Obzor

Uit Wikitravel
Obzor

Default Banner.jpg

Obzor is een badplaats in Bulgarije. Toeristen kunnen hier de geneugten van de zee met die van de bergen combineren. De huizen van Obzor boren zich in het westen in de bossen die de laatste uitlopers van de Balkan bedekken en in het oosten bevindt er zich een mooi strand , mooi afgeschermd in een baai, 7 kilometer lang met een diepte die varieert tussen 20 en 60m.

Geschiedenis[bewerken]

Op deze plaats werd er een handelspost gesticht door Dorische Grieken afkomstig van Mesemvria en zij noemden die plaats Naulohos. Toen de Romeinen er aankwamen maakten zij van de tempel van Zeus een tempel voor Jupiter en veranderden ze de naam Naulohos om tot " Templum Jovis" ( tempel van Jupiter). In Obzor vind je de overblijfselen van het "fort van Kozjak" dat dateert uit de 13de of 14de eeuw. Onder de bojaar Dobrotica maakte dat fort deel uit van de verdedigingsgordel langsheen de kustlijn. De plaats werd onder de Turken geheel Turks maar later kwamen er zich heel wat Grieken vestigen In 1878 werden de Turken en Grieken er verdreven, uitgemoord, verkracht door Bulgaren die op hun beurt uit de Strandza kwamen. De Bulgaren veranderden de naam van de plaats in Obzor dat Mooie Zichten betekent.

Bezienswaardigheden[bewerken]

  • Wanneer men op de centrale plaats van Obzor komt, sla dan links af en op loopafstand ben je in het park. Daar ziet men nog resten van marmeren zuilen en kapitelen die getuigen hoe rijk de " Tempel van Jupiter" ooit was. Daar zat de ligging van het plaatsje voor heel veel tussen: halfweg op de maritieme weg tussen Anhialo en Odessos.
  • De ruïne van het fort Kozjak - Op een heuvel ten westen van het plaatsje met de naam Kaleto.
  • Kaap Emona - De kaap steekt een goede 60 meter boven de zee uit. De rotswand is indrukwekkend en op sommige plaatsen haast verticaal. Aan de voet van de rotsen botsen zeestromingen uit het noorden en zuiden en dus is de zee er steeds wild.

Arriveren[bewerken]

Obzor ligt op een goede 50 km van Varna met rechtstreekse buslijnen en op een 80 km van Burgas. Niet meteen een historische stad, maar heel mooi gelegen om van daaruit Nessebur en Sozopol te bezichtigen = 2 aanraders.