Palma de Mallorca

Uit Wikitravel
Palma de Mallorca

Default Banner.jpg

De kathedraal van Palma wordt één van de fraaiste kathedralen van Spanje genoemd.

Palma de Mallorca is een stad op het Spaanse eiland Mallorca. Palma is de enige stad op dit eiland en telt ruim 400.000 inwoners, dat is bijna de helft van het gehele inwonersaantal van Mallorca.

Info[bewerken]

Uitzicht over de stad.

Palma de Mallorca (afgekort: Palma) ligt aan de zuidwestelijke kust van Mallorca, één van de Balearische Eilanden. De eerste vondsten op deze plek dateren terug tot de bronstijd. In eerste instantie (de Vroege Middeleeuwen) werd het eiland bewoond door Arabieren. In 1229 kwam de stad onder Valenciaans gezag en werd het een belangrijke handelsplaats.

Vanaf de jaren '50 van de 20e eeuw werd het toerisme een belangrijke inkomstenbron voor het eiland en de stad, de decennia daarna tot nu neemt het toerisme alleen maar verder toe. De grootste aantrekkingskracht van Palma is het mooie weer in de zomermaanden, de moderne cultuur en het oude stadshart met nauwe straatjes.

Toeristeninformatie[bewerken]

De luchthaven van Palma
Het metronetwerk van Palma

Verspreid over de stad zijn een aantal kantoren te vinden van de lokale toeristenassociatie (OIT - Oficines d'Informacio Turistica de Mallorca) en gemeentelijke kantoren. Bij deze kantoren kun je eigenlijk voor alle gewenste informatie terecht, van bustijden tot hotels.

  • OIT Hoofdkantoor, Plaça d'Espanya, ☎ +34 902 102 365.
  • OIT Casal Solleric, Passeig des Born 27, ☎ +34 902 102 365
  • OIT Palma Port, Estación Marítima 2, ☎ +34 608 173 307
  • OIT Es Rentadors, Avda. Argentina 1, ☎ +34 902 102 365
  • OIT Can Bordils, Calle de l'Almudaina 9, ☎ +34 971 225 963
  • Gemeentelijk kantoor centrum, Plaça de la Reina 2, ☎ +34 971 712 216
  • Gemeentelijk kantoor luchthaven, Aeropuerto Palma de Mallorca, ☎ +34 971 789 556

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Het eiland is vanuit de Benelux het beste bereikbaar per vliegtuig. De internationale luchthaven (Aeroport de Son Sant Joan) ligt een paar kilometer ten zuidoosten van de stad. Arke vliegt vanuit Amsterdam naar Palma. Corendon vanuit Amsterdam. Jetairfly vanuit Antwerpen, Brussel, Charleroi, Luik en Oostende. Ryanair vanuit Brussel, Charleroi, Eindhoven en Weeze. Thomas Cook vanuit Brussel. Transavia vanuit Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Groningen. Vueling vanuit Amsterdam.

Tijdens de zomermaanden is de luchthaven van Palma één van de drukste luchthavens van Europa. In 2013 verwerkte de luchthaven 22,8 miljoen passagiers, waarvan een groot gedeelte ook binnenlands verkeer.

Vanuit de luchthaven vertrekt ieder kwartier ('s nachts om het halfuur) buslijn 1 naar Placa de Espanya, in het centrum van de stad. Vanuit daar wandel je zo het centrum in of stap je over op metro, bus of trein naar andere bestemmingen. Een buskaartje kost €3 en kan gekocht worden bij de chauffeur.

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Palau de l'Almudaina

Het centrum is klein genoeg om alle afstanden per voet te kunnen afleggen. Een aantal bezienswaardigheden bevindt zich buiten het centrum. Gelukkig heeft Palma een goed functionerend stelsel van bus, metro en trein. De bussen worden uitgevoerd door Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma de Mallorca (EMT). Voor de dienstregeling kun je terecht op de website van EMT. [1] Een kaart van het busnetwerk is te verkrijgen bij de toeristenkantoren. De metro en de treinen worden uitgevoerd door Serveis Ferroviaris de Mallorca. Het metronetwerk bestaat uit twee lijnen, de tweede lijn werd in 2013 geopend. De trein is voor de stadsbezoeker niet zo interessant.

