Salema

Uit Wikitravel
Salema

Default Banner.jpg

Salema is een klein vissersdorp in de Algarve .

Historisch gezien is Salema een klein en afgelegen vissersdorp ongeveer halferwege tussen Lagos en Sagres. De hoofdweg in de stad, Rua de Pescadores, is de thuisbasis van een aantal vissers die nog steeds hun boten aan de kust aanleggen en dagelijks hun netten werpen. Onlangs heeft de ontwikkeling van grote nabijgelegen resorts en appartementen complexen net buiten het dorp het “kleine” gevoel van Salema weggenomen, maar het blijft een fantastisch alternatief voor de grote en drukke toeristische steden van de Algarve.

Arriveren[bewerken]

Het spoornetwerk in de Algarve eindigt bij Lagos, dus Salema is ontoegankelijk met de trein. Het is net buiten de N125 route van Lagos, en vrij toegankelijk met de auto (hoewel parkeren een probleem kan zijn tijdens drukke zomermaanden). Je kunt ook de bus vanuit Lagos nemen voor een paar Euros. Wandelen vanuit Lagos is ook een optie voor de vaste backpacker, met behulp van een combinatie van strandpaden en wegen, maar de afstand is vrij lang (net minder dan 20km).

Rondreizen[bewerken]

Salema is een zeer kleine dorp. Ongeacht waar je verblijft kun je het strand, internetcafe en alle grote restaurants bereiken. De enige uitzondering is een groot resort en golfbaan net ten noorden van de snelweg (N125), Parque da Floresta; De 4km wandeling is een beetje lang, maar nog steeds doable als je voor een dag naar het strand wil wandelen.

Bekijken[bewerken]

Ondanks de significante lokale ontwikkeling van resorts en appartementencomplexen heeft Salema zelf niet veel toeristische attracties. Golfliefhebbers kunnen geïnteresseerd zijn in de Parque da Floresta, een 18 holes golfbaan, een paar kilometer ten noorden van het dorp. Nabijgelegen uitstapjes zijn onder meer Cape Sagres en Lagos.

Doen[bewerken]

Salema's strand is een van de meest aangename en authentieke stranden van de kust in Portugal. Terwijl de kust naar het westen redelijk rotsachtig is, loopt het strand meer dan een kilometer naar het oosten. Vissersboten leggen aan op het strand aan de kant van het dorp en diverse boten en afgemeerde visboeien zijn verspreid over een paar honderd meter van de kustlijn wat het geheel een leuke sfeer geeft.

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Rondom[bewerken]