voor jou. De prijzen schommelen tussen €100 en €150.

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Waterloo ligt op de grens met Vlaanderen en Brussel is vlakbij, daardoor is het een veeltalige gemeente en kan men er meestal wel terecht in het Frans, Nederlands en Engels.

Veiligheid[bewerken]

Waterloo is een rustige gemeente waar men zich om de veiligheid weinig zorgen hoeft te maken.

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

  • Brussel - De Belgische hoofdstad ligt nauwelijks 17 kilometer ten noorden van Waterloo.