De Palma City Sightseeing bus (genummerd als lijn 50) rijdt een ronde door het centrum van de stad, langs alle bekende toeristenattracties met een hop on-hop off principe. De dubbeldekker bussen hebben een bovenste verdieping in de open lucht. Een dagkaart voor deze bus kost €15 voor volwassenen en €6,50 voor kinderen (8-16 jaar). Voor twee dagen betaal je €16,25 voor volwassenen en €8,13 voor kinderen. Audiotour is inbegrepen in de prijs. Die prijs is een stuk hoger dan de normale stadsbussen, maar de sightseeing bus is een stuk gemakkelijker. De bussen rijden ongeveer om de 20 minuten en de hele tocht duurt 80 minuten. De bussen rijden vanaf 09:30 (winter: 10:00) tot 18:00. Het officiële startpunt is de kathedraal.

Bekijken[bewerken]

De jachthaven van Palma met op de achtergrond Castell de Bellver
  • Castell de Bellver, Carrer Camilo José Cela, ☎ +34 971 73 06 57. [2] Geopend dagelijks 08:30-18 (08:30-20 in zomerseizoen), maandag tot 13:00, zondag en feestdagen 10-20. Kasteel Bellver is gebouwd op de ruïnes van een belangrijke islamitische plaats. In het kasteel bevindt zich nu een museum met archeologische vondsten en oude beelden. Het kasteel staat bekend om zijn bijzondere ronde vorm. Ook de drie torens en vooral de binnenplaats zijn uniek. Vanuit het kasteel heb je een mooi uitzicht over de baai van Palma. Toegang €4, jongeren en 65+ €2 en kinderen tot 14 jaar gratis. Zondag is een vrije toegang dag. De sightseeing bus heeft hier een halte.
  • Pueblo Español, C- del Poble Espanyol, ☎ +34 971 73 70 70. Geopend dagelijks 9-19. Openluchtmuseum (6365m2), geopend in 1967. Het museum is ingericht als een Spaans dorp met typische werken uit de Spaanse architectuur. Toegang €5 voor volwassenen en €3 voor kinderen. De sightseeing bus heeft hier een halte.
  • Plaça de Toros (Arena), Avinguda de l'Arquitecte Gaspar Bennazar 32, ☎ +34 971 75 16 34. Stierenvechten Arena. Deze arena is gebouwd in 1929 ter vervanging van de oude arena in het oude centrum. Er worden veel evenementen gehouden en af en toe ook nog met stieren gevochten. Als er geen evenementen zijn, is het gebouw toegankelijk voor publiek.

Historische centrum[bewerken]

  • Kathedraal La Seu, Plaza Almoina, ☎ +34 902 02 24 45. [3] Eén van de fraaiste kathedralen van Spanje. Het duurde maar liefst 300 jaar om dit majestueus gebouw te voltooien, in 1601 werd de bouw afgerond. Het gebouw heeft drie ingangen, de hoofdingang is het mooi maar één van de zijportalen spreekt nogal tot de verbeelding, gedecoreerd met figuren en bloemmotieven. De bekende architect Antoni Gaudí leidde de verbouwing van de altaarruimte begin 20e eeuw. In de kerk bevindt zich ook een museum met relgieuze schilderijen en zilverwaar. Het museum opent dagelijks om 10 uur. Toegang museum €4.
  • Banys Àrabs, C/- Serra 3, ☎ +34 971 72 15 49. Een oud Arabisch badhuis en het enige gebouw in Palma dat nog dateert uit de Arabische overheersing. Gebouwd in de 10e eeuw. Geopend voor slechts 10 bezoekers tegelijkertijd. Toegang €2 en kinderen gratis.
  • Museu Diocesa, Carrer del Mirador 5. Geopend maandag t/m zaterdag 10-14. Museum achter de kathedraal. Fascinerend museum over de religieuze artistieke geschiedenis. Onder andere werken van Gaudí, Comes en Niçard. Toegang €3, kinderen gratis.
  • Palau de l'Almudaina, Carrer del Palau Reial. Geopend dagelijks 10-20 (april t/m september) of 10-18 (oktober t/m maart). Een islamitisch fort naast de kathedraal, maar aan het eind van de 13e eeuw omgebouwd door koninklijk paleis. Het gebouw is nog steeds een koninklijke woning van de koning van Spanje. Het paleis is te bezichtigen. Toegang €9, kinderen €4.

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Create category