Valle di Ledro

Uit Wikitravel
Valle di Ledro

Default Banner.jpg

Valle di Ledro
Uitzicht op Monte Catria
{{{kaart2}}} {{{kaart3}}}
Wapen
Coats of arms of None.svg
Geografie
Regio Trentino-Zuid-Tirol
Provincie Trente
Geografische ligging {{{nb}}} NB {{{ol}}} OL
Geografische ligging 0°0′N 0°0′E
Hoogteligging {{{hoogte}}} m
Oppervlakte 154,6 km²
Bevolking
Bevolking
Bevolkingsdichtheid
5455 (31/12/2012)
35,72 inw./km²
Mannen
Vrouwen
{{{mannen}}}%
{{{vrouwen}}}%
Overige info
Postcode 38060
Zonenummer {{{netn}}}

Valle di Ledro [1], of Ledrodal is een dal in het noorden van Italië, gelegen in de gemeente Ledro in de provincie Trente. Het dal ontleent zijn naam aan het Lago di Ledro, een klein bergmeertje. Stadjes rond het Ledromeer zijn Pieve di Ledro, Molina di Ledro en Mezzolago. Hier zijn ook stranden aangelegd. Het dal loopt vrijwel door in het Val di Concei, waar onder andere het stadje Bezzecca ligt.

Geschiedenis[bewerken]

Als sinds de Bronstijd wordt het dal in het noorden van Italië bewoond. In 15 v. Chr. werd het dal ingelijfd door de Romeinen, maar na de val van het Romeinse Rijk hadden meerdere volkeren het zeggen over de regio. Tijdens de Eerste Wereldoorlog, toen het dal nog in handen van het Oostenrijks-Hongaarse Rijk, veranderde het gebied in de frontlinie. Onder andere in dit dal werd heftig gevochten tussen de Oostenrijkers en Italianen. Toen in 1918 het Oostenrijks-Hongaarse Rijk begon te wankelen werd het dal plotseling verlaten. De oprukkende Italiaanse linie werd echter onderbroken door een paar overgebleven Oostenrijkse kampen, waaronder één in Riva del Garda. Als laatste troef werd besloten alle dorpen in de vallei af te branden. Alle Italianen die gevlucht waren voor de oorlog keerden terug en begonnen - samen met het Italiaanse leger - de vallei weer op te bouwen, nadat Trentino aan Italië was toegevoegd. Restanten van de Grote Oorlog, zoals de Italianen het zelf noemen, zijn hier en daar nog te vinden in Bezzecca en Tiarno di Sopra. Dit zijn dorpjes in de naastgelegen vallei, Val di Concei, die ook tot de gemeente Ledro behoren.

Arriveren[bewerken]

Per auto[bewerken]

Het Ledrodal is aangesloten op de SS240. Deze ligt tussen Riva del Garda en Storo. De weg bevat veel haarspeldbochten, maar is toch goed te rijden.

Per trein[bewerken]

Het Ledrodal beschikt zelf niet over een treinaansluiting. Het dichtstbijzijnde treinstation ligt in Trente, de hoofdstad van de provincie.

Per vliegtuig[bewerken]

Dichtstbijzijnde vliegvelden zijn in Verona, Brescia en Bolzano.

Per bus[bewerken]

Het dal is vanuit Storo en Riva del Garda te bereiken met bus 214. De reis is te plannen op de website van vervoerder Trentino Transporti Esercizio. Binnen het dal rijdt de Ledrobus. Met deze bus kan van Biacesa (een klein dorpje aan het begin van het Ledrodal), door het Ledrodal en het naastgelegen Concei-dal tot de Passo di Tremalzo worden gereisd. Tarieven zijn €2,- voor volwassenen, €1,- voor kinderen tot en met 12 jaar. Kinderen onder de 3 jaar reizen gratis.

Spreken[bewerken]

Natuurlijk is de voertaal in Valle di Ledro Italiaans. Vanwege het aantal Duitse toeristen in de buurt (vooral bij het Lago di Garda) en de vroegere Oostenrijkse overheersing zijn vooral de 35+'ers in staat om Duits te spreken. Wanneer er een toerist wordt gesignaleerd doen ze eigenlijk niet anders. De jongeren spreken vaak (gebrekkig) Engels.

