Porto Alegre

Uit Wikitravel
Porto Alegre

Default Banner.jpg

Porto Alegre[6] is de hoofdstad van Rio Grande do Sul, de meest zuidelijke staat in Brazilië.

Porto Alegre skyline

Info[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Porto Alegre's Internationale luchthaven is Salgado Filho (POA), gelegen 7 km (4.3 mijl) van de stad. Vluchten komen en gaan van en naar plaatsen zoals São Paulo, Rio de Janeiro, Belo Horizonte, Brasília, Curitiba, Florianópolis, Foz do Iguaçu, Montevideo, Córdoba, Rosario, Buenos Aires, Santiago de Chile, Lima, Panama-Stad (Panama), Miami and Lissabon. De luchthaven wordt bediend door alle grote Braziliaanse vliegmaatschappijen (Azul, TAM, Gol/Varig, Webjet, Oceanair), regionale maatschappijen ( NHT and Trip) en internationale maatschappijen TAP Portugal, COPA, TACA, American Airlines and Aerolineas Argentinas.

De faciliteiten op de luchthaven zijn modern (gebouwd in 2001) en heeft een winkelcentrum-achtige structuur, met restaurants en winkels. Wees ervan bewust dat Azul Linhas Aereas alleen werkt in Terminal 2, wat in een ander gebouw is, verbonden door een gratis pendeldienst die vertrekt vanaf de tweede verdieping van Terminal 1 (de belangrijkste terminal), en gaat elke 15/20 minuten.

Je vindt twee soorten taxi's bij het vliegveld. De rode taxi's zijn de gebruikelijke taxi's die je ook in de stad ziet. De witte taxi-service rijdt alleen van en naar de luchthaven. De witte taxi´s worden als meer betrouwbaar beschouwd, en tegenwoordig rekenen ze dezelfde prijs als de gewone rode taxi´s. Als je niet goed weet waar je naartoe moet in de stad, is het handiger om de witte taxi te nemen.

Per trein[bewerken]

Treinen bedienen alleen het grootstedelijk gebied. Locals noemen het de trensurb, diensten zijn beperkt, met slechts een lijn die de binnenstad verbindt met een ​​aantal metropolen (Canoas, Esteio, Sapucaia do Sul, São Leopoldo, en Novo Hamburgo). Het tarief is R$ 1,85 en er is een station in de buurt van de Rodoviaria (centrale busstation) en de luchthaven.

Per auto[bewerken]

Vanuit het noorden (Florianópolis, Curitiba, Sao Paulo, Rio de Janeiro), kan men Porto Alegre bereiken op twee manieren. Via de BR-116 is korter, maar veel gevaarlijker. Deze weg wordt gebruikt om andere bestemmingen te bereiken in Rio Grande do Sul, zoals Caxias do Sul, Gramado en Canela. De BR-116 verbindt ook alle grote metropolen en files zijn frequent tijdens de spitsuren doordeweeks. De andere manier om Porto Alegre te bereiken vanuit het noorden is via de BR-101 tot Osório en vervolgens de BR-290. De eerste verbindt Curitiba, Florianopolis en Osório, de laatste kruist Rio Grande do Sul van Osorio tot Uruguaiana via Porto Alegre. Het gedeelte tussen Osório en Porto Alegre wordt free-way genoemd door de lokale bevolking, en is een zeer goed onderhouden 6-baans tolweg.

In het naburige Canoas begint de BR-386, dat het grootstedelijk gebied verbindt met andere grote steden op het platteland, zoals Santa Cruz do Sul, Santa Maria en Passo Fundo. Het heeft 4 rijstroken tot Tabai en het is in behoorlijke staat.

Vanuit het zuiden, komende uit steden zoals Pelotas, Rio Grande, en Chuí, gebruik je de BR-116.

Vanuit het oosten is Porto Alegre te bereiken met de BR-290 vanuit Uruguaiana en Argentinië. Met behulp van deze weg, is het mogelijk om de zuidelijke steden zoals Bage en Santana do Livramento te bereiken. Dit gedeelte van de BR-290 deelt een stuk met de BR-116, van Guaíba's Bridge tot aan de Eldorado do Sul wissel.

