Raja Ampat

Uit Wikitravel
Raja Ampat

Default Banner.jpg

Raja Ampat

Raja Ampat is een regio in de provincie West-Papoea in Indonesië.

Info[bewerken]

Raja Ampat is een regio ten westen van de stad Sorong die sinds 2013 is ontsloten en veel toeristen trekt. De regio is door de Indonesische overheid gebombardeerd tot toeristische trekpleister en dat heeft tot gevolg gehad dat de infrastructuur is verbeterd. Raja Ampat bestaat uit vier grote eilanden Waigeo, Batanta, Salawati en Misool en omliggende kleinere eilanden. De meeste toeristen gaan naar Waigeo waar het goed duiken is. Bovendien is de natuur er prachtig en voor het grootste gedeelte ongerept. In Misool is het eveneens prima duiken, maar het is verder weg en transport is slecht geregeld. Bovendien is er minder keus qua verblijf. Het eiland Batanta is de laatste tijd meer in trek gekomen. Salawati heeft veel minder te bieden.

Plaatsen[bewerken]

Waisai

Sorong

Regio's[bewerken]

  • Waigeo[2] Waigeo is een eiland in de Indonesische provincie West-Papoea. Het is 3155 km² groot en het hoogste punt is 1000 m. Waigeo is het meest noordelijk gelegen eiland van de Raja Ampat Eilanden, gelegen ten westen van Nieuw-Guinea. De hoofdplaats van het eiland is Waisai. De evenaar loopt over het eiland Waigeo heen. Aangezien Waisai de districtshoofdstad is van Raja Ampat loopt bijna alle logistiek via deze plaats. Binnen Waigeo onderscheiden we een aantal regio's die ieder hun eigen specialisme hebben. Zo is Arborek een plaats waar veel mantaroggen zich verzamelen.
  • Batanta[3] is een eiland in de Indonesische provincie West-Papoea. Het ligt tussen Salawati en Waigeo en maakt deel uit van de Raja Ampat Eilanden. Het is 453 km² groot en het hoogste punt is 1184 m.
  • Salawati[4]Salawati is een eiland in de Indonesische provincie West-Papoea. Het is 1632 km² groot en het hoogste punt is 700 m. Het ligt iets ten westen van de Vogelkop in het uiterste westen van Nieuw-Guinea.
  • Misool[5] is een eiland in de Indonesische provincie West-Papoea. Het ligt tussen Gebe en Salawati. Het is 2041 km² groot en het hoogste punt is 565 m. Misool maakt deel uit van de Raja Ampat Eilanden. Er is een travel agency die heeft aangekondigd vanaf december 2017 tripjes te gaan organiseren naar Misool, meer info volgt.

Taal[bewerken]

In Raja Ampat worden allerlei locale talen gesproken maar vrijwel uitsluitend door de oorspronkelijke Papoea bevolking. Met Maleis kun je hier prima terecht, Engels is al wat lastiger, maar is wel in opkomst

Arriveren[bewerken]

Vanuit Sorong gaat er dagelijks tweemaal per dag een boot naar Waisai de districtshoofdplaats van het district Raja Ampat. Wings Air en Susi Air vliegen tegenwoordig op regelmatige basis van Sorong naar Waisai (en terug). Het vliegveld van Waisai is in de online boekingssystemen bekend als Raja Ampat (RJM). Vervoer naar andere eilanden is minder frequent. De resorts regelen hun eigen transport (in de regel alleen vanaf Waisai) maar dat is exclusief voor gasten. De eigenaars van de homestays bieden tegenwoordig ook de mogelijkheid van een transfer maar o.a. vanwege de hoge brandstofprijzen is dat niet goedkoop.

NB! De toegang tot het gebied Raja Ampat kost U momenteel 1 miljoen IDR! Voor ingezetenen is dat de helft. Wanneer U per boot of vliegtuig arriveert in Waisai moet U deze locale belasting afdragen.

Tegenwoordig zijn er ook homestays op het eiland Batanta. Vervoer daarnaartoe gebeurt in de regel vanuit Waisai. Vanuit Sorong kan ook, maar is duurder.

Van Sorong naar Waisai is met de boot tussen 1,5 en 2 uur varen, afhankelijk van boot en weersomstandigheden

Rondreizen[bewerken]

Wegen zijn er nauwelijks dus vrijwel alle vervoer gaat met de boot. Openbaar vervoer is niet geregeld, dus je zult zelf wat op touw moeten zetten of je bent afhankelijk van het resort, de homestay of liveaboard waar je verblijft.

