Rusland

Uit Wikitravel
Rusland

Default Banner.jpg

noframe
Locatie
noframe
Vlag
noframe
Beknopt
Hoofdstad Moskou
Regering Federatie
Munt Russische roebel (RUR)
Oppervlakte totaal: 17.075.200 km2
Bevolking 143.420.309 (2005 sch.)
Taal Russisch
Religie Oosters-orthodox, Moslim, overig
Oproepcode +7
Internet TLD .ru
Tijdzone UTC +2 to +12

Rusland (Russisch: Россия; Rossija), officiële naam Russische Federatie (Russisch Российская Федерация; Rossijskaja Federatsija), is het grootste land ter wereld. Het ligt gedeeltelijk in het oosten van Europa en gedeeltelijk in het noorden van Azië.

Rusland bestuurt ook de exclave oblast Kaliningrad aan de Oostzeekust tussen Polen en Litouwen.

Rusland is het grootste land ter wereld als het om grondgebied gaat. Ondanks de omvang heeft het land tekort aan goede landbouwgrond en goede klimaten (of te koud, of te droog) voor landbouw. De Elbroes is met 5.633 meter de hoogste berg van zowel Rusland als Europa.

Regio's[bewerken]

Rusland bestaat uit meer dan 80 regio's, die kunnen worden gegroepeerd in 11 economische regio's of 7 federale districten:

Federale districten van Rusland
Noordwest-Rusland
Sint-Petersburg en het noorden van Europees Rusland
Centraal-Rusland
Moskou en omringende oblasten
Chernozemye (Zwarte Aarde)
De regio waar de bodem bestaat uit de vruchtbare Zwarte Aarde (Chernozem)
Zuid-Rusland
Noordelijke Kaukasus en gebieden ten noorden daarvan
Wolgaregio
het gebied rond Nizjni Novgorod, een aantal moslimrepublieken en andere regio's rond de benedenloop van de Wolga
Oeral
de oblasten ten oosten van het Oeralgebergte en de olie- en gasgebieden van West-Siberië
Siberië
het zuiden, midden en noorden van Siberië
Oostelijk Rusland
Oost-Siberië en de Pacifische kustgebieden
Kaliningrad Oblast
Russische exclave, het vroegere Koningsbergen (Oost-Pruisen), gelegen tussen Polen en Litouwen

Steden[bewerken]

Een aantal bekende Russische steden met hun Nederlandse en Russische namen.

Info[bewerken]

Rusland grenst in het noorden aan de Noordelijke IJszee (Barentszzee, Karazee, Laptevzee, Oost-Siberische Zee en Tsjoektsjenzee), in het oosten aan het noordelijke deel van de Grote Oceaan en de Japanse Zee en grenst daarnaast aan de Oostzee, Zwarte Zee, Kaspische Zee en Zee van Ochotsk. Rusland wordt begrensd door Noorwegen en Finland in het noordwesten, Estland, Letland, Wit-Rusland en Oekraïne in het westen, Georgië en Azerbeidzjan in het zuidwesten, Kazachstan, China en Mongolië in het zuiden en Noord-Korea en Japan in het zuidoosten. De Amerikaanse staat Alaska ligt tegenover het oostelijkste puntje van Rusland bij de Beringstraat. Sinds 1945 is er ook een Russische enclave die ingeklemd ligt tussen Polen en Litouwen rond de stad Kaliningrad, het vroegere Oost-Pruisische Koenigsberg.

Geschiedenis[bewerken]

Klimaat[bewerken]

Bevolking[bewerken]

Kunst & cultuur[bewerken]

Feestdagen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Paspoort- & visuminfo[bewerken]

Voor inwoners van België: men dient langs te gaan bij de visa-afdeling van de Russische ambassade met een geldig paspoort, een correct ingevulde visumaanvraag en een officiële invitatie. Dit zijn de enige vereiste documenten. Na betaling van 35€ wordt er drie werkdagen later een Russisch toeristenvisum afgeleverd. Een invitatie kan aangevraagd worden bij een reisagentschap of hotel maar kan voor 30 US$ binnen de 24u via e-mail worden afgeleverd door gespecialiseerde websites.

Het consulaat van de ambassade in Ukkel is geopend op maandag, woensdag en vrijdag tussen 09:30 en 12:30. Voor inwoners van Antwerpen, Oost-Vlaanderen, Oostende en Zeebrugge is er een apart consulaat in Antwerpen.

Nederlanders moeten hun visum in Den Haag aanvragen. Dat is erg gecompliceerd. Informatie is te vinden op de site van de Russische Ambassade, Visa Handling Services en Visa Handling Services België

Belangrijk is voor zowel toeristische als zakelijke visumaanvragen om als aanvullend document een zogenaamde Rusland-verklaring van de zorgverzekeraar te overleggen. Bij de meeste zorgverzekeringen is deze telefonisch aan te vragen en wordt kosteloos toegestuurd. Er bestaan meerdere commerciële diensten voor het bekomen van een visum zoals: Visumdienst.