Sommige van deze wegen zijn gevaarlijk vanwege de slechte signalering en de aanwezigheid van veel vrachtwagens. De meeste wegen zijn tolwegen en hebben elektronische snelheidscontroles. Plan je reis met de auto overdag, dit is veiliger.

Per bus[bewerken]

Het busstation voor de lange afstand bussen ligt in het centrum en wordt bediend door provinciale, nationale en internationale lijnen. Dagelijkse diensten verbindt Porto Alegre met een aantal steden in het land en ook met Argentinië, Uruguay, Chili en Paraguay.

Per boot[bewerken]

Naast de fatsoenlijke havenfaciliteiten voor vrachtboten, is er een nieuwe dienst van CatSul dat Porto Alegre met Guaiba verbindt, een stad aan de overkant van Guaiba Estuary, bekend als Rio Guaiba. De overtocht duurt 20 minuten en kost R$7,00 per enkele reis.

Rondreizen[bewerken]

De stad ligt op ongeveer een halve cirkel dat naar buiten is uitgebreid op een concentrische wijze, te beginnen met het historische centrum van de stad, vlak naast de kaap en de haven. Straten gaande van het centrum naar de buitenste gebieden van de halve cirkel zijn de radiais (radialen) en worden doorkruist door straten die perimetrais (perimeters) genoemd worden. Vandaar dat, om van en naar het centrum te gaan zal men voornamelijk gebruik maken van de eerste categori (radiais) en om van de ene wijk naar de andere te gaan, gebruikt men de laatste (perimetrais).

Per bus[bewerken]

Om het bussysteem te begrijpen, moet je bovenstaande beschrijving onthouden. Alle lijnen worden aangeduid als "(voorvoegsel)-nummer naam/wijk". Momenteel zijn bijna alle lijnen radiaal (radiais), dat wil zeggen dat ze een buitenwijk verbinden met de verschillende terminals in het centrum. Die lijnen hebben geen voorvoegsel. Het is heel gebruikelijk om over te stappen in het ​​centrum, maar gezien het grote aantal lijnen daar, kan het een uitdaging zijn om het juiste station te vinden en de volgende bushalte. Transversale lijnen (voorvoegsel "T" - T1, T2, ..., T11), verbinden wijken met elkaar zonder door de binnenstad te rijden. Circulaire lijnen (voorvoegsel "C" - C1, C2, C3), zoals de naam al aangeeft, rijden in een circel en verbinden delen van de binnenstad met de dichtstbijzijnde wijken.

Een map met al de buslijnen is handig om dit systeem te begrijpen [7]

Lotação[bewerken]

De Lotação is een alternatief transport systeem, met minder lijnen, en bestaat uit busjes voor maximaal 20 personen, waar men in en uit kan stappen op ieder punt (dwz ook buiten de aangewezen haltes). Het tarief is R$4,25 voor iedereen. De busjes zijn gemakkelijk te herkennen aan hun "rode en blauwe" kleur. Als je niet zeker weet of een lotação gaat naar de bestemming waar je heen wilt gaan, stop de bus gewoon door even te zwaaien en voordat je instapt vraag je de chauffeur of hij naar je bestemming gaat (bijvoorbeeld om naar Iguatemi te gaan vraag je gewoon Iguatemi?). Stap niet in anders kan de chauffeur je vragen om het tarief te betalen, omdat de teller start zodra je op de trap bij de deur staat.

Te voet[bewerken]

Wandelen binnen een bepaalde wijk is een goed idee, maar om van wijk tot wijk te gaan is meestal te ver. Ga ook niet lopen tijdens de nacht, daar dit in de meeste delen van de stad ronduit gevaarlijk is. Gedurende de dag moet je altijd op je bezittingen letten, daar er veel zakkenrollers zijn. Vermijd parken 's nachts.