Bekijken[bewerken]

Raja Ampat biedt bezienswaardigheden voor duikers en niet-duikers. In Raja Ampat kunt u verschillende soorten vissen en koralen te zien. Raja Ampat is de plaats waar koraalsoorten oplopen tot 75% van alle bekende soorten vis en bijna 1300 soorten. De reis is niet compleet zonder een bezoek aan de eilanden Arborek, Wayag & Piyanemo.

Duiken[bewerken]

Raja Ampat is een duikers Mekka! Reizigers vanuit de hele wereld brengen hun tijd door door naar dit gebied van Indonesië te reizen en te ontdekken wat de natuur heeft te bieden. Miljoenen vissen, koralen en riffen bevinden zich in het blauwe water, vele species zijn nergens anders te vinden. Eén van de prominente duikspots is dicht bij het dorp Arborek, waar veel Manta Rays in overvloed te zien zijn.

Niet-duiken[bewerken]

Wanneer je niet duikt, kunt u nog steeds plezier hebben! Bewandel de eilanden, bezoek de dorpen, bewonder de natuur of snorkel en u zult natuurwonderen zien!

De Wayag archipel is absoluut de moeite waard (zie foto) maar wel ver weg. De flora en fauna is op de meeste eilanden van Raja Ampat zeer overweldigend aanwezig. Door het afgelegen, ongerepte karakter van de eilanden is zowel het onderwaterleven, als het landleven in volle kleur en biodiversiteit te bewonderen. In deze regio worden - mits er een bioloog langskomt - bij wijze van spreken vrijwel dagelijks honderden nieuwe soorten ontdekt.

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

De Raja Ampat eilanden zijn echt een natuurlijk verschijnsel met een enorme biologische diversiteit. Het verbazingwekkende marine landschap betekent dat onderwaterfotografie aan de top van uw lijst tijdens uw verblijf zou moeten staan.

Echter, Raja Ampat's natuurlijke omstandigheden, hoog endemisch niveau van land, zee biodiversiteit, kust ecologie, de lokale cultuur en traditie van de eilanden bieden meer dan alleen prachtige landschappen te fotograferen.

Zo kunt het volgende overwegen:

  • (wrak) duiken
  • zeilen
  • kajakken
  • Red Bird of Paradise bezoeken
  • verkennen van de eilanden per boot
  • handwerk koken (Noken snaarzakken) uit Arborek Village.
  • Genieten van de Karst eilanden rond Wayag Island
  • Het verkennen van de Bat Cave
  • Maak je eigen houten sculptuur begeleid door een Asmat ambachtsman
  • Vissen met behulp van traditionele Papoea technieken
  • Trekking om watervallen te ontdekken
  • koeskoes voeren
  • snorkelen
  • Kijken naar de "zee spook"

Op Noord- en West-Waigeo kunt u een traditionele bamboefluit (suling Tambur) voorstelling zien. Deze traditionele voorstelling vindt meestal plaats tijdens religieuze festivals, op Onafhankelijkheidsdag(17 augustus) en tijdens de bezoeken van belangrijke ambtenaren of leiders. Als u geïnteresseerd bent in de antropologie, is dit zeker iets om in uw agenda te overwegen.

In East Waigeo, met name vlak voor de dorpen Urbinasopen en Yesner, is een zeer interessant en uniek natuurlijk fenomeen, dat op elk jaareind te zien is. Een licht komt uit de oceaan en dwaalt rond op het oppervlak voor de duur van ongeveer 10-18 minuten. Daarna verdwijnt het en is het alleen weer te zien in de volgende jareneinden. Lokale inwoners in beide dorpen noemen dit fenomeen de "Zee Spook". Dit is meer dan alleen een uitzicht op de zonsondergang, met uitzicht vanuit uw liveaboard.

In Tomolol zult u versteld staan van de grotten in het gebied, waar u schilderijen van enorme menselijke palmen en dieren die werden geschilderd door oude holbewoners kunt zien. Daarentegen kunt u op North Waigeo ook een stukje geschiedenis opnemen met een bezoek aan de Tweede Wereldoorlog grotten, waar het Nederlandse en het Japanse leger bunkers hebben gebouwd. De lokale bevolking zal soms een oorlogsdans uitvoeren. Er is ook de altijd stromende waterval van Salawati, een uitzicht dat u niet mag missen!