  • Visumbalie Rusland, Vlaamsekaai 66-67 (Antwerpen), +32 3 216 57 70 (, fax: +32 3 216 57 79). Ma - Vr van 09:00 tot 17:00. Dossier indienen (visumaanvragen): van 9:00u tot 16:00u Afhalen van paspoorten: van 14:00u tot 17:00u  edit

Een onbegeleide minderjarige met Russische nationaliteit heeft, afgezien van de normale regels voor volwassenen, ook een verklaring in Russisch nodig die is ondertekend door beide ouders en een notaris. Deze verklaring kan aangevraagd worden bij de Russische ambassade. Het kind kan zonder deze verklaring waarschijnlijk wel Rusland binnenkomen, maar zal hoogstwaarschijnlijk worden tegengehouden door de Russische douane als het probeert te vertrekken!

Per vliegtuig[bewerken]

Moskou en Sint-Petersburg worden bediend door rechtstreekse vluchten vanuit de meeste Europese hoofdsteden, en Moskou heeft ook directe vluchten vanuit alle steden in Oost-Azië, Zuid-Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. Amerikaanse non-stop vluchten van de Verenigde Staten naar Rusland worden aangeboden met Yakutia (van Anchorage naar Petropavlovsk-Kamtsjatski) en Aeroflot (van New York, Washington en Los Angeles naar Moskou, Sheremeryevo). United, Delta en Singapore hebben hun vluchten geannuleerd.

Er zijn 3 internationale luchthavens in Moskou: Sheremetyevo (SVO) in het noordwesten, Domodedovo (DME) in het zuiden en Vnukovo (VKO) in het zuidwesten. Naast de taxi is er geen directe link van DME naar VKO of SVO. Je moet de express-trein van de luchthaven gebruiken om vervolgens naar de metro op hetzelfde treinstation te gaan, waarbij je de cirkel (Koltsevaya) neemt, die ongeveer 25 minuten duurt om naar Paveletskaya, Kievskaya of station Belorusskaya te gaan. De totale reis van de ene naar de andere luchthaven kan minstens 2,5 uur duren, afhankelijk van of je veel bagage hebt, of als er metrovertraging is, want dat is geen probleem.

Er zijn luchthavens in alle grote steden in Rusland. Sommige internationale diensten zijn te vinden in: Novosibirsk, Sochi, Vladivostok, Kaliningrad, Jekaterinenburg. Internationale service naar andere bestemmingen is veel beperkter.

Per trein[bewerken]

RZhD Russian Railways (РЖД)] biedt betrouwbare diensten op duizelingwekkende afstanden. Oost- en Midden-Europa zijn goed verbonden met Moskou en in mindere mate Sint-Petersburg. Moskou is ook verbonden met een aantal verrassende bestemmingen in West-Europa en Azië.

Met uitzondering van de nieuwe treinen die rijden van Moskou naar Nice en Parijs, bieden de internationale treinen doorgaans dezelfde kwaliteit als de binnenlandse treinen.

Het Russische woord voor station (Vokzal, Вокзал) is op een of andere manier gerelateerd aan Vauxhall Pleasure Gardens, een attractie uit de XIX eeuw in Londen. Toiletten in de vokzal zijn gratis als je een kaartje hebt voor een aankomende trein (in tegenstelling tot in Vauxhall, Londen).

Europa[bewerken]

Wit-Rusland, Moldavië en [Oekraïne] zijn zeer goed verbonden met Rusland met dagelijks vele treinen vanuit steden in elk land. Helsinki (Finland) heeft dagelijks vier hogesnelheidstreinen naar Sint-Petersburg en een nachttrein naar Moskou. Riga (Letland), Vilnius (Litouwen) en Tallinn (Estland) hebben elk ten minste één nachttrein of dagtrein naar Moskou en Sint-Petersburg.

Kaliningrad heeft een korte treinverbinding met Gdynia in Polen en de treinen van Kaliningrad naar Moskou en Sint-Petersburg passeren Vilnius in de middag.

Buiten de onmiddellijke buurlanden van Rusland en de voormalige sovjetregio's, verbinden rechtstreekse treinen Moskou met Oostenrijk, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland , Hongarije, Italië, Montenegro, Nederland, Polen, Roemenië, Servië, Slowakije, en Zwitserland.

Start je Trans-Siberische spoorlijn avontuur in Berlijn en neem De Sibirjak, dat Berlijn rechtstreeks verbindt met een verbijsterende reeks steden diep in Rusland: Adler, Kazan, Omsk, Novosibirsk, Samara, Sochi, Sint-Petersburg, Oefa, Jekaterinenburg en zelfs Astana in Kazachstan!

