Ommen

Uit Wikitravel
Ommen

Default Banner.jpg

Ommen [1]] is een kleine Hanzestad in Overijssel .

Arriveren[bewerken]

Met het OV[bewerken]

Ommen heeft een station op de Vechtdallijn (Zwolle - Emmen). Er rijden 2-4 treinen per uur naar Zwolle, 2 naar Coevorden (alleen in de spits) en 2 naar Emmen. Het station is ongeveer 15-20 minuten lopen van het centrum, maar er rijden ook wel twee buslijnen naar de bushalte Markt (net buiten het centrum), buslijn 31 en buslijn 81. Ommen is ook goed bereikbaar met de bus. Er zijn directe verbindingen met o. a. Zwolle, Westerhaar en Hoogeveen.

Met de auto[bewerken]

Vanuit Zwolle/het westen van Nederland[bewerken]

Volg eerst de A28 richting Meppel, neem vervolgens de afrit (met borden aangegeven als de afrit naar Ommen). Volg dan de N340 en je komt in het centrum uit.

Vanuit Raalte/Deventer[bewerken]

Volg de N348 en neem de afrit Ommen-Centrum.

Vanuit Hardenberg[bewerken]

Volg de N34 richting Ommen/Zwolle, ga bij de rotonde rechts en volg de N36 richting Dedemsvaart. Ga bij de tweede rotonde links en volg de N48 richting Deventer. Neem de afrit Ommen-Centrum.

Vanuit Almelo/Enschede/Duitsland[bewerken]

Volg de N36 richting Dedemsvaart. Ga bij de tweede rotonde links en volg de N48 richting Deventer. Neem de afrit Ommen-Centrum.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

  • Boerengolf spelen, bijvoorbeeld op Boerengolfboerderij "de Wolf", Coevorderweg 28 7737 PG Stegeren (aan de N34 Ommen-Hardenberg). Telefoon: 0529-457287. Op deze boerderij is er een maisdoolhof en kunnen er klompen beschilderd worden.
  • Wandelen, Ommen is zeer geschikt voor wandelen. Er zijn namelijk vele wandelpaden en wandelroutes in en rond de stad. Het gemeente Ommen is ook wel verkozen tot wandelgemeente van het jaar 2013.

Kopen[bewerken]

  • Streekproducten bij Boerderijwinkel Groene Marke, De Poffert (Centrum, vlakbij de Hema), Ommen. Telefoon: 0529-462 114 [2]. Kaas, (biologisch) vlees, boerenjongens, fruit en andere streekproducten. Als je 't lief vraagt, pakken ze je zojuist uitgekozen bonte verzameling producten ook nog eens feestelijk voor je in.
  • Meel bij Molen de Lelie, Molenpad 7 7731 GX Ommen, telefoon: (0529) 45 40 80/45 66 70. Het meel dat in de molen verkocht wordt, wordt nog iedere dag op de ouderwetse manier in deze molen gemalen. De molen zelf is op zaterdagen te bezichtigen. Trouwens: de molen verkoopt ook pannenkoekenmix... leuk ideetje voor op de camping misschien?

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

  • Zaal Dijk, Korteveldsweg 3, Lemele (ongeveer 8 kilometer van Ommen). Zaal Dijk is een regioneel bekende discotheek, met elke week feestjes. Vaak is de toegang gratis (behalve op zaterdag), dan betaal je alleen voor de drankjes.

Overnachten[bewerken]

Ommen beschikt over meerdere campings, vlakbij het centrum en gelegen aan de rivier de Vecht. Voor de avonturiers die van primitiever kamperen houden, is er ook een kampeerterrein van Scouting Nederland in de buurt, Ada's Hoeve [3]. Dit terrein richt zich primair op scoutingleden (die krijgen dan ook korting, en voorrang bij drukte in het hoogseizoen), maar ook andere groepen en geinteresseerde niet-scouts zijn welkom.

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

  • Pretpark Slagharen