Doen[bewerken]

Musea en bezienswaardigheden[bewerken]

Paalwoningenmuseum
  • Paalwoningenmuseum Het Ledrodal wordt al sinds de Bronstijd bewoond. In de omgeving, en met name in Mezzolago, zijn opgravingen gedaan, waarbij restanten van paalwoningen zijn gevonden. Een deel van de vondsten zijn in het kleine museum langs de oever van het Ledromeer in Mezzolago tentoongespreid, waar ook een paar paalwoningen zijn gereconstrueerd.
  • Lago d'Ampola Iets ten noorden van het Ledromeer ligt het meertje van Ampola. Het is een beschermd natuurgebied waar een enorme flora en fauna te vinden is. Daarnaast is er ook een klein bezoekerscentrum, dat de beschermde status uitlegt.
  • Sacrario militare di Bezzecca Tussen Locca en Bezzecca ligt een gedenkplaats voor alle gevallenen in de Derde Italiaanse Onafhankelijksoorlog en de Eerste Wereldoorlog. Er zijn nog verschillende loopgraven aanwezig waar men doorheen kan lopen. Tevens is er een klein uitzicht op het Ledromeer.

Natuur & Recreatie[bewerken]

Het Ledromeer van boven gezien

Wandelen[bewerken]

De bergen rond het dal lenen zich perfect voor een bergwandeling. Zo zijn er verschillende wandelingen die geweldige panorama's bieden op de omgeving of die gewoon rond het meer lopen. Meer informatie over de exacte wandelingen zijn te verkrijgen bij de Italiaanse VVV in Pieve di Ledro. Sowieso is het aan te raden om in een kiosk een gedetailleerde wandelkaart van de omgeving te kopen.

Een paar tips:

  • Passo di Tremalzo Vanuit Pieve di Ledro vertrek je met de auto richting Storo, maar net na Tiarno di Sopra sla je linksaf richting Tremalzo (volg de bordjes). De weg naar boven is ongeveer 12 kilometer met een enorme dichtheid aan tornanti, haarspeldbochten. Bij Rifugio Garda beginnen een aantal wandelingen. Een aanrader is om de pas te volgen. Het pad is goed te bewandelen, en bied uitzicht op het Garda- en het Ledromeer (de laatste is voor de waaghalzen!). Eenmaal boven bevindt zich een tunneltje. Daarachter vervolgt de pas in de richting van Limone sul Garda. Vanaf Rifugio Garda is er ook een wandeling te maken richting de Cima Avès. De top (ongeveer 1900 meter hoog) is makkelijk te bereiken en biedt prachtig uitzicht. Bij goed weer is bijvoorbeeld de Madonna di Campiglio (zo'n 80 km van Tremalzo vandaan) te zien.
  • Rifugio Nino Pernici Vanuit Lenzumo (Val di Concei) vertrek je richting Bocca di Tràt. Je loopt richting Rifugio Nino Pernici, een kleine herberg in de bergen. Het pad maakt onderdeel uit van de Sentiero della Pace (Italiaans voor het Vredespad). Hierlangs zijn nog veel resten van de Oostenrijkse loopgraven te vinden. Eenmaal bij de rifugio kan je meerdere kanten uit. Zo leidt één pad naar de top van de berg waar je op uitkijkt vanuit de herberg en leidt een ander naar een verlaten Oostenrijks veldhospitaal. De rifugio is overigens een schuilhut geweest in de oorlog. De vele zwart-wit-foto's aan de muur getuigen van de zware periode die soldaten hebben doorstaan.

Zwemmen[bewerken]

Het zoetwatermeer leent zich uitstekend om in te zwemmen. Zeker 's zomers is een duik in het frisse water aan te raden. Rondom het meer zijn diverse strandjes. Bij Pieve di Ledro bevindt zich een vrij uitgerekt strand met wat gras. Door de aanwezigheid van hotels en barretjes is dit niet echt een aanrader om een hele dag te verblijven. Tevens gaat het gras snel over in een kiezelstrandje, dus waterschoenen zijn aan te bevelen. In Mezzolago bevinden zich naast de SS240 een paar kleine strandjes, wederom met gras en kiezelstenen. In Molina di Ledro bevindt zich het grootste strand. Hier bevindt zich een enorm grasveld met slechts een kort stukje kiezelstrand. Voor alle strandjes geldt dat zondag het drukst is; Italianen trekken er dan op uit om te zwemmen en te barbecueën. Parkeerplekken zijn dan erg lastig te vinden.

Eten[bewerken]

Echt beroemd is de Ledrense keuken niet. Door de geschiedenis zijn er zowel Oostenrijkse als Hongaarse invloeden te bespeuren in de restaurants in het dal. Echter, zoals het een Italiaans restaurant betaamt, zijn ook de pizza’s en pasta’s ook rijkelijk te vinden op het menu. Een beknopte opsomming met goede restaurants in de omgeving.