U kunt een bootje huren als u wenst te stoppen en persoonlijke ontdekkingen langs de strandlijnen wenst te maken. Daar de Raja Ampat eilanden vier bergachtige hoofdeilanden en honderden kleine eilanden in de omgeving hebben, kunt u van deze gelegenheid gebruikmaken om deze te verkennen. Daarnaast is het Karst gebied een mooi en authentiek natuurverschijnsel, omdat het diverse unieke flora en fauna als attracties heeft, bijvoorbeeld, Bird of Paradise (Cendrawasih) Botak, Red Cendrawasih, Maleo Waigeo, koeskoes, orchideeën, palmen et cetera. U kunt ook rond de eilanden trekken om verborgen schoonheden, zoals watervallen en oude grotten te vinden.

Tevens zijn er ook exotische locaties zoals de Ayau eilanden bestaande uit kleine eilanden op een zeer groot atol. Vele eilanden in deze archipel hebben witte stranden met een grote zeebodem die het ene eiland met het andere verbindt. Maar er zijn ook eilanden met unieke zand dat de lokale gemeenschap "zandplaat" noemt, die een unieke habitat voor de lokale vegetatie vormt. Op deze eilanden vangen moeders en kinderen van lokale stammen collectief zeewormen (insonem).

Eten[bewerken]

Als je in een resort zit dan is dat meestal op basis van vol pension. Dat moet ook wel, want buiten de resorts, homestays en liveaboards is er niet zo veel te eten te krijgen. In Waisai zijn wel wat eettentjes maar die hebben weinig keus en de kwaliteit laat te wensen over. Bovendien zijn ze niet altijd open of bepaalde ingrediënten zijn niet voorhanden waardoor de keus nog beperkter wordt.

Uitgaan[bewerken]

Het uitgaansleven in Raja Ampat is niet bijster bruisend en dan drukken we ons nog voorzichtig uit

Overnachten[bewerken]

Overnachten kan in Waisai in Acropora of Waisai Beach hotel of wat verderop in Waiwo Dive Resort in Waiwo. Of een eiland of wat verder bij een van de andere resorts, b.v. Papua Paradise nabij Batanta of Papua Diving op Kri. Tegenwoordig zijn er steeds meer homestays beschikbaar. Wees erop voorbereid dat de prijzen van verblijf in en transport aan de forse kant zijn. Acropora in Waisai (en die zouden we als "low budget" kwalificeren) kost al meer dan IDR 800.000 per nacht waar dat elders in Indonesië IDR 300.000 zou zijn. De benzineprijs is hier ook 3 keer hoger dan elders. Transport is dus duur, de homestays bieden wel voldoende keus in low budget accomodatie.

Er zijn drie algemene manieren om buiten Waisai te verblijven: liveaboard, resorts en homestay.

Liveaboard[bewerken]

Daar de Raja Ampat Reef Complex enorm is, is de liveaboard (leven aan boord van een boot) één van de beste oplossingen. Wanneer uw Pinisi boot boven een duikplaats rust, plons dan in het water. Wanneer u klaar bent, zal de chef-koks boven de boot koken en rust dan in één van de hutten als u uw volgende duik afwacht. Excursies duren over het algemeen ongeveer een week of twee. Schema's zijn vaak beperkt, je moet maanden of zelfs een jaar eerder boeken!

  • Raja Ampat Liveaboard[6]Voorzien van vier boten voor uw excursies
  • Wicked Diving[7]6-daagse excursie aan boord van de Jaya
  • The Seven Seas[8]
  • Shakti Raja Ampat[9]

Resorts[bewerken]

Resorts zijn de duurste verblijfplaatsen in Raja Ampat. Een week kan al snel IDR 20 miljoen ($2,000) tot IDR 50 miljoen ($4,500) kosten.

  • Sorido Bay Dive Resort
  • Raja 4 Divers
  • Swan Diving Raja Ampat[10]

Homestay[bewerken]

Er bestaat ook de mogelijkheid om te overnachten in zogenaamde homestays. Dit is een wat verwarrende term maar het gaat hier om min of meer traditionele Papoea-huizen die op palen in het water staan en worden ge-exploiteerd door locale bewoners. Verblijf is vaak nogal basic maar wel een stuk goedkoper dan resort of liveaboard.

