Transsylvanië

Uit Wikitravel
Transsylvanië

Default Banner.jpg

Transsylvanië of Zevenburgen is een regio in het noordwesten van Roemenië.

Het is de grootste regio van Roemenië en waarschijnlijk de bekendste regio. Wanneer je Transsylvanië bezoekt, duik je in een mix van culturen, natuur en geschiedenis. Transsylvanië is een gevarieerde regio: het is de moeite waard om de verschillen in de regio te observeren, zowel cultureel als de natuur. Deze regio is een plaats met een rijke geschiedenis en multiculturele convergentie. In heel Transsylvanië is het samenleven van Roemenen, Hongaren, Saksen en Roma het leidende thema. Transsylvanië is rijk aan mythen en mistige middeleeuwse plekken: er zijn ongeveer 100 kastelen en forten en ongeveer 70 vestigingskerken. De grootste en best bewaarde kastelen en forten van Roemenië zijn hier te vinden. Maar voor de meer nieuwsgierige reiziger zijn er veel kleine dorpen met oude huizen en vestigingskerken. Omdat Transsylvanië wordt omringd door de Karpaten zijn er veel bergbossen en wandel- of klimmogelijkheden. Overal in de Karpaten zijn er grote nationale parken. In het centrum van Transsylvanië zijn er groene heuvels en rivieren. De meeste grote steden zijn zoals West-Europa, en de infrastructuur is over het algemeen goed, waardoor het voor reizigers gemakkelijk is.

Regios[bewerken]

Regios in Transylvanië met de hoofdsteden van de provincies.
Zuid-Oost (Sibiu County, Brasov County)
Deze regio, met Sibiu en Brasov, heeft een meer uitgesproken Saksische achtergrond. Het is een van de meest populaire plaatsen voor reizigers vanwege de rijkdom aan forten, (Rasnov, Bran), oude steden, vestigingskerken in pittoreske dorpen (Biertan, Valea Vilor, Prejmir) en bergbossen (Piatra Craiului). Het is ook de thuisbasis van enkele van de belangrijkste skigebieden.(Poiana Brasov).
Oosten
De regio rond Sfantu Gheorghe, Miercurea Ciuc en Targu Mures heeft sterke Hongaarse invloeden. De provinvies Harghita (Miercurea Ciuc) en Covasna (Sfantu Gheorghe) zijn ook bekend als Szeklerland. Je kunt hier vers brood kopen en Kürtőskalács van de of je kunt het Sfanta Ana meer bekijken.
Zuid-west
Hunedoara (Deva) en Alba (Alba Iulia) zijn belangrijke historische plekken voor de Roemeense cultuur. Alba Iulia was de plaats waar de eenwording van de Roemeense regio's plaatsvond. In deze regio kun je het grote Corvinesti-kasteel, meren, grotten en andere prachtige natuurgebieden zien. De belangrijkste toegangspunten tot Retezat National Park zijn hier te vinden.
Noord-west
Cluj en Bistrita Nasaud zijn moeilijker te definiëren in termen van een overheersende cultuur. Cluj Napoca is een zeer belangrijke universiteits- en onderzoeksstad. Het heeft ook belangrijke historische en culturele bezienswaardigheden. Er omheen zijn pittoreske dorpjes (Roemeens, Hongaars en Duits). Nabij Turda kun je de imposante Turda Canyon bezoeken. Bistrita Nasaud is beroemd om zijn meren, grotten, kuuroorden, maar ook om historische bezienswaardigheden. Giurtelecu Şimleului is ook in deze regio.

Districten van Transylvania[bewerken]

Evangelische kerk van Sibiu-Romania met de top van de Negoiu (2535 m)

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

Taal[bewerken]

Tegenwoordig spreekt bijna iedereen in TranssylvaniëRoemeens, hoewel voor veel van de etnische Hongaren - ongeveer 20% van de bevolking, maar veel meer in bepaalde gebieden - Hongaars eigenlijk hun eerste taal is. Er zijn ook nog enkele van de oorspronkelijke bevolking die Duits spreken, maar in elke grote stad moet je gemakkelijk mensen kunnen vinden die op zijn minst matig goed Engels, Frans of Duits spreken.