Bekijken[bewerken]

Moinhos de Vento Park - Porto Alegre
  • Linha Turismo, Travessa do Carmo Straat 84, (51) 3213-3464 en (51) 3212-1628. Van dinsdag tot zondag (feestdagen inbegrepen), op 9:00, 10:30, 13:30, 03:00 en 04:30 (winter) of 10:30, 01:30, 03:00, 16:30 en 18:00 (zomer). een toeristische buslijn die rijdt door 11 buurten en toont de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad (parken, bomen, standbeelden, ziekenhuizen, kerken, enz.), met audiogidsen in drie talen. De tocht is 28 km lang en duurt ongeveer 1h20min, en de aankomst is op hetzelfde punt als het vertrek 5 reais voor de onderste verdieping en 7 reais voor de bovenste (openlucht).  edit
  • Monumento aos Açorianos (Açoriaans monument) - Een 17m hoog momument ter herinnering aan de inwoners van de Azoren, die de eersten waren die zich in Porto Alegre vestigden.
  • Santuário Mãe de Deus, Rua do Santuário 400, Bairro Cascata (toegankelijk vanaf Av. Oscar Pereira): Een prachtige kerk, gebouwd in 1992. Het is wel wat moeilijk te bereiken daar er geen bussen in de buurt stoppen en een taxi rit naar deze kerk is prijzig.

Musea & Kunst[bewerken]

Fundação Iberê Camargo
  • Fundação Iberê Camargo, Av. Padre Cacique, 2000, +55 51 3247-8000 (), [1]. Tue-Sun noon-7PM; Thurs until 9PM. Free.  edit Hedendaagse kunst museum in een bekroond gebouw van architect Alvaro Siza.
  • MARGS, Praça da Alfândega, Downtown, phone (51) 3227-2311, (fax (51) 3221-2646, e-mail [email protected]), [8] (in portugees): Kunst museum. Dagelijks geopend van dinsdag-zondag, van 10am to 7pm. Gratis entree

Parken[bewerken]

  • Parque Moinhos de Vento (Moinhos de Vento Park) - beter bekend bij de locals als Parcão, gezellig park met een meer en joggingpaden.
  • Parque Farroupilha (Farroupilha Park) - beter bekend bij de locals als Redenção, hier bevindt zich het Araujo Viana Auditorium, waar politieke bijeenkomsten en concerten gehouden zijn. Op zondags is er in een zijstraat een kunstmarkt, wat door de locals Brique da Redenção genoemd wordt.

Doen[bewerken]

  • De zonsondergang bekijken: Porto Alegre heeft een prachtige zonsondergang bij de hoofdrivier, de Guaíba. Je kunt het beste naar de westkant gaan, naar plaatsen zoals Gasômetro en Ipanema.
  • Cisne Branco Boat, Mauá Avenue, 1050, telefoon (51) 3224-5222, [9] (alleen in portugees).

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Centrale Marktt
  • Centrale Markt (Mercado Público Central), (Tussen de Julio de Castilhos en Borges de Medeiros avenues), + 55 51 3333 1873 (), [2]. Mon-Fri 7:30AM-7:30PM, Sat 7:30AM-6:30PM. Free.  edit De markt, gebouwd in 1869 en recent gerenoveerd, heeft meer dan 100 kramen die lokale produkten verkopen.
  • Brique da Redenção: Een grote vlooienmarkt vlakbij Parque da Redenção met vele authentieke gaúcho kunst, meubelen, handgemaakte dingen. Iedere zondag, van 9am tot 6pm.

Winkelcentra[bewerken]

  • Barra Shopping Sul, Av. Diário de Notícias, 300, [3]. Er is hier een bioscoop met 8 zalen, en vele goede restaurants met een prachtig uitzicht naar het Guaiba Meer  edit
  • Shopping Iguatemi, Av João Wallig 1800 (aan de noordkant van de stad), [4]. Het grootste winkelcentrum van Porto Alegre  edit
  • Shopping Moinhos de Vento: Maakt deel uit van het Sheraton hotel.

