Wassenaar

Uit Wikitravel
Wassenaar

Default Banner.jpg

Wassenaar [1] is een dorp en gemeente in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. Wassenaar is samen met Bloemendaal de rijkste gemeente in Nederland en is een luxe woonbuurt met vele grote villa's en landhuizen. Koning Willem-Alexander, koningin Máxima en hun dochters hebben er hun privéwoning in Wassernaar op het landgoed Eikenhorst.

Arriveren[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per trein[bewerken]

Via Den Haag CS/HS of Leiden en dan met de bus.

Per auto[bewerken]

Te voet[bewerken]

Door de duinen bij Wassenaar, onder andere door het natuurgebied De Dellen, loopt Europese wandelroute E9, ter plaatse ook bekend als, het Hollands Kustpad. Deze route loopt van Portugal naar Sint Petersburg. Ter plaatse komt de route via twee varianten uit Den Haag: een route via het centrum en Centraal station en het Haagse Bos en een korte route rechtstreeks vanuit Scheveningen. De route vervolgt door de duinen naar Katwijk. De E11, ook Marskramerpad geheten, loopt van Den Haag naar het oosten tot de grens van Polen met Litouwen. De E11 komt vanuit Den Haag via het Haagse Bos Wassenaar binnen en loopt via Landgoed de Horsten verder naar Voorschoten. De routes zijn ook te vinden op internet.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • Villa's en landhuizen waaronder landgoed Eikenhorst - de privéwoning van koning Willem-Alexander van Nederland, zijn vrouw, koningin Máxima van Nederland en hun dochters. De residentie is niet toegankelijk voor het publik en is ook niet zichtbaar. Niettemin, de villa's en landhuizen bieden een prachtig uitzicht, die toch een van de belangrijkste attracties van Wassenaar zijn.
  • De restanten van de Atlantikwall, Het stelsel doet thans dienst als vleermuisreservaat en is in de zomer te bezichtigen.
  • Wassenaarse Slag, strand
  • Brandweermuseum Wassenaar,[2], Raadhuislaan 22, in de kelder van het gemeentehuis, Tel; +31 (0)70-5122280, Za-Zo, 12-16u
  • Waalsdorpervlakte, monument voor slachtoffers tweede wereld oorlog.
  • Schouwweg
  • De Lus
  • Israëlische begraafplaats Persijnhof

Kerken[bewerken]

  • Romaanse kerk die grotendeels uit de 12e eeuw dateert.

Doen[bewerken]

  • Duinrell Vakantie- en Attractiepark + Tikibad, Duinrell 1, Tel: +31 (0)70 515 52 58, [3]. Park open: dagelijks 10-17u In schoolvakantie 10-18u. Tikibad open: 10-20u. Bus: Connexxtion 491 vanaf Den Haag CS. Een attractiepark en Tikibad met camping en bungalows.
  • Meijendel: natuurgebied in de duinen, gemarkeerde wandel- en fietsroutes voeren door het binnenduinbos, de duinenrij en langs het strand. Parkeerterreinen aan het eind van de Meijendelseweg. Er zijn een bezoekerscentrum, restaurant en een manege bij het start- en eindpunt van de wandelroutes. Bezoekerscentrum Meijendel, Meijendelseweg, Tel: +31 (0)70 5117576, 10-16u april t/m oktober, Di-Zo, november t/m maart Di-Vr. Het gebied wordt beheerd als waterzuiveringsgebied door het Duinwaterbedrijf Zuid Holland. vandaar dat de expositie naast de natuur van het gebied, ook de drinkwaterwinning omvat.
  • Renbaan Duindigt [4]
  • Zomerfeestweek
  • Sterrenbad [5], Generaal Winkelmanlaan 2, 2243 AZ Wassenaar, ☎ +3170 5113104. Openbaar zwembad.

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

  • Duinrell Vakantie- en Attractiepark + Tikibad zie bij Doen. Er zijn hier kampeerplaatsen en bungalows te huur.
  • Van der Valk motel de Bijhorst, Zijdeweg (hoek Rijksstraatweg)

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Create category