  • Methos homestay, (op Gam Eiland vlakbij het dorpje Sawinggrai. GPS: 0,529659 Zuid / 130,573074 Oost), [1]. Dit dorp bestaat ongeveer 200 jaar. Hier leven zo'n 40 families voornamelijk van de visvangst. De mannen timmeren aan hun traditionele boot, terwijl de kinderen naar de lokale school (Sekola) gaan of buiten spelen. De vrouwen houden toezicht of doen de was. Dit dorpje is inmiddels bekend van de film ‘Journey to The South Pacific’. Methos Homestay is dus dé ideale locatie om geheel tot rust te komen en als uitvalsbasis te dienen voor het ontplooien van 'onderzoeks' activiteiten. Een verblijf is volledig gebaseerd op eenvoud en verantwoord omgaan met de natuur. Door een een bezoek te brengen aan Methos Homestay draagt de bezoeker rechtstreeks bij aan de ontwikkeling van Methos, zijn familie en zijn mede dorpsbewoners.  edit
  • Raja Ampat Dive Lodge [11] Mansuar Island (Yenpapir Beach). Grand Komodo's eco duik lodge in Raja Ampat. Duplex kamers ingericht met een tweepersoonsbed of twee aparte bedden, betegelde badkamers en houten interieur gekoeld door individuele airconditioning units. Op enkele minuten afstand van de beroemde Manta aggregatie sites en de visrijke duiken op de westelijke rand van de Dampier Strait.
  • Stay Raja Ampat[[12]] (Lokaal eigendom budget accommodatie in Raja Ampat). Oorspronkelijk gelanceerd als Raja Ampat Homestays. Stay Raja Ampat is een niet-commerciële website gebouwd in opdracht van de Papoea-eigenaren van de 36 gastgezinnen die momenteel beschikbaar zijn op de eilanden. De site bevat de contactgegevens voor gastgezinnen op de eilanden Kri, Mansuar, Arborek, Gam en Batanta en biedt uitgebreide informatie voor onafhankelijke reizigers naar Raja Ampat opzoek naar een alternatief voor een buitenlandse duikresortaccommodatie. De website van Stay Raja Ampat is behoorlijk verbeterd en geeft veel meer informatie dan een paar jaar geleden en wordt goed bijgehouden. Er zijn ook veel meer homestays aangesloten dus er is meer keus gekomen. Vroeger moest je bellen om te boeken, maar omdat mobiel bereik slecht is en degene aan de andere kant van de telefoon geen Engels spreekt was dat een lastig proces. Tegenwoordig kan je op de site een formulier invullen wat vertaald wordt in het Indonesisch en naar de eigenaar gestuurd.

Veiligheid[bewerken]

Qua criminaliteit is deze regio zeer veilig te noemen. Wel is het oppassen voor malaria en andere fysieke ongemakken. Er komen bijvoorbeeld ook giftige (water)slangen voor.

Raja Ampat wordt over het algemeen niet aanbevolen voor beginnende en/of onervaren duikers vanwege de sterke stroming. Het verdient de aanbeveling om over een PADI of gelijkwaardig duikbrevet te beschikken. Wanneer u duikt, volg de standaardprocedures op, volg de instructies van uw gids en het komt allemaal goed. Blijf bij uw duikbuddy's tijdens de tour, verdwaal zeker niet als de stroming sterk is. Indien u gewond raakt of verdwalen, komt hulp meestal erg traag aan!

Elektriciteit buiten het vasteland is eventueel beperkt. Generatoren werken van zonsondergang tot middernacht. Let wel, wanneer brandstoftoevoer beperkt is, zal er ook minder elektriciteit beschikbaar zijn, maar hier en daar zie je al zonnepanelen opduiken. Internet en telefoon verbinding is over het algemeen betrouwbaar op het vasteland, maar trager in vergelijking met de standaard die u elder ter wereld gewend bent. Echter, hieraan wordt gewerkt en de verwachting is dat in de nabije toekomst de kwaliteit van het mobiele signaal gaat verbeteren.

Het wordt sterk aanbevolen om het "laat geen sporen" beleid toe te passen. Ontdoen van afval in de daarvoor verstrekte (vuilnis)bakken. Ontneem geen vis of een natuurlijke items uit het gebied.

Communicatie[bewerken]

Er is op veel plaatsen telefoonsignaal en dat is vaak van verbluffend goede kwaliteit, zelfs midden op zee. Niet iedereen spreekt engels maar daaraan wordt wel gewerkt. Het algemeen kennisniveau van het engels bij de plaatselijke bevolking is sterk aan het verbeteren.

Rondom[bewerken]