West-Europa heeft een andere spoorwijdte van Rusland, Finland en het GOS, dus de stellen moeten worden gewisseld wanneer de trein de ex-Sovjetlanden passeert (meestal [Oekraïne]] of Wit-Rusland). Dit voegt een paar uur toe aan het lange wachten dat je al voor immigratie moet doen. Je kunt in de trein blijven terwijl de wielen worden verwisseld, zodat je slaap niet te veel wordt verstoord

Per auto[bewerken]

  • Uitrusting: Gevarendriehoek, verbandtrommel en brandblusser verplicht
  • Verlichting: Dimlicht is overdag buiten de bebouwde kom verplicht. Tevens is het verplicht om een setje reservelampjes bij u te hebben
  • Parkeren: Is verboden aan de linkerkant van de weg. U mag op de stoep parkeren als u geen voetgangers hindert.
  • Rijbanen: De middelste rijbaan bij driebaanswegen is voorbehouden aan politie, brandweer en ambulance.
  • Rotondes: Bestuurders van rechts hebben voorrang.
  • Verkeerslichten: Rechtsafslaan bij roodlicht is toegestaan. In grote steden mag u alleen linksafslaan als er stoplichten op het kruispunt staan.

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Eurocult-Lito reizen is een specialist voor reizen naar Rusland, maar het is voordeliger om zelf je vlucht te boeken: je kunt gemakkelijk je eigen reis samenstellen door bijv. via Duitsland naar Rusland te vliegen (je kunt op allerlei vliegticket-boekingssites in plaats van Amsterdam bijvoorbeeld Dusseldorf als vertrekluchthaven invoeren en kijken wat er gebeurt). Voor je verblijf boek je via bijv. Booking.com voordelig een hotel of hostel. Moet je nog wel even apart je visum regelen, want de bevestiging van een site als Booking.com is niet te gebruiken als zgn. toeristisch voucher.

Per trein[bewerken]

Treinen zijn ook in Rusland zelf de manier van reizen, derde klas betaal je rond de 30 euro om meer dan 1000Km af te leggen in een slaaptrein, bijvoorbeeld Volgograd Moscow. Het kaartje koop je gewoon aan het loket en soms kun je in de wat luxueuzere hotels een kaartje bestellen, zo kun je stap voor stap door heel Rusland reizen voor weinig.

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Taal[bewerken]

Het Russisch is een Slavische taal, net als bijvoorbeeld Bulgaars, Pools en Tsjechisch. Russisch wordt geschreven met het Cyrillische alfabet, dat 33 letters telt. Eigenlijk zijn er 31 letters plus een hard- en een zachtteken. Behalve het alfabet is ook de grammatica van de taal van invloed op de moeilijkheidsgraad. Het Russisch kent zes naamvallen.

Geldzaken[bewerken]

In Rusland is de roebel de munteenheid. De roebel is onderverdeeld in (100) kopeken. Er zijn munten en vanaf 10 roebel bankbiljetten. Soms worden ook prijzen in dollars (USD) en euro's geduid.

Kosten[bewerken]

Op dit ogenblik schommelt de koers van de roebel rond de 2,5 eurocent. Dat betekent dat je bedragen in roebels door 40 deelt om het equivalent in euro's te krijgen.

Kopen[bewerken]

In steden zijn overal geldautomaten (atm's) te vinden, in het Russisch 'bankomat' genoemd. Hier kan met bankpassen en creditcards geld worden gepind. Ook kan op veel plaatsen worden gewisseld: euro's en dollars in roebels of omgekeerd. Biljetten met aanzienlijke slijtage worden niet geaccepteerd.

Eten[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Vertrekken[bewerken]

Landen in Azië (Centraal-Azië, Midden-Oosten, Noord-Azië,Oost-Azië,Zuidoost-Azië, Zuid-Azië)

Afghanistan · Armenië · Azerbeidzjan · Bahrein · Bangladesh · Bhutan · Brunei · Cambodja · China · Filipijnen · Georgië · India · Indonesië · Irak · Iran · Israël · Japan · Jemen · Jordanië · Kazachstan · Kirgizië · Koeweit · Laos · Libanon · Maldiven · Maleisië · Mongolië · Myanmar · Nepal · Noord-Korea · Oezbekistan · Oman · Oost-Timor · Pakistan · Qatar · Rusland · Saoedi-Arabië · Singapore · Sri Lanka · Syrië · Tadzjikistan · Taiwan · Thailand · Turkije · Turkmenistan · Verenigde Arabische Emiraten · Vietnam · Zuid-Korea

Werelddelen