  • Ristorante Pizzeria Pieve, Via Nuova 1, Pieve di Ledro Dit restaurant is gelegen naast de SS240, en herkenbaar aan de roze gekalkte muren. Voor niet al te veel geld kan je hier een makkelijke maaltijd eten. Er worden diverse pasta’s, pizza’s en streekgerechten geserveerd.
  • Risotteria Rustichel, Vicolo Pepe 3, Bezzecca De naam zegt het al: dit restaurant serveert risotto in alle soorten en maten (ongeveer 150 soorten). Kleine waarschuwing: de risotto wordt beschouwd als "voorgerechtje", normaal gesproken komt hier nog een hoofdgerecht (vis- en vleesgerechten) en nagerecht bij. Een schaal risotto is naar Nederlandse begrippen een flinke maaltijd! Voor kinderen wordt er ook Tagliatelle al Ragù geserveerd.
  • Ristorante Pizzeria Ampola, Via Strada per Tremalzo, Tiarno di Sopra Dit restaurant ligt ongeveer 5 kilometer van Pieve di Ledro in Tiarno di Sopra. Het restaurant fungeert als oplaadplaats voor bergwandelaars en mountainbikers die de Passo di Tremalzo hebben beklommen. Daarnaast vertrekken verschillende excursies (zoals canyoning) van de naastgelegen parkeerplaats. Ristorante Ampola is een all round-restaurant: 's morgens cappuccino, 's middags (stevige) lunch en 's avonds pizza, pasta of een ander gerecht. Als je geluk hebt, vraag dan naar de polenta met ree-vlees.
  • Ristorante Santa Lucia da Fritz, Via Santa Lucia 36, Bezzecca Dit is typisch een restaurant waar de Oostenrijks-Hongaarse keuken in doorschemert. Heerlijke lokale gerechten met onder andere polenta en hertenvlees. Er is tevens een Nederlandse (!) menukaart. Nadeel is wel dat het restaurant slechts via een smal weggetje te bereiken is.
  • Pizzeria Spaghetteria Doghen, Via Carpeà 4, Locca Een hip restaurant in Locca, ongeveer anderhalve kilometer van Pieve di Ledro vandaan. Het restaurant heeft jong, vriendelijk personeel en een open keuken, wat zeker voor jonge kinderen leuk is om naar te kijken. Er is een enorm aanbod aan pizza's en pasta's. Aan de andere kant van het meer? Geen probleem: op camping Al Sole in Molina di Ledro zit een dependance, waar je snel een pizza d'asporto kan halen om op het strand op te peuzelen.

Echter, wie wat culinairder is ingesteld, weet dat er meer te vinden is:

  • Malga Bezzecca, Tremalzo Als je de weg volgt van Tiarno di Sopra naar de Passo di Tremalzo, kom je na ongeveer 8 kilometer langs een kleine herberg: Rifugio Garibaldi. Net na de parkeerplaats van deze rifugio is er een smal zijweggetje naar rechts. Deze voert - langs het al lang geleden verlaten ski-hotel en hoogstwaarschijnlijk een paar dozijn koeien - naar Malga Bezzecca: een boerderij waar ambachtelijk kaas wordt gemaakt. De oude boer die hier rondloopt spreekt alleen Italiaans, maar laat graag zijn kazen proeven. Op zoek naar een oude, pittige kaas? Vraag dan naar een formaggio più saporito. Juist iets meer van de jonge kaas? Een formaggio fresco volstaat. Daarnaast is er nog ambachtelijk gemaakte ricotta en yoghurt te koop.
  • Malga Ciapa, Tremalzo Vanuit Rifugio Garda kan je in korte tijd afdalen naar de lager gelegen Malga Ciapa. Hier verkoopt men onder andere de Tremosine-kaas, een begrip in de regio. Na een wandeling kan je hier 's zomers echt Italiaans eten. Maaltijden worden bereid met verse producten uit de omgeving: paddenstoelen, fruit en kaas.
  • Miele (honing), Tussen Mezzolago en Molina di Ledro Af en toe staat er langs de SS240 bij Mezzolago een klein Eendje geparkeerd. De oude man die erbij hoort verkoopt honing, échte honing van de acacia.
  • Funghi (paddenstoelen) Bij volle maan groeien er op vochtige plekken op de bergen verschillende soorten paddenstoelen. Vraag een local om mee te helpen zoeken en vind verse paddenstoelen!
  • Mega Polenta, Mezzolago In de zomer, vaak rond het begin van augustus, vindt er in het dorpje Mezzolago het dorpsfeest Mega Polenta plaats. Er wordt een enorme hoeveelheid aardappelpolenta gemaakt - een typisch Ledrens gerecht. Er wordt polenta en wijn uitgedeeld en 's avonds kan er gedanst worden.

Nuttige links[bewerken]

  • Reisinformatie LedroBus [2] (Italiaans)