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Churrascaria Giovanaz, Venâncio Aires. Je kunt hier zoveel vlees eten als je wilt voor minder dan ongeveer R$25 (US$12.70). Contant geld meenemen want er is geen betaalautomaat.  edit
  • Lancheria do Parque, Avenida Osvaldo Aranha, 1086 ("Bairro), 3311 8321. 6AM-midnight. Buffet vanf R$6, sapjes vanaf R$2.  edit
  • Reçaka Bar, José do Patrocínio, 531 (lunch) of 495 (dinner) (Cidade Baixa), 3072 3249 or 3225 7085.  edit
  • Tudo Pelo Social, Rua João Alfredo 448, Cidade Baixa, 51 3226-4405.  edit.
  • X Speed, Cidade Baixa, Av. Lima e Silva. Typische sandwiches van Porto Alegre.  edit.

Medium[bewerken]

  • Bar do Beto, Rua Sarmento Leite, Cidade Baixa. Heerlijke keuzes waaronder typische Italiaanse gerechten. Je kunt hier ook terecht voor snacks en sandwiches.

Duur[bewerken]

  • Churrascaria Galpão Crioulo,Parque Maurício Sirotsky Sobrinho, centrum, 51 3226-8194. [10] Excellente gaucho barbeque, geserveerd op spiesen, de gaucho manier. Live muziek en dansshows iedere avond vanaf 8:20 PM en ook tijdens de lunch in het weekend. Gemiddelde prijs ongeveer R$65,00 (U$ 27,00).
  • Na Brasa, Rua Ramiro Barcelos, 389, Floresta, 51 3225-2205. [11] Typische gaúcho barbeque, Prijzen rond R$65 (US$ 27) per persoon.
  • Steinhaus, Rua Coronel Paulino Teixeira 415, Rio Branco. 51 33308661. Duits restaurant.
  • Outback, Winkelcentrum Iguatemi, Av. João Wallig, 1800, Loja 2252, Passo D'Areia, 51 3381-6609. [12] Steakhouse. Prijzen vanaf R$40 (US$ 20).

Uitgaan[bewerken]

Het nachtleven in Porto Alegre's nightlife kan verdeeld worden in twee wijken: Cidade Baixa and Moinhos de Vento. Verschillende pubs en clubs zijn echter verspreid over de stad.

Cidade Baixa[bewerken]

Cidade Baixa is een oude wijk, vol met historische gebouwen en ouderwetse herenhuizen. Het merendeel van de populaire en goedkope bars bevinden zich in de Lima e Silva straat zoals de traditionele locaties zoals Speed​​ en Cavanhas. In República straat zijn de pubs en bars exclusiever en duurder. Binnen de oude herenhuizen van de João Alfredo straat hebben verschillende dansclubs elke nacht feesten. Deze locaties zijn perfect om de Braziliaanse populaire muziek (de zogenaamde MPB) en de samba te dansen.

  • Bar Opinião, Rua José do Patrocínio , 834. Sinds 1983 heeft Bar Opinião een goedenaam in het nachtleven van Porto Alegre. Er kunnen rond de 2,300 mensen naar binnen.

Moinhos de Vento[bewerken]

Moinhos de Vento is een van de rijkste wijken in de stad. De bars en clubs zijn meestal modieus maar zijn ook vrij duur. In de Padre Chagas straat vind je typische Ierse pubs en cafe´s.

Andere locaties[bewerken]

  • MaltStore | Cervejas Especiais, Rua Padre Chagas, 339 website is een bierwinkel/pub.
  • Shamrock Irish Pub, Rua Vieira de Castro, 32 [13] (in portugees). Typische Ierse pub, 1km van Cidade Baixa. Geopend van dinsdag-zondag vanaf 6pm (op zaterdag vanaf 7pm).
  • Bar do Beto, Venâncio Aires Avenue, 876 [14] (in portugees).