Arriveren[bewerken]

Transsylvanië is relatief gemakkelijk te bereiken, vanwege de relatieve economische welvaart, de toeristische sector en de nabijheid van Centraal-Europa.

Er zijn drie belangrijke luchthavens in de regio.

  • Cluj-Napoca International Airport [1] bevindt zich in het noordwesten van Transsylvanië. Het is de grootste luchthaven in Transsylvanië en een opkomende regionale hub.
  • Sibiu International Airport [2] bevindt zich in het zuidelijke deel van Transsylvanië.
  • Transilvania International Airport [3] bevindt zich in centraal Transylvania, nabij Târgu-Mureş.

Rondreizen[bewerken]

Per treind[bewerken]

Transsylvanië is een must-see bestemming voor mensen die in dit deel van Europa reizen. Treinen zijn meestal de beste manier om te reizen tussen grote steden in Transylvanië en toeristische bestemmingen. Veel van de bezienswaardigheden in de regio liggen echter verborgen voor belangrijke transportroutes. Het is daarom aan te bevelen om een ​​auto te huren of bussen naar die plaatsen te nemen.

Per auto[bewerken]

Je kunt grote en gedetailleerde wegenkaarten vinden in elk tankstation in het hele land, in treinstations en in de meeste kiosken. Deze gedetailleerde wegenkaarten kunnen je overal naartoe leiden, zonder dat je veel begeleiding nodig hebt. Wees voorzichtig, want secundaire en tertiaire wegen zijn niet duidelijk gemarkeerd, dus soms moet je om een ​​routebeschrijving vragen. Mensen zijn meestal erg vriendelijk en helpen je bij het bereiken van je bestemming.

Per bus[bewerken]

Bussen worden steeds meer een populair vervoermiddel in Transsylvanië. Meestal vertrekken ze vanaf treinstations in grote steden en stoppen ze in het centrale gebied van kleinere steden.

Bekijken[bewerken]

Fort bij Rasnov

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Enkele specialiteiten uit de Roemeense keuken[bewerken]

  • Sarmale - vlees in wijn of koolbladeren
  • Mici - een symbool van Roemenië. Voor sommige locals is het als het zwaard voor een samurai (maar smakelijker).
  • Ciorba de Burta - pens (koeienbuik) soep. Smaakt beter dan het klinkt!
  • Bulz - kaas met polenta (alleen in Transsylvanië)
  • Papanasi - dessert

Uitgaan[bewerken]

  • Ursus Zwart bier - Een medium-bodied, donker pils betwistbaar een van de beste dranken van Oost-Europa
  • Bergenbier - Een rijk pilsje in Duitse stijl, zeer populair in heel Roemenië
  • Stejar-bier - een bier van 7% met een uitgesproken smaak
  • Lacrima Lui Ovidiu - Een mooie, zoete Roemeense wijn, verkrijgbaar in supermarkten voor ongeveer 20 lei.
  • Dracula-bier - een kitsch-bier dat wordt verkocht aan buitenlandse toeristen rond Bran Castle en aan supermarkten, bekend om zijn opmerkelijk smakeloze smaak.
  • Ciuc-bier - Een van de beste bieren van de groep Heineken
  • Wijn uit een lokale wijnkelder. Je vindt deze in elke stad, vraag gewoon om "crama" (lees: krahmah)
  • Horinca de Bihor, of andere Tuica. Dit is een lokale brandewijn. Veel locals brouwen hun eigen natuurlijke en smaakvolle cognac. Je kunt het vinden bij de lokale bevolking (ze zullen blij zijn dat je ze proeft) en in wijnkelders.

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]