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Porto Alegre Eco Hostel, Rua Luiz Afonso, 276, +55 51 3019-2449, e-mail: [email protected] [15]. Het hostel is gelegen in de Cidade Baixa en geeft uistekende service en kamers. Dichtbij de bars, restaurants en de toeristenattracties. Er is een zwembad, wifi internet, games room, tuin en fietsenverhuur. Ontbijt inbegrepen.
  • Hotel Ritz, Rua Des. André da Rocha 225 (Bus lijn C1 van het busstation en stopt niet ver van het hostel (circular centro)), +55 (51) 3225 0693 (, fax: (51) 32253423). Schone kamers,internet, wifi. Gratis gebruik van de keuken. Bed in slaapzaal R$35, ook een en tweepersoonsbedden. Ontbijt kost R$5 extra.  edit
  • Marechal Hotel, Rua Andrade Neves 123 (Centro), Cep. 90010-210, Phone/Fax 51 3061 3076, [5]. Een goedkope optie midden in de stad. Eenpersoonskamer vanaf R$27.  edit

Medium[bewerken]

  • Ibis Hotel Aeroporto, Av das Industrias 1342 (700 meter van de Salgado Filho Luchthaven, 2 minuten met de taxi, 5 reais taxirit). 145 R$ per nacht.  edit

Duur[bewerken]

  • The Sheraton Hotel
  • Caesar Park Hotel
  • Swan Tower Hotel
  • Plaza San Rafael Hotel
  • Deville Hotel Porto Alegre Airport Site

Communicatie[bewerken]

Het netnummer van Porto Alegre is 51.

Veiligheid[bewerken]

Na zonsondergang kun je beter niet naar de volgende gebieden gaan:

  • Zeer gevaarlijke drugshandelplaatsen, waaronder:
- de omgeving van het Farroupilha park en het park zelf (ook bekend als Redenção park, de grootste drugshandel plek van de stad)
- rechts naast het Farroupilha park, met name langs de Rua Sarmento Leite en onder het Imperatriz Leopoldina viaduct en zijn nauwe slecht verlichte voetgangerspad
- een stuk op Rua Marechal Floriano Peixoto tussen Salgado Filho en Rua Riachuelo in het historische centrum
- Praça Conde de Porto Alegre, en misschien ook de nabijgelegen parken Praça Raul Pilla en Praça Argentinië
- de Conceição tunnel en onder het Conceição viaduct (historische centrum)
- de omgeving van het politiebureau (Palacio da Polícia), aan de Avenida Ipiranga en Avenida João Pessoa
  • Redelijk gevaarlijke drugshandel vlekken, waaronder:
- de zuidelijke onverlichte helft van Marinha park
- Harmonia park (officieel heet dit het Maurício Sirotsky Sobrinho park): bewaakt, maar er kan enige spill-over van Marinha park zijn
- De rosse buurt in de Rua da Voluntários Pátria (van het historische centrum tot en met Rua Almirante Barroso)

Dagelijks leven[bewerken]

Elektriciteit[bewerken]

De spanning in Porto Alegre is 127V, maar 220v in andere steden op het platteland. Hou hier dus rekening mee bij het gebruik van elektronische apparaten zoals haardrogers. Sommige plaatsen hebben zowel de 127 en 220v netspanning, in deze gevallen zijn de 220v stopcontacten rood.

Rondom[bewerken]

  • Parque Nacional dos Aparados da Serra (Monkey Canyons)- 193 km van Porto Alegre via de BR101 langs Praia Grande/SC (onthou dat de laatste 25 km voordat je het park bereikt gaat via een onverharde weg) of via de RS-020 bij Cambará do Sul. Kilometers met hellingen, ontelbare watervallen, ruisende beekjes in een gebied dat absoluut ongestoord is door menselijke tussenkomst - bestaande niet alleen uit tropische bosgebieden, maar ook de kust en hoogvlakte. Het onvergetelijke landschap is het resultaat van enorme vulkanische uitbarstingen meer dan 130 miljoen jaar geleden.
  • São Miguel das Missões - Vlakbij de grens met Argentinië, staat op de UNESCO Werelderfgoed lijst.